Kommentar: STEM kan bidrage til engagerende matematik

Matematik kan af elever opleves som irrelevant og uden forbindelse til deres eget liv eller verden udenfor skolen. Faget opleves abstrakt og uanvendeligt. Hvis eleverne ikke kan se, hvad de kan bruge matematikken til, kan det mindske deres interesse for faget. STEM-didaktik er et bidrag til at håndtere denne generelle udfordring for STEM-fagene, nemlig hvordan fagene opleves af eleverne.

”For at for­bed­re elev­mo­ti­va­tio­nen i ma­te­ma­ti­kun­der­vis­ning er det vig­tigt at ska­be re­le­van­te og prak­ti­ske for­bin­del­ser til det kon­kre­te. Her har STEM no­get at by­de på,” skri­ver pro­fes­sor Con­nie Sva­bo (th) og lek­tor Git­te Mil­ler Bals­lev (tv) i det­te de­bat­ind­læg om fon­de­nes pri­o­ri­te­ring af STEM-fag.

Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­tens egen holdning.

I en ver­den, hvor kom­plek­se pro­ble­mer kræ­ver nys­ger­rig­hed og in­nova­ti­ve til­gan­ge, er det af­gø­ren­de, at ma­te­ma­tik­di­dak­tik­ken ik­ke for­bli­ver in­de­luk­ket i sit eget uni­vers. En vi­sio­nær ma­te­ma­tik­di­dak­tik in­de­bæ­rer, at ma­te­ma­ti­ke­re står si­de om si­de med ik­ke-ma­te­ma­ti­ke­re og an­er­ken­der vær­di­en af for­skel­li­ge fag­li­ge tilgange.

Tid­li­ge­re ar­tik­ler i Fun­dats pro­ble­ma­ti­se­rer, at stor­fon­de ik­ke er til­stræk­ke­ligt op­mærk­som­me på at støt­te ma­te­ma­tik­di­dak­tik i de­res ud­de­lin­ger, men at de støt­ter STEM.

STEM kan bi­dra­ge til at gø­re ma­te­ma­tik­di­dak­tik­ken me­re in­klu­de­ren­de og nytæn­ken­de. På SDU Forsk­nings­cen­ter for Na­tur­vi­den­ska­be­lig Ud­dan­nel­se og For­mid­ling (FNUG) har vi fle­re er­fa­rin­ger med fonds­fi­nan­si­e­re­de, ma­te­ma­tik- og STEM pro­jek­ter på langs af ud­dan­nel­ses­kæ­den fra dag­til­bud til det ter­tiæ­re uddannelsesniveau.

Vo­res op­le­vel­se er alt­så ik­ke, at et fo­kus på STEM ude­luk­ker ma­te­ma­tik­ken, men tvær­ti­mod har pro­jek­ter­ne fo­kus på, hvor­dan STEM kan bi­dra­ge til en­ga­ge­ren­de ma­te­ma­tik, når fa­get bli­ver brugt sam­men med de an­dre fag­om­rå­der i STEM.

Om for­fat­ter­ne
  • Con­nie Sva­bo er pro­fes­sor i STEM-ud­dan­nel­se og vi­den­skabs­kom­mu­ni­ka­tion ved In­sti­tut for Ma­te­ma­tik og Da­ta­lo­gi på Syd­dansk Universitet.
    Hun er des­u­den Cen­ter­le­der på SDU-Forsk­nings­cen­ter for Na­tur­vi­den­ska­be­lig Ud­dan­nel­se (FNUG).
  • Git­te Mil­ler Bals­lev lek­tor i ud­dan­nel­ses­in­nova­tion ved Forsk­nings­cen­ter for Na­tur­vi­den­ska­be­lig Ud­dan­nel­se og For­mid­ling på In­sti­tut for Ma­te­ma­tik og Da­ta­lo­gi på Syd­dansk Universitet.
    Hun er des­u­den le­der af det na­tio­na­le forsk­nings­cen­ter for na­tur­fags­di­dak­tik CESE - Cen­ter of Ex­cel­len­ce in Sci­en­ce Educa­tion - un­der Kø­ben­havns Professionshøjskole.

Ma­te­ma­tik kan af ele­ver op­le­ves som ir­re­le­vant og uden for­bin­del­se til de­res eget liv el­ler ver­den uden­for sko­len. Fa­get op­le­ves ab­strakt og uan­ven­de­ligt. Hvis ele­ver­ne ik­ke kan se, hvad de kan bru­ge ma­te­ma­tik­ken til, kan det mind­ske de­res in­ter­es­se for fa­get. STEM-di­dak­tik er et bi­drag til at hånd­te­re den­ne ge­ne­rel­le ud­for­dring for STEM-fa­ge­ne, nem­lig hvor­dan fa­ge­ne op­le­ves af eleverne.

Science i dagtilbud

Un­der­vis­nings­form spil­ler en vig­tig rol­le for hvor­dan ma­te­ma­tik­ken op­le­ves. For po­ten­ti­elt at for­bed­re elev­mo­ti­va­tio­nen i ma­te­ma­ti­kun­der­vis­ning er det vig­tigt at ska­be re­le­van­te og prak­ti­ske for­bin­del­ser til det kon­kre­te. Det kan væ­re med til at gi­ve po­si­ti­ve er­fa­rin­ger med ma­te­ma­tik. Un­der­vis­nin­gen kan fo­ku­se­re på at ska­be for­bin­del­ser til ver­den uden­for sko­len, og der­i­gen­nem frem­hæ­ve po­ten­ti­a­let ved og nyt­ten af ma­te­ma­tik. Her har STEM no­get at by­de på, li­ge­som an­dre tvær­fag­li­ge tilgange.

I de af No­vo Nor­disk Fon­den og Re­gion Syd­dan­mark fi­nan­si­e­re­de pro­jek­ter Lab­STEM (2020-2022) og Lab­STEM+ (2023-2026) ar­bej­der vi med, hvad STEM som di­dak­tisk greb kan gø­re for ma­te­ma­tik­ken i dan­ske dag­til­bud, grund­sko­ler, ung­doms­ud­dan­nel­ser og på pro­fes­sions­højsko­ler og uni­ver­si­te­ter. I pro­jek­tet NAVADA, som og­så er fi­nan­si­e­ret af No­vo Nor­disk Fon­den og er for­ank­ret på Kø­ben­havns Pro­fes­sions­højsko­le med ph.d.-vejledning fra SDU, er der fo­kus på sci­en­ce i dag­til­bud, og her har et af pro­jek­ter­ne fo­kus på ma­te­ma­tisk op­mærk­som­hed i dagtilbud.

På SDU ar­bej­der vi alt­så fonds­fi­nan­si­e­ret med ma­te­ma­tik på langs af ud­dan­nel­ses­kæ­den. Pro­jek­ter­ne be­ly­ser, hvor­dan ma­te­ma­tik, ma­te­ma­tisk op­mærk­som­hed, ræ­son­ne­mentskom­pe­ten­ce og an­den ma­te­ma­tisk læ­ring og er­ken­del­se kan op­stå i sam­spil­let med an­dre di­sci­pli­ner og som mul­ti­moda­le op­le­vel­ser, hvor kog­ni­tion, emo­tion og sans­ning in­te­gre­res. Med an­dre ord er vi – som Mads Ja­cob­sen, ge­ne­ral­se­kre­tær hos Dansk Sko­leskak, ef­ter­ly­ser i Fun­dats den 14. marts – med til at sæt­te fo­kus på ma­te­ma­tik som grund­kom­pe­ten­ce i sam­spil med an­dre di­sci­pli­ner, og det gør vi med støt­te fra en pri­vat fond.

Offentlige midler

Uan­set om de pri­va­te fon­de støt­ter ma­te­ma­tik­di­dak­tik­ken gen­nem STEM, er det vig­tigt og­så at bak­ke op om fort­sat stats­lig støt­te til Na­tio­nalt Cen­ter for Un­der­vis­ning i Ma­te­ma­tik (NCUM). NCUM er pt. un­der eva­lu­e­ring af Dan­marks Eva­lu­e­rings­in­sti­tut for Bør­ne- og Un­der­vis­nings­mi­ni­ste­ri­et med hen­blik på der skal træf­fes po­li­tisk be­slut­ning om evt. vi­dere­fø­rel­se af et na­tio­nalt cen­ter for ud­vik­ling af ma­te­ma­ti­kun­der­vis­ning. Cen­te­ret er der­for nu ved at ind­sam­le støt­te fra de ma­te­ma­tik­di­dak­ti­ske mil­jø­er ved pro­fes­sions­højsko­ler og universiteter.

På SDU bak­ker vi ger­ne op om, at NCUM fort­sat støt­tes af of­fent­li­ge mid­ler, og vi vil i sam­me ån­de­d­rag ad­vo­ke­re for, at ma­te­ma­tik­di­dak­tik­ken ik­ke luk­ker sig om sig selv. NCUM-ker­ne­kred­sen kan med for­del ud­vi­des in­sti­tu­tio­nelt, så fle­re uni­ver­si­tets- og pro­fes­sions­højsko­le­mil­jø­er får me­re ak­ti­ve rol­ler, li­ge­som at der med for­del kan ind­dra­ges eks­per­ti­se fra et bre­de­re og me­re he­te­ro­gent sam­men­sat net­værk. Det kan væ­re med til at ud­for­dre tra­di­tio­nel­le un­der­vis­nings­me­to­der, og der kan etab­le­res grund­lag for at eks­pe­ri­men­te­re med nye til­gan­ge, der en­ga­ge­rer ele­ver­ne og ska­ber en me­nings­fuld læ­ring af ma­te­ma­tik. Så­dan­ne forsk­nings­bi­drag kan bi­dra­ge til at ud­vi­de vo­res for­stå­el­se af, hvor­dan ma­te­ma­tik bedst kan un­der­vi­ses og læres.

Det ud­dan­nel­ses­mæs­si­ge di­lem­ma mel­lem dyb fag­lig læ­ring, in­ter­es­se­fast­hol­del­se og kom­pe­ten­ce til at kun­ne for­mid­le re­le­van­sen af fa­ge­ne og op­nå for­stå­el­se på tværs af fag, er der ik­ke no­gen nem­me løs­nin­ger på. Fag­lig spe­ci­a­li­se­ring og tra­di­tio­nel­le un­der­vis­nings­me­to­der kan gø­re det van­ske­ligt at in­te­gre­re tvær­fag­li­ge ele­men­ter, og om­vendt kan tvær­fag­lig­hed re­sul­te­re i at man ik­ke får dæk­ket et om­fat­ten­de pensum i en disciplin.

Kulturchok

Sko­le­ske­ma­et er sta­dig i høj grad (mono-)fagligt til­ret­telagt, og det er læ­rings­mål, prø­ver og ek­sa­mi­ner og­så. Kom­plek­si­te­ten bli­ver end­nu stør­re, hvis man og­så medtæn­ker kon­ti­nu­i­tet i over­gan­ge­ne. Hvor­dan hæn­ger ma­te­ma­tik­ken i grund­sko­len sam­men med ma­te­ma­tik på ung­doms­ud­dan­nel­ser? Og hvad er det for et fag­ligt kul­tur­chok i over­gan­gen fra ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne, der gør at fra­fal­det på ma­te­ma­tik på uni­ver­si­te­ter­ne er så stort?

De for­skel­li­ge led i ud­dan­nel­ses­kæ­den for­ven­ter im­pli­cit, at ele­ver og stu­de­ren­de af sig selv kan af­ko­de den på­gæl­den­de in­sti­tu­tions kul­tur og til­pas­se de­res hand­le­re­per­toi­re. Men er de mod­ta­gen­de in­sti­tu­tio­ner klar til op­ga­ven, der lig­ger i at by­de nye læ­ren­de vel­kom­men? I en Fun­dats-ar­ti­kel fra d. 21. marts på­pe­ger Ben­te Guld­brand­sen fra No­vo Nor­disk Fon­den, at over­gan­ge­ne mel­lem de for­skel­li­ge ni­veau­er i ud­dan­nel­ses­kæ­den er en udfordring.

Den­ne ud­for­dring hand­ler om at gea­re de mod­ta­gen­de in­sti­tu­tio­ner til at mø­de de nye ele­ver el­ler stu­de­ren­de i den fag­lig­hed og op­fat­tel­se af fa­get, som de har med fra de­res tid­li­ge­re ud­dan­nel­se­s­trin. Her op­står et spørgs­mål om, hvor­dan man gør det me­re op­lagt for ma­te­ma­tik­læ­rer­ne i grund­sko­len, på gym­na­si­et el­ler uni­ver­si­te­tet at træk­ke på tvær­fag­lig­hed som di­dak­tisk og pæ­da­go­gisk res­sour­ce – f.eks. i form af en STEM-didaktik.

Der er fort­sat brug for in­ve­ste­rin­ger i forsk­nings­ba­se­ret ud­vik­ling af for­hol­det mel­lem fag­lig spe­ci­a­li­se­ring og tvær­fag­lig­hed – på langs og på tværs i uddannelseskæden.

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer