Leo Fondet vil dyrke lykketræf

Med et nyt filantropisk virkemiddel – Serendipity grants – vil Leo Fondet stimulere forskernes lyst til at bringe nye ideer og mindre sikre projekter ind i pipelinen af forskning. Ny pulje støtter uforudsete forskningsopdagelser foreslået af eksisterende bevillingsmodtagere.

"Via Se­ren­di­pi­ty grants kan etab­le­re­de forsk­nings­le­de­re få mu­lig­hed for at trykprø­ve ide­er uden for de­res ho­ved­spor og uden for det forsk­nings­pro­jekt, de er i gang med,” si­ger An­ne-Ma­rie En­gel, Chief Sci­en­ti­fic Of­fi­cer hos Leo Fondet.

Helt som da Ale­xan­der Fle­m­ing i 1928 op­da­ge­de pe­ni­cil­lin ved et til­fæl­de, er de vi­den­ska­be­li­ge gen­nem­brud igen­nem hi­sto­ri­en of­te sket ved, at nys­ger­ri­ge for­ske­re har for­fulgt fund la­vet ved et til­fæl­de, da de for­ske­de ef­ter no­get andet.

Net­op mu­lig­he­den for at for­føl­ge uven­te­de forsk­nings­op­da­gel­ser med po­ten­ti­a­le til at ge­ne­re­re ny­brud og ba­ne­bry­den­de forsk­ning er grun­den til, at Leo Fon­det nu sø­sæt­ter et helt nyt filan­tro­pisk vir­ke­mid­del un­der tit­len Se­ren­di­pi­ty grants.

Her kan for­ske­re, som ak­tivt er i gang med et forsk­nings­pro­jekt, som har få­et støt­te fra Leo Fon­det, an­sø­ge om nye mid­ler, hvis de gør et uven­tet fund.

Vi kan kal­de det high risk el­ler et wildcard for forskere

An­ne-Ma­rie En­gel – Chief Sci­en­ti­fic Of­fi­cer, Leo Fondet. 

”Med vo­res nye filan­tro­pi­ske vir­ke­mid­del øn­sker vi at sti­mu­le­re for­sker­nes lyst til at brin­ge nye ide­er og min­dre sik­re pro­jek­ter ind i pipe­li­nen af forsk­ning. Vi kan kal­de det high risk el­ler et wildcard for for­ske­re. For via Se­ren­di­pi­ty grants kan etab­le­re­de forsk­nings­le­de­re få mu­lig­hed for at trykprø­ve ide­er uden for de­res ho­ved­spor og uden for det forsk­nings­pro­jekt, de er i gang med,” for­tæl­ler An­ne-Ma­rie En­gel, Chief Sci­en­ti­fic Of­fi­cer hos Leo Fondet.

Iføl­ge An­ne-Ma­rie En­gel er Leo Fon­det me­get in­ter­es­se­ret i, at forsk­nin­gen er så fri som mu­lig og kon­kur­ren­cen om mid­ler­ne så åben som mulig.

”Sam­ti­dig an­er­ken­der vi, at de bed­ste ide­er til uven­tet ny­brud lig­ger hos for­sker­ne. Så vi vil ger­ne ha­ve et filan­tro­pisk in­stru­ment, som gør det mu­ligt for for­sker­ne at sø­ge fun­ding, så de kan un­der­sø­ge om uven­te­de op­da­gel­ser hol­der vand el­ler ej,” si­ger hun.

Bredere end hudsygdomme

Hvor Leo Fon­det nor­malt kun støt­ter forsk­ning in­den for hud­syg­dom­me, så bli­ver de nye Se­ren­di­pi­ty grants bredt me­re ud.

”Fo­kus er vir­ke­lig go­de ide­er in­den for sund­heds­vi­den­skab, og det skal ba­re hol­de sig in­den for vo­res fun­dats, som hed­der støt­te til me­di­cin, ke­mi og far­ma­ci, så det skal ik­ke pi­ne­død væ­re in­den for hud­syg­dom­me,” si­ger An­ne-Ma­rie Engel.

Via den nye pul­je støt­ter Leo Fon­det mak­si­malt med fi­re mil­li­o­ner kro­ner til en for­sker i op til to år – til dæk­ning af løn og lø­ben­de udgifter.

Der vil væ­re en år­lig an­søg­nings­frist, den før­ste i år den 24. au­gust. Be­vil­lings­mod­ta­ger­ne får be­sked i novem­ber og kan tid­ligst star­te op i ja­nu­ar. An­søg­nin­ger­ne vil bli­ve be­dømt af et in­ter­na­tio­nalt ekspertpanel.

”Da der vil væ­re ta­le om helt nye op­da­gel­ser, vil pro­jek­ter­ne væ­re umod­ne og uden en mas­se pi­lo­t­da­ta. I ste­det vil an­søg­nin­ger­ne bli­ve vur­de­ret på, om an­sø­ge­ren har de vi­den­ska­be­li­ge og in­fra­struk­tu­rel­le for­ud­sæt­nin­ger for at re­a­li­se­re pro­jek­tet, samt om der er ta­le om en ny­ska­ben­de ide med po­ten­ti­a­le til vi­den­ska­be­ligt ny­brud,” for­tæl­ler An­ne-Ma­rie Engel.

Ingen numeriske succeskriterier

Leo Fon­det for­ven­ter at ud­de­le Se­ren­di­pi­ty grants for 8-12 mil­li­o­ner kro­ner i år. Hvor stor pulj­en bli­ver på sigt, af­hæn­ger af mæng­den og kva­li­te­ten af ansøgningerne.

”Vi har ik­ke sat nog­le nu­me­ri­ske suc­ceskri­te­ri­er op. Vo­res suc­ceskri­te­rie er, at vi kan ud­de­le nog­le be­vil­lin­ger, når året slut­ter til pro­jek­ter, som de på­gæl­den­de forsk­nings­le­de­re el­lers ik­ke vil­le ha­ve haft mu­lig­hed for at un­der­sø­ge nær­me­re,” si­ger An­ne-Ma­rie Engel.

Or­det Se­ren­di­pi­ty har sin op­rin­del­se fra et per­sisk even­tyr og hand­ler om folk, som ved et lyk­ke­træf og år­vå­gen­hed får kund­ska­ber om no­get, de ik­ke hav­de ledt efter.

”Det er net­op, hvad vi hå­ber at få ud af pulj­en: no­get vi ik­ke vid­ste, vi kig­ge­de efter.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer