Onsdag den 25. maj er det præcis 140 år siden, at verdens første, civile skoleskib Georg Stage stævnede ud på sit første togt. Siden er der blevet sejlet over det meste af Nordeuropa og Atlanten, og omkring 11.000 unge har fået en søfartsuddannelse på Georg Stage, mens de befandt sig til søs.
140-års jubilæet for skibet og søfartsuddannelsen er også en tilsvarende mærkedag for stiftelsen Georg Stages Minde, hvor størstedelen af grundkapitalen i 1882 kom fra skibsreder Frederik Stage og hans kone Dorothea. De havde kort tid forinden mistet deres ældste søn, sømanden Georg Stage, som var død af en lungesygdom i en ung alder.
Parrets ønske var, at den del af deres formue, sønnen skulle have arvet, i stedet blev brugt til at give unge mænd den første erfaring med et liv til søs på et dertil indrettet skoleskib.
Når Georg Stage den 25. maj fejrer 140-års jubilæum, er skibet dog ikke identisk med dét, der sejlede ud i verden i 1882. I 1934 var det gamle skib så slidt, at der blev bygget et nyt, som er det, der stadig sejler.
Statens opgørelser viser, at 99,9 procent af dem, vi har haft igennem vores uddannelse, kommer i beskæftigelse
Asser Amdisen – Direktør, stiftelsen Georg Stages Minde
Ifølge direktøren i Georg Stages Minde, Asser Amdisen, er det både et skib, en uddannelse og en fond i fin form, som fejrer jubilæum med nedlæggelse af en krans på Georg Stages grav på Holmens Kirkegård, jubilæumsreception med taler af blandt andre uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen og udgivelse af en bog om Georg Stage forfattet af Asser Amdisen.
”Langt hen ad vejen er vi et godt sted. Skibet er jo ikke lige så gammelt som stiftelsen og blev renoveret for få år siden for 60 millioner kroner, så det er helt i orden. Og vi kan samtidig konstatere, at vores arbejde med de unge mennesker i dén grad fortsat giver mening. Der er stadig rigtig mange, som gerne vil ud at sejle med Georg Stage, og enormt mange virksomheder, som gerne vil have elever, der har sejlet med Georg Stage. Og statens opgørelser viser, at 99,9 procent af dem, vi har haft igennem vores uddannelse, kommer i beskæftigelse,” siger Asser Amdisen.
126 elever om året
Hvert år tager 126 unge i alderen 18 til 22 år den grundlæggende søfartsuddannelse på Georg Stage – fordelt med 63 elever på hvert af de to årlige togter. Med derfra får de ifølge Asser Amdisen både dannelse og en uddannelse.
”Sidste sommer stod Mette Frederiksen i Fredericia og holdt en tale om, at 45.000 unge hverken går i skole, har en uddannelse eller et arbejde. Det er blandt andre nogle af disse unge, der er faldet uden for uddannelsessystemet eller arbejdsmarkedet, som vi arbejder med, og det er en stor misforståelse at tro, de er uden evner og ikke er boglige,” understreger Asser Amdisen.
Havde jeg, da Georg Stage skulle renoveres, spurgt i Finansministeriet, om jeg kunne få 60 millioner kroner, ville jeg have fået et blankt nej
Asser Amdisen – Direktør, stiftelsen Georg Stages Minde
Økonomien er bundet op på en kombination af statstilskud og bidrag fra fonde, og ifølge direktøren for stiftelsen kan den ikke klare sig uden nogle af delene.
”I Danmark fik vi med opbyggelsen af velfærdsstaten en opfattelse af, at alt, hvad der har med uddannelse, forskning og kultur at gøre, er offentlige projekter. Men de sidste 20-30 år er der sket det, at der kommer flere og flere fondspenge ind over blandt andet uddannelsessektoren. Havde jeg, da Georg Stage skulle renoveres, spurgt i Finansministeriet, om jeg kunne få 60 millioner kroner, ville jeg have fået et blankt nej. Til gengæld kan jeg heller ikke få fondene til fast at give mig 17,4 millioner kroner hvert år i driftstilskud – svarende til de penge, vi i dag får fra staten. Så for os er det en stærk model at fungere som non-profit-organisation og ligge midt imellem dels det statslige bidrag, dels bidragene fra fonde og andre private,” siger Asser Amdisen.
Årlig fondsstøtte på syv-otte millioner
Han lægger ikke skjul på, at hvis de fonde, der i stort antal støtter Georg Stage, på et tidspunkt lukker kassen i, vil det samtidig være slut med uddannelserne til søs.
”Fondene er livsvigtige for os og sikrer hvert år differencen fra statstilskuddet på 17,4 millioner kroner og op til de cirka 24 millioner kroner, vi har i omsætning – det vil sige omkring syv-otte millioner kroner fra fondene. Virkeligheden er, at uden fondsmidlerne ville skibet gå ned. Så ville vi simpelthen ophøre med at eksistere,” siger Asser Amdisen.
Blandt de fonde, der støtter fonden økonomisk, er der eksempler på enkelte, som har gjort det kontinuerligt siden 1882, fortæller direktøren.
”Nogle af dem giver os faste bidrag til vores daglige drift, og driften ville ikke kunne hænge sammen uden fondene. Når vi har de helt store projekter som for eksempel, da vi i 2015-2018 satte skibet totalt i stand for 60 millioner kroner, kom samtlige penge til renoveringen fra fonde og private. Og jeg véd, at hvis jeg på et tidspunkt skal have en ny hjælpemotor til skibet, skal pengene nok komme fra fondene – til gengæld véd jeg også, at det er sværere at overbevise fondene om, at de skal hjælpe med at betale lønudgiften, hvis jeg får brug for en ny bogholder,” pointerer Asser Amdisen.
Virkeligheden er, at uden fondsmidlerne ville skibet gå ned. Så ville vi simpelthen ophøre med at eksistere
Asser Amdisen – Direktør, stiftelsen Georg Stages Minde
Stiftelsens største økonomiske udfordring er ifølge direktøren, at den hvert år kun kan vide sig sikker på at modtage lidt over halvdelen af statstilskuddet på i alt 17,4 millioner kroner. Det skyldes, at de 9,4 millioner er en fast finanslovsbevilling, mens de sidste otte millioner findes i forhandlingsreserven.
”Det er et farligt sted at være, for hvert år risikerer vi, at der lige pludselig er andre, som politikerne måske synes er mere interessante end Georg Stage. Og vi ér afhængige af hver en krone, for ellers kan vi ikke fortsætte med to togter om året,” siger Asser Amdisen.
Stort behov for maritim og teknisk viden
Men trods bekymringerne sidst på året, når politikerne på Christiansborg forhandler om det kommende års finanslov, er direktøren for Georg Stages Minde grundlæggende optimistisk, når han vurderer fremtidsudsigterne for søfartsuddannelsen.
”Jeg tror blandt andet, at Georg Stage kan få en rolle i uddannelsen af nogle af de 80.000 mennesker med maritim og teknisk viden, der skal bruges på de planlagte energiøer, og der ligger et kæmpemæssigt potentiale omkring hele den grønne omstilling. Heldigvis har vi en ambitiøs bestyrelse, så jeg tror ikke, der er mindre Georg Stage om 10 år – tværtimod,” siger Asser Amdisen.
Skibet anløber København den 24. maj, og en del af jubilæumsprogrammet foregår ved og på Georg Stage. Allerede den 26. maj fortsætter skibet igen sit togt i Østersøen, og 7. juli lægger det til havn i Esbjerg, hvor dette års første hold afmønstrer og får eksamensbeviser, og 63 nye elever stiger ombord på det gamle skib.
Jubilæumsbogen med titlen ’Georg Stage’ af Asser Amdisen udkommer på forlaget Lindhardt & Ringhof.