Dansk erhvervsliv kan i høj grad forvente fortsat at blive tilgodeset i de kommende fem år, når Tuborgfondet uddeler et sted mellem 40 og 60 millioner kroner årligt.
Det fastslår fondens sekretariatschef Peter Giacomello i anledning af den strategi for perioden 2020 til 2025, som netop er blevet offentliggjort.
Siden Tuborgfondets stiftelse i 1931 har fondens formål været at virke til gavn for samfundet ”og særligt til støtte for dansk erhvervsliv.” I de kommende fem år vil erhvervslivet blandt andet opleve støtten via et kompetenceløft hos de 16-30-årige, som udgør fondens målgruppe.
”Det er en rød tråd i vores indsatsområde, at vi arbejder med unge, vi opkvalificerer de unge, og vi styrker de unges kompetencer – gerne de kompetencer, som morgendagens erhvervsliv har brug for,” siger Peter Giacomello.
Arbejdspladser i kreative erhverv
Formuleringen i fundatsen om at virke ”særligt til støtte for dansk erhvervsliv” betyder i praksis, at over 50 procent af fondens uddelingsbeløb skal støtte erhvervslivet. I Fundats har der tidligere været sat spørgsmålstegn ved fondens støtte til erhvervslivet, når man samtidig ser på listen over, hvem det konkret er, den støtter.
Der er således hverken virksomheder, brancheorganisationer eller erhvervsforskning på fondens seneste modtagerliste.
På spørgsmålet om, hvorvidt koblingen mellem fondens uddelinger og støtten til erhvervslivet bliver tydeligere i den nye femårige strategiperiode, svarer Peter Giacomello:
Tilmed er mange menneskers karriere på spil lige nu, hvor alting er lukket ned og musikere ikke har mulighed for at komme ud og spille.
Peter Giacomello – sekretariatschef, Tuborgfondet
”Vi har altid haft fokus på erhvervslivet – det står i vores formålsparagraf. Jeg får tit spørgsmålet: ‘Hvordan kan I støtte musik og dermed bidrage til dansk erhvervsliv?’ Vi mener, at rytmisk musik også er en del af dansk erhvervsliv, og de kreative erhverv omfatter rigtig, rigtig mange arbejdspladser. Tilmed er mange menneskers karriere på spil lige nu, hvor alting er lukket ned og musikere ikke har mulighed for at komme ud og spille,” siger Peter Giacomello.
I den forbindelse pointerer han, at når Tuborgfondet for eksempel støtter musikfestivaler, er det ikke for festivalernes skyld.
”Det er derimod for at styrke morgendagens musikere, det vil sige vækstlaget i dansk musik og deres erhvervskarriere,” siger Peter Giacomello.
Tuborgfondet har opgjort, at lidt over 50 procent af uddelingsbeløbene de senere år er tilfaldet erhvervslivet. Og den procentdel vil vokse de kommende år, forventer sekretariatschefen.
”Erhvervslivet er en del af alle vores fire indsatsområder: Arbejdsmarked, entreprenørskab, demokrati og kreative erhverv. Det er klart, at i nogle af indsatsområderne vil erhvervslivet fylde mere end i andre, men i hvert fald i tre af dem er erhvervslivet dybt inde i det. Jeg føler mig sikker på, at vi gennem vores almindelige virke i hvert fald lander et pænt stykke over 50 procent. Men det er svært at forudse, for vi er stadig en fond, som primært er drevet af ansøgere,” siger Peter Giacomello.
Grønt fingeraftryk
I Tuborgfondets strategi for 2020-2025 hedder det blandt andet, at fonden vil ”danne unge til arbejdslivet og støtte udviklingen af deres forandringspotentiale, entreprenørånd og erhvervskompetencer.”
Den formulering skal dog ifølge Peter Giacomello ikke forstås som, at fonden i højere grad end tidligere vil tilgodese initiativer, der styrker de unges erhvervskompetencer.
Vi styrker også det grønne entreprenørskab med henblik på en mere bæredygtig verden, som vi véd, især de unge er optaget af.
Peter Giacomello – sekretariatschef, Tuborgfondet
”Jeg vil snarere kalde det et ‘fortsat fokus’ på unges erhvervskompetencer. Den måde, vi bidrager til og styrker dansk erhvervsliv, er gennem unge mennesker; det vil sige ved at opkvalificere og motivere de unge samt give rum for de unges ideer, som erhvervslivet får brug for i fremtiden,” siger han.
Peter Giacomello fortæller, at den største forskel på den tidligere og den nye strategi er, at fokus på målgruppen, de 16-30-årige, er blevet skærpet. Samtidig er der kommet et klart grønt fingeraftryk på fondens strategi.
”Vores indsatser er nu kun fokuseret på de unge og deres muligheder for at realisere deres drømme og idéer sammen med andre unge. Vores klare fokus på de 16-30-årige præger hele strategien, og så har vi ydermere lavet en indsats kaldet ’Drømmepuljen’, der er mindre bevillinger på under 100.000 kroner med unge som både målgruppe og ansøgere. Vi styrker også det grønne entreprenørskab med henblik på en mere bæredygtig verden, som vi véd, især de unge er optaget af,” pointerer Peter Giacomello.
Demokrati må ikke tages for givet
I strategien skriver Tuborgfondet, at det er afgørende, at hver ny generation genopfinder det demokratiske samfund, og erhvervslivet har ”brug for unge med nye ideer og dugfrisk viden.” Det kan, skriver fonden, for eksempel være udvikling af klimavenlige løsninger, grønne forretningsmodeller eller metoder til at inkludere flere i arbejdsfællesskabet.
Det er ekstremt vigtigt vi får de unges perspektiv på det samfund og det demokrati, vi alle sammen stempler ind i.
Peter Giacomello – sekretariatschef, Tuborgfondet
– Er det ikke en stor byrde, I lægger på de 16- til 30-åriges skuldre, når I mener, de skal genopfinde det demokratiske samfund?
”Det er mere et stort ansvar og en stor mulighed, end det efter min mening er en byrde. Hver ny generation skal genopdage og redefinere demokratiet ved at melde sig ind i det og forstå, at de har en afgørende rolle og tage den rolle på sig. Demokrati er ikke noget, man må tage for givet, og det er ekstremt vigtigt vi får de unges perspektiv på det samfund og det demokrati, vi alle sammen stempler ind i. Det er dét, vi prøver at hjælpe de unge med, så deres stemme bliver hørt – vel at mærke på deres præmisser,” siger Peter Giacomello.
Uddelingsniveau afhænger af bryggeriet
Tuborgfondet har indtil videre i år uddelt 27 millioner kroner, men inden året er omme forventer Peter Giacomello, at fonden kommer til at lande omkring 60 millioner kroner.
”Vi vil forsøge at fordele vores midler jævnt mellem vores fire indsatsområder, og derudover er der afsat en million kroner om måneden til det nye initiativ ’Drømmepuljen’. Som en del af Carlsbergfondet, der er erhvervsdrivende, er vi afhængig af, hvordan det går bryggeriet, men som det ser ud nu, er der stadig rigelige midler til de fire indsatsområder i år. Og så er det vigtigt at pointere, at de indsatser, vi laver i ’Drømmepuljen’, går på de samme fire indsatsområder,” siger Peter Giacomello.
Tuborgfondet uddelte sidste år 52 millioner kroner.