Universiteter og ngo'er advarer mod at skære i fondenes fradrag

I Frigast-udvalgets nylige anbefalinger fremhæves fondenes fradrag som en mulighed for at "sanere" i de mange ordninger for erhvervsstøtte. Det kan få alvorlige konsekvenser for modtagerne af fondenes donationer – og i sidste ende for forskningen, sundhedsområdet og det sociale område, lyder advarslerne.

Al­le­re­de un­der den tid­li­ge­re re­ge­ring blev der ned­sat et eks­pert­ud­valg, som skul­le kort­læg­ge mu­lig­he­der­ne for at skæ­re mil­li­ar­der af er­hvervs­støt­ten. I spid­sen for det så­kald­te Fri­gast-ud­valg står er­hvervs­man­den Chri­sti­an Fri­gast, som er kendt for at ha­ve grund­lagt ka­pi­tal­fon­den Ax­cel og i dag be­stri­der fle­re bestyrelsesposter.

Hvis re­ge­rin­gen væl­ger at skæ­re i fradra­ge­ne for de dan­ske fon­de, kan det få sto­re kon­se­kven­ser for dansk forsk­ning og for en ræk­ke af lan­dets vel­gø­ren­de organisationer.

Det for­tæl­ler re­præ­sen­tan­ter fra bå­de uni­ver­si­tets­ver­de­nen og ngo'erne, ef­ter at det så­kald­te Fri­gast-ud­valg med sin læn­ge ven­te­de rap­port har bragt fon­de­nes fradrag i spil som en mu­lig kil­de til at fi­nan­si­e­re re­ge­rin­gens stort an­lag­te skattereform.

"Fon­de­ne har jo i høj grad bi­dra­get til at ska­be dan­ske forsk­nings­mil­jø­er i ver­dens­klas­se. Vi ta­ler om et be­ty­de­ligt mil­li­ard­be­løb, som end­da er sti­gen­de. Og det er klart, at hvis de mid­ler bli­ver re­du­ce­ret, så vil det ha­ve en ne­ga­tiv ef­fekt på forsk­nin­gen ved de dan­ske uni­ver­si­te­ter. Så får vi sim­pelt­hen min­dre forsk­ning," si­ger Jes­per Lang­gaard, di­rek­tør i Dan­ske Universiteter.

"Der vil væ­re fær­re, der for­sker i at hel­bre­de kræft, bæ­re­dyg­tig ener­gi og en mas­se an­dre om­rå­der, hvor øget vi­den er grund­la­get for at ska­be en bed­re frem­tid," si­ger han.

​​Iføl­ge den se­ne­ste op­gø­rel­se fra Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter do­ne­re­de fon­de­ne knap ot­te mil­li­ar­der kro­ner til dan­ske uni­ver­si­te­ter i 2021.

Fri­gast-ud­val­gets før­ste af to rap­por­ter lan­de­de man­dag i sid­ste uge. Ud­val­get har få­et til op­ga­ve at le­ve­re an­be­fa­lin­ger til en så­kaldt er­hvervs­støt­tesa­ne­ring, som po­ten­ti­elt vil op­hæ­ve en ræk­ke af de næ­sten 200 nu­væ­ren­de støt­te­o­rd­nin­ger, som år­ligt ko­ster sta­ten 42 mil­li­ar­der kroner.

I rap­por­ten frem­hæ­ves fon­de­nes fradrag for al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger som en af de ord­nin­ger, som po­li­ti­ker­ne kan væl­ge at æn­dre på. Ord­nin­gen, som i takt med fon­de­nes for­mu­er og ud­de­lin­ger er vok­set mar­kant i de se­ne­re år, ko­ster i dag sta­ten 4,6 mil­li­ar­der kro­ner årligt.

Borgerne betaler prisen

Fon­de­ne ud­de­ler i dag over 32 mil­li­ar­der kro­ner om året, hvoraf næ­sten 27 mil­li­ar­der kro­ner går til al­men­nyt­ti­ge for­mål. Og for­ske­re som Mark Ør­berg og An­ker Brink Lund fra CBS har Ber­ling­s­ke og her i Fun­dats ad­va­ret om, at re­ge­rin­gen kan en­de med at gen­nem­fø­re en "om­vendt Ro­bin Hood" ved at ta­ge mid­ler fra al­men­nyt­ti­ge for­e­nin­ger og fon­de for at sæn­ke skat­ten for erhvervslivet.

Sam­me be­kym­ring de­ler man alt­så hos lan­dets universiteter.

"Vi har lan­de om­kring os, der i den grad mis­un­der os den­ne kon­struk­tion med fon­de­ne, som har væ­ret med til at ska­be ex­cel­len­te forsk­nings­mil­jø­er. Hvis man ta­ger en del af den fi­nan­si­e­ring fra os, så er det klart, at det vil få en ne­ga­tiv ef­fekt," si­ger Jes­per Langergaard.

Til­sva­ren­de ad­va­rer Ci­vil­sam­fun­dets Bran­che­for­e­ning, som re­præ­sen­te­rer 45 ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner in­den for so­ci­al- og sund­heds­om­rå­det, om kon­se­kven­ser­ne på om­rå­det, hvis fon­de­nes bi­drag reduceres.

