I går, mandag, ringede det igen til time på de fleste danske skoler efter seks ugers sommerferie.
Samtidig med, at skoleeleverne nu igen skal til at vænne sig til skoleskemaer, madpakker og lektier, går et hold af forskere på Aarhus Universitet i gang med et fireårigt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan man kan styrke læsekompetencerne hos alle elever i folkeskolen – navnlig blandt de børn med de største læsevanskeligheder.
Ifølge en pressemeddelelse fra School of Business and Social Sciences på Aarhus Universitet har forskerne netop modtaget en donation på 20 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden, som gør, at forskningsprojektet kan blive skudt i gang.
Én ting er at udvikle en indsats, som virker for 100 eller 1000 børn, når de er med i et udviklingsprojekt med stor bevågenhed. Men ambitionen er at udvikle en læseindsats, som virker for alle børn, også når projektet er afsluttet
Simon Calmar Andersen – Leder, Trygfondens Børneforskningscenter
I spidsen for projektet står Simon Calmar Andersen, der er professor og leder af Trygfondens Børneforskningscenter. Projektet gennemføres i tæt samarbejde med førende internationale forskere, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet samt Aarhus og Norddjurs Kommuner.
De skal sammen udvikle en læseindsats, som skal afprøves i to runder, der hver omfatter en tredjedel af alle folkeskoler i Danmark og henved 16.000 elever. Afprøvningerne skal afdække, hvordan man bedst understøtter forældre, lærere og medarbejdere, så læseindsatsen får positiv effekt for elever i hele landet.
”Vi står i den gunstige situation, at vi fra lodtrækningsforsøg og følgeforskning i Aarhus Kommune har meget lovende resultater med læseindsatsen READ. Men et grundlæggende problem er, at de positive effekter ofte forsvinder, når man tager sociale indsatser i brug i stor skala. Formentlig fordi der ikke er tilstrækkelig støtte til dem, der skal føre dem ud i livet. Én ting er at udvikle en indsats, som virker for 100 eller 1000 børn, når de er med i et udviklingsprojekt med stor bevågenhed. Men ambitionen er at udvikle en læseindsats, som virker for alle børn, også når projektet er afsluttet, og læseindsatsen bliver en del af hverdagen,” siger Simon Calmar Andersen.
Den ambition deler Mette Ide Davidsen, som er Senior Programme Lead i Novo Nordisk Fonden.
”Det er vigtigt, at alle børn får den nødvendige støtte til at udvikle læsekompetencer. Vi er generelt optagede af, at evidensbaserede metoder videreudvikles og udbredes, så de kan blive til gavn for flere – særligt de grupper af børn, som har mest brug for det. Vi er desuden begejstrede for og har høje forventninger til det etablerede samarbejde med både lokale og nationale myndigheder. På den måde bliver forskningen et konkret bidrag til praksis og kan danne grundlag for bred forankring efter endt projektperiode. Vi ser frem til at følge projektet,” siger Mette Ide Davidsen.
Nødvendigt med forskellige tilgange til forældre
Udviklingen af læseindsatsen skal kombinere den nyeste forskning med erfaringerne med READ, som blandt andet viser, at det har positiv effekt på læsekompetencerne blandt elever i indskolingen, hvis deres forældre læser regelmæssigt med dem.
Samtidig skal forældre vejledes i, hvordan de kan støtte børnenes læseforståelse og hjælpe dem til at læse mere aktivt ved at stille spørgsmål før, under og efter læsningen.
De positive effekter er fundet blandt folkeskoleelever i Aarhus Kommune, som har gode erfaringer med at anvende READ i skoler og dagtilbud, og som sammen med Norddjurs Kommune deltager i forskningsprojektet som en del af projektets centrale rådgivningsgruppe.
”READ har vist gode resultater for børnenes læsning og skrivning – ikke mindst for de mest udsatte børn, som READ har givet et bemærkelsesværdigt løft. Det er enormt positivt, for grundlæggende sproglige færdigheder er afgørende for alle børn og unge og for lige muligheder i skolen. Derfor er READ i dag et tilbud, som alle dagtilbud og skoler kan benytte i samarbejdet med forældrene om børnenes læsning,” siger Thomas Medom, der er rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.
Thomas Medom forventer, at det nye forskningsprojekt vil give nyttig viden om, hvordan vejledningen til forældrenes forskellige behov kan blive endnu mere målrettet.
”Vi arbejder i forvejen med, at forældre er forskellige og skal mødes på forskellige måder. Med forskningen får vi mere præcis viden om, hvilke tilgange og redskaber vi med fordel kan bruge i dialogen med forældrene, så vi får skabt det bedst mulige samarbejde om børnenes læsning og skrivning,” siger Thomas Medom.