På baggrund af en liste over 100 aktuelle fondsprojekter for mere end 3. mia. kr. har Nyhedsbrevet Danmarks Fonde spurgt Enhedslistens skatteordfører, Rune Lund, hvordan han ser fondenes opbakning til den offentlige sektor.
Hvad mener du, at Folketinget bør gøre for i højere grad at udnytte den villighed, der er i den filantropiske fondsbranche til at støtte og præge udviklingen i den offentlige sektor?
”Jeg synes selvfølgelig, det er godt, at der er fonde, der kan dele penge ud til gode formål. Men jeg ser et stort problem i, at private fonde i stadigt højere grad får en stor politisk indflydelse. Derfor er det meget mere hensigtsmæssigt, at man opkræver penge via skatten, og at de folkevalgte så prioriterer midlerne, frem for at rige fonde vælger, hvad de selv vil give penge til. Der er blandt andet en stor fare for blinde vinkler i forhold til, hvad der får støtte, og hvad der ikke får støtte. Eller fare for, at erhvervslivet via donationer går ind og mere eller mindre direkte eller indirekte styrer, hvordan for eksempel forskning, den offentlige sektor eller sundhedsvæsnet skal foretage sine prioriteringer,” siger Rune Lund.
”Der er samtidig alt for lempelige skatteregler i forhold til fonde i dag. Og rigtig mange fonde er i dag ikke primært oprettet med henblik på at lave uddelinger. De er tværtimod oprettet med henblik på at udnytte de skattehuller, som den nuværende lovgivning muliggør. Derfor bør loven strammes op.”
Stort set alle kommuner har i dag fundraisere ansat til at supplere de kommunale budgetter med private midler eller offentlige tilskudspuljer. Mange kommuner har vedtaget strategier for fundraising på ledelsesniveau. Hvad mener Enhedslisten om den udvikling?
”Der sker hele tiden en udsultning af kommunerne, fordi kommunerne ved stort set hver eneste økonomiaftale de senere år ikke har fået bevillinger svarende til udgiftsbehovet. Derfor leder kommunerne med lys og lygte efter ekstern finansiering, ikke bare til nye og eksperimenterende tiltag, men desværre også til aktiviteter, der er en del af den almindelige drift. Man kan ikke klantre kommunerne for, at de prøver at få økonomien til at hænge sammen. Men det er en meget uheldig udvikling. Kommuneaftalerne burde give det tilstrækkelige økonomiske fundament for, at den almindelige drift ikke skal dækkes af eksterne midler.”
Mange af de filantropiske fonde er ganske risikovillige og ønsker at give støtte til, at kommuner og regioner kan gå nye veje for at forbedre den offentlige service. På hvilke områder tror du særligt, at de filantropiske fondes påvirkning af de offentliges enheders ledelseslag kan blive en gevinst for samfundet?
”Det er min oplevelse, at ledere i kommuner og regioner følger udviklingen inden for deres områder meget tæt, også i forhold til nye områder som for eksempel velfærdsteknologi. Der er også megen erfaringsudveksling på tværs af ledere, og på tværs af ledere i forskellige kommuner. Gode idéer cirkuleres. Forskningsresultater bliver læst, og det diskuteres hvordan disse kan bruges i det daglige arbejde. Den offentlige sektor er i dag en moderne organisation. Det er derfor ofte ikke gode idéer og input, der mangler. Det er primært musklerne og økonomien til at føre dem ud i livet,” siger Rune Lund.