Fondene vil være kendte – men gavner det deres formål?

Fondene prioriterer image højt og investerer massivt i branding, kommunikation og kendskabsanalyser. Flere eksperter tvivler dog på værdien af, at fonde jagter bredt offentligt kendskab: "Det vil ikke være et meningsfuldt mål for de fleste fonde, at den almindelige dansker skal vide, hvem de er"

Hos Nor­dea-fon­den har en høj kend­skabs­grad i den bre­de be­folk­ning en høj vær­di, idet fon­den støt­ter bredt over he­le lan­det, for­tæl­ler kom­mu­ni­ka­tions­chef Ti­ne Wi­ck­ers. Fon­den er blandt man­ge an­dre til­tag til ste­de ved Kul­tur­mø­det Mors, hvor Nor­dea-fon­den hvert år til­by­der en "hur­tig vur­de­ring" til or­ga­ni­sa­tio­ner med nye pro­jek­ter un­der op­sej­ling (fo­to: Nor­dea-fon­den/Hans Ravn)

Det er ik­ke li­ge­gyl­digt, hvad dan­sker­ne sy­nes om lan­dets ud­de­len­de fonde.

I hvert fald ik­ke, hvis man spør­ger de stør­ste fon­de selv.

Fon­de­ne bru­ger hvert år be­ty­de­li­ge res­sour­cer på bran­ding og kommunikation.

De se­ne­ste år har budt på en kraf­tig vækst i kor­p­set af kom­mu­ni­ka­tions­kon­su­len­ter, pres­se­me­d­ar­bej­de­re, SO­ME-me­d­ar­bej­de­re, PA-kon­su­len­ter og rå­d­gi­ve­re, hvis pri­mæ­re op­ga­ve er at ple­je fon­de­nes ima­ge udadtil. Hver tien­de me­d­ar­bej­der i lan­dets 50 stør­ste fon­de ar­bej­der i dag med kommunikation.

Sam­ti­dig kø­ber fon­de­ne i stor stil ydel­ser hos kom­mu­ni­ka­tions­bu­reau­er, som bi­står med pres­se­hånd­te­ring og an­dre kommunikationsindsatser.

Fon­de­ne og de­res bu­reau­er ud­sen­der lø­ben­de pres­se­med­del­el­ser om de­res ud­de­lin­ger, og hvis ud­de­lin­gen – og ik­ke mindst fon­den bag ud­de­lin­gen – har en vis tyng­de, stil­ler re­ge­rin­gens mi­ni­stre ger­ne op med ro­sen­de ci­ta­ter i fon­de­nes pressemeddelelser.

Hvis man har en gam­mel­dags, lut­he­ransk indstil­ling, vil man an­læg­ge det syns­punkt, at man ik­ke selv må få no­get som helst ud af det filan­tro­pi­ske arbejde.

Mor­ten Eb­be Juul Ni­el­sen – lek­tor i an­vendt fi­lo­so­fi, Kø­ben­havns Universitet

Se­ne­st kun­ne Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter of­fent­lig­gø­re sin nye om­døm­me- og kend­skabs­a­na­ly­se, hvori syv ud af ti dan­ske­re vur­de­rer fon­de po­si­tivt. For­e­nin­gen får hvert år ud­ar­bej­det me­nings­må­lin­gen af et ana­ly­se­in­sti­tut, som ta­ger tem­pe­ra­tu­ren på fon­de­nes kend­skabs­grad og po­pu­la­ri­tet i den bre­de befolkning.

I år hav­de 28 fon­de be­talt for at få in­klu­de­ret kend­ska­bet til dem selv i un­der­sø­gel­sen, og fle­re af fon­de­ne har her i Fun­dats for­talt om de­res ar­bej­de med at øge de­res kendskabsgrad.

Men hvor­for er det vig­tigt? Fun­dats har spurgt en ræk­ke eks­per­ter og fon­de, hvor­vidt det har no­gen re­el vær­di at væ­re kendt i den bre­de be­folk­ning, når for­må­let er at ud­de­le pen­ge til go­de for­mål og alt­så ik­ke at sæl­ge le­ver­postej el­ler biler.

"Det er en in­ter­es­sant pro­blem­stil­ling. For det er jo det pri­mæ­re spørgs­mål bag kend­skabs­a­na­ly­ser; hvad er for­må­let med at væ­re kendt? Det kan nok væ­re at­trak­tivt for fon­de­ne at væ­re kend­te. Men be­ty­der det no­get, og har det rent fak­tisk en stra­te­gisk nyt­te for den en­kel­te fond?" si­ger Ag­nes Günt­her, ph.d. i øko­no­mi og stra­te­gi fra CBS og medstif­ter af bu­reau­et Netsocietal.

Ikke meningsfuldt for de fleste

For­må­let med at væ­re kendt blandt in­ter­es­sen­ter som po­li­ti­ke­re, sam­ar­bejds­part­ne­re og po­ten­ti­el­le an­sø­ge­re i forsk­nings­ver­de­nen, or­ga­ni­sa­tio­ner­ne el­ler for­e­nings­li­vet er åben­lyst, si­ger Tro­els Jo­han­ne­sen, kom­mu­ni­ka­tions­rå­d­gi­ver med fo­kus på po­li­tisk kom­mu­ni­ka­tion. Men han pe­ger på, at der er stor for­skel på kend­skab blandt fon­de­nes kon­kre­te in­ter­es­sen­ter og kend­skab i den bre­de befolkning.

"Fon­de­ne har en in­ter­es­se i at væ­re kendt i et bredt spek­trum af in­ter­es­sen­ter i det om­rå­de, de ar­bej­der med. Men det vil ik­ke væ­re et me­nings­fuldt mål for de fle­ste fon­de, at den al­min­de­li­ge dan­sker skal vi­de, hvem de er, og hvad de står for," si­ger Tro­els Jo­han­ne­sen, som til dag­lig ar­bej­der for fle­re af de dan­ske fonde.

"Fon­de­ne er nødt til at gø­re me­re ud af de­res syn­lig­hed, for­di der og­så er kon­kur­ren­ce om at støt­te de go­de pro­jek­ter. Der er man­ge fon­de, der ger­ne vil hjæl­pe sær­li­ge om­rå­der, og der skal man jo væ­re bran­det på den rig­ti­ge må­de for at få de rig­ti­ge an­sø­ge­re og sam­ar­bejds­part­ne­re. Så det er rig­tig vig­tigt for fon­de­ne, at de er kendt i de rig­ti­ge kred­se," si­ger han.

"Men det er jo ik­ke hr. og fru Dan­mark, vi ta­ler om her. Det er me­re eli­tæ­re må­l­grup­per in­den for for­skel­li­ge fel­ter, der skal vi­de, hvor man kan sø­ge pen­ge. Så det er jo fint nok at la­ve en un­der­sø­gel­se, hvor man spør­ger be­folk­nin­gen om kend­ska­bet til fon­de­ne. Men det er ba­re ik­ke så væ­sent­ligt for de fle­ste fon­de, om de er kendt i be­folk­nin­gen," si­ger Tro­els Johannesen.

Modsat kommercielle virksomheder

Til­sva­ren­de sæt­ter kom­mu­ni­ka­tions­eks­pert og rå­d­gi­ver Astrid Haug spørgs­måls­tegn ved, om en høj kend­skabs­grad i den bre­de be­folk­ning har en re­el vær­di for al­le ud­de­len­de fonde.

