Når de studerende på det populære læreruddannelsesforløb Teach First Danmark til sommer færdiggør deres uddannelse, så kan de være en af de sidste årgange af uddannede folkeskolelærere fra det private uddannelsesinitiativ. Organisationen bag uddannelsen risikerer nemlig snart at løbe tør for fondsmidler.
Sådan lyder det fra Teach First Danmarks direktør, Thomas Alexander Hoelgaard, til Fundats.
”Den årgang, som vi optager i år, og som er færdige i 2024, kan blive den sidste, hvis vi ikke finder yderligere ekstern finansiering”, siger han til Fundats.
Den årgang, som vi optager i år, og som er færdige i 2024, kan blive den sidste, hvis vi ikke finder yderligere ekstern finansiering
THOMAS ALEXANDER HOELGAARD – Direktør, Teach First Danmark
Uddanner lærere til en presset folkeskole
Teach First Danmark blev etableret i 2014 som en almennyttig organisation, der har til formål at give alle børn i Danmark lige muligheder for en god skolegang.
Konkret engagerer organisationen i samarbejde med professionshøjskolerne Københavns Professionshøjskole og Absalon Professionshøjskole universitetsuddannede til at arbejde som folkeskolelærer på nogle af de skoler, som har de største rekrutteringsudfordringer.
Forløbet er tilrettelagt, så den universitetsuddannede arbejder som lærer i dagtimerne, mens han eller hun nogle aftener om ugen læser til folkeskolelærer på en af de to professionshøjskoler.
Undervejs bistår Teach First Danmark den studerende med en mentor, sparring samt faglige og sociale aktiviteter.
”Vi er en god løsning på den akutte lærermangel i folkeskolen samtidig med, at vi koncentrerer os om de skoler, der har sværest ved at skaffe lærere,” siger Teach First Danmarks direktør, Thomas Alexander Hoelgaard.
Fonde har støttet projektet med 50 millioner kroner
At Teach First Danmark er med til at afhjælpe problemet med akut lærermangel, er Thomas Alexander Hoelgaard ikke ene om at mene.
I hvert fald har danske fonde støttet organisationen og dens arbejde med over 50 millioner kroner, siden dens grundlæggelse i 2014.
En af de fonde, der har ydet det største bidrag, er Egmontfonden. Siden 2016 har fonden bevilget knap 10,5 millioner kroner til Teach First Danmark.
Det fortæller fondens direktør, Henriette Christiansen.
”Teach First Danmark har særligt fokus på at finde lærerkræfter til skoler, hvor der er børn i udsatte positioner. Derfor så vi Teach First Danmark som en del af løsningen på problemet med at skaffe lærer i bestemte områder. Vi så dem som et supplement til den ordinære læreruddannelse. Vi ønskede også at understøtte, at man prøvede at gå til problemstillingen på en ny måde,” siger Henriette Christiansen om Egmont Fondens begrundelse for at støtte organisationen.
Fondsmidlerne udløber
Som mange andre fondsstøttede projekter har Teach First Danmarks fondsbevillinger dog en udløbsdato. En meget store del af fondsbevillingerne er på nuværende tidspunkt allerede udløbet, og de resterende står til gradvist at udløbe frem mod 2024.
”Vores fondsmidler udfases gradvist, og alle fondsmidler vil være opbrugt i 2024, såfremt vi ikke får tilført flere,” siger Thomas Alexander Hoelgaard.
Han fortæller, at det i praksis kan betyde, at den næste årgang, som Teach First Danmark optager, kan blive organisationens sidste.
”Den årgang, som vi optager til sommer, kan køre igennem uden nye midler. Men vi er nødt til, på den ene eller den anden måde, at få nye midler, hvis vi også i fremtiden skal kunne optage nye årgange,” siger Teach First Danmarks direktør, Thomas Alexander Hoelgaard.
(…) vi er nødt til, på den ene eller den anden måde, at få nye midler, hvis vi også i fremtiden skal kunne optage nye årgange
THOMAS ALEXANDER HOELGAARD – Direktør, Teach First
Han forklarer, at de i Teach First Danmark hele tiden har vidst, at deres fondsbevillinger ville udløbe. Derfor har organisationen blandt andet arbejdet på at komme på regeringens finanslov i de sidste to år. Det er dog indtil videre ikke lykkedes.
”Vi havde håbet på at få statslig medfinansiering, fordi vi har vist, at vi her og nu kan hjælpe de skoler, hvor lærermanglen er mest kritisk,” siger Thomas Alexander Hoelgaard.
Fordi det har krævet både tid og ressourcer at forsøge at komme på finansloven for 2021 og 2022, har Teach First Danmark i mellemtiden ikke formået at skaffe nogen større fondsbevillinger for fremtiden.
Men det arbejde genoptager organisationen nu, forklarer direktøren.
”Arbejdet har ligget stille den sidste tid, fordi det tager meget energi at arbejde på at komme på finansloven. Det kan tage en NGO's fulde kapacitet. Men nu går vi igen i gang med at tale med fondene om at støtte vores fortsættelse,” siger han til Fundats.
Fondene kan ikke udtale sig om kommende bevillinger
Fundats har været i kontakt med en række af de fonde, som tidligere har støttet Teach First Danmark økonomisk.
Af principielle hensyn ønsker de ikke at sige noget om, hvordan de vil forholde sig til potentielle fremtidige fondansøgninger fra Teach First Denmark.
Sådan lyder det eksempelvis fra Tryg Fonden, der tidligere har støttet initiativet med 5,5 millioner kroner, i en mail til Fundats:
”Vi kan, helt overordnet, yde støtte til ansøgninger og projekter som ligger inden for vores nye strategi, herunder på uddannelsesområdet, men vi kan af gode grunde ikke kommentere på potentielle eller konkrete ansøgninger og projekter.”
Augustinus Fonden: Vi bliver ikke hovedsponsor
Augustinus Fonden har siden 2014 samlet set støttet Teach First Danmark med over halvanden million kroner. Ligesom Tryg Fonden og en række andre fonde ønsker de heller ikke at udtale sig om potentielle, fremtidige ansøgninger, men fondens direktør, Frank Rechendorff Møller, slår fast, at fonden heller ikke i fremtiden bliver hovedsponsor for uddannelsesinitiativet.
”Når vi i sin tid gik ind i projektet, var det fordi, vi fandt ideen og initiativet vigtigt og relevant. Men vi gik ikke ind og blev en bærende kraft. Det bliver vi heller ikke i fremtiden,” siger Frank Rechendorff Møller til Fundats.
Når vi i sin tid gik ind i projektet, var det fordi, vi fandt ideen og initiativet vigtigt og relevant. Men vi gik ikke ind og blev en bærende kraft. Det bliver vi heller ikke i fremtiden
Frank RECHENDORFF MØLLER – Direktør, Augustinus Fonden
Direktør for Egmontfonden, Henriette Christiansen, ønsker heller ikke at udtale sig om fremtidens fondsansøgninger, men hun vil gerne sige noget generelt om fondens støtte på uddannelsesområdet og børn/unge-området.
”Vi er meget børnenære i vores støtte. Så det er hele tiden en afvejning for os, om vi kan gå ind i en indsats, der er lidt længere væk fra barnet, og som er målrettet de voksne,” siger hun.
Uddannelsen kan fortsætte uden midler
Selvom Teach First Danmarks fremtidige økonomiske situation lige nu er uafklaret, regner Thomas Alexander Hoelgaard med, at organisationen vil have et langt bedre overblik over organisationens økonomi i løbet af det kommende år.
”I takt med at vi starter en dialog med fonde, skoler, kommuner og politikere vil vi få et bedre overblik over vores langsigtede økonomi. Vi optager naturligvis ikke nye årgange, hvis vi ikke kan føle os sikre på, at de kan få det forløb, som vi stiller dem i udsigt,” siger Thomas Alexander Hoelgaard.
Han forklarer, at uddannelsesforløbet i princippet godt kan fortsætte, selv hvis Teach First Danmark skulle ende i en lukningstruet situation.
”Det vigtigste for os er, at dem, vi optager, ved, hvad de går ind til. Lige nu går de ind til et program, hvor de ved, at de får ansættelse på en skole. I den ansættelse er vi ikke arbejdsgivere. Det er jo en skole, som ansætter dem, og det er en skole, som betaler deres løn. For så vidt har vi skaffet dem en ansættelse. Ansættelsen kan fortsætte, uden at vi er indblandede,” lyder det fra Teach First Danmarks direktør.
En positiv historie
Hvis det mod forventning skulle komme dertil, at Teach First Danmark på grund af manglende finansiering i løbet af de kommende år må enten lukke, eller foretage større ændringer i uddannelsesprogrammet, så er organisationen i direktørens øjne, stadig en succes, forklarer Thomas Alexander Hoelgaard.
Han mener, at Teach First Danmark har bevist, at der er muligt at skabe et kvalificeret supplement til den ordinære meritlæreruddannelse. Han hæfter sig ved, at Teach First Danmark blandt andet har knækket koden til at undgå frafald blandt de lærerstuderende.
”Kun 40 procent af dem, der starter på den ordinære læreruddannelse, ender med at arbejde i folkeskolen. Vi har til sammenligning kun 8 procent, der falder fra,” siger han.
Han gør samtidig opmærksom på de positive, eksterne evalueringer, der har været af læreruddannelsesforløbet.
I den seneste evaluering foretaget af analyse- og konsulenthuset Moos-Bjerre blandt skoleledere, der har haft en Teach First Danmark-uddannet lærer ansat, vurderer 54 procent af respondenterne eksempelvis, at Teach First Danmark-lærernes faglige evner er ”bedre” eller ”meget bedre” sammenlignet med andre nyuddannede lærer.
”Altså jeg synes, at vi er en positiv historie. Vi har optaget 7 årgange nu, og vi har været i spil til finansloven to år i træk. Det, synes jeg, siger noget om, at der er politikere og folk på skolerne, som er opmærksomme på, hvad det er for nogle dygtige lærer, skolerne får gennem Teach First-programmet,” siger Thomas Alexander Hoelgaard.
Uddannelsesminister: Jeg håber, at organisationen kan finde ekstern støtte
Med en akut mangel på lærer og en udsigt til i 2030 at mangle i omegnen af 13.100 lærer, har Fundats spurgt uddannelsesminister Jesper Petersen (S) om, hvad han blandt andet mener om, at Teach First Danmark risikerer at lukke, såfremt de ikke får yderligere bevillinger.
I et skriftligt svar til Fundats skriver ministeren:
”Jeg – og den øvrige regering – er optaget af, at danske skoleelever bliver undervist af dygtige, engagerede og veluddannede lærere. Der er problemer med lærermangel flere steder i landet, og derfor synes jeg, det er positivt, at Teach First Danmark lykkes med at rekruttere flere, der vil uddanne sig til at undervise.
Det er vigtigt at understrege, at Teach First Danmark-programmet er et supplement til den uddannelse, som meritlærerstuderende tager på en professionshøjskole. En uddannelse, der allerede finansieres delvist af staten, og som jeg gerne ser flere søge ind på.
Langt de fleste meritlærerstuderende uddannes dog til dygtige lærere på professionshøjskolerne uden Teach First Danmarks ekstra tilbud.”
Til spørgsmålet om, hvorvidt Teach First Danmark engang i fremtiden kan se frem til statslig støtte, svarer uddannelsesminister Jesper Petersen:
“Jeg håber, Teach First Danmark kan finde fortsat ekstern finansiering til de ekstra aktiviteter fra private fonde mv. Regeringen har ikke afsat midler til at finansiere det hidtil privat finansierede initiativ, og har ikke planer om det.”
Regeringen har ikke afsat midler til at finansiere det hidtil privat finansierede initiativ, og har ikke planer om det
JESPER PETERSEN – Uddannelsesminister (S)
Teach First Danmarks direktør håber fortsat på, at det på et tidspunkt lykkes organisationen at komme på finansloven, og eller at organisationen i løbet af de kommende år får rejst fondsmidler nok til at kunne optage flere årgange.
Sker det ikke, vil organisationen søge et endnu tættere samarbejde med landets kommuner, der i forvejen finansierer 60 procent af Teach First Danmarks omkostninger. Udgifterne går blandt andet til at dække Teach First Danmarks lærerfaglige mentorordning rekrutteringsarbejde samt den toårige meritlæreruddannelse på Københavns Professionshøjskole og Absalon Professionshøjskole. Alternativt kan et deltagergebyr for de studerende komme på tale, oplyser Thomas Alexander Hoelgaard.