Ovenpå halvandets års forandringsproces er Spar Nord Fonden klar med ny strategi, ny uddelingspolitik og en ny visuel identitet.
Alt sammen med det formål at styrke fællesskabsfølelsen og samhørigheden mellem mennesker.
”Vi har valgt at sige det ganske kort: Gode fællesskaber er dem, der mærkes,” siger fondsdirektør Bo Uggerhøj i en pressemeddelelse.
Som en del af den nye strategi har fonden skærpet sine uddelingspolitiske indsatsområder og foretaget en klar afgrænsning af målgruppen for de almennyttige indsatser.
Fondens donationer er målrettet foreninger i hele landet og ambitionen er, at midlerne skal gøre en reel forskel for mennesker, foreninger og fællesskaber.
”Vi ved godt, at vi ikke alene kan sørge for at styrke fællesskabsfølelse og samhørighed mellem mennesker, men med vores donationer kan vi i samarbejde med foreningerne skabe muligheden for at samle mennesker om de interesser, der beriger dem og som skaber sammenhold på tværs af samfundet,” siger Bo Uggerhøj.
Spar Nord Fondens uddelingspolitik koncentrerer sig nu om tre indsatsområder: Kultur, fritid og sociale formål. Det bærende princip i uddelingspolitikken er, at støtten gives til projekter og initiativer, der ideudvikles, gennemføres og opleves i fællesskab.
Det centrale fokus på små og store fællesskaber er nyt i Spar Nord Fondens kommunikation, men hænger sammen med fondens tilknytning til sparekassebevægelsen.
”Spar Nord Fonden har rødder i Sparekassen Nordjylland, der gennem generationer har fået mennesker og lokalsamfund til at blomstre,” fremgår det af fondens nye uddelingspolitik
Da Sparekassen Nordjylland blev omdannet til Spar Nord Bank A/S blev den oparbejdede kapital – fællesskabets penge – omdannet til formue i Spar Nord Fonden.
Fonden ejer stadig en væsentlig aktiepost i Spar Nord Bank A/S, og det er primært udbyttet herfra, der muliggør donationerne. Af vedtægterne fremgår det, at fondens formål desuden er at skabe sympati for Spar Nord Bank.
Tydeligt slægtskab
Sammenhængen mellem fonden og banken kommer også til udtryk i fondens nye visuelle identitet på hjemmesiden og i fonden logo, forklarer fondsdirektøren.
”Vores ambition er dels at skabe et univers, hvor der sikres et tydeligt slægtskab til Spar Nord Bank, så Spar Nord Fondens kommunikationsindsats bidrager til fondens formål, og dels at skabe et univers, der sætter ord, billeder og farver på de værdier og initiativer, som fonden har fokus på,” siger Bo Uggerhøj og fortsætter:
”Vores nye logo er nu en realitet, og vi er af flere grunde særdeles tilfredse med resultatet. Med Nordstjernen i logoet bevarer vi slægtskabet til Spar Nord Bank, og ved at skabe vores eget univers afspejles på alle måder, at Spar Nord Fonden er ’sin egen’,” siger han.
Spar Nord Fonden modtager 2.500 ansøgninger om året – og op til 800 foreninger får hvert år besked fra fonden om, at bestyrelsen har valgt at bevilge støtte til netop deres projekt. I 2020 uddelte fonden 40,5 millioner kroner, hvilket på grund af coronakrisen var 18 millioner kroner mindre end i 2019, men allerede i år forventer fonden at uddele 50 millioner kr.
”Efter det seneste års strategiarbejde er vi nu klar til at blande os endnu mere i danske projekter inden for kultur, social og fritid. Så har I et projekt, der kan styrke fællesskaber og bidrage til fælles oplevelser, så send en ansøgning til Spar Nord Fonden,” opfordrer Bo Uggerhøj.