"Man kan jo spør­ge, hvor stort et kend­skab den al­min­de­li­ge dan­sker skal ha­ve til fon­de­ne," si­ger hun:

"Må­den at kom­mu­ni­ke­re på som fond er ik­ke så en­kel, som den er for en al­min­de­lig kom­merci­el virk­som­hed, som har kla­re in­ter­es­ser i et me­get bredt kend­skab. Det er klart, at fon­de­ne ger­ne vil for­bin­des med po­si­ti­ve as­so­ci­a­tio­ner blandt folk, der ken­der til sek­to­ren. Men det er ik­ke sik­kert, at en kend­skabs­grad på 100 pro­cent er må­let," si­ger Astrid Haug.

Hos Nor­dea-fon­den, som iføl­ge den nye om­døm­me­a­na­ly­se er kendt af 34 pro­cent af dan­sker­ne, har en høj kend­skabs­grad i den bre­de be­folk­ning imid­ler­tid en høj vær­di, for­tæl­ler kom­mu­ni­ka­tions­chef Ti­ne Wickers.

"Net­op for­di Nor­dea-fon­den støt­ter bredt og over he­le lan­det, er det vig­tigt, at al­le po­ten­ti­el­le an­sø­ge­re ken­der til os. Fra bør­ne­ha­ve­l­e­de­re til my­ri­a­der af de man­ge fri­vil­li­ge i for­e­nings­li­vet. Sid­ste år støt­te­de vi over 1.600 min­dre for­e­nin­ger med be­løb i stør­rel­sen 1.000 til 200.000 kro­ner. Of­te er an­sø­ge­re nog­le, der ik­ke har er­fa­ring med at sø­ge fonds­mid­ler – og man­ge, der ik­ke på for­hånd vid­ste, at det over­ho­ve­det var en mu­lig­hed. Der­for er det vig­tigt for os, at kend­ska­bet til Nor­dea-fon­den er bredt – og at be­folk­nin­gen fin­der det let at gå til en an­søg­ning og har til­lid til, at det gi­ver me­ning at af­le­ve­re de­res idéer og pro­jek­ter til os," si­ger Ti­ne Wickers.

Hos No­vo Nor­disk Fon­den, lan­dets stør­ste fond, som iføl­ge sam­me om­døm­me­a­na­ly­se er kendt af 40 pro­cent af dan­sker­ne, er en høj kend­skabs­grad ik­ke en mål­sæt­ning i sig selv, for­kla­rer St­ef­fen Lü­ders, di­rek­tør for kom­mu­ni­ka­tion og sta­ke­hol­der relations.

"Det er ik­ke som ud­gangs­punkt vig­tigt for os, at vi har en høj kend­skabs­grad i be­folk­nin­gen bredt set. Men vi me­ner, at vi har en for­plig­tel­se til at væ­re trans­pa­ren­te og in­for­me­re om til­tag, vi ta­ger ini­ti­a­tiv til, der kan ha­ve en bred of­fent­lig in­ter­es­se. Det kan væ­re i for­hold til den grøn­ne om­stil­ling af vo­res sam­fund, nye tek­no­lo­gi­er som ek­sem­pel­vis AI og quan­tum og vig­ti­ge sund­heds­ind­sat­ser," si­ger han.

Til gavn for datterselskaber

Am­bi­tio­nen om en høj kend­skabs­grad og an­se­el­se i den bre­de be­folk­ning kan dog og­så ha­ve et an­det og min­dre al­tru­i­stisk sigte.

For li­ge­som det er vel­kendt, at de sto­re er­hvervs­dri­ven­de fon­de i et vist om­fang pri­o­ri­te­rer ud­de­lin­ger på om­rå­der, der kom­mer eg­ne dat­ter­sel­ska­ber til gavn, med­vir­ker filan­tro­pi­en og­så til bran­din­gen af de fond­se­je­de sel­ska­ber, der har en an­der­le­des kom­merci­el in­ter­es­se i om­ta­len, på­pe­ger Tro­els Johannesen.