”I Ci­vil­sam­fun­dets Bran­che­for­e­ning er vi be­kym­re­de for kon­se­kven­ser­ne ved at skæ­re i fradra­ge­ne for fon­de­ne. Vo­res med­lem­mer er ka­rak­te­ri­se­ret ved at ha­ve mosai­kø­ko­no­mi­er, hvor den sam­le­de øko­no­mi er sam­men­sat af en lang ræk­ke af fi­nan­si­e­rings­kil­der. I gen­nem­snit er det me­re end 20 pro­cent af den sam­le­de fi­nan­si­e­ring, der kom­mer fra fon­de. Det er mid­ler, der går til af­gø­ren­de ind­sat­ser, me­to­de­ud­vik­ling, in­nova­ti­ve pro­jek­ter, ana­ly­ser og an­det til gavn for men­ne­sker i ud­sat­te livspo­si­tio­ner," si­ger for­mand Laila Walt­her, der og­så er di­rek­tør i Lands­for­e­nin­gen Spi­se­for­styr­rel­ser og Selvskade.

"Fon­de­ne spil­ler en stor rol­le i at støt­te ud­vik­ling og eks­pe­ri­men­ter. Hvis fon­de­ne skæ­rer i de­res vig­ti­ge bi­drag til vo­res ar­bej­de, vil det væ­re som rin­ge i van­det og ha­ve sto­re kon­se­kven­ser for den sam­le­de øko­no­mi. I sid­ste en­de er det bor­ger­ne, der har brug for vo­res hjælp, der be­ta­ler pri­sen,” si­ger hun.

For og imod

Fri­gast-ud­val­get, som er an­ført af er­hvervs­man­den Chri­sti­an Fri­gast, le­ve­rer vel at mær­ke ik­ke en en­ty­dig an­be­fa­ling af, om fonds­om­rå­det bør sa­ne­res. Der­i­mod frem­hæ­ver ud­val­get bå­de ar­gu­men­ter for og imod, som po­li­ti­ker­ne kan ta­ge ud­gangs­punkt i, når de i frem­ti­den be­slut­ter, hvor­dan er­hvervs­støt­tesa­ne­rin­gen skal udmøntes.

Så­le­des an­er­ken­der ud­val­get, at det ”grund­læg­gen­de er po­si­tivt, når pri­va­te ud­de­ler mid­ler til al­me­ne for­mål, der gav­ner sam­fun­det som hel­hed. Ek­sem­pel­vis kan ud­de­lin­ger til forsk­ning fø­re til hø­je­re vel­stand, og ud­de­lin­ger til kul­tu­rel­le for­mål kan kom­me man­ge bor­ge­re til gode.”

Hvis fon­de­ne skæ­rer i de­res vig­ti­ge bi­drag til vo­res ar­bej­de, vil det væ­re som rin­ge i van­det og ha­ve sto­re kon­se­kven­ser for den sam­le­de øko­no­mi. I sid­ste en­de er det bor­ger­ne, der har brug for vo­res hjælp, der be­ta­ler prisen.

Laila Walt­her – for­mand, Ci­vil­sam­fun­dets Brancheforening

Der­i­mod er det et ar­gu­ment for en sa­ne­ring, at der er ta­le om et fradrag for al­le al­men­nyt­ti­ge for­mål, som fon­de­ne har ret til, uden at væ­re un­der­lagt sam­me grad af de­mo­kra­tisk kon­trol som den di­rek­te of­fent­lig støtte.

"Det be­ty­der for ek­sem­pel og­så, at der gi­ves skat­te­fradrag for fon­des ud­de­lin­ger til ud­lan­det, som bor­ger­ne i Dan­mark ik­ke nød­ven­dig­vis får gavn af," skri­ver udvalget:

”Vo­res kon­klu­sion er, at der ik­ke med af­sæt i prin­cip­per­ne kan pe­ges på en en­ty­dig kon­klu­sion om sa­ne­ring el­ler ej.”

Lufter finansloven som alternativ

Så­le­des luf­ter Fri­gast-ud­val­get og­så mu­lig­he­den for, at en del af de of­fent­li­ge mid­ler, en be­skæ­ring af støt­te­o­rd­nin­ger­ne vil­le fri­gø­re, i ste­det kun­ne ud­de­les via finansloven.

"Pri­va­te be­slut­nin­ger om fonds­ud­de­lin­ger­ne in­de­bæ­rer så­le­des et øget træk på de of­fent­li­ge fi­nan­ser. Ud­gif­ter­ne her­til kun­ne al­ter­na­tivt ind­gå i en sam­let tvær­gå­en­de pri­o­ri­te­ring på de år­li­ge fi­nans­lo­ve, her­un­der for ek­sem­pel pri­o­ri­te­ret til al­men­nyt­ti­ge for­mål be­slut­tet af Fol­ke­tin­get," skri­ver udvalget.

Hver­ken Ci­vil­sam­fun­dets Bran­che­for­e­ning el­ler Dan­ske Uni­ver­si­te­ter vil på nu­væ­ren­de tids­punkt kom­men­te­re på den mulighed.

Vil­le det i vir­ke­lig­he­den væ­re me­re at­trak­tivt, hvis nog­le af dis­se mid­ler i ste­det var sik­ret via finansloven?

"Vi er så­dan set gla­de for de ram­mer, vi har med fon­de­ne i dag. Det fun­ge­rer godt i den nu­væ­ren­de form, og det gi­ver fan­ta­sti­ske mu­lig­he­der for dansk forsk­ning. Så vi ser ik­ke no­gen grund til at æn­dre på den mo­del," si­ger Dan­ske Uni­ver­si­te­ters Jes­per Langergaard.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer