Sociale medier spiller en stadig større rolle i de største danske fondes kommunikation.
Det understreger en ny kortlægning af de sociale medieaktiviteter i Danmarks 40 mest uddelende fonde, som Fundats har foretaget.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 37 af de 40 fonde nu har en profil på ét eller flere af de fire primære sociale medier. Kun tre fonde er slet ikke er på hverken Facebook, Linkedin, Twitter eller Instagram (se tabeller nedenfor artiklen).
Hver femte af fondene i undersøgelsen er til stede på alle fire sociale medier, og det suverænt mest anvendte sociale medie blandt de 40 fonde er er det erhvervs- og karriereorienterede medie Linkedin. Da Ole Kirks Fond i foråret i år oprettede en virksomhedsprofil på Linkedin, kom det samlede antal med en konto på mediet op på 33.
Næsthøjest på listen over populære sociale medier i fondssektoren er Facebook, hvor 27 af de 40 mest uddelende fonde har en profil.
Trygfonden oprettede sin profil i 2008 som den første af de 40 fonde, og seneste skud på stammen er Rockwool Fonden, der i marts 2020 hoppede med om bord på Facebook.
Mellem 1.000 og 33.000 følgere på Linkedin
Fundats´ undersøgelse dokumenterer samtidig, at der er meget stor forskel på fondenes antal af følgere. Eksempelvis er der et godt stykke fra de godt 1.000 følgere, som det på den første måneds tid er lykkedes Ole Kirks Fond at samle på Linkedin, til de flere end 33.000 følgere, som Danmarks største fond Novo Nordisk Fonden har på det samme medie.
Også på Facebook er Novo Nordisk Fonden topscorer med flere end 41.000 følgere.
Der er et stort spring fra Linkedin og Facebook, som fondene i dén grad har taget til sig som kommunikationskanaler, til Instagram og Twitter, der tydeligvis i langt mindre grad appellerer til kommunikationsafdelingerne i fondssektoren.
Kun 14 ud af de 40 fonde har således en profil på det billedbårne sociale medie Instagram, mens 15 af fondene har en konto på Twitter.
I forhold til antallet af følgere tager Realdania teten på Instagram med næsten 10.000 følgere, som ser billeder og læser korte tekster om især den filantropiske forenings støttede projekter. På Twitter er Lego Fonden suverænt størst blandt de 15 fonde med sine flere end 32.000 følgere.
Vil sikre bredt kendskab
Spar Nord Fonden er én af de otte fonde, som har en profil på både Linkedin, Facebook, Instagram og Twitter.
Ifølge kommunikationschef i Spar Nord Fonden Elisabeth Rosenbeck Viksnins har fonden ikke et decideret marketingbudget og køber meget sjældent annoncer i printmedier. Derimod bruger hun og de to øvrige kommunikationsmedarbejdere mange kræfter på hjemmesiden og især på at kommunikere via sociale medier, hvor opslag som oftest følges af penge til boost og dermed større rækkevidde.
I forbindelse med små, lokale donationer har især Facebook en vigtig funktion
Elisabeth Rosenbeck Viksnins – Kommunikationschef, Spar Nord Fonden
”Facebook er det af de fire sociale medier, som vi bruger mest tid på, og det er især for at fortælle bredt om de mange spændende projekter, vi støtter. Før vi kom på Facebook, var Spar Nord Fonden ikke særlig kendt, men vores tilstedeværelse på Facebook med cirka fem-seks ugentlige opslag har medvirket til, at flere nu har hørt om os,” siger Elisabeth Rosenbeck Viksnins til Fundats.
Ud over forsøget på at skabe bred opmærksomhed bruger Spar Nord Fonden også de sociale medier til at gøre potentielle ansøgere opmærksom på, at fonden findes.
”Vi får omkring 2.500 ansøgninger om året, hvoraf cirka 7-800 i gennemsnit får en donation, så det er ikke fordi, vi mangler ansøgere. Men vi vil gerne sikre, at kendskabet til os er så bredt som muligt, og at for eksempel en lille lokal forening, som mangler penge til cricketudstyr, véd, at der er noget, der hedder Spar Nord Fonden. I forbindelse med små, lokale donationer har især Facebook en vigtig funktion,” siger Elisabeth Rosenbeck Viksnins.
Kommunikerer med forskere i hele verden via Twitter
Leo Fondet er til stede på Linkedin og siden 2018 også på Twitter, men er til gengæld ikke aktiv på hverken Facebook eller Instagram.