"Man vil ger­ne ha­ve, at no­get af fon­de­nes ar­bej­de smit­ter af på de­res dat­ter­virk­som­he­der. Det vil si­ge, at No­vo Nor­disk Fon­den for ek­sem­pel ger­ne vil ha­ve, at de­res po­si­ti­ve ar­bej­de smit­ter om­døm­me­mæs­sigt af på No­vo Nor­disk. Det sam­me kan man si­ge om for­hol­det mel­lem Eg­mont og Eg­mont Fon­den, Nor­dea og Nor­dea-fon­den og man­ge fle­re. Det er jo en af grun­de­ne til, at man har fon­de, der ar­bej­der filan­tro­pisk," si­ger Tro­els Johannesen.

Men, til­fø­jer han:

"I fonds­dan­mark er der en tra­di­tion for, at man ik­ke vil lar­me for me­get; net­op for­di man ik­ke vil ha­ve, at det skal frem­stå som om, man ud­de­ler pen­ge for at bran­de dat­ter­virk­som­he­den, men at man ba­re ger­ne vil støt­te nog­le go­de projekter."

En iboende selvmodsigelse

"Der­for er der en ibo­en­de selv­mod­si­gel­se i fon­de­nes kom­mu­ni­ka­tion. Rig­tig man­ge fon­de tæn­ker i dis­se år på, hvor­dan de kan bran­de sig og ar­bej­de med pres­se, so­ci­a­le me­di­er og kom­mu­ni­ka­tion til in­ter­es­sen­ter, uden at de kom­mer til at lar­me for me­get og ta­ge fo­kus fra de sa­ger, de ger­ne vil støt­te," si­ger Tro­els Johannesen.

Så­le­des ka­ram­bo­le­rer fon­de­nes kom­mu­ni­ka­tions­ind­sat­ser med det grund­læg­gen­de fi­lo­so­fi­ske spørgs­mål om kon­tra­sten mel­lem vel­gø­ren­de ar­bej­de og et be­hov for at skil­te med velgørenheden.

"Man kan an­skue spørgs­må­let om at prom­ove­re sit filan­tro­pi­ske ar­bej­de fra to per­spek­ti­ver," si­ger Mor­ten Eb­be Juul Ni­el­sen, ph.d. og lek­tor i an­vendt fi­lo­so­fi ved Kø­ben­havns Universitet.

"Hvis man har en gam­mel­dags, lut­he­ransk indstil­ling, vil man an­læg­ge det syns­punkt, at man ik­ke selv må få no­get som helst ud af det filan­tro­pi­ske ar­bej­de," si­ger han:

"Men i den prak­ti­ske ver­den er det van­ske­ligt at ad­skil­le filan­tro­pisk ar­bej­de fra et di­rek­te el­ler in­di­rek­te ud­byt­te, for ek­sem­pel i form af bran­ding­vær­di. Det go­de for­mål bli­ver ik­ke æn­dret af, at do­noren selv får no­get ud af si­tu­a­tio­nen, hel­ler ik­ke hvis det i sid­ste en­de bi­dra­ger på bund­linj­en i et sel­skab. I prak­sis er det ik­ke problematisk."

"Pro­ble­met op­står, hvis ima­geple­je kom­mer til at fyl­de så me­get, at det på­vir­ker fon­de­nes be­vil­lin­ger. For ek­sem­pel at fon­de­ne gi­ver pen­ge til pro­jek­ter, der har en klar og ty­de­lig sig­nal­vær­di, mens som må­ske ik­ke gav­ner mest mu­ligt," si­ger Mor­ten Eb­be Juul Nielsen.

Han pe­ger som et tænkt ek­sem­pel på syn­li­ge kli­mapro­jek­ter i Dan­mark, hvor støt­ten vil­le væ­re me­re ef­fek­tiv i ud­vik­ling­s­lan­de. Og på forsk­nings­om­rå­det, hvor det læn­ge er ble­vet dis­ku­te­ret, om fon­de­ne pri­o­ri­te­rer støt­te til pro­fi­le­re­de forsk­nings­pro­jek­ter og navn­kun­di­ge forskere.

"Hvis hen­sy­net til det flot­te ima­ge udadtil får fon­de­ne til at støt­te no­get, der ik­ke nød­ven­dig­vis er det bed­ste, og brem­ser for, at man kig­ger på al­ter­na­ti­ver­ne, så be­gyn­der filan­tro­pi i min op­tik at bli­ve pro­ble­ma­tisk," si­ger Mor­ten Eb­be Juul Nielsen.

Afhænger af formål

Fon­de har dog og­så vidt for­skel­li­ge kom­mu­ni­ka­tions­be­hov af­hæn­gigt af de­res for­mål, si­ger Ag­nes Günt­her fra Net­so­cie­tal, som for ny­ligt har gen­nem­ført en un­der­sø­gel­se om så­kaldt im­pact-rap­por­te­ring for No­vo Nor­disk Fon­den og 23 an­dre dan­ske og in­ter­na­tio­na­le fonde.

"For fon­de og for­e­nin­ger som Re­al­da­nia el­ler Spar Nord Fon­den, der gi­ver do­na­tio­ner di­rek­te til of­fent­lig­he­den, er syn­lig­hed blandt bor­ger­ne af­gø­ren­de, da de of­te er de di­rek­te mod­ta­ge­re," si­ger hun.

Ag­nes Günt­her på­pe­ger i tråd med Tro­els Jo­han­ne­sen, at fon­de­nes filan­tro­pi­ske ak­ti­vi­te­ter og ima­ge kan smit­te af på fon­de­nes datterselskaber.

"For an­dre fon­de, som Le­go Fon­den, No­vo Nor­disk Fon­den og Tryg­fon­den, der er til­knyt­tet virk­som­he­der, der sæl­ger pro­duk­ter til den dan­ske of­fent­lig­hed, er det og­så re­le­vant at væ­re kendt. Dis­se fon­des ak­ti­vi­te­ter og de­res ima­ge i of­fent­lig­he­den kan in­di­rek­te på­vir­ke op­fat­tel­sen af de til­knyt­te­de virk­som­he­der og der­med styr­ke til­li­den til bå­de fon­den og dens for­mål," si­ger hun.

Et spørgsmål om legitimitet

Mens lan­dets stør­ste fon­de ef­ter­hån­den er lyk­kes med at slå de­res navn fast i den bre­de be­folk­ning, har det ik­ke med­ført no­get sær­ligt kend­skab til, hvad fon­de­nes ar­bej­de rent fak­tisk be­står af.

Om­døm­me­a­na­ly­sen fra Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter vi­ser, at 90 pro­cent af dan­sker­ne ken­der mindst én fond, når de bli­ver præ­sen­te­ret for de 28 fonds­nav­ne i un­der­sø­gel­sen. Men når det kom­mer til fon­de­nes kon­kre­te ar­bej­de, har kun 22 pro­cent hørt om et fonds­fi­nan­si­e­ret projekt.

Kun to pro­cent af dan­sker­ne for­bin­der fon­de med forsk­ning, selv om forsk­nings­for­mål i prak­sis mod­ta­ger me­re end en tred­je­del af fon­de­nes sam­le­de ud­de­lin­ger. Til sam­men­lig­ning for­bin­der fi­re gan­ge så man­ge dan­ske­re fon­de med at und­gå at be­ta­le skat.

"Det over­ra­sker mig me­get, når jeg læ­ser den nye kend­skabs­a­na­ly­se fra Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter, hvor lidt støt­te til forsk­ning fyl­der i folks be­vidst­hed. For det er jo blandt an­det fon­de in­den for forsk­nings­om­rå­det, der støt­ter mest og kom­mu­ni­ke­rer mest om de­res im­pact," si­ger Ag­nes Günther.

Hun pe­ger og­så på, at fon­de­nes øge­de fo­kus på kom­mu­ni­ka­tion net­op kan kob­les sam­men med et øn­ske om at imø­de­gå dår­lig pres­seom­ta­le og ne­ga­ti­ve op­fat­tel­ser af sektoren.

"Når det for ek­sem­pel er of­fent­ligt kendt, at fon­de­ne får skat­te­for­de­le, kan det jo væ­re en idé at for­kla­re skat­tey­der­ne, hvor­for de skal ha­ve de for­de­le," si­ger Ag­nes Günther.

Med an­dre ord er den ek­ster­ne kom­mu­ni­ka­tion et cen­tralt red­skab i den ved­hol­den­de dis­kus­sion om fon­de­nes legitimitet.

”Of­fent­lig­he­den for­ven­ter i sti­gen­de grad gen­nem­sig­tig­hed om fon­de­nes ar­bej­de. Det­te gæl­der bå­de, hvor­dan mid­ler­ne for­de­les, og hvil­ke re­sul­ta­ter de ska­ber," si­ger hun med hen­vis­ning til re­sul­ta­ter­ne fra Net­so­cie­tals egen un­der­sø­gel­se, som hun præ­sen­te­re­de for No­vo Nor­disk Fon­den og en ræk­ke an­dre fon­de i for­ri­ge uge.

"Når fon­de kom­mu­ni­ke­rer de­res im­pact, hand­ler det ik­ke kun om at op­fyl­de krav om trans­pa­rens – det ska­ber og­så en mu­lig­hed for at in­spi­re­re an­dre og sæt­te fo­kus på sam­funds­mæs­si­ge ud­for­drin­ger, som kræ­ver fæl­les hand­ling," til­fø­jer hun.

Novo-fonden: Ikke et kommercielt formål

Net­op spørgs­må­let om le­gi­ti­mi­tet er cen­tralt i Nor­dea-fon­dens kom­mu­ni­ka­tion til om­ver­de­nen, for­tæl­ler Ti­ne Wickers.

"Som ud­de­len­de fond er vo­res le­gi­ti­mi­tet i sti­gen­de grad af­hæn­gig af for­stå­el­se og ac­cept af den rol­le, vi spil­ler i sam­fun­det. Der­for er det vig­tigt for os, at be­folk­nin­gen kan se, hvad mid­ler­ne bru­ges til. Vi ved og­så, at det ty­pisk er gen­nem pro­jek­tets kom­mu­ni­ka­tion, at an­dre po­ten­ti­el­le an­sø­ge­re får øj­ne­ne op for, at de­res idéer og drøm­me må­ske og­så vil kun­ne re­a­li­se­res med fonds­støt­te," si­ger hun.

"Der­for er det og­så vig­tigt for os at vi­de, hvem der ken­der til os, og hvad de tæn­ker om os. Li­ge­som det og­så er vig­tigt at vi­de, hvem der ik­ke ken­der til os," si­ger Ti­ne Wickers.

Man vil ger­ne ha­ve, at no­get af fon­de­nes ar­bej­de smit­ter af på de­res dattervirksomheder.

Tro­els Jo­han­ne­sen – selv­stæn­dig kommunikationsrådgiver

Og­så hos No­vo Nor­disk Fon­den står le­gi­ti­mi­tet højt på kom­mu­ni­ka­tions­dags­or­de­nen, for­kla­rer St­ef­fen Lüders.

"Det er vig­tigt for vo­res le­gi­ti­mi­tet, at vi er åb­ne og in­for­ma­ti­ve om de ting, vi støt­ter. Og det er og­så vig­tigt for le­gi­ti­mi­tet, me­ner vi, at vi for­mid­ler in­for­ma­tion på en så klar og ty­de­lig må­de, at det kan til­gås af al­le for hvem det er re­le­vant. Men vi har in­gen am­bi­tio­ner om at al­le skal kun­ne ken­de til os," si­ger han.

Han af­vi­ser, at en del af for­må­let med fon­dens kom­mu­ni­ka­tion er at op­nå en bran­ding­vær­di for kon­cer­nens medicinalselskaber.

"Nej, det er det ik­ke. Det er ud­mær­ket be­skre­vet i an­be­fa­lin­ger for god fonds­le­del­se, at fon­de skal imø­de­kom­me be­ho­vet for åben­hed og in­ter­es­sen­ter­nes be­hov og mu­lig­hed for at op­nå re­le­vant op­da­te­ret in­for­ma­tion om fon­dens for­hold," si­ger St­ef­fen Lüders.

Skal ikke være en lukket klub

Hos Tu­borg­fon­det, som iføl­ge den nye om­døm­me­a­na­ly­se er kendt af 22 pro­cent af dan­sker­ne, har man en mål­sæt­ning om at øge kend­ska­bet til fon­den blandt de un­ge med hen­blik på at øge an­tal­let af re­le­van­te be­vil­lings­an­søg­nin­ger, for­tæl­ler bran­dansvar­lig An­ni Ri­e­del-Lyngskær. Der­for har Tu­borg­fon­det især sat­set på kampag­ner på so­ci­a­le me­di­er og YouTube.

Har det en vær­di for jer, at I har en høj kend­skabs­grad i den bre­de be­folk­ning - for­u­den je­res kon­kre­te interessenter?

"Det har en vær­di for Tu­borg­fon­det, at kend­skabs­gra­den er høj blandt un­ge mel­lem 16 og 30 år. Det skyl­des, at un­ge er vo­res må­l­grup­pe og der­for og­så po­ten­ti­el­le an­sø­ge­re. Jo fle­re un­ge, der ken­der Tu­borg­fon­det, jo fle­re un­ge kan få glæ­de af pen­ge­ne. Der­for vil vi ger­ne nå bre­de­re ud, så fle­re for­skel­li­ge un­ge kan op­fyl­de de­res drøm­me for en hå­be­fuld og bæ­re­dyg­tig frem­tid," si­ger An­ni Riedel-Lyngskær.

Hun pe­ger som ek­sem­pel på Drøm­me­pulj­en, som hen­ven­der sig bredt til un­ge med en god idé in­den for fon­dens ind­sats­om­rå­der, der om­fat­ter un­ges for­hold til ar­bejds­li­vet, kli­ma, ind­fly­del­se i sam­fun­det og musik.

"Kend­ska­bet i den bre­de be­folk­ning er alt­så sær­ligt væ­sent­ligt, når det hand­ler om un­ge," si­ger An­ni Riedel-Lyngskær.

Hun af­vi­ser, at en del af Tu­borg­fon­dets for­mål med at kom­mu­ni­ke­re om fon­dens ar­bej­de er at bi­dra­ge med bran­ding­vær­di til bryg­ge­ri­kon­cer­nen Carls­berg og der­med ha­ve et in­di­rek­te kom­merci­elt formål.

Bi­dra­ger det i je­res op­tik til je­res le­gi­ti­mi­tet, at den bre­de be­folk­ning ken­der til je­res arbejde?

"I Tu­borg­fon­det er åben­hed én af vo­res vær­di­er. Vi sy­nes, at det er væ­sent­ligt, at ek­sem­pel­vis be­vil­lings­kri­te­ri­er er gen­nem­sig­ti­ge og til­gæn­ge­li­ge for an­sø­ge­re, og at vi i det he­le ta­get er til at få fat på, hvis man har spørgs­mål til Tu­borg­fon­det. Vi skal ik­ke væ­re en luk­ket klub for de un­ge, der til­fæl­dig­vis har op­da­get, at de kan sø­ge støt­te hos Tu­borg­fon­det," si­ger An­ni Riedel-Lyngskær.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer