Det bliver ikke lettere at få fondstilsynets tilladelse til at ændre på vedtægtsbestemte aldersgrænser i erhvervsdrivende fonde.
Som Fundats kunne fortælle i sidste uge, var det ellers opfordringen fra to fondsforskere, der i en artikel i Ugeskrift for Retsvæsen har gennemgået en lang række af Erhvervsstyrelsens afgørelser om aldersgrænser for bestyrelsesmedlemmer. Desuden har de nærstuderet forarbejderne til de to fondslove startende fra fondsudvalgets betænkning forud for den første fondslov i 1984.
”Når lovgiver klart har taget afstand fra muligheden af at indføre en aldersgrænse i fondsloven, så mener jeg ikke, at Erhvervsstyrelsen som fondsmyndighed skal indføre en meget restriktiv praksis, som reelt indebærer aldersgrænser i fonde,” uddybede den ene af forfatterne - fondsforsker på CBS Mark Ørberg.
Forskerne har desuden set nærmere på en afgørelse fra EU-domstolen om aldersgrænser, og på baggrund af en samlet vurdering anbefalede Mark Ørberg, at Erhvervsstyrelsen omlægger sin praksis, så den flugter med Civilstyrelsens lempelige praksis.
Men Erhvervsstyrelsen afviser nu, at fondstilsynet fremover vil se mildere på erhvervsfondes ønsker om at fjerne aldersgrænser for bestyrelsesmedlemmer i vedtægterne.
”Artiklen i UfR [Ugeskrift for Retsvæsen, red.] giver ikke anledning til at ændre på Erhvervsstyrelsens administrative praksis om, at fondsbestyrelserne også ved almindelige vedtægtsændringer med udgangspunkt i den enkelte fonds konkrete forhold skal begrunde og redegøre for, hvorfor en ændring er nødvendig, hensigtsmæssig og i fondens interesse, før styrelsen kan give tilladelse til at vedtægten ændres,” udtaler Erhvervsstyrelsen i et skriftligt svar til Fundats.
Hvorfor har Erhvervsstyrelsen en restriktiv praksis om aldersgrænser i fondsbestyrelser, når der alene er tale om en forvaltningsbestemmelse, samt at der ikke i forarbejderne til Erhvervsfondsloven kan findes belæg for, at styrelsen kan modsætte sig fondsbestyrelsers vurdering af behovet for at kunne fastholde og tiltrække ældre bestyrelsesmedlemmer?
”Erhvervsstyrelsen behandler i udgangspunktet ændringer af vedtægtsbestemte aldersgrænser som enhver anden vedtægtsændring. Dette indebærer blandt andet, at bestyrelsens argumenter for ændringen skal være baseret på et aktuelt behov begrundet i fondens faktiske forhold og ikke eksempelvis nogle generelle overvejelser om samfundsudviklingen,” forklarer Erhvervsstyrelsen.
Fondens interesse står over bestyrelsens
Det betyder, at fondsbestyrelsen ligesom i andre sager om ændring af forvaltningsbestemmelser i vedtægten skal kunne godtgøre, hvorfor ændringen skal tillades, uddyber styrelsen.
”Hvis bestyrelsen i en erhvervsdrivende fond ønsker at ændre en vedtægtsbestemmelse om aldersgrænsen, skal bestyrelsen overfor Erhvervsstyrelsen begrunde, hvorfor ændringen er nødvendig, hensigtsmæssig og i fondens interesse,” skriver styrelsen.
Og her er det desuden fondstilsynets erfaring, at mange bestyrelser argumenterer ud fra andre interesser end fondens:
Styrelsen kan samtidig konstatere, at mange anmodninger om netop ændring af aldersgrænser ofte ikke er konkret begrundet i fondens faktiske forhold og behov
Erhvervsstyrelsen – i et skriftligt svar til Fundats
"Erhvervsstyrelsen har i flere tilfælde givet tilladelse til, at en fondsbestyrelse kan ændre en aldersgrænse i vedtægten, når bestyrelsens anmodning har været velbegrundet. Styrelsen kan samtidig konstatere, at mange anmodninger om netop ændring af aldersgrænser ofte ikke er konkret begrundet i fondens faktiske forhold og behov, men derimod i generelle og overordnede betragtninger," skriver styrelsen.
Konkret vurdering også efter EU-reglerne
Erhvervsstyrelsen understreger, at heller ikke EU-afgørelsen fra juni sidste år ændrer på, at der skal være tale om en konkret begrundelse.
”Det er eksempelvis Erhvervsstyrelsens vurdering, at en begrundelse om, at bestyrelsen mener, at en aldersgrænse generelt er i strid med forskelsbehandlingsloven med henvisning til EU-domstolens kendelse, ikke i sig selv vil være en tilstrækkelig tungtvejende grund til at tillade en ændring af vedtægten.”
Hvorfor har Erhvervsstyrelsen ikke taget initiativ til - i samarbejde med de ressortansvarlige i Beskæftigelsesministeriet - at afklare, hvorvidt fondsbestyrelser også er omfattet af forbuddet om forskelsbehandling på grund alder, herunder om fondsbestyrelser er omfattet beskæftigelsesdirektivets anvendelsesområde?
Beskæftigelsesministeriet har oplyst, at det beror på en konkret vurdering, om et bestyrelsesmedlem vil være omfattet af beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven
Erhvervsstyrelsen i et skriftligt svar til Fundats
”Erhvervsstyrelsen har tidligere været i kontakt med Beskæftigelsesministeriet, som har oplyst, at det beror på en konkret vurdering, om et bestyrelsesmedlem vil være omfattet af beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven, og at vurderingen afhænger af, om der er tale om en lønnet beskæftigelse, om den pågældende er underlagt en form for instruktion, men at andre faktorer kan spille ind,” skriver styrelsen.
”Beskæftigelsesministeriet oplyste samtidig, at det ikke kun er traditionelle lønmodtagere, der er beskyttet af forskelsbehandlingsloven, da en bredere personkreds, som måske normalt ikke vil blive anset for lønmodtagere, også er omfattet ifølge det tilgrundliggende direktiv 2000/78/EU”
”Erhvervsstyrelsen vurderer derfor ikke, at der er behov for yderligere afklaring med Beskæftigelsesministeriet,” slutter styrelsen sit svar.