Skrotningspræmier for gamle brændeovne, håndtering af EU-støtte til landmænd, jobtilskud til flygtninge og administration af bredbåndspuljen til udbredelse af lokale bredbånd. Det er eksempler på ordninger, som er administreret via tilskuds- og administrationssystemet TAS. Og ifølge it-virksomheden Formpipe, som står bag systemet, løser det samme problemstillinger og behov, som findes i enhver fond, der uddeler penge til almennyttige eller velgørende formål.
”Det overordnede princip er det samme, man giver et tilskud eller en uddeling for at få en effekt. Derfor kunne vi se et stort overlap mellem det, vi har lavet i en årrække i det offentlige, og det man har brug for i fondene. Vi er de førende i Danmark for håndtering af offentlige tilskud og der uddeles årligt ca. 20 milliarder kroner gennem Formpipes systemer,” siger administrerende direktør Thomas á Porta.
Formpipe gennemførte derfor en brancheanalyse af de 100 mest uddelende fondes brug af digitale ansøgnings- og administrationssystemer samt de brugerflader, som møder fondenes ansøgere på hjemmesiderne.
”Vi lavede vores analyse i sommeren 2015 og kunne på baggrund af vores erfaringer med digitalisering i det offentlige se, at fondene generelt er underdigitaliserede. Cirka halvdelen af fondene har digitaliseret deres ansøgningsproces i en eller anden form, mens den anden halvdel ikke har. Men det samlede billede, i forhold til administration af tilskud i staten, er, at fondene er bagefter,” siger Thomas á Porta.
I august måned kunne han annoncere Formpipes første opgave på fondsmarkedet. Ifølge en fondsmeddelelse fra selskabet, der er noteret på børsen i Stockholm, har Formpipe underskrevet en fire-årig aftale med Nordea-fonden. Formpipe skal levere en brugervenlig standardløsning, der kan håndtere hele uddelingscyklussen fra ansøgning over udbetaling og regnskabsmæssig afslutning.
Ifølge fondsbørsmeddelelsen er der tale om en kontrakt med samlet værdi på 4,3 mio. svenske kroner. Thomas á Porta ønsker ikke at udtale sig om den pågældende kontrakt med Nordea-fonden, men forklarer generelt om Formpipes standardsystem, TAS:
”Vi er opmærksomme på, at der er forskel på fondenes behov i forhold til it-understøttelse, og derfor er der også mulighed for at konfigurere sin egen pakke hos os ud fra de behov den enkelte fond måtte have. Overordnet kan man dog sige at vi hjælper med at håndtere tilskudsprocessen fra vugge til grav. Vi tilbyder en portal, hvor ansøgeren afleverer sin ansøgning og derefter bliver informationerne dirigeret rundt i systemet, så man undgår genindtastninger. Alle samarbejdsparter, som for eksempel ekspertudvalg og bestyrelsesmedlemmer, kan få adgang til systemet, og det kan håndtere høringsinput og tildele rettigheder til de enkelte ting, så andre ikke kan se personfølsomme oplysninger,” siger han med henvisning til de nye regler i EU’s nye persondataforordning, som træder i kraft i Danmark den 25. maj 2018.
Derudover kan TAS-systemet levere ledelsesrapportering og endelig er systemet baseret på, at ansøger skal registrere sig med sit NemID.
”Der er mange fondsløsninger i dag, hvor man skal oprette sig som bruger med adgangskode osv. Men vi kan se, at trenden inden for staten er at knytte ansøgningsprocessen til NemID, så man kan se, at det er den rette ansøger,” siger Thomas á Porta.
Flere andre it-leverandører har erfaring med at levere online ansøgnings- og administrationssystemer til uddelende fonde, eksempelvis DSI Next, Columbus og Linkfactory.