Det seneste års tid har været mere end almindeligt hårdt for økonomien i iværksættervirksomheden Grant Compass, som tilbyder fondsadministration, formueforvaltning og adgang til fondsdatabasen Legatbogen.dk.
For at overleve har Grant Compass med direktør David Dencker i spidsen set sig nødsaget til at rekonstruere virksomheden gennem en konkurs af det gamle selskab og opstart af et nyt 100 procent ledelsesejet anpartsselskab.
Derudover er 12 ud af 15 medarbejdere fyret, virksomheden er rykket ud af sine 400 kvadratmeter store kontorlokaler i centrum af København, og der er taget afsked med investorerne og medejerne, der talte North East Family Office, som håndterer Winnie Liljeborg og Per Algot Enevoldsens milliardformue fra ejerskabet af smykkebrandet Pandora, og venturekapitalfonden Seed Capital. Tidligere har også Vækstfonden skudt penge ind i Grant Compass.
Tilbage er en medarbejder- og ejertrio bestående af de tre stiftere, David Dencker, Tine Brodersen og Stefan K. Hansen, som fortsætter med at tilbyde små og mellemstore fonde adgang til en platform til blandt andet administration af fondsansøgninger og tilstedeværelse på Legatbogen.dk.
Skrinlagt er til gengæld Grant Compass’ planlagte internationalisering, samtidig med at nye kunder ikke vil blive tilbudt investeringsrådgivning.
Det er blevet meget vanskeligt for venture-virksomheder at rejse kapital, og det har betydet, at startups er nødt til enten at begynde at tjene penge eller rekonstruere
David Dencker – Stifter og direktør, Grant Compass
Som forklaring på, hvad der er gået galt, siger David Dencker:
”Vi har rejst over 40 millioner kroner i ekstern kapital fra venturefonde. Som venture-finansieret virksomhed er tilgangen at bygge først og skabe overskud senere. Dét, der så er sket inden for det seneste år og tre måneder, er, at kapitalmarkedet har ændret sig meget. Det er blevet meget vanskeligt for venture-virksomheder at rejse kapital, og det har betydet, at startups er nødt til enten at begynde at tjene penge eller rekonstruere,” forklarer David Dencker.
Skal tjene mere end der bruges
Direktøren oplyser, at hans forsøg på at rejse den nødvendige kapital til at sætte gang i blandt andet den planlagte internationalisering af virksomheden for nylig strandede, efter at det kun var lykkedes at skaffe cirka halvdelen af det målsatte beløb.
”Cirka en måned før, vi skulle træffe beslutningen om, hvad der skulle ske fremover, vurderede jeg, at fremdriften ikke var hurtig nok. Derfor satte jeg mig med de øvrige ejere, bestyrelsen, vores investorer og kreditorer og talte forskellige scenarier igennem,” siger David Dencker.
Konklusionen blev, at der i maj gennemførtes et Management Buyout af Grant Compass, som betyder, at softwareplatformen, alle kunder og alle immaterielle rettigheder er overdraget til et nyt selskab kaldet Grant Compass II, samtidig med at det gamle selskab er lukket gennem en konkurs. Det nye selskab er ejet 100 procent af Grant Compass’ ledelsesteam.
”Samtidig har vi reduceret omkostningerne med det formål at tjene flere penge, end vi bruger. Vi har derfor været nødsaget til at opsige 12 medarbejdere og er gået fra 15 til tre medarbejdere, og det har været den allerhårdeste del af processen. Det er aldrig sjovt hverken at blive opsagt eller at skulle opsige medarbejdere, og vi har haft et team af virkelig dygtige mennesker, vi godt kan lide, og som alle har været drevet af det samme ønske, som vi i ledelsen har haft, nemlig at give små og mellemstore fonde en hjælpende hånd,” siger David Dencker.
Vi har derfor været nødsaget til at opsige 12 medarbejdere og er gået fra 15 til tre medarbejdere, og det har været den allerhårdeste del af processen
David Dencker – Stifter og direktør, Grant Compass
Reduktionen af omkostninger indbefatter også en flytning.
”Efter sommerferien skal vi i gang med at finde et nyt kontor. Vi er rykket ud af et 400 kvadratmeter stort kontor på H.C. Andersens Boulevard, som det overhovedet ikke gav mening at blive i, nu hvor vi kun er tre mennesker,” siger David Dencker.
- Kan I overhovedet levere det, I skal, med kun tre medarbejdere?
”Ja, det kan vi godt. Det store team har fokuseret meget på udvikling af nye initiativer. Den digitale platform er grundlæggende færdigudviklet, så næste fase var planlagt til at rejse kapital til internationalisering, og dét er sat på pause. Derudover er vi også nødt til at give slip på investeringsrådgivning som forretningsområde i forhold til nye kunder, idet compliance-delen på investeringsrådgivning er tung og kræver nogle særlige kompetencer. De eksisterende kunder, vi har inden for formueforvaltning, vil dog stadig kunne bruge det set-up, vi har lavet,” understreger David Dencker.
Kunder er tilfredse
Ifølge David Dencker er de mange penge, Grant Compass tidligere har rejst, blevet brugt på at bygge den platform, som virksomheden selv betegner som en praktisk løsning til arbejdet i små og mellemstore fonde.
”Vi har flere end 200 kunder, der bruger platformen til fondsadministration, og så har vi omkring 750 fonde, som bruger Legatbogen til den ansøgerrettede kommunikation. Vores produkt er godt, alle vores kunder er glade og tilfredse med platformen, og vi har haft en kraftig vækst – men at have et planlagt underskud hvert år duer jo kun, hvis man kan fortsætte med at rejse finansiering, og det har ikke været muligt i tilstrækkelig grad på det nuværende kapitalmarked. Derfor har en rekonstruktion for os været den rette løsning til at komme derhen, hvor vi tjener flere penge, end vi bruger, og for samtidig at komme af med noget af den venturegæld, der er blevet oparbejdet,” siger David Dencker.
Det havde selvsagt været en noget anden situation, hvis alle fondene havde sagt farvel og tak
David Dencker – Stifter og direktør, Grant Compass
Han understreger, at rekonstruktionen ikke har kostet kunder.
”Vi har været meget transparente over for fondene, inden vi gik i rekonstruktion, og vi er meget glade for, at vi ikke har mistet nogle kunder i løbet af den proces, vi netop har været igennem. Det havde selvsagt været en noget anden situation, hvis alle fondene havde sagt farvel og tak. Vi har haft en pause på tilgangen af nye kunder under rekonstruktionsprocessen, men vi har 15 nye fonde, der venter på at komme i gang i det nye setup,” siger David Dencker.
I relation til Legatbogen.dk får rekonstruktionen ingen betydning. Ifølge David Dencker har Legatbogen i mange år kørt ved, at fondene selv logger ind og opdaterer deres informationer, og den tid, Grant Compass bruger på administration af systemet, er meget begrænset.
Lange processer i fondssektoren
Den nye struktur, hvor ledelsesteamet 100 procent ejer det nye selskab, har betydet et farvel til kredsen af investorer og medejere, og David Dencker lægger ikke skjul, at han både har været glad for den rolle, investorerne har spillet, og samtidig ærgrer sig på deres vegne over, at de har mistet penge.
”For dem er refleksionen omkring det her, om venture-modellen er den rigtige tilgang til fondssektoren? Venture-modellen kræver, at man skyder meget kapital ind, og så skal man have en meget hurtig vækst. Og der er strukturer omkring små og mellemstore fonde, for eksempel det faktum, at mange af dem kun holder et eller to bestyrelsesmøder om året, som helt naturligt giver nogle længere processer end i andre sektorer,” siger David Dencker.
Også på det personlige plan har det seneste år været hårdt for David Dencker, men han understreger, at han ikke på noget tidspunkt har haft planer om at kaste håndklædet i ringen.
”Personligt har processen naturligvis været hård. Men kernen af forretningen er sund, og der er ingen tvivl om, at små og mellemstore fonde kommer til at digitalisere,” fastslår David Dencker.