En række erhvervsdrivende fonde i Danmark lever ikke op til årsregnskabslovens krav om at oplyse i årsrapporten om administrators og ledelsens samlede vederlag.
Ifølge den netop offentliggjorte 2021-årsberetning for Erhvervsstyrelsens kontrol og tilsyn betød det sidste år, at 44 erhvervsdrivende fonde fik et påbud fra Erhvervsstyrelsen om at sørge for at give de lovpligtige vederlagsoplysninger i de kommende årsrapporter.
Netop de lovpligtige krav om noteoplysninger om administrators og ledelsens vederlag i årsrapporten er et område, Erhvervsstyrelsen i 2021 har haft ’særligt fokus på’, fremgår det af årsberetningen for styrelsens erhvervsrettede kontrol og tilsyn.
Pluk fra Erhvervsstyrelsens årsberetning
- Erhvervsstyrelsens årsberetning for kontroller og tilsyn i 2021 indeholder i forhold til de erhvervsdrivende fonde blandt andet følgende fakta:
- Der er ultimo 2021 registreret cirka 1.415 erhvervsdrivende fonde i styrelsens register.
- Styrelsen afsluttede sidste år 28 stiftelsessager, 16 overgange til erhvervsdrivende fond og ni overgange til ikke-erhvervsdrivende fond.
- 14 erhvervsfonde fik tilladelse til likvidation og 14 blev registreret opløst.
- 120 erhvervsdrivende fonde modtog i 2021 et vejledningsbrev fra Erhvervsstyrelsen efter at have registreret ændringer af fondens bestyrelse væsentlige senere end de gældende frister.
”Erhvervsdrivende fonde skal i årsrapporten angive det samlede vederlag m.v. til nuværende og forhenværende medlemmer af ledelsen og det samlede vederlag m.v., som medlemmer af fondens bestyrelse og direktion modtager som ledelsesmedlem i andre virksomheder i koncernen. Erhvervsdrivende fonde skal også i årsrapporten angive fondens samlede vederlag m.v. til fondens eventuelle administrator og det vederlag m.v., som administrator modtager i andre virksomheder i koncernen,” skriver Erhvervsstyrelsen blandt andet i sin årsberetning i det kapitel, der omhandler styrelsens tilsyn og kontrol med erhvervsdrivende fonde.
Indsatsen i 2021 kommer i forlængelse af en tilsvarende indsats i 2020 mod manglende noteoplysninger om ledelsesvederlag.
Erhvervsstyrelsen behandler blandt andet sager om registrering af nye fondsstiftelser, kapitalforhøjelser, overgang til erhvervsdrivende og til ikke-erhvervsdrivende fond, ændring af ledelse og revisor samt opløsning. Og det fremgår af Erhvervsstyrelsens årsberetning, at problemerne med at huske at oplyse vederlag langt fra er det eneste område, hvor det i 2021 har været nødvendigt for styrelsen at holde de erhvervsdrivende fonde i ørerne.
I forbindelse med registreringssager om ændring af ledelse eller revisor har Erhvervsstyrelsen ifølge årsberetningen flere gange i løbet af 2021 været nødt til at anmode om, som det hedder, ”bedre eller mere fyldestgørende dokumentation for ændringens lovlige vedtagelse i form af forhandlingsprotokoller fra bestyrelsesmøder eller udpegningsbreve fra en udpegningsberettiget, fordi den vedlagte dokumentation ikke var tilstrækkelig.”
En række sager om sammenblanding af roller
Når det gælder Erhvervsstyrelsens behandling af registreringssager om skift af revisor, har der i det forgangne år været et særligt fokus på de sager, hvor revisor skiftes ud inden hvervets udløb.
Hvis der sker et revisorskifte, inden revisors hverv ophører, eller hvis revisorskiftet skyldes uoverensstemmelser mellem bestyrelsen og revisor, skal både fond og den fratrædende revisor indsende en fyldestgørende forklaring om årsagen til hvervets ophør. Og dét sker ikke altid, fastslår Erhvervsstyrelsen.
”Det har i flere tilfælde været nødvendigt at anmode både fond og den fratrædende revisor om at eftersende redegørelser for hvervets ophør,” skriver styrelsen.
Et andet problem, som Erhvervsstyrelsen sætter fingeren ned på, handler om inhabilitet. Som fondsmyndighed har Erhvervsstyrelsen således i, som det hedder, ”en række sager” vurderet den ”sammenblanding af roller”, der kan opstå i erhvervsfondene, når den samme person varetager flere forskellige opgaver eller har flere forskellige relationer til fonden.
Det skal være så enkelt som muligt for danske virksomheder at efterleve reglerne. Omvendt skal de få virksomheder, der ikke ønsker at spille efter reglerne, opleve et effektivt og vedvarende kontrolpres
Katrine Winding – Direktør, Erhvervsstyrelsen
”Styrelsen har i disse sager indskærpet erhvervsfondslovens regler om blandt andet inhabilitet, pligten til at dokumentere bestyrelsens forhandlinger i en protokol, forbuddet mod at bestyrelsesformanden er ansat som direktør i fonden eller fondens datterselskaber m.v., og forbuddet mod, at formanden som udgangspunkt ikke må udføre andre hverv for fonden end formandshvervet,” skriver styrelsen.
Skal være enkelt at drive ansvarlig virksomhed
I en pressemeddelelse, som Erhvervsstyrelsen har sendt ud parallelt med offentliggørelsen af årsberetningen for kontrol og tilsyn i 2021, understreger styrelsens direktør Katrine Winding, at Erhvervsstyrelsen arbejder for at gøre det enkelt og attraktivt at drive ansvarlig virksomhed i hele Danmark.
”Det betyder blandt andet, at det skal være så enkelt som muligt for danske virksomheder at efterleve reglerne. Omvendt skal de få virksomheder, der ikke ønsker at spille efter reglerne, opleve et effektivt og vedvarende kontrolpres,” lyder det fra Katrine Winding.