Synlighed ude i de ansøgermiljøer, hvor kvaliteten er høj, et afgørende parameter.
Signe Krabek – Chef for kommunikation og public affairs, Leo Fondet
Chef for kommunikation og public affairs Signe Krabek fra Leo Fondet begrunder de sociale medieaktiviteter med et ønske om at styrke kendskabet til fonden og dens arbejde.
Ifølge Signe Krabek er det især vigtigt for Leo Fondet at være kendt blandt talentfulde danske og udenlandske forskere inden for dermatologi for at fonden dermed bliver en af de første, som bliver ansøgt om forskningsmidler.
”I den sammenhæng er synlighed ude i de ansøgermiljøer, hvor kvaliteten er høj, et afgørende parameter. Og her er sociale medier – og i vores tilfælde særligt Twitter, hvor mange hudforskere og universiteter er aktivt til stede – en måde at kommunikere målrettet til forskere i hele verden på,” forklarer Signe Krabek.
”Samtidig er vi optagede af at fortælle åbent om og skabe forståelse for, hvordan vi arbejder, hvorfor vi er til og ikke mindst fortælle de mange gode historier, der kommer ud af fondens bevillinger og bidrag til forskning – blandt andet til Leo Pharmas mange internationale medarbejdere, som udgør en stor del af vores følgerskare på LinkedIn,” siger Signe Krabek.
Sociale medier medvirker til fuld transparens
Carlsbergfondet er en af de fonde, som benytter sociale medier mest. Carlsbergfondet var den første blandt de 40 fonde til at få en profil på Linkedin, og i dag er fonden til stede på alle fire, store sociale medier.
Samtidig er Carlsbergfondet både blandt de mest aktive, når man ser på antallet af opslag, og blandt de fonde med flest følgere.
”I kraft af, at den almindelige dansker i stort omfang får sine daglige nyheder og informationer via de forskellige sociale medier, er det for os i Carlsbergfondet helt naturligt også at være til stede på de platforme,” understreger Cille Grøndahl Mønsted, der er kommunikationschef i Carlsbergfondet.
Cille Grøndahl Mønsted nævner to primære målsætninger med tilstedeværelsen på sociale medier:
”For det første er vores aktivitet på de sociale medier en naturlig følge af vores ønske om at være fuldt transparente omkring Carlsbergfondets virke og uddelinger. Og for det andet er de sociale medier en vigtig kanal for opfyldelse af vores ambition om at nå bredest muligt ud med formidling af den forskning, vi støtter. Herved kan vi bidrage til at styrke forskningens position generelt samt fremme forskningens og videnskabens synlighed i den offentlige debat og i bevidstheden hos den brede befolkning,” siger Cille Grøndahl Mønsted.
Uden vores SoMe-platforme ville afstanden mellem os og dem, som vi gerne vil tale til og med, simpelthen være større
Cille Grøndahl Mønsted – Kommunikationschef, Carlsbergfondet
Der er ifølge Cille Grøndahl Mønsted forskel på, hvem Carlsbergfondet har som målgrupper på de fire sociale medier.
”Vi arbejder fokuseret med strategisk at koble budskab med målgruppe og medie. På Facebook vil vi gerne nå ud til den brede del af befolkningen, som i én eller anden grad er nysgerrig på videnskab og fondens historie. Det samme gælder for Instagram, mens vi på Twitter og Linkedin har større fokus på forskere, beslutningstagere, journalister og forskningsmiljøet generelt, herunder universiteter og lignende interessenter,” forklarer Cille Grøndahl Mønsted.
Når vi sammenholder det med forventet ressourceforbrug, så er balancen indtil videre ikke tippet til fordel for aktiv deltagelse på de sociale platforme
Christine Wiberg-Lyng – Fondsdirektør, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
- Hvilket udbytte vurderer du, at I har af tilstedeværelsen på sociale medier?
”Sociale medier er en gave i den forstand, at de giver os mulighed for at være i mere direkte kontakt med vores følgere og interessenter. Uden vores SoMe-platforme ville afstanden mellem os og dem, som vi gerne vil tale til og med, simpelthen være større. Takket være brugernes engagement kan vi få en bedre fornemmelse af, hvad der interesserer dem, herunder hvilke former for indhold og typer af formater, der er særligt populære. Så alt i alt kan man vel sige, at vores tilstedeværelse gør vores kommunikation bedre,” siger Cille Grøndahl Mønsted.
Tre fonde ikke på sociale medier
Tre blandt de 40 mest uddelende fonde, William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Knud Højgaards Fond, har indtil videre valgt ikke at kommunikere via sociale medier.
Fondsdirektør Christine Wiberg-Lyng fra Louis-Hansen Fonden vil dog ikke afvise, at fonden en dag vil være at finde på listen over fonde, som aktivt benytter sociale medier.
”Når vi i øjeblikket vejer kommunikationsstrategi, uddelingsniveau, kvalitet og kvantitet i indkomne ansøgninger op mod forventet nytte af SoMe og sammenholder det med forventet ressourceforbrug, så er balancen indtil videre ikke tippet til fordel for aktiv deltagelse på de sociale platforme. Vi forholder os løbende til spørgsmålet om fondens tilstedeværelse og kommunikation på SoMe, og det er bestemt muligt, at vi på et senere tidspunkt vil prioritere tilstedeværelse på et eller flere SoMe-platforme,” skriver Christine Wiberg-Lyng i en mail til Fundats.
At arbejde strategisk med SoMe er jo også blevet arbejdet med et virkelig avanceret værktøj, der kræver, at man løbende sætter sig ind i de bagvedliggende mekanismer
Cille Grøndahl Mønsted – Kommunikationschef, Carlsbergfondet
I Knud Højgaards Fond er vurderingen, at hjemmesiden er den bedste kanal at kommunikere via.
”Vi undersøger og vurderer løbende fordele og ulemper ved at benytte forskellige kommunikationsplatforme og har pt. vurderet, at den bedste platform for os er fondens hjemmeside,” lyder det korte svar fra sekretariatschef i Knud Højgaards Fond Ditlev Fløistrup på, hvorfor fonden ikke benytter sociale medier.
Kræver viden om bagvedliggende mekanismer
Spørgsmålet er, om tendensen til, at stadig mere kommunikation sker via sociale medier, vil fortsætte.
Når Carlsbergfondets kommunikationschef Cille Grøndahl Mønsted kigger fremad, føler hun sig overbevist om, at fondens store brug af sociale medier vil fortsætte – kombineret med et øget fokus på den strategiske tilgang til anvendelsen af medierne.
”Vi har i Carlsbergfondet gennem de seneste små fem år haft en meget høj aktivitet på de sociale medier, og det vil vi fortsat have. Vi ser i dag også en nødvendighed i samtidig at fokusere på at optimere vores indsats blandt andet gennem annoncering, indsigt i algoritmerne, analyse af vores performance og ved at følge med i den konstante udvikling på de enkelte platforme. At arbejde strategisk med SoMe er jo også blevet arbejdet med et virkelig avanceret værktøj, der kræver, at man løbende sætter sig ind i de bagvedliggende mekanismer for at få mest mulig gavn af sin kommunikation på kanalerne,” understreger Cille Grøndahl Mønsted.
I Spar Nord Fonden, derimod, er det ifølge Elisabeth Rosenbeck Viksnins ikke sikkert, at fondens høje aktivitetsniveau på Facebook fortsætter, og det er heller ikke sikkert, at fonden bliver ved med at benytte alle fire sociale medier.
”Efter implementeringen af vores nye strategi fra 1. januar i år er vi i øjeblikket i fuld gang med at kigge på vores fremtidige kommunikationsaktiviteter. Her er ét af spørgsmålene, om vi skal blive ved med at lave 400 opslag om året på Facebook, eller om vi i stedet skal skrue ned for antallet og så i stedet slå et ordentligt hul i jorden et par gange om året, når der er en særlig god grund til det. Samtidig vil vi analysere hvert enkelt af de sociale medier og tage op til revision, om vi for eksempel skal fortsætte med at være til stede på alle fire,” siger Elisabeth Rosenbeck Viksnins.
Fonde på Linkedin
Fond | Er på mediet | Antal følgere | Første opslag |
---|---|---|---|
15. Juni Fonden | Ja | 452 | 1 år siden |
A.P. Møller Fonden | Ja | 713 | 4 mdr. siden |
Augustinus Fonden | Ja | 2.329 | 11 mdr. siden |
Bikubenfonden | Ja | 7.180 | 6 år siden |
Bitten og Mads Clausens Fond | Ja | 1.092 | 1 år siden |
C.L. Davids Fond og Samling | Nej | - | - |
Carlsbergfondet | Ja | 10.244 | 7 år siden |
Den Danske Maritime Fond | Ja | 870 | 5 år siden |
Det Obelske Familiefond | Ja | 3.874 | 1 år siden |
Egmont Fonden | Ja | 8.516 | 5 år siden |
Elsass Fonden | Ja | 670 | 3 år siden |
Hempel Fonden | Ja | 4.187 | 2 år siden |
Industriens Fond | Ja | 8.306 | 2 år siden |
KFI Erhvervsdrivende Fond | Ja | 749 | 4 år siden |
Knud Højgaards Fond | Nej | - | - |
KR Foundation | Ja* | 1.360 | 2 år siden |
Købmand Herman Sallings Fond | Nej | - | - |
Lauritzen Fonden | Ja | 1.104 | 3 år siden |
LEGO Foundation | Ja | 30.959 | 5 år siden |
Leo Foundation | Ja | 3.255 | 3 år siden |
LundbeckFonden | Ja | 8.353 | 8 år siden |
Nordea-fonden | Ja | 7.668 | 4 år siden |
Novo Nordisk Fonden | Ja | 33.498 | 4 år siden |
Ny Carlsberg Fondet | Nej | - | - |
Oak Foundation Denmark | Ja/Nej* | 7.441 | 4 år siden |
OJD Fonden | Nej | - | - |
Ole Kirks Fond | Ja | 1.008 | 1 mdr. siden |
Poul Due Jensens Fond | Ja | 4.133 | 5 år siden |
Realdania | Ja | 20.430 | 5 år siden |
ROCKWOOL FONDEN | Ja | 6.297 | 5 år siden |
Spar Nord Fonden | Ja | 240 | 1 år siden |
The Velux Foundations | Ja | 13.476 | 4 år siden |
TrygFonden | Ja | 6.751 | 4 år siden |
Tuborgfondet | Ja | 6.100 | 4 år siden |
William Demant Fonden | Nej | - | - |
World Diabetes Foundation | Ja | 3.227 | 7 år siden |
Østifterne | Ja | 119 | 1 år siden |
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | Nej | - | - |
Aage V. Jensens Naturfond | Nej | - | - |
Aarhus Universitets Forskningsfond | Ja | 450 | 6 år siden |
Fonde på Facebook
Fond | Er på mediet | Antal følgere | Oprettet |
---|---|---|---|
15. Juni Fonden | Ja | 939 | 2017 |
A.P. Møller Fonden | Nej | - | - |
Augustinus Fonden | Nej | - | - |
Bikubenfonden | Ja | 4.929 | 2012 |
Bitten og Mads Clausens Fond | Nej | - | - |
C.L. Davids Fond og Samling | Ja | 5.577 | 2010 |
Carlsbergfondet | Ja | 7.845 | 2014 |
Den Danske Maritime Fond | Ja | 62 | 2017 |
Det Obelske Familiefond | Ja | 1.464 | 2016 |
Egmont Fonden | Ja | 7.160 | 2015 |
Elsass Fonden | Ja | 3.931 | 2014 |
Hempel Fonden | Nej | - | - |
Industriens Fond | Ja | 37 | 2020 |
KFI Erhvervsdrivende Fond | Nej | - | - |
Knud Højgaards Fond | Nej | - | - |
KR Foundation | Ja | 548 | 2014 |
Købmand Herman Sallings Fond | Nej | - | - |
Lauritzen Fonden | Ja | 2.839 | 2012 |
LEGO Foundation | Ja | 28.225 | 2014 |
Leo Foundation | Nej | - | - |
LundbeckFonden | Ja | 9.660 | 2012 |
Nordea-fonden | Ja | 8.745 | 2013 |
Novo Nordisk Fonden | Ja | 41.152 | 2015 |
Ny Carlsberg Fondet | Ja | 1.532 | 2017 |
Oak Foundation Denmark | Ja* | 899 | 2017 |
OJD Fonden | Nej | - | - |
Ole Kirks Fond | Nej | - | - |
Poul Due Jensens Fond | Ja | 1.466 | 2014 |
Realdania | Ja | 12.479 | 2016 |
ROCKWOOL FONDEN | Ja | 830 | 2020 |
Spar Nord Fonden | Ja | 22.273 | 2011 |
The Velux Foundations | Ja | 1386 | 2017 |
TrygFonden | Ja | 16.138 | 2008 |
Tuborgfondet | Ja | 6.753 | 2015 |
William Demant Fonden | Nej | - | - |
World Diabetes Foundation | Ja | 8.224 | 2011 |
