Borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen lægger ikke fingre imellem, når han skal beskrive det syn, man møder på en tur gennem Nakskov: Lollands største by med knap 13.000 indbyggere beliggende i bunden af Nakskov Fjord fremstår nedslidt.
Siden lukningen af Nakskov Skibsværft i 1986 er det gået hastigt ned ad bakke med produktion og uddannelsesmuligheder i Nakskov, og kurven over ledige og fraflyttere er vokset tilsvarende hurtigt. Ikke desto mindre har borgmesteren fået en dyb tro på, at udviklingen vil vende i løbet af de kommende 10 år.
Det skyldes dels Femern Bælt-projektet, hvor arbejdet på at binde Lolland sammen med den tyske ø Fehmarn via en 18 kilometer lang sænketunnel starter til maj. Og dels skyldes det en netop indgået aftale med den filantropiske forening Realdania og A.P. Møller Fonden om, at begge skyder 50 millioner kroner ind i et storstilet femårigt projekt om byudvikling i Nakskov.
Hvis man som borger i Nakskov vil det her projekt, må man også selv ofre noget
Holger Schou Rasmussen – Borgmester, Lolland Kommune
Lolland Kommune bidrager også selv med 50 millioner kroner til det ambitiøse byudviklingsprojekt, der har fået navnet ‘Nakskov 2030’ og undertitlen ‘Turisme som drivkraft for udvikling og vækst’. Ud over de tilsammen 150 millioner kroner, der indtil videre er at gøre godt med, forventer borgmesteren yderligere fondsbevillinger i størrelsesordenen 50 millioner kroner.
For første gang i meget, meget lang tid er der dermed nu og i de kommende år mulighed for at hæve ambitionsniveauet gevaldigt, når det gælder en renovering og opshining af den gamle købstad og tidligere så levende industriby.
”I dag fremstår Nakskov nedslidt. Men når jeg kigger 10 år frem, tror jeg, at vi har fået genskabt nogle af de nedslagspunkter i den gamle, attraktive by, der igen vil gøre Nakskov til et sted, som er værd at rejse til,” siger Holger Schou Rasmussen.
”Med Femern-byggeriet, der er danmarkshistoriens største anlægsbyggeri, går Nakskov og resten af Lolland fra at ligge i vandkanten af Danmark til at få en placering midt mellem to metropoler – og midt mellem Skandinavien og Europa. De nye, geografiske muligheder skal udnyttes bedst muligt. Samtidig håber jeg, at vi takket være den udstrakte hånd fra A.P. Møller Fonden og Realdania kan give Nakskov by og områderne omkring byen et kæmpe løft, som blandt andet vil give en øget kapacitet og tilvækst af turister i hele Vestlolland,” siger den socialdemokratiske borgmester til Fundats.
Borgere involveres via byfond
Som en del af projektet bliver der i løbet af sommeren etableret en byfond, hvor borgerne i Nakskov kan søge penge dedikeret til eksempelvis istandsættelse af historiske bygninger i midten af byen.
”Jeg fornemmer en stor folkelig opbakning i Nakskov til projektet, og det er også nødvendigt. Vi arbejder ud fra en model om, at alle skal have hænderne på kogepladen. Med andre ord: Hvis man som borger i Nakskov vil det her projekt, må man også selv ofre noget. Vi har for eksempel planer om, at boligerne i middelalderstræderne, der går op til Axeltorv, skal sættes i stand og gøres til ét stort byhotel, hvor man kan leje sig ind via blandt andet Airbnb. Jeg fornemmer, at de lokale, der ejer husene, er meget interesserede i det forslag – og måske skal de så overveje at søge penge i byfonden til at restaurere og genetablere husene i den oprindelige stil,” siger Holger Schou Rasmussen.
Ifølge souschef Henrik Madsen fra Lolland Kommunes strategi- og direktionssekretariat og filantropidirektør Nina Kovsted Helk fra Realdania er der dog ikke tale om en byfond i traditionel forstand.
”Man kan kalde det en byfond – man kan også kalde det en foreningsdannelse mellem Lolland Kommune og Realdania. Der er 20 millioner kroner fra start i byfonden, og de penge kommer fra Realdania. Byfonden får en bestyrelse med repræsentanter fra både Lolland Kommune og Realdania, og så bliver der nedsat et indstillingsudvalg, der skal tage stilling til borgernes ansøgninger. Udvalget bliver med repræsentanter fra kommunen, Realdania og muligvis nogle eksterne, faglige eksperter med eksempelvis arkitektonisk viden,” siger Henrik Madsen.
Fremtidssikrer købstad med smuk arkitektur
Når de 20 millioner kroner er brugt, ophører byfonden med at eksistere, fastslår Nina Kovsted Helk.
”På det tidspunkt er der forhåbentlig givet støtte til mange projekter, hvor huse er blevet nænsomt istandsat for at sikre byens samlede, visuelle udtryk og dermed medvirke til at fremtidssikre fortællingen om den fine, gamle købstad med en usædvanligt smuk arkitektur,” siger Nina Kovsted Helk.
Lolland Kommunes borgmester er ikke nervøs for, at coronakrisen, som medfører en kæp i hjulet på stribevis af planer i ind- og udland, vil få negativ indflydelse på de mange ideer vedrørende ‘Nakskov 2030’.
”Vi er i øjeblikket i gang med at søge efter en programdirektør, og inden vedkommende er startet, og vi kan begynde at tage projektets første spadestik, går der sikkert et halvt år. Og jeg regner da med, at vores samfund er oppe at køre igen efter sommerferien. Samtidig ser jeg også det her projekt som en kærkommen mulighed for at sætte gang i hjulene hos de lokale håndværkere, butikker og det lokale erhvervsliv, som til den tid måske stadig slås med efterdønningerne af coronakrisen,” siger Holger Schou Rasmussen.
Havnen skal være stolt samlingspunkt
Ifølge filantropidirektør i Realdania Nina Kovsted Helk er der flere årsager til at Realdania har valgt at skyde penge ind i projektet.
Det handler om at vise, hvordan fremtidens købstad kan se ud og gøre Nakskov attraktiv for alle, der besøger, bor og arbejder i byen.
Nina Kovsted Helk – filantropidirektør, Realdania
”Vi vil styrke Nakskov gennem en flerstrenget indsats og fremhæve kvaliteterne i både købstaden, industrihavnen og den særlige natur omkring byen. Det handler om at vise, hvordan fremtidens købstad kan se ud og gøre Nakskov attraktiv for alle, der besøger, bor og arbejder i byen,” siger Nina Kovsted Helk.
Direktør Henrik Tvarnø fra A.P. Møller Fonden har særligt fokus på at gøre byens havn til et ”stolt samlingspunkt.”
”Nakskov er en velbevaret hemmelighed med sin enestående smukke fjord og kulturhistorisk rige bykerne. By og fjord mødes i Nakskovs havnerum, som A.P. Møller Fonden skal være med til igen at gøre til et stolt samlingspunkt – både for nakskovitter og for tilrejsende gæster. Med interessen for ny bæredygtig turisme og Femerbælt-forbindelsen får Nakskov nogle helt nye muligheder. De muligheder fortjener en stor håndsrækning,” siger Henrik Tvarnø i en pressemeddelelse.
I alt er der udpeget 12 såkaldte ‘nedslagspunkter’, som vil være i fokus i Nakskov 2030-projektet, med placering tre steder: Dels er der hele midtbyen omkring middelalderbyen. Dels er der området omkring Nakskov Havn omfattende blandt andet Honnørkajen og den mere end 100 år gamle havnebygning, der skal restaureres – og som har A.P. Møller Fondens særlige bevågenhed. Og endelig er der den kunstige halvø Hestehovedet et par kilometer uden for byen, som mest er kendt for sin lystbådehavn og sin strand, men som ifølge borgmesteren har et kæmpestort, uudnyttet potentiale.
Kommunens egne midler ”rækker som en skrædder i helvede”
Lolland Kommune med borgmesteren i spidsen har arbejdet i et par år med Nakskov 2030-projektet og ikke mindst med at sikre finansiering, og Holger Schou Rasmussen lægger ikke skjul på sin stolthed over, at tilsagnene om fondsmidler nu er sikret.
”Aftalen om medfinansiering betyder rigtig meget for Nakskov, og jeg glæder mig over, at Nakskov også set med fondsøjne er en utroligt spændende by. Lolland Kommunes udfordring har været, at vi ikke selv har kunnet løfte opgaven rent økonomisk. Vi kan godt finde 50 millioner kroner over fem til 10 år, men vi må bare erkende, at de penge alene rækker som en skrædder i helvede. Heldigvis kunne Realdania som den første partner godt se mulighederne, og nu, hvor vi også har A.P. Møller Fonden med, håber vi at kunne trække en bølge af private investorer med, som vil investere i lokalområdet,” siger borgmesteren.
Holger Schou Rasmussen tilføjer, at kommunen også har kontakt til Nordea-fonden, som er interesseret i at være med på delprojekter de kommende år, og Lokale og Anlægsfonden.
”Dermed kan det samlede investering sagtens komme over 200 millioner kroner,” forventer Holger Schou Rasmussen.