Novo Nordisk Fondens flagskibssatsning på uddannelsesområdet, Life, skal med en forventet bevilling på 1,6 mia. kr. “skabe væsentlige forandringer i” og “sætte helt nye standarder for” naturfagsundervisning i grundskolen og på ungdomsuddannelser.
Kernen af Life-initiativet er at tilbyde såkaldt anvendelsesorienteret og eksperimenterende undervisning til alle landets folkeskoleelever. Men de mange penge og det høje ambitionsniveau kommer ikke til at skævvride folkeskolen.
Det siger Christine Antorini, direktør for Life, efter både Danmarks Lærerforening og prorektor Alexander von Oettingen fra professionshøjskolen UC Syd har advaret imod, at danske fonde som Novo Nordisk Fonden med deres økonomiske muskler og forkærlighed for naturvidenskab og teknik risikerer at dreje folkeskolen i en retning, som ikke er demokratisk afstemt.
“Vi udvikler tværfaglige naturfagsundervisningsforløb, og det er frivilligt og op til lærerne, om de vil bruge tilbuddene. Hvis lærerne vælger at bruge vores tilbud, så tager det ikke noget fra andre fag i folkeskolen. Så vi kommer ikke til at skævvride undervisningen, for eleverne kommer ikke til at få mere naturfag og derfor f.eks. mindre samfundsfag, for vores forløb er udarbejdet til at passe til det timetal, der er i naturfagene,” siger Christine Antorini.
Jeg tror, at man skal passe rigtigt meget på, at fondenes støtte ikke bliver institutionaliseret ud fra politiske principper, for så risikerer vi at blive en stat i staten.
Christine Antorini – direktør, Life
Samtidig erklærer Christine Antorini sig uenig med både Alexander von Oettingen og Danmarks Lærerforening i, at Christiansborg bør involvere sig mere den stigende fondsstøtte til folkeskoleområdet ved – sammen med aktørerne på området – at formulere principper for, hvordan fondene må støtte folkeskolen.
Sådanne principper risikerer nemlig ifølge Christine Antorini at gøre fondene til ‘en stat i staten’.
“Jeg tror, at man skal passe rigtigt meget på, at fondenes støtte ikke bliver institutionaliseret ud fra politiske principper, for så risikerer vi at blive en stat i staten,” siger Christine Antorini.
Noget ekstraordinært
Selvom Christine Antorini ikke umiddelbart ser en risiko for skævvridning eller et behov for at involvere Christiansborg, så anerkender hun samtidig, at der er grænser for fondenes aktiviteter på folkeskoleområdet.
“Fondene skal tilbyde noget ekstraordinært, men også gøre sig umage med at tilbyde noget, der passer til dét, som politikerne har vedtaget. Det er jo ikke os i Life, der skal lave vores egen naturfagspolitik eller naturfagsstrategi,” siger hun.
VKLA-regeringens nationale naturfagsstrategi fra 2018 er derfor også en del af den ramme, som Life opererer inden for.
“Vi konstaterer, at der er en ramme: Fælles mål for de forskellige fag, en folkeskolelov, og en national naturfagsstrategi, som vi skeler til, fordi rigtig mange parter er enig om, at det er dén vej, vi skal gå. Vi understøtter så i forhold til det anvendelsesorienterede og undersøgelsesbaserede. Men fondene skal ikke begynde at komme ind og blive beslutningstagere på den måde. Det er utrolig vigtigt, at ansvaret ligger på det politiske niveau. Vi understøtter dét, der politisk er blevet besluttet,” siger Christine Antorini.
– Men netop dét kunne måske være et princip eller en spilleregel, som fondene sammen med politikerne og de øvrige aktører på området blev enige om?
“Det kunne da godt være, at man kunne lave en code of conduct. Danmarks Lærerforening har taget initiativ til en fælles årlig dialog med alle fonde, der støtter folkeskolen, og det er en meget givtig måde at drøfte muligheder og dilemmaer. Men man skal passe på, at fondenes støtte ikke styres af regler. Jo mere regelstyring, desto mere bliver fondene en del af det, som faktisk er politikernes område,” siger Christine Antorini.
“Et kæmpestort nyt initiativ”
Foreløbig er hensigten, at Novo Nordisk Fonden giver bevillinger på op til i alt knapt 1,6 mia. kr. til Life-initiativet over en 10-årig periode, som derefter er mulig at forlænge, fortæller Christine Antorini.
“Det er et kæmpestort nyt initiativ. Det er ikke bare et initiativ på nogle år. Hvis det her bliver taget godt imod, vil der forhåbentligt være interesse for, at det skal fortsætte i mange år,” siger hun.
Så vi kan simpelthen løfte naturfagsundervisningen et ordentligt nøk, så eleverne rent faktisk får mulighed for at arbejde med dét, man gør i virkelighedens verden, og som er svært at tilbyde inden for folkeskolens rammer.
Christine Antorini – direktør, Life
Efter planen har initiativet et helt nyt bygningskompleks ved navn ‘Life Campus’ med avancerede laboratoriefaciliteter klar i efteråret 2021. Om godt et år åbner Life Campus, så skoleklasser dagligt kan eksperimentere med naturfaglige problemer med teknologi og undersøgelsesmetoder fra virksomheders eller universiteters forskningsmiljøer.
Et erklæret mål med Life er at skabe kvalificeret arbejdskraft til erhvervslivets virksomheder, der efterspørger medarbejdere med kompetencer inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag.
– Men hvad mener I med, at I vil ‘skabe væsentlige forandringer’ i naturfagene og de tekniske fag, som I skriver i jeres jobopslag – og hvorfor skal en privat aktør overhovedet stå for det?
"Vi kan stille en eksperimentel ramme til rådighed, og vi kan stille teknologi til rådighed gennem vores mobile laboratorier, som skolerne ellers meget sjældent vil kunne komme i nærheden af. Så vi kan simpelthen løfte naturfagsundervisningen et ordentligt nøk, så eleverne rent faktisk får mulighed for at arbejde med dét, man gør i virkelighedens verden, og som er svært at tilbyde inden for folkeskolens rammer. Det er det ene. Det andet er tilgangen til det: Alle vores forløb er bygget op om undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning. Det er noget, som langt de fleste naturfagslærere gerne vil, og som de prøver at arbejde med. Men den undersøgelsesbaserede tilgang kan være svær, fordi den kræver, at man tænker naturfagene på tværs i en eksperimentel ramme. Og det tilbyder vi: En ramme hvor den undersøgelsesbaserede tilgang er udgangspunktet,” siger Christine Antorini.
Selvom hun afviser, at Life ved at skabe væsentlige forandringer i naturfagsundervisningen samtidig skævvrider folkeskolen, så anerkender hun også, at fondsstøtte til folkeskolen indebærer dilemmaer.
“Det er en utrolig vigtig debat. Og alle de fonde, som på forskellige måder spiller en rolle i forhold til folkeskolen skal diskutere, hvor der er dilemmaer. Og ét af dem er: Er der en risiko for, at et fondsinitiativ tager noget fra andre fag? At det skævvrider og fremmer en bestemt tænkning i forhold til noget andet. Og det er også noget, vi diskuterer meget i Life, for det er en vigtig og relevant diskussion. Et andet dilemma handler om medfinansiering. Hvis fonde kræver at skolerne medfinansierer et projekt, så kan det skævvride. Men vi kræver ingen medfinansiering," siger Christine Antorini.
En samfundsforpligtelse
Den anvendelsesorienterede og undersøgelsesbaserede tilgang til naturfagsundervisning er omdrejningspunktet for undervisningsforløbene fra Life. I den nationale naturfagsstrategi fra 2018 nævnes den undersøgelsesbaserede tilgang også som en målsætning i ét af de fem indsatsområder, som strategien er bygget op om, hvor blandt andet efteruddannelse af lærerne og bedre lokaler på skolerne også er vigtige elementer.
– Hvorfor designer I ikke et initiativ, der tager udgangspunkt i alle fem elementer af den nationale naturfagsstrategi, som er demokratisk besluttet, frem for at udvælge et delområde?