Østifterne | Ja | 136 | 2013 |
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | Nej | - | - |
Aage V. Jensens Naturfond | Ja | 6.583 | 2013 |
Aarhus Universitets Forskningsfond | Ja | 289 | 2013 |
Fonde på Twitter
Fond | Er på mediet | Antal følgere | Oprettet |
---|---|---|---|
15. Juni Fonden | Nej | - | - |
A.P. Møller Fonden | Nej | - | - |
Augustinus Fonden | Nej | - | - |
Bikubenfonden | Ja | 1248 | 2013 |
Bitten og Mads Clausens Fond | Nej | - | - |
C.L. Davids Fond og Samling | Nej | - | - |
Carlsbergfondet | Ja | 5146 | 2015 |
Den Danske Maritime Fond | Nej | - | - |
Det Obelske Familiefond | Nej | - | - |
Egmont Fonden | Ja | 793 | 2016 |
Elsass Fonden | Nej | - | - |
Hempel Fonden | Nej | - | - |
Industriens Fond | Ja | 2163 | 2013 |
KFI Erhvervsdrivende Fond | Nej | - | - |
Knud Højgaards Fond | Nej | - | - |
KR Foundation | Ja | 47 | 2011 |
Købmand Herman Sallings Fond | Nej | - | - |
Lauritzen Fonden | Nej | - | - |
LEGO Foundation | Ja | 32100 | 2014 |
Leo Foundation | Ja | 581 | 2018 |
LundbeckFonden | Ja | 3738 | 2017 |
Nordea-fonden | Ja | 1870 | 2011 |
Novo Nordisk Fonden | Nej | - | - |
Ny Carlsberg Fondet | Nej | - | - |
Oak Foundation Denmark | Nej | - | - |
OJD Fonden | Nej | - | - |
Ole Kirks Fond | Nej | - | - |
Poul Due Jensens Fond | Nej | - | - |
Realdania | Ja | 4888 | 2012 |
ROCKWOOL FONDEN | Ja | 2284 | 2015 |
Spar Nord Fonden | Ja | 47 | 2020 |
The Velux Foundations | Ja* | 1991 | 2016 |
TrygFonden | Ja | 2701 | 2009 |
Tuborgfondet | Ja | 1476 | 2015 |
William Demant Fonden | Nej | - | - |
World Diabetes Foundation | Ja | 3227 | 2009 |
Østifterne | Nej | - | - |
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | Nej | - | - |
Aage V. Jensens Naturfond | Nej | - | - |
Aarhus Universitets Forskningsfond | Nej | - | - |
Fonde på Instagram
Fond | Er på mediet | Antal følgere | Oprettet |
---|---|---|---|
15. Juni Fonden | Nej | - | - |
A.P. Møller Fonden | Nej | - | - |
Augustinus Fonden | Nej* | - | - |
Bikubenfonden | Ja | 1.231 | 2019 |
Bitten og Mads Clausens Fond | Ja | 1410 | 2016 |
C.L. Davids Fond og Samling | Nej* | - | - |
Carlsbergfondet | Ja | 2948 | 2016 |
Den Danske Maritime Fond | Nej | - | - |
Det Obelske Familiefond | Nej* | - | - |
Egmont Fonden | Ja | 241 | - |
Elsass Fonden | Ja | 967 | 2016 |
Hempel Fonden | Ja | 573 | 2020 |
Industriens Fond | Nej | - | - |
KFI Erhvervsdrivende Fond | Nej | - | - |
Knud Højgaards Fond | Nej * | - | - |
KR Foundation | Nej | - | - |
Købmand Herman Sallings Fond | Nej | - | - |
Lauritzen Fonden | Ja | 640 | 2019 |
LEGO Foundation | Nej | - | - |
Leo Foundation | Nej | - | - |
LundbeckFonden | Nej | - | - |
Nordea-fonden | Ja | 2043 | 2015 |
Novo Nordisk Fonden | Nej | - | - |
Ny Carlsberg Fondet | Ja | 4142 | 2018 |
Oak Foundation Denmark | Ja* | 1961 | 2018 |
OJD Fonden | Nej | - | - |
Ole Kirks Fond | Nej | - | - |
Poul Due Jensens Fond | Nej | - | - |
Realdania | Ja | 9885 | 2014 |
ROCKWOOL FONDEN | Nej | - | - |
Spar Nord Fonden | Ja | 566 | 2020 |
The Velux Foundations | Nej | - | - |
TrygFonden | Ja | 1860 | 2014 |
Tuborgfondet | Ja | 2828 | 2016 |
William Demant Fonden | Nej | - | - |
World Diabetes Foundation | Nej | - | - |
Østifterne | Nej | - | - |
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | Nej | - | - |
Aage V. Jensens Naturfond | Ja | 946 | 2015 |
Aarhus Universitets Forskningsfond | Nej | - | - |