Annoncespot_img

Fagblad sætter fokus på fondsmidlernes betydning i folkeskolen – og det optager læserne

Fagbladet Folkeskolen har i de sidste mange uger sat fokus på de private fondes stigende engagement i den danske folkeskole. Artiklerne har ifølge chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen fået ”usædvanlig” mange reaktioner fra læserne. Reaktionerne kommer især fra lærere, der er bekymrede over udviklingen, men også fortalere har kastet sig ind i debatten.

"Grun­den til, at vi sy­nes, at det her er re­le­vant at skri­ve om, er, at cen­tra­le ak­tø­rer i fol­ke­sko­len og fle­re eks­per­ter si­ger, at sko­len er ble­vet af­hæn­gig af fondspenge,"siger che­fre­dak­tør An­dreas Marck­mann Andreassen.

Stor kort­læg­ning: Le­go­fon­den le­ger med he­le Sko­le­dan­mark,” ”For­ske­re slår alarm: Fon­des sko­lepo­li­tik er et de­mo­kra­tisk pro­blem,” og "Læ­rer­ud­dan­nel­sen af­vi­ser be­kym­ring for fonds­fi­nan­si­e­ret 'bag­dørs­re­form.'"

Så­dan ly­der over­skrif­ter­ne på et lil­le ud­pluk af de man­ge ar­tik­ler, som fag­bla­det Fol­ke­sko­len har bragt på den­ne si­de af sommerferien.

Me­di­et, der ud­kom­mer bå­de trykt og di­gi­talt, og som har fol­ke­sko­len som sit sto­f­om­rå­de, har nem­lig sat re­dak­tio­nelt fo­kus på de pro­blem­stil­lin­ger, for­de­le og ulem­per, der op­står, når den pri­va­te dan­ske fonds­sek­tor i sti­gen­de grad in­vol­ve­rer sig i folkeskolen.

Og det er til­sy­ne­la­den­de et em­ne, som lig­ger me­di­ets læ­se­re på sin­de. I hvert fald har ar­tik­ler­ne af­født stær­ke re­ak­tio­ner fra læsere.

Det for­tæl­ler che­fre­dak­tør An­dreas Marck­mann An­dreas­sen til Fundats.

”Vi har få­et usæd­van­lig man­ge re­ak­tio­ner fra vo­res læ­se­re. Det er der in­gen tvivl om. Når jeg si­ger re­ak­tio­ner, så gæl­der det kom­men­ta­rer i ar­tik­ler­nes kom­men­tar­spor, kom­men­ta­rer på so­ci­a­le me­di­er og i mails til mig,” si­ger An­dreas Marck­mann Andreassen.

Han for­kla­rer, at de fle­ste kom­men­ta­rer kom­mer fra fol­ke­sko­le­læ­rer, der er be­kym­re­de over ud­vik­lin­gen med pri­va­te fonds­mid­ler i skolen.

”De er kri­ti­ske over­for fon­de­nes magt, og de er be­kym­re­de for, om fon­de­ne kan bi­dra­ge til at skævvri­de el­ler dik­te­re pæ­da­go­gik­ken ude på sko­ler­ne. Om fonds­mid­ler­ne kan pres­se de di­dak­ti­ske prin­cip­per på en må­de, der ik­ke er fun­de­ret i vi­den el­ler prak­tisk er­fa­ring,” for­tæl­ler An­dreas Marck­mann An­dreas­sen og fortsætter:

”Men vi har og­så få­et re­ak­tio­ner fra læ­re­re, som har ta­get fon­de­ne i for­svar. Det er især læ­re­re, som selv har væ­ret en del af et fonds­fi­nan­si­e­ret pro­gram, som har haft go­de er­fa­rin­ger med det, og som si­ger ’I be­hø­ver ik­ke at væ­re be­kym­re­de. Der er in­gen skjul­te dags­or­de­ner el­ler bag­dørs­re­for­mer,’” for­tæl­ler An­dreas Marck­mann Andreassen.

Vi har i fle­re må­ne­der haft jour­na­li­ster til at gran­ske fon­de­nes ind­fly­del­se på skolesystemet

An­dreas Marck­mann An­dreas­sen – Che­fre­dak­tør, Fag­bla­det Folkeskolen

Vil starte vigtig diskussion

Når han som che­fre­dak­tør har valgt at pri­o­ri­te­re for­holds­vis man­ge res­sour­cer til at dæk­ke sto­f­om­rå­det, så skyl­des det, at fag­me­di­et Fol­ke­sko­len, iføl­ge ham, er for­plig­tet til at sæt­te fo­kus på området.

”Vi har i fle­re må­ne­der haft jour­na­li­ster til at gran­ske fon­de­nes ind­fly­del­se på sko­le­sy­ste­met. Det er et stort pro­jekt, som vi ik­ke er fær­di­ge med. Grun­den til, at vi sy­nes, at det her er re­le­vant at skri­ve om, er, at cen­tra­le ak­tø­rer i fol­ke­sko­len og fle­re eks­per­ter si­ger, at sko­len er ble­vet af­hæn­gig af fond­s­pen­ge. Når spa­rek­ni­ven svin­ges igen og igen over sko­ler­ne, så en­der pri­va­te mid­ler med at væ­re et til­bud, man ik­ke kan si­ge nej til. Der­for har vi på fag­bla­det Fol­ke­sko­len den helt prin­ci­pi­el­le hold­ning, at det er et pro­blem for sam­fun­det, sko­len og un­der­vis­nin­gen, hvis der ik­ke er en åben og de­mo­kra­tisk de­bat om det,” si­ger An­dreas Marck­mann An­dreas­sen og til­fø­jer, at den de­bat vil me­di­et ger­ne facilitere.

Han for­tæl­ler, at selv­om me­di­et har mod­ta­get ”usæd­van­lig man­ge” hen­ven­del­ser fra dets læ­se­re i for­hold til ar­ti­kel­gen­ren, så står læ­ser­tal­le­ne al­li­ge­vel ik­ke mål med de res­sour­cer, det ko­ster at brin­ge hi­sto­ri­er­ne til live.

”I for­hold til hvor man­ge res­sour­cer, så­dan no­get her ta­ger at la­ve, så går det ik­ke op, for det ta­ger lang tid at af­dæk­ke. Ar­tik­ler­ne er ble­vet pænt læst, men det er ik­ke no­get, vi skri­ver, for­di vi ger­ne vil ha­ve klik. Det bli­ver ik­ke årets mest læ­ste ar­tik­ler for et me­die som vo­res. Men der­for skal vi gø­re det al­li­ge­vel,” si­ger An­dreas Marck­mann Andreassen.

Han un­der­stre­ger, at me­nin­gen med ar­tik­ler­ne ale­ne er at be­ly­se om­rå­det og at ska­be et vi­dens­grund­lag om fon­de­nes in­vol­ve­ring på skoleområdet.

”Det er vig­tigt for mig at si­ge, at vo­res dæk­ning af fon­de­nes magt i sko­len er nu­an­ce­ret. Den gi­ver plads til al­le syns­punk­ter. For­må­let er ik­ke at un­der­gra­ve en be­stemt fond, fle­re fon­de el­ler fon­de­nes be­tyd­ning. For­må­let er at sik­re bedst mu­lig vi­dens­grund­lag for, at man kan træf­fe be­slut­nin­ger om frem­ti­dens sko­le,” for­kla­rer An­dreas Marck­mann Andreassen.

Med fon­de­nes sti­gen­de in­vol­ve­ring på sko­le­om­rå­det hå­ber che­fre­dak­tø­ren, at de­bat­ten kom­mer til at fyl­de me­re i sam­funds­de­bat­ten, end den har gjort ind­til nu.

”Det er en rig­tig vig­tig og en me­get fun­da­men­tal de­bat, for den hand­ler om, hvem der be­stem­mer, hvad der fo­re­går i sko­len. Den hand­ler om, hvad vo­res dan­nel­ses­i­de­al er og hvil­ke di­dak­ti­ske prin­cip­per, der lig­ger til grund for un­der­vis­nin­gen. Det er en dis­kus­sion, som er helt vild vig­tig for sam­fun­det, og for al­le os, der er for­æl­dre til børn, som går i folkeskolen.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer