Han kan ikke lade være med at grine lidt, når han fortæller historien.
For efterhånden en del år siden var professor, billedhugger og performancekunstner Bjørn Nørgaard og de øvrige medlemmer af foreningen ’Kulturmiljøselskabet af 2001´ på besøg hos selskabet By & Havn. Foreningen fik en rundvisning i Københavns Nordhavn, og Bjørn Nørgaard erindrer, at han ikke kunne dy sig for at provokere værterne for rundvisningen.
”Jeg vidste jo godt, at By & Havn ikke havde lagt nogen planer for kunst. Så jeg spurgte selvfølgelig dumt: ’Hvordan ser jeres kunstplaner ud?’ Det udløste sådan lidt ’jaaa’ og ’joooo’ – hvorefter jeg sagde til dem: ’Mens I opfører en masse huse for at redde metroøkonomien, bliver de unge kunstnere i København hjemløse. Har I ikke et hus herude, hvor vi kan lave et atelier?’”
“Svaret til mig var,” fortsætter Bjørn Nørgaard, “at det havde de ikke - men at jeg i stedet kunne få en grund i 10 år. Og det fik investoren Klaus Kastbjerg, som også var med på rundvisningen, til at foreslå at lave nogle atelierer a la det kontorhus, som han selv har i en container. Dermed opstod ideen om atelierer til unge kunstnere bygget af containere og kalde stedet Containerakademiet.”
Da jeg startede på det her, var jeg ikke fyldt 70 endnu. Nu nærmer jeg mig 75
Bjørn Nørgaard – Formand, Containerakademiet
Fundats har sat én af Danmarks mest kendte kunstnere og manden bag de 17 gobeliner om Danmarks historie, der hænger på Christiansborg, og den navnkundige hesteofring i 1970 stævne til en snak om Containerakademiet.
Den aktuelle anledning er dels, at Containerakademiet i 2021 med Bjørn Nørgaard som medstifter og bestyrelsesformand blev registreret i cvr-registret som én af det forgangne års 20 nye erhvervsdrivende fonde.
Dels at de planer, der opstod for efterhånden en del år siden ved en rundvisning i Nordhavnen, og som for to-tre år siden fik 15 millioner kroner i fondsstøtte, nu langt om længe ser ud til at kunne blive realiseret, idet lokalplanen for området ventes vedtaget i maj.
”Da jeg startede på det her, var jeg ikke fyldt 70 endnu. Nu nærmer jeg mig 75! Jeg ville ikke have haft noget imod, at det var gået lidt hurtigere,” siger Bjørn Nørgaard med et smil.
Containere koster ’en bondegård’
Kongstanken for Bjørn Nørgaard med Containerakademiet – både nu og da ideen opstod – er at skaffe unge kunstnere mulighed for og plads til at udfolde deres kunstneriske kreativitet i en hovedstad, hvor såvel antallet af boliger som boligpriserne er steget eksplosivt.
”Efterhånden kan vi ikke se byen for bare boliger, og det synes jeg er et problem. Og det er et kæmpeproblem for de unge kunstnere, at de jages ud af baggårdene og husene. Der mangler forståelse for, at man helt grundlæggende ikke har en by som København for, at folk skal bo der, men derimod på grund af den handel, der skal finde sted, og de universiteter, teatre, biografer og andre former for kunst, som byen skal rumme. Det er dét og ikke beboelse, der skaber en by,” mener Bjørn Nørgaard.
Containerakademiet er således målrettet nye, unge kunstnere, som ikke har råd til at købe deres eget værksted, og som mangler atelierplads til at udfolde deres drømme og visioner.
Efterhånden kan vi ikke se byen for bare boliger, og det synes jeg er et problem
Bjørn Nørgaard – Formand, Containerakademiet
Fra starten var det Bjørn Nørgaards tanke, at der skulle rykkes 30 store, brugte shippingcontainere ind i den kæmpestore Tunnelfabrikken på Ydre Nordhavn i København – stedet, hvor tunnelelementerne til Øresundsforbindelse tilbage i 1990´erne blev støbt. Men udviklingen de seneste år har medført, at det bliver et Containerakademi uden containere, forklarer han.
”På grund af blandt andet covid ligger alle containerne på Stillehavet og i Nordatlanten og koster en bondegård. Containere er simpelthen steget så meget i pris, at den oprindelige model ikke kunne hænge sammen økonomisk. Indkøb af 30 containere ville have spist det meste af formuen. Derfor har arkitekten foreslået, at vi i stedet etablerer en lagerhal som én stor container, og derudover kommer der to meget store fællesatelierer,” siger Bjørn Nørgaard.
”Vi beholder navnet Containerakademiet, og det kan være, vi en dag får råd til at stille en container op derude med navnet på,” tilføjer han med et smil.
Vigtigst af alt for Bjørn Nørgaard er, pointerer han, at der også uden containerindmaden stadig vil være 30 atelierpladser, som kan udlejes til kunstnerne til en ”meget lav husleje”.
Finansieret af tre fonde
Til maj fylder Bjørn Nørgaard 75 år, og han når formentlig også at runde 76, inden dørene til Containerakademiet bliver slået op.
Projektet er grundet selve lokalplansgodkendelsen blevet stærkt forsinket. I øjeblikket er lokalplanen for Tunnelfabrikken i høring for anden gang, og den forventes endeligt vedtaget til maj, og først derefter kan byggeriet og indretningen af Containerakademiet gå i gang.
Det bliver ret straight, ret minimalistisk – der kommer hverken små tårne eller gesvejsninger – så derfor forventer jeg, at det er realistisk, at de første kunstnere kan rykke ind i sommeren 2023
Bjørn Nørgaard – Formand, Containerakademiet
”Man må sige, at det har været en langstrakt proces. Men nu er vi rykket ind hos Tunnelfabrikken, og den grund, som By & Havn har stillet til rådighed i 10 år, og som der skal bygges på, er ryddet. Samtidig er jordbundsundersøgelserne i gang. Det betyder, at dén dag, kommunen giver starttilladelsen, går vi i gang. Og selve byggeriet tager ikke mere end et år. Det bliver ret straight, ret minimalistisk – der kommer hverken små tårne eller gesvejsninger – så derfor forventer jeg, at det er realistisk, at de første kunstnere kan rykke ind i sommeren 2023,” siger Bjørn Nørgaard.
Tilbage i 2019-2020 støttede A.P. Møller Fonden, Det Obelske Familiefond og Augustinus Fonden etableringen af Containerakademiet med henholdsvis seks, fem og fire millioner kroner. Og det er fortsat de tilsammen 15 millioner fondskroner, som udgør byggesummen.
”Arkitekten og entreprenøren har fået at vide, at der er 15 millioner kroner at gøre godt med. Det er, hvad der er, og når der er bygget for 15 millioner, kommer der ikke flere udbetalinger,” fastslår Bjørn Nørgaard.
- Og de 15 millioner kroner fra de tre fonde har ligget på kistebunden i nogle år, mens du har ventet på, at projektet kom i gang?
”Nej, på grund af negativ rente har jeg ladet pengene stå hos fondene, indtil vi skal bruge dem. Der er jo ingen grund til at betale negative renter af 15 millioner kroner i flere år,” siger Bjørn Nørgaard.
Komité udpeger lejere
Hvilke kunstnere, der som de første 30 får lov til at rykke ind i Containerakademiet til sommeren 2023, afgøres af en komite bestående af kunstkyndige.
”Det skal ikke være mig eller resten af bestyrelsen, som udpeger lejerne. Det skal derimod være nogen udefrakommende og uafhængige. Det har vi lovet fondene, da vi fik bevillingerne til projektet. Fondene var meget opmærksomme på, at det ikke bliver moster Else og onkel Peter der står og maler! Nu har vi skilt tingene ad, så fondene kan være nogenlunde sikre på, alt bliver gjort ordentligt og fornuftigt,” siger Bjørn Nørgaard.
Skulle der ophobe sig penge i fonden, kan det gives direkte tilbage ved at udvide og forbedre akademiet, købe nye maskiner eller nedsætte huslejen
Bjørn Nørgaard – Formand, Containerakademiet
At Containerakademiet drives som en erhvervsdrivende fond, er der ifølge Bjørn Nørgaard flere årsager til.
”Fonden er en meget velegnet selskabsform, når du har et ganske bestemt formål, du gerne vil opfylde. Vi vil skulle skifte ud i bestyrelsen hen ad vejen, og det er meget håndterbart at sikre opfyldelse af fondens formål ved, at bestyrelsen altid består af nogle kvalificerede mennesker. Derudover er der jo ikke noget krav om, at en fond skal være overskudsgivende, og i vores tilfælde er formålet ikke at tjene penge, men primært at sikre unge kunstnere et atelier. Og skulle der ophobe sig penge i fonden, kan det gives direkte tilbage ved at udvide og forbedre akademiet, købe nye maskiner eller nedsætte huslejen,” siger Bjørn Nørgaard.
Mens Containerakademiet bliver opført, består bestyrelsen af Bjørn Nørgaard, Klaus Kastbjerg og Henrik Steenstrup. Sidstnævnte er direktør for ejendomme og byliv i By & Havn.
”I første omgang handler det om at få bygget ateliererne, og når vi er færdige med at bygge, skal vi skifte bestyrelsen ud til en mere kunstkyndig bestyrelse,” siger Bjørn Nørgaard.
Bjørn Nørgaards blå bog
- Født 21. maj 1947 (74 år).
- Billedhugger, grafiker og performancekunstner.
- Professor 1985-1994 ved Den Kongelige Danske Kunstakademi og professor på CNAA, China National Academy of Fine Arts i Beijing.
- Kendt bl.a. for sin slagtning i 1970 af hesten Røde Fane i protest mod Vietnamkrigen og sin udførelse af 17 gobeliner om Danmarks historie, der blev ophængt i 1990 på Christiansborg i anledning af Dronning Margrethes 50-års fødselsdag.
- Ridder af Dannebrog 1994.