“Vi har valgt, at vores primære opgave er at tilbyde at få den undersøgelsesbaserede og anvendelsesorienterede undervisning ud i skolerne. Og når lærerne arbejder med eleverne i vores forløb, så er der også uddannelse af lærerne i den undersøgelsesbaserede metodik. Andre fonde har valgt at støtte mere generel efteruddannelse, som også er en del af strategien, typisk i samarbejde med professionshøjskoler eller Astra. Og sådan skal det være: At forskellige parter vælger, hvor de kan gøre mest,” siger Christine Antorini.
At fondene selv vælger, hvordan de vil bruge pengene, er nemlig med til at forhindre, at for mange går ind på det samme område, mener Christine Antorini.
“Det er rigtig godt, at der på den måde er en arbejdsfordeling mellem fondene. For faktisk har der jo også været kritik af, at for mange fonde tilbød det samme. Nogle har kaldt det ‘projektitis’. Der kom det ene og det andet og det syvende projekt, og de var lidt overlappende,” siger Christine Antorini.
I sidste ende, understreger hun, må fondenes midler aldrig blive en forudsætning for en god folkeskole. At sikre økonomiske ressourcer til en god folkeskole er fortsat et grundlæggende politisk ansvar, som private interesser ikke må overtage.
“Der er en samfundsforpligtelse til at levere en god grundskole, en god folkeskole, gode ungdomsuddannelser. Fondene skal kunne tilføje noget ekstra, der understøtter det politisk bestemte. Men det må ikke være sådan, at fondene eller andre private erstatter noget, der er et samfundsansvar for. Det er utrolig vigtigt at have den arbejdsdeling. Ellers bliver det jo pludselig sådan, at skolerne bliver afhængige af private aktører – fonde – og det må bare aldrig ske. Vi skal have en god og stærk uddannelsessektor, som har politisk og samfundsmæssig bevågenhed og finansiering, og som i princippet kan køre, uden der er fonde. Og fondene kan så gøre noget ekstra,” siger Christine Antorini.
Om Life
Life er et landsdækkende undervisningsinitiativ støttet af Novo Nordisk Fonden. Det er indtil videre hensigten, at initiativet modtager op til i alt knapt 1,6 mia. kr. over en 10-årig periode. Hvis initiativet tages godt imod, skal det fortsætte på ubestemt tid.
Life har i øjeblikket ansat 47 medarbejdere. Om cirka et år er tallet efter planen steget til 55 medarbejdere. Initiativet skal udskilles i en selvstændig fond.
Life udvikler og leverer undersøgelsesbaserede undervisningsforløb til grundskoler og ungdomsuddannelser. I forløbene udforsker eleverne naturvidenskaben gennem eksperimenterede undervisningsmateriale og avancerede laboratoriefaciliteter, der leveres gratis til skoler i hele Danmark.
Kernen i Life-initiativet er undervisningsforløbene, Life Forløb, der er udvikles i Lifes udviklingsafdeling i tæt samarbejde med virksomheder, skoler og forskningsinstitutioner. I alle Life Forløb arbejder elever med aktuelle samfundsudfordringer, der understøtter FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.
Fra august er de første tre færdigudviklede Life Forløb ude på skoler. I 2021 kommer der fire nye Life Forløb, og ambitionen er at have op til 30 undervisningsforløb udviklet inden 2030.
Life Forløb vil udvikles på fire forskellige platforme:
- Life Kit: En materialekasse med eksperimenterede undervisningsmaterialer, som eleverne anvender i klassen sammen med den digitale læringsplatform.
- My:Life: En digital læringsplatform, hvor lærere og elever har adgang til aktiviteter og vejledninger, der anvendes sammen med undervisningsmaterialerne i Life Kit.
- Life Mobil Lab og Hubs: 5 lastbiler med fuldt udstyret laboratorier, Life Mobil Lab, og 4 regionale laboratorier, Life Hubs, står klar i 2023. I laboratorierne kan elever arbejde eksperimenterede som afslutning på et Life Forløb i faciliteter, der kendes fra virksomheder og forskningsinstitutioner.
- Life Campus: Et nyt læringscenter i Lyngby, der åbner i efteråret 2021. Elever kan som afslutning på et Life Forløb besøge Life Campus, hvor de kan arbejde undersøgende i laboratorier, der svarer til dem, som forskere arbejder i.
Kilde: Life.dk