Fondene har brug for at involvere og lytte

Børn og unge, klima samt ligestilling, køn og minoriteter er de mest populære emner, når de uddelende fonde og filantropiske foreninger står for arrangementer på Folkemødet. Fondenes stigende deltagelse på Folkemødet handler om nærhed, legitimitet og om at sætte dagsordener, siger Thomas Martinsen, filantropidirektør i konsulentfirmaet Operate.

"Vi er i sam­me båd; fon­de og an­dre ci­vil­sam­fundsak­tø­rer, den of­fent­li­ge sek­tor, bor­ger­ne, vi skal sam­men ska­be et me­re hold­bart sam­fund," si­ger filan­tro­pi­di­rek­tør i Ope­ra­te Tho­mas Mar­tin­sen (fo­to: Pel­le Rink).

Når de ud­de­len­de fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger un­der årets Fol­ke­mø­de in­vi­te­rer til et re­kor­d­an­tal ar­ran­ge­men­ter og events, er sær­ligt tre te­ma­er i fokus.

Det vi­ser en gen­nem­gang og ka­te­go­ri­se­ring af be­gi­ven­he­der­ne, som Fun­dats har foretaget.

Blandt de i alt 172 ar­ran­ge­men­ter, der har en el­ler fle­re af lan­dets ud­de­len­de fon­de el­ler filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger som ar­ran­gør, er em­ner­ne ’børn og un­ge’, ’kli­ma’ samt ’li­ge­stil­ling, køn og mi­no­ri­te­ter’ på dags­or­de­nen i me­re end halv­de­len af arrangementerne.

I alt 32 ar­ran­ge­men­ter har fo­kus på børn og un­ge – her­af 17 på ’børn, un­ge og un­der­vis­ning’ og 15 på ’mi­striv­sel og sår­ba­re unge’.

31 af ar­ran­ge­men­ter­ne har fo­kus på ’kli­ma’, 24 på ’li­ge­stil­ling, køn og mi­no­ri­te­ter’. De sid­ste to pla­ce­rin­ger i top-5 ind­ta­ges af ’kunst og kul­tur’ samt ’forsk­ning’.

”Et nyt te­ma blandt fon­de­ne i årets pro­gram er ar­bejds­liv og ar­bejds­mil­jø, og det er in­ter­es­sant, at fon­de­ne be­gyn­der at sæt­te fo­kus på et sundt ar­bejds­liv, og hvor­dan vi egent­lig ba­lan­ce­rer vo­res ar­bejds­liv,” si­ger Tho­mas Mar­tin­sen, filan­tro­pi­di­rek­tør i kon­su­lentvirk­som­he­den Operate.

Vedligeholder samfundskontrakt

Fon­de­nes del­ta­gel­se og ak­ti­ve bi­drag på det år­li­ge Fol­ke­mø­de i Al­lin­ge på Born­holm er bå­de vig­tig og ud­byt­te­rig, me­ner Tho­mas Mar­tin­sen. Af tre grunde.

For det før­ste er Fol­ke­mø­det en op­lagt mu­lig­hed for fon­de­ne for at kom­me tæt­te­re på bor­ger­ne, på de­res må­l­grup­per, på de eks­per­ter, de ar­bej­der sam­men med, på de an­dre or­ga­ni­sa­tio­ner og på politikerne.

”Det at kom­me tæt­te­re på er et vig­tigt te­ma for fon­de­ne, og de kan bru­ge Fol­ke­mø­det til at te­ste ide­er, til at te­ste dags­or­de­ner og må­ske end­da til at mod­ne dags­or­de­ner og mod­ne og kva­li­fi­ce­re an­sø­ger­fel­tet. Så den ene grund hand­ler om at kom­me tæt­te­re på,” si­ger Tho­mas Martinsen.

Der­u­d­over pe­ger han på Fol­ke­mø­det som en må­de for fon­de­ne at ved­li­ge­hol­de de­res sam­fund­s­kon­trakt. Som en legitimitetsopgave.

Fon­de­ne har brug for at væ­re i di­a­log, brug for at in­vol­ve­re og lytte

Tho­mas Mar­tin­sen – Filan­tro­pi­di­rek­tør, Operate

”Fon­de­ne har brug for at væ­re på Fol­ke­mø­det, for at sam­fun­det ved, hvad de la­ver. Her kan fon­de­ne ud­bre­de vi­den om, hvad de går og la­ver, og hvil­ken vær­di, de ska­ber. Fon­de­ne har brug for at væ­re i di­a­log, brug for at in­vol­ve­re og lyt­te . Så det her med at stil­le sig på sce­nen med et bud­skab på Fol­ke­mø­det er og­så med til at styr­ke fon­de­nes le­gi­ti­mi­tet og sam­fund­s­kon­trakt,” me­ner Tho­mas Martinsen.

På Fol­ke­mø­det kan fon­de­ne og­så væ­re med til at sæt­te en dagsorden.

