Der bliver ikke lagt fingre imellem i forordet til den nye årsberetning for 2019 fra Ny Carlsbergfondet, hvor den fungerende formand Morten Kyndrup under overskriften ”Kunstens betingelser” beklager de nedskæringer, store dele af kunsten og kulturen igennem flere år har været udsat for fra politisk side.
”De betingelser, kunsten i vores samfund er underlagt, er i disse år blevet ringere. Skønt vi lever i et samfund, som er rigere end nogensinde, har man politisk valgt at forringe kunstens betingelser: Gennem omprioriteringsbidrag (en eufemisme for nedskæringer) på institutioner, gennem målrettede reduktioner af humanistiske uddannelser (der dermed også udtynder kunstforskningen) og gennem massakren på landets public service-medier, der ikke mindst rammer smalle programmer om kunst og kultur,” skriver Morten Kyndrup blandt andet.
Problemet forværres af at de senere års besparelser har gjort et permanent indhug i sektoren, forklarer Morten Kyndrup til Fundats.
”Der er tale om nedskæringer i en situation, hvor samfundet ikke i øvrigt er tvunget til at skære ned. Selvom omprioriteringsbidraget – de procentvise nedskæringer – er stoppet, er der jo ikke tale om, at de penge er ført tilbage. Vi er i ny situation, hvor niveauet er lavere, end det var før, og det vil sige, at eksempelvis museerne skal klare sig for færre penge, og det samme gælder universiteter og kunstakademier. Man må konstatere, at det er gået relativt hårdt ud over hele sektoren,” siger han.
Vi er i ny situation, hvor niveauet er lavere, end det var før, og det vil sige, at eksempelvis museerne skal klare sig for færre penge, og det samme gælder universiteter og kunstakademier.
Morten Kyndrup – fungerende formand, Ny Carlsbergfondet
Ny Carlsbergfondet betegner sig selv som Danmarks eneste fond, der udelukkende og mest vedholdende arbejder i kunstens tjeneste. Og den offentlige spareknivs indhug på det kulturelle område har ifølge den fungerende formand betydet et øget pres på fonde, som støtter kunst og kultur.
”De nødlidende institutioner forsøger i stigende grad at få midler fra Ny Carlsbergfondet og andre fonde til at dække huller. Som eksempel kan jeg nævne Danmarks Kirker’, Nationalmuseets store værk, som blandt andre vi og Carlsbergfondet har støttet i generationer. Nationalmuseet har været nødt til at skære ned på deres bidrag til kirkeværket, og det betyder, at der er noget kultur, som forsvinder, medmindre der kommer flere midler udefra,” siger Morten Kyndrup.
Ikke sat i verden for at yde nødhjælp til kulturen
Morten Kyndrup understreger, at det absolut ikke er fordi, han mener, at al kultur skal betales af det offentlige. Men der er, mener han, nogle grundlæggende ”driftsbetingelser”, som er nødvendige for at være et civiliseret samfund på det kulturelle område.
”Jeg siger ikke, vi er i en katastrofe, men konstaterer bare, at de procentvise nedskæringer hvert eneste år har gjort dansk kulturliv og betingelserne for kunsten ringere,” siger Morten Kyndrup.
– Betyder det, at I som en fond, der, som I siger ”arbejder i kulturens tjeneste,” er nødt til at yde nødhjælp til en kulturel sektor, der mangler penge?
”Det vil vi meget nødig. Det er jo ikke derfor, vi er sat i verden. Vi er derimod sat i verden for at kunne yde noget ekstra. Det stigende pres, som vi oplever fra kulturelle institutioner på grund af offentlige nedskæringer, prøver vi at håndtere, så godt vi nu kan. Vores håb er, at politikerne besinder sig. Historisk set er der et bredt flertal i Folketinget for at tage vare på kulturinstitutioner og en holdning om, at vi har nogle vigtige fælles forpligtelser – men det er som om, der på det seneste har været solgt ud af de forpligtelser på grund af kortsigtede, politiske interesser,” konstaterer Morten Kyndrup.
Institutionerne har i de forløbne år haft blikket stift rettet mod at lave damage control.
Morten Kyndrup – fungerende formand, Ny Carlsbergfondet
Som konsekvens oplever han, at mange kulturelle institutioner har mere travlt med at rette op på økonomien frem for at tænke i nye, konstruktive og innovative baner.
”Institutionerne har i de forløbne år haft blikket stift rettet mod at lave damage control – altså forsøge at undgå de værste skadevirkninger af de besparelser, de er blevet ramt af. Det er uproduktivt. Kulturen skal ikke se sig selv som et offer, men som noget der beriger os og tænker konstruktivt fremadrettet. Hele sektoren ville have været et andet sted, hvis ikke man havde haft blikket stift rettet imod at undgå skadevirkninger af det, der er sket,” siger han.
Fonde kan ikke finansiere radio og tv om kunst
I beretningen for 2019 betegner Ny Carlsbergfondet besparelserne på public service-området som en ”massakre” – og der hentydes ifølge Morten Kyndrup ikke kun til Danmarks Radio.
”Når vi bruger udtrykket ‘massakre,’ handler det om den kæmpestore nedskæring på det primære public service-medie, vi har nemlig Danmarks Radio, men vi hentyder også til de absurde krav, der tog livet af Radio24syv, som ellers havde udviklet sig til en original taleradio. Det er eksempler på, at der er nogen, der ikke kan lide bestemte formidlingsinstitutioner, og så saver man hovedet af dem. Det er en ubehagelig tendens og en forringelse af kunstens betingelser. Men set fra et fondssynspunkt kan og vil vi ikke lappe præcis dér, hvor det offentlige skærer ned, og vi kan ikke betale drift af institutioner eller betale konkrete radio- og tv-programmer for at styrke kunstens betingelser. Det er jo ikke det, fondene er sat i verden for,” understreger han.
Set fra et fondssynspunkt kan og vil vi ikke lappe præcis dér, hvor det offentlige skærer ned, og vi kan ikke betale drift af institutioner eller betale konkrete radio- og tv-programmer for at styrke kunstens betingelser.
Morten Kyndrup – fungerende formand, Ny Carlsbergfondet
Den 67-årige dr.phil. og professor i æstetik og kultur ved Aarhus Universitet har siddet i Ny Carlsbergfondets og Ny Carlsberg Glyptoteks bestyrelser fra 2006, og han har siden 1. januar 2019 været fungerende formand for begge bestyrelser. 1. marts i år tiltræder direktøren for Ny Carlsberg Glyptotek Christine Buhl Andersen som formand, hvorefter Morten Kyndrup igen bliver menigt medlem af de to bestyrelser.