Guldbarer, guldkarameller og kæmpeskildpadder. Mange af de klassiske produktnavne fra Toms Gruppen A/S er formentlig let genkendelige for de fleste med en sød tand.
Det samme gælder dog næppe for navnet på ejerfonden bag produkterne.
Men flere kan i fremtiden lære fonden at kende. Den er nemlig i gang med at skrue op for sine almennyttige uddelinger. Og så hedder den i øvrigt Gerda og Victor B. Strands Fond, bare så dét er på plads.
Til næste år har Gerda og Victor B. Strands Fond således en uddelingsramme på op til 5 millioner kroner.
Og fondens formand Marianne Philip sender gerne et tydeligt signal til omverdenen om, at de almennyttige aktiviteter fylder stadig mere hos fonden, der fra sin stiftelse i 1976 og frem til 2007 ikke foretog nævneværdige uddelinger, men i stedet fokuserede på at stå klar i kulissen, hvis Toms eller andre af fondens investeringer havde brug for opbakning.
“Vi kigger især på uddelingsområder som sundhed, bæredygtighed og kulturarv. Det er de tre områder, vi kommer til at interessere os for. Vi har ikke sat beløb på de enkelte indsatsområder, for det er et spørgsmål om at finde nogle spændende projekter, som vi kan gå ind at
støtte,” siger Marianne Philip.
Fondens bevillinger har især været støt stigende siden 2016, hvor fonden uddelte 775.000 kroner. Forrige år var beløbet steget til 2,0 millioner kroner og sidste år til 2,2 millioner kroner.
Og nu får uddelingerne altså – hvis de rette projekter viser sig – et nøk opad igen.
“Det skyldes helt enkelt, at vi i bestyrelsen har vurderet, at vi godt kan skrue lidt op. Vi ejer jo både 100 procent af Toms Gruppen og nogle værdipapirer ved siden af, og vi skal som fond ifølge vores fundats først og fremmest understøtte det økonomiske grundlag for Toms Gruppen. Men når vi har vurderet dét, så mener vi også, at vi har råd til at justere uddelingerne opad, hvis vi får spændende ansøgninger,” siger Marianne Philip.
Støtte til brysterne
Udgangspunktet for fondens bevillinger er, som det hedder i fondens uddelingspolitik, at de skal gives til formål, som enten direkte eller indirekte “sikrer og underbygger det økonomiske grundlag for Toms Gruppen A/S med tilsluttede selskaber.”
Derudover kan fonden støtte tidligere medarbejdere i Toms Gruppen A/S eller almennyttige formål som f.eks. undervisning eller forskning.
Sidste år delte fonden blandt andet en halv million kroner ud til at fremme bæredygtige indkøb af kakaobønner fra lokale kakaofarmere i Ghana.
“Det er et eksempel på en uddeling, som direkte sikrer og underbygger det økonomiske grundlag for Toms Gruppen A/S. Det giver mening, at vi som ejer af Toms Gruppen A/S er med til at sikre, at kakaofarmerne, som leverer råvarer til vores selskaber, har det godt. Derfor har vi også lavet bl.a. skoleprojekter i Ghana rettet mod kakaofarmerne og deres familier,” siger Marianne Philip.
Fonden donerede sidste år også en million kroner til Danmarks Idrætsforbund. Pengene skal gå til idrætsforeninger, der ønsker at skabe bedre rammer for familieidræt.
"At støtte sundhed generelt er for os en mere indirekte måde at sikre og underbygge Toms Gruppen A/S. Vi ejer en række virksomheder, som laver nogle fantastiske produkter. Men det er jo også vigtigt, at folk ikke kun sidder og spiser vores produkter, men også dyrker idræt og i det hele taget har et helt liv. Vores uddeling til Guldpuljen sætter derfor fokus på nogle ting, som vi synes kan understøtte og bakke op om forretningen indirekte og på en mere almennyttig måde,” siger Marianne Philip.
I en anden sundhedsbevilling donerede fonden 100.000 kroner til Kræftens Bekæmpelses kampagne til fordel for indsatsen mod brystkræft – bedre kendt som Støt Brysterne.
“Det er endnu et eksempel på en af vores mere almennyttige uddelinger, som vi gerne vil have flere af i fremtiden,” siger Marianne Philip.
Udover bæredygtighed og sundhed har fonden også fokus på at sikre kulturarven bag Toms Gruppen A/S.
Derfor bevilgede fonden sidste år 241.000 kroner til en forundersøgelse, der skal afklare muligheder og risici ved at etablere et historisk arkiv hos Toms Gruppen, der kan formidle fortællinger baseret på danske konfekturetraditioner og en historisk arv bestående af 150 års produkter, håndværk, industriudvikling og arbejdsliv inden for chokolade og slikproduktion i Danmark.
“Med den uddeling går vi ind og ser på, hvordan vi kan understøtte Toms Gruppens kulturarv. Toms er jo en gammel dansk industrivirksomhed, som har en spændende historie. Et chokolademuseum eller lignende er derfor én af de muligheder, som vi har diskuteret i bestyrelsen,” siger Marianne Philip.
Har bestyrelsen identificeret nogle nye bevillingsområder, som fonden vil se nærmere på i de kommende år?
"Hvordan vi skal udbygge vores uddelinger er noget af det, vi arbejder med i øjeblikket, og her inddrager vi også vores virksomheder for at høre, hvordan de ser på det. Men vi kommer fortsat til at beskæftige os med især bæredygtighed og sundhed. Vi har allerede fået henvendelser, og vi håber selvfølgelig på, at der kommer flere spændende ansøgere og melder sig,” slutter Marianne Philip.
Gerda og Victor B. Strands Fond
Toms blev grundlagt i 1924 af de to apotekere Hans Trojel og V.H. Meyer. Virksomhedens navn Tom stammer fra deres navne Trojel og Meyer (s'et blev senere tilføjet af hensyn til logoet på slikautomaterne, hvor man ikke var glad for, at der stod 'Tom').
Victor B. Strand, der ejede Tørsleff & Co., købte Toms i 1942, og i årene efter 2. verdenskrig voksede Toms under hans ledelse. Victor B. Strand lancerede bl.a. Guld Barren, skildpadderne og Yankie Bar, opkøbte Anthon Berg, Pingvin Lakrids og Galle & Jessen, og gjorde Toms til en blomstrende forretning.
I midten af 70’erne indså Victor B. Strand, at sønnen Jørgen Strand ikke havde de talenter, der skulle til for at drive og udvikle Toms i den retning, som han ønskede. Desuden var sønnens helbred langt fra godt, da han led af sukkersyge.
Victor B. Strand følte sig forpligtet over for sit livsværk og de mange medarbejdere, der var ansat i Toms. Han besluttede, at den bedste måde at sikre koncernen var ved at danne en fond, der havde til formål at sikre en sund økonomisk udvikling af Toms.
Stiftelsesdokumenterne blev underskrevet på Victor B. Strands 76 års fødselsdag, den 12. december 1974. Victor B. Strand var formand for fonden ved sin død den 16. september 1983.
I dag står fonden udover Toms bag brands som Pingvin, Bonbon, Anthon Berg, Gajol, og Galle & Jessen.
I 2020 uddelte fonden 2,2 mio. kr. til blandt andet følgende formål:
Toms Sustainable Sourcing programme. Med ECOM Sustainable Management Service som partner støtter Gerda og Victor B. Strands Fond ghanesiske kakaofarmere. Programmets formål er at ud- vikle en miljømæssigt, socialt og finansielt bæredygtig kakaoproduktion, hvilket Gerda og Victor B. Strands Fond har støttet siden 2007.
Danmarks Idrætsforbund (Toms Guldpulje). Gerda og Victor B. Strands Fond har støttet Toms Guldpulje, et nyt initiativ fra 2019, som er indgået i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund. Toms Guldpulje kan give økonomisk støtte til idrætsforeninger, der ønsker at skabe bedre rammer for familieidræt. Gerda og Victor B. Strands Fond har bidraget med 1 million danske kroner til Toms Guldpulje i 2020.
Sikring af Toms Gruppens kulturarv. Toms Gruppen bygger på danske konfekturetraditioner, og den historiske arv består af 150-års produkter, håndværk, industriudvikling og arbejdsliv indenfor chokolade- og slikproduktion i Danmark. Etablering af et historisk arkiv hos Toms Gruppen vil sikre kulturarven og kan bidrage til aktiviteter indenfor undervisning, udstillinger og museum.
I et ønske om at kunne tilvejebringe fortællinger om Toms Gruppens kulturarv har Gerda og Victor B. Strands Fond valgt at støtte forarbejdet for en etablering af et historisk arkiv hos Toms Gruppen. Herunder afklaring af omfang ved indsamling og digital arkivering af genstande, fotos, film, dokumenter og erindringer i en systematik, som sikrer søgbarhed på tværs af kategorier, tidsperioder og brands.
Kilde: Fondens årsrapport for 2020.