”Fon­de­ne ser sig selv som ak­ti­ve or­ga­ni­sa­tio­ner, ak­ti­ve me­nings­dan­ne­re, ak­ti­ve pro­blem­e­je­re i de dan­ske sam­fund. Så de er og­så på Fol­ke­mø­det for at sæt­te en dags­or­den på de om­rå­der, de er på. For at de­bat­te­re, ska­be op­bak­ning og syn­lig­hed,” si­ger Tho­mas Martinsen.

Udbytte for bevillingsmodtagere

Et kig på Fol­ke­mø­de­ts of­fi­ci­el­le del­ta­ger­li­ster vi­ser, at og­så i 2023 slås re­kor­den for, hvor man­ge ud­de­len­de fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger, der del­ta­ger i Folkemødet.

En af de­butan­ter­ne er Østif­ter­ne, der er gå­et sam­men med Lauritzen Fon­den og Oak Fo­un­da­tion Den­mark om ski­bet Lil­la Dan, der hol­der til i Al­lin­ge Havn. Det fæl­les te­ma på Lil­la Dan er ’Kurs mod nye ho­ri­son­ter og per­spek­ti­ver på fremtiden’.

Fra Østif­ter­ne del­ta­ger di­rek­tør Lars Suhr Ol­sen og de to pro­jek­t­che­fer Ca­mil­la Dol­berg og Lau­ra Thatt.

”Jeg har væ­ret skep­tisk med hen­syn til vær­di­en af del­ta­gel­se på Fol­ke­mø­det, hvor jeg har set et mis­for­hold mel­lem tids­for­brug, om­kost­nin­ger og det re­el­le ud­byt­te. Jeg er sta­dig skep­tisk, men jeg er ble­vet over­be­vist af vo­res to pro­jek­t­che­fer, så nu har vi valgt at gå all in og de­ler et fæl­les skib med to an­dre fon­de, så om­kost­nin­ger­ne der­med bli­ver me­re tå­le­li­ge,” for­tæl­ler Lars Suhr Olsen.

Så må vi se, om jeg bli­ver po­si­tivt over­ra­sket, el­ler om mi­ne for­dom­me om Fol­ke­mø­det som en fæt­ter-ku­si­ne­fest hol­der stik

Lars Suhr Ol­sen – Di­rek­tør, Østifterne

”Så jeg ta­ger til Fol­ke­mø­de med et åbent sind, og så må vi se, om jeg bli­ver po­si­tivt over­ra­sket, el­ler om mi­ne for­dom­me om Fol­ke­mø­det som en fæt­ter-ku­si­ne­fest hol­der stik,” fort­sæt­ter han.

Lars Suhr Ol­sen er i hvert fald sik­ker på, at Østif­ter­nes be­vil­lings­mod­ta­ge­re un­der al­le om­stæn­dig­he­der nok skal få no­get ud af for­e­nin­gens del­ta­gel­se på folkemødet.

”Vi mø­der en del af vo­res be­vil­lings­mod­ta­ge­re på Fol­ke­mø­det, som vi kan veks­le ord og er­fa­rin­ger med. Sam­ti­dig får vi ud­vi­det net­vær­ket, og et po­ten­ti­elt øget sam­ar­bej­de mel­lem ud­de­len­de fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger kan og­så kom­me be­vil­lings­mod­ta­ge­re til gavn,” si­ger Lars Suhr Olsen.

Og­så Tho­mas Mar­tin­sen me­ner, at fon­de­nes be­vil­lings­mod­ta­ge­re får mas­ser ud af, at fon­de­ne i sti­gen­de grad dra­ger til Fol­ke­mø­det som ar­ran­gø­rer, de­bat­del­ta­ge­re i an­dres de­bat­ter el­ler ba­re som gæster.

”Helt grund­læg­gen­de er jeg op­ta­get af ik­ke at son­dre mel­lem dem og os – fon­de­ne og be­vil­lings­mod­ta­ger­ne. For vi er i sam­me båd; fon­de og an­dre ci­vil­sam­fundsak­tø­rer, den of­fent­li­ge sek­tor, bor­ger­ne, vi skal sam­men ska­be et me­re hold­bart samfund.”

”Net­op det fæl­les­skab kom­mer til ud­tryk på fol­ke­mø­det. Vi er fæl­les om at lø­se vo­res sam­fund­spro­ble­mer, og på fol­ke­mø­det bli­ver vi klo­ge­re på hin­an­den. Så be­vil­lings­mod­ta­ger­ne bli­ver klo­ge­re på fon­de­nes prak­sis, fon­de­nes pri­o­ri­te­rin­ger og stra­te­gi, og på den må­de bli­ver be­vil­lings­mod­ta­ger­ne klo­ge­re på, hvor­dan de kan sam­ar­bej­de med fon­de­ne. Om­vendt bli­ver fon­de­ne klo­ge­re på, hvad der rø­rer sig hos be­vil­lings­mod­ta­ger­ne,” si­ger Tho­mas Martinsen.

Bryd med det klassiske

Der fin­des ik­ke én op­skrift, fon­de­ne kan føl­ge for at få mest mu­ligt ud af Fol­ke­mø­det, me­ner Tho­mas Mar­tin­sen, men han gi­ver al­li­ge­vel ger­ne en ræk­ke råd med på vejen.

”Man er mest suc­ces­fuld på Fol­ke­mø­det, hvis man kom­mer med en ak­tu­el de­bat. Det kan væ­re ak­tu­elt på den sto­re dags­or­den som kli­ma­kri­se el­ler lig­nen­de, men det kan og­så væ­re ak­tu­elt, for­di det be­rø­rer det en­kel­te men­ne­ske. Der­u­d­over skal man la­de væ­re med at snak­ke in­de­fra og ud, men i ste­det ude­fra og ind, så man skal gi­ve mu­lig­hed for at pu­bli­kum kan væ­re en del af en vig­tig ak­tu­el samtale.”

Man skal gi­ve mu­lig­hed for at pu­bli­kum kan væ­re en del af en vig­tig ak­tu­el samtale

Tho­mas Mar­tin­sen – Filan­tro­pi­di­rek­tør, Operate

Der­u­d­over er de­bat­tø­rer­ne, man har med på sce­nen helt af­gø­ren­de. Ope­ra­te står bag den år­li­ge Fol­ke­mø­de­a­na­ly­se, og bå­de den og an­dre un­der­sø­gel­ser vi­ser, iføl­ge Tho­mas Mar­tin­sen, at stær­ke eks­per­ter, kend­te og po­pu­læ­re an­sig­ter og po­li­ti­ke­re til­træk­ker pu­bli­kum og ska­ber de bed­ste debatter.

”Der­u­d­over skal man tæn­ke ud af bok­sen. Man skal bry­de med det klas­si­ske for­mat med fi­re små café­bor­de og fi­re mænd i jak­ke­sæt samt en mo­de­ra­tor. I ste­det skal man tæn­ke i mang­fol­dig­hed og få må­l­grup­pen, der kan ha­ve gavn af be­vil­lin­ger­ne med op på sce­nen,” si­ger han.

For skal man slå igen­nem på Fol­ke­mø­det blandt det­te års 2800 for­skel­li­ge ar­ran­ge­men­ter og events, kan det væ­re nød­ven­digt at tæn­ke anderledes.

”Et godt ek­sem­pel på det var Be­vi­ca Fon­dens telt sid­ste år, hvor de blan­de­de fest, fag­lig­hed, fol­ke­lig­hed, ban­ko og disko­tek . De skab­te den mest til­gæn­ge­li­ge og vil­de be­gi­ven­hed – med et nyt syn på til­gæn­ge­lig­hed for al­le,” for­tæl­ler Tho­mas Martinsen.

Del dagsorden med andre

Et an­det godt råd hand­ler om at sam­ar­bej­de med an­dre og sam­ska­be events mel­lem for­skel­li­ge aktører.

”Man be­hø­ver ik­ke som fond at stå ale­ne i sit eget telt el­ler på sin egen sce­ne. Del i ste­det tel­tet med an­dre, vær på de an­dres sce­ner, del dags­or­de­nen med an­dre. De sa­ger, fon­de­ne ar­bej­der med, er så vig­ti­ge for sam­fun­det, at der ik­ke er én løs­ning el­ler én ak­tør med en løs­ning. Så in­vi­ter de an­dre in­den­for. For det ska­ber en me­get me­re mang­fol­dig de­bat, når to for­skel­li­ge fon­de el­ler én fond og tre an­dre or­ga­ni­sa­tio­ner kan stå sam­men om en dags­or­den,” si­ger Tho­mas Martinsen.

5 go­de råd
    Tho­mas Mar­tin­sen, filan­tro­pi­di­rek­tør i kon­su­lent­fir­ma­et Ope­ra­te gi­ver fem go­de råd til fon­de med events og ar­ran­ge­men­ter på Folkemødet:
  • Vælg et ak­tu­elt emne
  • Vælg de rig­ti­ge debattører
  • Tænk ud af boksen
  • Sam­ar­bejd med andre
  • Vælg da­ge med omhu

På årets Fol­ke­mø­de er de 172 ar­ran­ge­men­ter med ud­de­len­de fon­de el­ler filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger som ar­ran­gø­rer for­delt på 56 ar­ran­ge­men­ter om tors­da­gen, 84 om fre­da­gen og 32 om lørdagen.

”Tors­dag og fre­dag er de me­get trav­le og de me­get fag­li­ge da­ge, hvor lør­dag er en me­re fol­ke­lig dag. Så man skal hu­ske at væl­ge si­ne da­ge med om­hu. For tors­dag og fre­dag kan man ri­si­ke­re at druk­ne i mæng­den, om­vendt er det og­så der, man­ge af de sto­re de­bat­ter fo­re­går. Lør­dag kan man til gen­gæld vir­ke­lig ska­be no­get fol­ke­lig de­bat,” si­ger Tho­mas Martinsen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer