Fondenes hjemmesider byder på god og brugbar information om uddelingspolitik og kriterier for tildeling af bevillinger. Og hvis man som ansøger af fondsmidler ønsker at få personlig vejledning, er det nemt at komme i kontakt med en fondsmedarbejder.
Det viser en måling af ansøgeres tilfredshed med de uddelende fonde, som nyhedsbrevet Danmarks Fonde har gennemført blandt brugerne af Danmarks største online fondsdatabase, fonde.dk.
Tilfredshedsmålingen tager udgangspunkt i svar fra knap 500 brugere og er gennemført i samarbejde med den rådgivende fundraiservirksomhed, fundraiseren.dk, som står bag databasen.
Det er dog ikke alle brugerne, der har friske erfaringer med at søge penge hos en eller flere fonde. Tilfredshedsmålingen er derfor baseret på 323 respondenter, der har afsendt en fondsansøgning inden for de seneste 24 måneder.
To ud af tre af de aktuelle fondsansøgere har en positiv vurdering af den information om uddelingskriterier, de finder på fondenes hjemmesider. En tredjedel svarer, at de vurderer oplysningerne ’meget brugbare’ i deres bestræbelser på at finde ud hvad og hvordan den enkelte fond støtter og ikke støtter.
”Efter flere ansøgninger og lidt erfaring er det ikke så svært, bare man er opmærksom på, hvad fonden giver tilskud til,” skriver en af respondenterne i tilfredshedsmålingen.
Kun to procent kan enten ikke finde de relevante oplysninger, eller de vurderer informationerne ’ubrugelige’ for ansøgningsprocessen.
Fondsansøgerne er blevet bedt om score deres vurdering af oplysningerne på baggrund af deres konkrete erfaringer med en given fond, som de enten har fået tilsagn fra, afslag fra eller afventer svar fra. Blandt de ansøgere, der har modtaget tilsagn om penge fra fonden, er der en højere andel, som oplever en høj brugbarhed af oplysningerne om fondens uddelingskriterier. På en skala fra et til fem, hvor fem er bedst, vurderer de gennemsnitligt brugbarheden til 4,2.
De ansøgere, der har fået afslag, vurderer gennemsnitligt kvaliteten af information til 3,5. Selvom fondsansøgerne generelt føler sig godt oplyst om vilkårene for at opnå støtte, så giver en del dog udtryk for, at det er omfattende og tidskrævende at sætte sig ind i den enkelte fonds kriterier og få formuleret en ansøgning.
”Det kræver stort arbejde og indsigt. Jeg er lektor og god til formuleringer og læsen indenad, men jeg finder det svært at søge. Det er ikke for alle,” påpeger en af deltagerne i tilfredshedsmålingen.
En anden ansøger konstaterer dog nødvendigheden af at gøre arbejdet, hvis man vil lykkes med sit projekt og sin ansøgning:
”Jeg fik afslag, da jeg ikke havde sat mig godt nok ind i, hvad fonden støtter.”
Personlig kontakt og vejledning
Godt halvdelen af ansøgerne søgte om penge til af en forening, sports- eller idrætsklub eller en ngo. Og knap en tredjedel søgte fondsmidler på vegne af en kommune, en selvejende institution eller et museum, teater eller anden kulturaktør. Derfor er mange af fondene også lokale fonde, eller landsdækkende fonde som en del af deres formål støtter lokale aktiviteter (se listen nedenfor over de fonde, som brugerne i målingen har oplyst).
Flere af brugerne af fondsdatabasen har flere års erfaringer og ud af deres individuelle kommentarer fremgår det at nogen har oplevet en positiv udvikling i kvaliteten af de oplysninger, som fondene lægger frem på hjemmesiderne.
”Meget bedre end for måske fem år siden i forhold til at kunne finde info på hjemmeside og at indgå i dialog eller få vejledning før indsendelse af ansøgning”
Det er netop en generel oplevelse blandt deltagerne i målingen, at det er nemt at komme i kontakt med en fondsmedarbejder, hvis man gør forsøget. Det oplevede 3 ud af 4 af de ansøgere, som har kontaktet fonden for at få personlig vejledning til ansøgningsprocessen.
Af dem der prøvede at komme i kontakt med fonden, vurderer 27 pct, at det var nemt, mens 46 pct. mener, at det var ’meget nemt’ af få ekstra vejledning, svarende til den højeste score på 5. Cirka en tredjedel af deltagerne i målingerne havde dog valgt at sende ansøgningen afsted uden først at kontakte en fondsmedarbejder.
Kun 11 procent fandt det svært eller meget svært at komme i kontakt med fonden, mens 16 procent hverken oplevede det som nemt eller svært.
”Det er en kæmpe overvindelse at ringe til fondene. Men det giver bare så meget,” siger en af respondenterne i tilfredshedsmålingen.
Ifølge de godt 200 ansøgere i målingen, som forsøgte at ringe eller skrive til fonden, var det dog anstrengelserne værd. To ud af tre var nemlig tilfredse med de råd og den vejledning, de fik fra fondsmedarbejderen, og oplevede at de kunne bruge det i deres ansøgning.
Enkelte ansøgere giver dog udtryk for, at de mener, at fondene ofte ikke er så risikovillige, og at fondene ofte kommer til at fokusere på de samme tendenser og projekttyper.
”Deres strategiske formål og mål ligner hinanden for meget, det er de samme sager som får penge, og dermed udelukkes meget innovation og nytænkning. De må godt være noget mere modige i deres projektforståelse.”
Ansøgerne i tilfredshedsmålingen angiver at have søgt følgende fonde:
15. Juni Fonden |
3F's Medie- og Kulturfond |
A.P. Møller Fonden |
A/S Banken for Hobro og Omegns Fond |
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond |
Aage V Jensen Naturfond |
Aktieselskabet Dampskibsselskabet Orient's Fond |
Albani Fonden |
Arbejdsmiljøforskningsfonden |
Asta & Jul. P. Justesens Fond |
Augustinusfonden |
Beckett-fonden |
BHJ-Fonden |
Bikubenfonden |
Birgit Marie Jensens Mindefond |
Bladpuljen |
Blue Water Fonden |
Bodil Pedersens Fonden |
Brand af 1848 Fond |
Brebølfonden |
Bustrupfonden |
Børge Kristensens Mindefond |
Carlsberg Sportsfond |
Civilsamfundspuljen |
Den A.P. Møllerske Støttefond |
Den Jyske Sparekasses Støttefond |
Den Nordslesvigske Kvindeforenings Fond |
Det Obelske Familiefond |
Egmont Fonden |
Elro Fonden |
Elsass Fonden |
Energi Fyns Almene Fond |
Esbjerg Fonden |
Fabrikant Mads Clausens Fond |
FLS Industries A/S Gavefond |
Fogs Fond |
Folketingets Vestindiens pulje |
Fonden for Entreprenørskab |
Fonden for Sparekassen Himmerland |
Fonden Præstø Brand |
FrederiksbergFonden |
Friluftrådet |
FSR’s Studie- og Understøttelsesfond |
Færchfonden |
Grethe Christiansens Legat |
GUDP |
Hempel Fonden |
Huskunstnerordningen |
I.P. Nielsens Fonden |
Insero Fonden |
Jaschafonden |
Jubilæumsfonden Kolding |
Jyske Banks almennyttige Fond |
Kai D Fonden |
Knud Højgaards Fond |
Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond |
Kulturpuljen, Norddjurs Kommune |
Kulturstyrelsen Statens Kunstfond |
LAG |
Landdistrikternes Materialefond |
Landsbypuljen i Skive Kommune |
Lauritzen Fonden |
Lions Club Viborg |
Lokale- og Anlægsfonden |
Lolland-Falsters og Langelands Købstæders Brandsocietets Fond |
Ludvigsens legat |
Miljø- og Energifonden af 2005 |
Nordea-fonden |
Novo Nordisk Fonden |
Ny Carlsbergfondet |
Oak Foundation Denmark |
Ole Kirks Fond |
Oticon Fonden |
Otto Mønsteds Fond |
Poul Due Jensens Fond |
Poul Erik Bech Fonden |
Puljen til Grønne Ildsjæle |
Randers Musikfond |
Realdania |
Rise Sparekasse |
Roslev Sparekasse Fonden |
Rummelig imidt |
Salling Fondene |
SE Vækstpulje |
SEAS-NVE |
Skønpuljen |
SN's Kultur- og Erhvervsfond |
Spar Nord Fonden |
Spar Vest Fonden |
Sparekassen Himmerland Fond |
Sparekassen Kronjyllands Gavefond |
Sparekassen Sjælland Fonden |
Sportgoodsfonden |
St. Brøndum Sparekasses Fond |
Statens Kunstfond |
Sydbank Fonden |
Sydfyenske Dampskibsselskabs Fond |
Tonni og Kaj Munksøs Fond |
Toosbuys Fond |
Toyota-Fonden |
Trelleborg Fonden |
TrygFonden |
Tuborgfondet |
Velux Fonden |
Viborg Kommunes forebyggelsespulje |
Villum Fonden |
Vindmøllefonden |
Vækstforum Nordjylland |
Y's Mens Club |