Analyse: Går Erhvervsstyrelsen hårdere til værks, når pressen kigger med?

Erhvervsstyrelsens afgørelser i balladen om fondene bag JP/Politikens Hus rejser spørgsmålet om, hvorvidt styrelsen lægger en forøget prøvelsesintensitet for dagen i sager med massiv mediebevågenhed.

I for­ri­ge uge blev der sat et fo­re­lø­bigt punk­tum i den me­di­e­dæk­ke­de sag om tårn­hø­je løn­nin­ger og bonus­ser samt en ulov­lig fy­ring i lan­dets stør­ste pri­va­te mediehus.

Med sin læn­ge ven­te­de af­gø­rel­se i for­ri­ge uge slog Er­hvervs­sty­rel­sen hårdt ned på Po­li­ti­ken-Fon­den for at ha­ve til­si­de­sat fon­dens in­ter­es­ser i for­bin­del­se med me­di­e­fon­dens til­sy­ne­la­den­de sær­de­les lu­kra­ti­ve honorarordning.

Er­hvervs­sty­rel­sen ud­tal­te så­le­des kri­tik af, at be­sty­rel­sen i Po­li­ti­ken-Fon­den ik­ke "ud­tryk­ke­ligt af­vi­ste" en ræk­ke ele­men­ter i Lars Mun­chs indstil­ling til for­mand­spo­sten i JP/Politikens Hus.

Her­un­der hvor lang tid Lars Munch skul­le va­re­ta­ge hver­vet som for­mand; hvad stør­rel­sen på ve­der­la­get skul­le væ­re i den på­gæl­den­de pe­ri­o­de; at stør­rel­sen på ve­der­la­get skul­le for­bli­ve det sam­me i det tred­je år, selv­om Lars Munch kun skul­le va­re­ta­ge for­mands­hver­vet i to år; at Lars Munch skul­le gen­væl­ges som for­mand i Po­li­ti­ken-Fon­den ef­ter to år; og en­de­lig at der var ta­le om en uop­si­ge­lig aftale.

Der­med er der sat et fo­re­lø­bigt punk­tum i den langstrak­te og mas­sivt me­di­e­dæk­ke­de sag om tårn­hø­je løn­nin­ger og bonus­ser samt en ulov­lig fy­ring i lan­dets stør­ste pri­va­te mediehus.

I au­gust traf Er­hvervs­sty­rel­sen af­gø­rel­se om den an­den fond bag me­di­e­hu­set, Jyl­lands-Po­stens Fond, og her ret­te­de sty­rel­sen "al­vor­lig kri­tik" mod be­sty­rel­sen. Det ske­te på bag­grund af ik­ke min­dre end syv brud på års­regn­skabs­lo­ven og er­hvervs­fonds­lo­ven, der hav­de af­sæt i en "me­get uhel­dig magt­kon­cen­tra­tion" om­kring da­væ­ren­de for­mand Jør­gen Ejbøl. Blandt an­det var fy­rin­gen af be­sty­rel­ses­med­lem Pe­ter Bartram ulov­lig, og han kun­ne der­for ge­nind­træ­de i fonds­be­sty­rel­sen. Er­hvervs­sty­rel­sen vil frem­over fø­re et skær­pet til­syn med fonden.

En tilsyneladende uensartet behandling

Af­gø­rel­ser­ne hø­rer til blandt de mest ba­stan­te fra Er­hvervs­sty­rel­sen i fle­re år. Men det er langt­fra den ene­ste sag, hvor sty­rel­sen har be­hand­let mu­li­ge brud på lov­giv­nin­gen i er­hvervs­dri­ven­de fonde.

Fæl­les for fle­re af sa­ger­ne er, at Er­hvervs­sty­rel­sen har kon­sta­te­ret in­di­ka­tio­ner på lov­brud, men har nø­je­des med at vej­le­de om, at fon­de­ne skal over­hol­de loven – i ste­det for at nå til bunds i, om fon­de­ne re­elt bry­der loven.

En til­sy­ne­la­den­de uens­ar­tet sags­be­hand­ling, som rej­ser spørgs­må­let om, hvor­vidt Er­hvervs­sty­rel­sen som fondsmyn­dig­hed går hår­de­re til værks i sa­ger, hvor pres­sen føl­ger med.

Blandt de ny­li­ge af­gø­rel­ses­sa­ger fin­der man sa­gen om den så­kald­te Den Gre­ve­li­ge Ober­bech-Clau­sen-Pe­an­ske Fa­mi­lie­fond, der dri­ver Vo­er­gaard Slot nord for Dron­ning­lund. Her var Er­hvervs­sty­rel­sen var fal­det over en po­ten­ti­el ulov­lig dob­bel­trol­le hos slots­fon­dens be­sty­rel­ses­for­mand, ad­vo­kat An­ker La­den-An­der­sen, som iføl­ge fon­dens eg­ne års­rap­por­ter i åre­vis sam­ti­dig hav­de ar­bej­det som fon­dens godsforvalter.

"For­man­den fun­ge­rer til­li­ge som god­s­for­val­ter," skrev fon­den så­le­des i samt­li­ge års­rap­por­ter si­den 2017, hvor An­ker La­den-An­der­sen til­t­rå­d­te som formand.

Er­hvervs­sty­rel­sen af­slut­te­de ik­ke de­sto min­dre sin af­gø­rel­se med at la­de spørgs­må­let om for­man­dens rol­le stå åbent. Hvis han re­elt ar­bej­de­de som ad­mi­ni­stra­tor el­ler god­s­for­val­ter, kun­ne der væ­re ta­le om et brud på loven, ad­va­re­de sty­rel­sen. Hvis han ik­ke ar­bej­de­de som ad­mi­ni­stra­tor el­ler god­s­for­val­ter, an­be­fa­le­de sty­rel­sen, at fon­den holdt op med at skri­ve i års­rap­por­ter­ne, at han gør det.

"Er­hvervs­sty­rel­sen ta­ger til ef­ter­ret­ning, at fon­den ik­ke me­ner det, den selv har skre­vet i sin års­rap­port. Men sty­rel­sen kon­sta­te­rer sam­ti­dig, at der kan væ­re ta­le om et lov­brud, hvis be­sty­rel­ses­for­man­den al­li­ge­vel ar­bej­der som god­s­for­val­ter. Og så luk­ker sty­rel­sen sa­gen i ste­det for at få det af­kla­ret," som den er­far­ne re­visor og fonds­ret­s­eks­pert Lars Ki­ertz­ner ud­tal­te i juni.

I en an­den sag om fon­den bag fle­re dan­ske hæ­der­spri­ser, den så­kald­te Di­rek­tør Ei­nar Han­sen og hu­stru fru Ve­ra Han­sens Fond, har be­sty­rel­ses­for­mand Bir­git­te Ar­n­fred iføl­ge Er­hvervs­sty­rel­sen "sy­ste­ma­tisk" ar­bej­det som ad­vo­kat for fon­den i mindst fem år. Men Er­hvervs­sty­rel­sen nø­jes med at op­for­dre fon­den til at over­ve­je at ud­skif­te for­man­den el­ler fin­de en an­den advokat.

"Sty­rel­sen skal dog un­der­stre­ge, at vi for nu­væ­ren­de ik­ke har stil­let krav her­om," skrev Er­hvervs­sty­rel­sen i sep­tem­ber 2022.

Ingen kommentarer

Sty­rel­sen ud­ta­ler så­le­des ik­ke kri­tik, li­ge­som be­sty­rel­sen hel­ler ik­ke får på­bud om at ind­ret­te sig anderledes.

Fun­dats har i beg­ge til­fæl­de spurgt, hvor­for Er­hvervs­sty­rel­sen ik­ke har for­søgt at op­nå af­kla­ring om for­mæn­de­nes rol­ler, før sty­rel­sen luk­ke­de sa­ger­ne. Sty­rel­sen har i beg­ge til­fæl­de ik­ke øn­sket at kom­men­te­re på de kon­kre­te af­gø­rel­ser, men skri­ver om sin prak­sis i almindelighed:

"Er­hvervs­sty­rel­sen be­hand­ler som fondsmyn­dig­hed for de er­hvervs­dri­ven­de fon­de hver en­kelt sag på bag­grund af en in­di­vi­du­el vur­de­ring af de kon­kre­te op­lys­nin­ger i sa­gen, den kon­kre­te kor­re­spon­dan­ce med den på­gæl­den­de fond og sa­gens øv­ri­ge omstændigheder."

Og­så i sa­ger, der in­vol­ve­rer an­se­te ad­vo­kat­sel­ska­ber, ser man en til­gang hos Er­hvervs­sty­rel­sen, der ef­ter­la­der åb­ne spørgs­mål. I en ræk­ke til­fæl­de har fon­de købt ad­mi­ni­stra­tions- el­ler rå­d­giv­ning­sy­del­ser fra ad­vo­kat­fir­ma­er, hvor for­mænd el­ler be­sty­rel­ses­med­lem­mer selv er partneradvokater.

Det var for ek­sem­pel til­fæl­det i Al­ler­fon­den. Her var da­væ­ren­de Bech-Bruun-part­ner Ri­chard Sand be­sty­rel­ses­med­lem i fon­den og for­mand for dat­ter­sel­ska­bet Al­ler A/S.

Og i sa­gen om KV Fon­den, hvor Hen­rik Hol­te­gaard, som har væ­ret med­lem af fon­dens be­sty­rel­se i 23 år, og­så er fon­dens di­rek­tør og sam­ti­dig le­ve­rer ydel­ser som fondsad­mi­ni­stra­tor, ejen­domsad­mi­ni­stra­tor, ad­vo­kat og rå­d­gi­ver, end­te Er­hvervs­sty­rel­sen tid­li­ge­re i år med at ta­ge be­sty­rel­sens re­de­gø­rel­se til ef­ter­ret­ning og fandt ik­ke grund­lag for fo­re­ta­ge sig yderligere.

Den væsentligste forskel

Der­med for­bli­ver det uvist, hvad sty­rel­sen hav­de kon­klu­de­ret, hvis den hav­de be­slut­tet at ud­be­de sig be­sty­rel­ses­re­fe­ra­ter og do­ku­men­ta­tion for le­ve­ran­døraf­ta­ler i KV Fon­den for at kom­me til bunds i den ka­sket­for­vir­ring, Er­hvervs­sty­rel­sens egen di­rek­tør Ka­tri­ne Win­ding for få år si­den ad­va­re­de ud­tryk­ke­ligt imod.

Så­le­des mang­ler bå­de sty­rel­sen og of­fent­lig­he­den i fle­re af­gø­rel­ses­sa­ger svar på, hvor­vidt kon­trak­ter­ne har væ­ret til­stræk­ke­ligt mar­keds­ud­sat; om der fin­des do­ku­men­ta­tion for, at det ik­ke er sam­me ad­vo­kat og be­sty­rel­ses­med­lem, der ud­fø­rer op­ga­ver for fon­den; el­ler om ve­der­la­ge­ne til fonds­le­del­sen er sæd­van­li­ge ef­ter hver­vets art og omfang.

Den væ­sent­lig­ste for­skel i be­hand­lin­gen af sa­ger­ne i JP/Po­li­ti­ken-kon­cer­nen og fle­re af de se­ne­ste års øv­ri­ge sa­ger lig­ger alt­så i, hvor­vidt Er­hvervs­sty­rel­sen rent fak­tisk af­kla­rer de spørgs­mål, der ud­lø­ser sty­rel­sens undersøgelser.

I af­gø­rel­ser­ne om Po­li­ti­ken-Fon­den og Jyl­lands-Po­stens Fond, som helt åben­bart vil­le bli­ve dæk­ket i de lands­dæk­ken­de me­di­er, fin­der man in­gen ek­semp­ler på, at "det er sty­rel­sens umid­del­ba­re op­fat­tel­se, at der kan væ­re in­di­ka­tio­ner" på lov­brud, som får lov at stå ube­sva­ret tilbage.

Og med god grund. Hav­de Er­hvervs­sty­rel­sen i en så in­tenst me­di­e­dæk­ket sag af­stå­et fra at un­der­sø­ge til bunds, om loven var ble­vet brudt, og i ste­det nø­je­des med at vej­le­de om, at fon­de­ne bør over­hol­de lov­giv­nin­gen fremad­ret­tet, var ik­ke kun le­del­sens age­ren men og­så sel­ve Er­hvervs­sty­rel­sens be­hand­ling af sa­ger­ne sand­syn­lig­vis ble­vet en del af me­di­er­nes granskning.

Lige for loven?

Med an­dre ord sy­nes der at væ­re en for­skel i prø­vel­ses­in­ten­si­te­ten i Er­hver­s­sty­rel­sens til­gang til sa­ger­ne, hvor de pro­fi­le­re­de fon­de er gen­stand for et sær­ligt grun­digt tilsyn.

Et mu­ligt bud på en for­kla­ring er sty­rel­sens be­græn­se­de res­sour­cer som til­syns­myn­dig­hed for lan­dets over 1.400 er­hvervs­dri­ven­de fon­de. Er­hvervs­sty­rel­sen, hvis til­syns­op­ga­ver og­så tæl­ler sel­skabs­kon­trol, regn­skabs­kon­trol, til­syn med re­viso­rer og hvid­va­sk­til­syn, og hvis op­ga­vepor­te­føl­je des­u­den om­fat­ter alt fra er­hvervs­frem­me til cor­onakom­pen­sa­tion, har i sa­gens na­tur ik­ke res­sour­cer til sy­ste­ma­tisk at gen­nem­ly­se for­hol­de­ne i samt­li­ge er­hvervs­dri­ven­de fon­de, og sty­rel­sen har da hel­ler ik­ke lagt skjul på, at den blandt an­det må for­la­de sig på me­di­eom­ta­le, når den ud­væl­ger er­hvervs­fon­de til kontrol.

Sid­ste år rej­ste Er­hvervs­sty­rel­sen 291 sa­ger om er­hvervs­dri­ven­de fon­de ba­se­ret på te­ma­kon­trol­ler med sær­li­ge fo­ku­s­om­rå­der og på en me­re kon­kret ri­si­ko­vur­de­ring. Og en til­bunds­gå­en­de gransk­ning af al­le bi­lag og mø­de­re­fe­ra­ter i samt­li­ge sa­ger vil­le næp­pe la­de sig gø­re uden en po­li­tisk be­slut­ning om at til­fø­re sty­rel­sen fle­re ressourcer.

Ri­si­ko­en er imid­ler­tid, at en asym­me­tri i prø­vel­ses­in­ten­si­te­ten, hvor fon­de med kend­te an­sig­ter i spid­sen kan reg­ne med en me­re nid­kær sags­be­hand­ling, i sid­ste en­de kan med­fø­re en kom­pro­mit­te­ret rets­fø­lel­se. Og en op­le­vel­se af, at al­le ik­ke er li­ge for loven.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer