Kommentar: Aldersgrænser har overskredet holdbarhedsdatoen

Det er på tide at finde en løsning på problemet med aldersgrænser i fondssektoren. Selvom der er mange gode argumenter for at sætte grænser for gerontokratiet i fondsbestyrelser, så er tiden nok ved løbe fra en så indgribende diskrimination af mennesker med lang livs- og erhvervserfaring. Fondstilsynenes praksis giver desuden kun ringe opbakning til fortalerne for aldersgrænser.

Ko­mi­te­en for God Fonds­le­del­se an­be­fa­ler dem; man­ge fon­de af­vi­ser dem; fondstil­sy­ne­ne bak­ker kun i rin­ge grad op dem, og må­ske er de ulov­li­ge. Det er værd at over­ve­je om diskri­mi­na­tion af men­ne­sker med lang liv­ser­fa­ring over­ho­ve­det gør no­get godt for den dan­ske fonds­sek­tor, me­ner che­fre­dak­tør og stif­ter af fonds­me­di­et Fun­dats, Jakob Thomsen.
Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­tens egen holdning.

”Mindst hold­bar til. Of­te god ef­ter.” Vej­led­nin­gen, der gæl­der for en kold sød­mælk, er og­så ken­de­teg­nen­de for al­dren­de be­sty­rel­ses­med­lem­mer i fondsverdenen.

Der er dem, der bli­ver su­re og dår­li­ge, når de nær­mer sig da­to­en. Men langt de fle­ste er i vir­ke­lig­he­den helt fri­ske. End­da læn­ge efter.

Al­ders­græn­ser for be­sty­rel­ses­med­lem­mer i fon­de er selv­føl­ge­lig diskri­mi­na­tion. Men ef­ter en ny af­gø­rel­se fra EU-dom­sto­len i ju­ni sid­ste år er det nu igen ble­vet et åbent spørgs­mål, om den­ne form for diskri­mi­na­tion sam­ti­dig er ud­tryk for en ulov­lig for­skel­s­be­hand­ling. Det juri­di­ske aspekt ven­der vi til­ba­ge til.

Et væ­sent­ligt spørgs­mål er dog, om ik­ke det un­der al­le om­stæn­dig­he­der er på ti­de, at der kom­mer styr på de nær­mest ko­mi­ske til­stan­de om­kring al­ders­græn­ser i fondsverdenen?

Alder og filantropi

Der fin­des go­de ar­gu­men­ter for at ha­ve en al­ders­græn­se i en fonds­be­sty­rel­se. Ko­mi­te­en for God Fonds­le­del­se an­be­fa­ler end­da, at er­hvervs­fon­de, der ik­ke al­le­re­de har en al­ders­be­stem­mel­se, ind­fø­rer en græn­se, en­ten i vedtæg­ten el­ler i be­sty­rel­sens for­ret­nings­or­den. Ko­mi­te­en be­grun­der det med, at en al­ders­græn­se un­der­støt­ter for­ny­el­se li­ge­som den skær­per be­sty­rel­sens op­mærk­som­hed på at ha­ve den ret­te sam­men­sæt­ning og kompetencer.

Det vir­ker rig­tigt: De fle­ste går jo ind for for­ny­el­se – i hvert fald i prin­cip­pet. Det er kun i prak­sis, at der en vis for­kær­lig­hed for kontinuitet.

Ser man ale­ne på de al­men­nyt­ti­ge op­ga­ver i fonds­ar­bej­det, så er det nok hel­ler ik­ke et helt uvæ­sent­ligt ar­gu­ment net­op at ha­ve fo­kus på de kom­pe­ten­cer, der skal til for at lø­se de ud­de­lings­stra­te­gi­ske op­ga­ver, som en fond står over­for på det sta­dig me­re kom­plek­se filan­tro­pi­ske marked.

Men hvil­ken for­skel gør al­der egent­lig helt præ­cist for kva­li­te­ten af be­slut­nin­ger­ne? Hvor­dan vil­le de ud­de­lings­po­li­ti­ske pri­o­ri­te­ter se ud i en min­dre geron­to­kra­tisk fonds­ver­den? Vil­le der ek­sem­pel­vis væ­re fle­re el­ler fær­re ind­sat­ser mod børns og un­ges mi­striv­sel? Vil­le kli­ma­filan­tro­pi stå hø­je­re på den ud­de­lings­stra­te­gi­ske dags­or­den, end til­fæl­det er i dag?

Det kan vi kun gis­ne om.

For er­hvervs­dri­ven­de fon­de gæl­der des­u­den, at der of­te er an­det og me­re på spil end de rent ud­de­lings­mæs­si­ge over­vej­el­ser. Her kan det væ­re en stor for­del med et mo­dent be­sty­rel­ses­med­lem, der kan træk­ke på en hel kar­ri­e­re fuld af er­fa­rin­ger med at træf­fe svæ­re be­slut­nin­ger. Et stort bag­ka­ta­log af bå­de suc­ce­ser og fi­a­sko­er kan i sig selv væ­re en væ­sent­lig kompetence.

Vi ved, at den gen­nem­snit­li­ge al­der for be­sty­rel­ses­med­lem­mer i fon­de er hø­je­re end i sel­ska­ber. Og­så selv­om der i man­ge fon­de er an­dre vedtægts­be­stem­mel­ser end al­ders­græn­ser, der kan med­vir­ke til at ska­be for­ny­el­se. For ek­sem­pel be­stem­mel­ser om mak­si­mal udpegningsperiode.

Selv om Ko­mitéen for God Fonds­le­del­se mo­digt og med go­de grun­de har fast­holdt en an­be­fa­ling om al­ders­græn­ser for be­sty­rel­ses­med­lem­mer i er­hvervs­dri­ven­de fon­de, så må man nok kon­sta­te­re, at op­bak­nin­gen fra så­vel fon­de, myn­dig­he­der og rå­d­gi­ve­re ef­ter­hån­den er stærkt vigende.

Med så­dan en op­bak­ning fra fondstil­sy­ne­ne be­hø­ver for­ta­ler­ne for al­ders­græn­ser nær­mest in­gen modstandere

Og det er her, det bli­ver en smu­le ko­misk. For selv­om for­skel­li­ge fonds­ty­per er un­der­lagt for­skel­lig lov­giv­ning og for­skel­li­ge til­syn, så fin­des der eks­per­ter, der me­ner, at en for­valt­nings­be­stem­mel­se som en al­ders­græn­se - i hvert fald rent te­o­re­tisk - bur­de be­hand­les no­gen­lun­de ens på tværs af de fonds­ret­li­ge til­syn. Det­te er langt fra tilfældet.

Beskeden opbakning fra fondstilsyn

I den mest ef­ter­gi­ven­de en­de af spek­t­ret lig­ger Ci­vilsty­rel­sen, som har en lem­pe­lig prak­sis, der i de fle­ste til­fæl­de til­la­der en fonds­be­sty­rel­se helt at fjer­ne en vedtægts­be­stemt al­ders­græn­se. Ci­vilsty­rel­sen læg­ger vægt på, at be­sty­rel­sen er eni­ge, når de ind­gi­ver en an­mod­ning om at fjer­ne al­ders­græn­sen. Kun hvis en stif­ter har til­lagt al­ders­græn­sen en sær­lig be­tyd­ning, kan det kom­me på ta­le at fast­hol­de den mod en be­sty­rel­ses øn­ske. Og gan­ske be­mær­kel­ses­vær­digt be­hø­ver be­sty­rel­sen ik­ke en­gang at ar­gu­men­te­re for, at en af­skaf­fel­se er i fon­dens in­ter­es­se. Al­ba­ni Fon­den er et ek­sem­pel på en al­men fond, der i 2021 helt fik af­skaf­fet sin al­ders­græn­se på 65 år.

I mid­ten af spek­t­ret fin­der vi et ukendt ter­ræn af fondstil­syn for de så­kaldt und­tag­ne fon­de. Dem der er und­ta­get fra fonds­lo­ven el­ler fra er­hvervs­fonds­lo­ven. Det er et fak­tum, at in­gen ved hvor man­ge fondstil­syn, som fin­des i Dan­mark. Og der fin­des ind­til fle­re ek­semp­ler på, at en myn­dig­hed for en gi­ven und­ta­gen fond ik­ke selv er klar over, at den sam­ti­dig har en til­syns­for­plig­tel­se i for­hold de rent fonds­ret­li­ge aspek­ter af fon­dens drift. Hi­sto­ri­en om Fre­de­riks­berg Kom­mu­ne, der er fondstil­syn for fon­den Fjer­de Maj Kol­le­gi­et er ét ek­sem­pel. Og hi­sto­ri­en om fon­den Fol­kekir­kens Nød­hjælp, som ik­ke kan fin­de sit fondstil­syn, er et an­det (Uden­rigs­mi­ni­ste­ri­et vil ik­ke ken­des ved an­sva­ret). Med så­dan et ud­gangs­punkt er det jo svært at ta­le om prak­sis ved­rø­ren­de al­ders­græn­ser i und­tag­ne fonde.

Men Sty­rel­sen for Un­der­vis­ning og Kva­li­tet (STUK) har i sin egen­skab af fondstil­syn for den und­tag­ne er­hvervs­dri­ven­de fond, Her­lufsholm Sko­le og Gods, for ny­lig til­ladt helt at fjer­ne en al­ders­græn­se på 70 år. STUK lag­de dog i mod­sæt­ning til Ci­vilsty­rel­sen en vis vægt på hen­sy­net til sko­le­fon­dens in­ter­es­se i kraft af sit vir­ke i un­der­vis­nings­sek­to­ren, hvor der nor­malt ik­ke er al­ders­græn­ser for ledelsesmedlemmer.

I den mest re­strik­ti­ve en­de af ska­la­en er Er­hvervs­sty­rel­sen, som i tråd med Ko­mi­te­ens an­be­fa­lin­ger til­sy­ne­la­den­de hæ­ger om al­ders­græn­ser for de er­hvervs­dri­ven­de fonds­be­sty­rel­ser. Men her det så, at det bli­ver lidt komisk.

For selv­om sty­rel­sen som ud­gangs­punkt ik­ke til­la­der en fuld af­skaf­fel­se af en vedtægts­be­stemt al­ders­græn­se, så er det i prak­sis me­get let at få en dis­pen­sa­tion til at la­de et kon­kret be­sty­rel­ses­med­lem gå over den fast­sat­te hold­bar­heds­da­to. Det er end­da og­så re­la­tivt en­kelt at få al­ders­græn­sen per­ma­nent for­hø­jet – for ek­sem­pel fra 70 til 73 år.

På den må­de bli­ver græn­ser­ne i prak­sis lidt me­re græn­se­lø­se. For Er­hvervs­sty­rel­sen er det dog vig­tig, at man som fonds­be­sty­rel­se al­tid og me­get kon­se­kvent ar­gu­men­te­rer for, at de på­kræ­ve­de lem­pel­ser er i fon­dens in­ter­es­se – hen­set til den på­gæl­den­de fonds formål.

Der­u­d­over er em­beds­mæn­de­ne i Er­hvervs­sty­rel­sens fond­s­kon­tor sær­de­les hjælp­som­me med at vej­le­de i, hvor­dan man bedst mu­ligt op­når den øn­ske­de lem­pel­se. Det vi­ser en ræk­ke sags­for­løb, som Fun­dats har gen­nem­læst.

I for­hold til in­ten­tio­ner­ne med al­der­san­be­fa­lin­gen fra Ko­mi­te­en for God Fonds­le­del­se kan man - sat lidt på spid­sen - godt til­la­de sig at kon­klu­de­re, at Er­hvervs­sty­rel­sens prak­sis på al­der­s­om­rå­det nær­mest er un­der­gra­ven­de for Ko­mi­te­ens ar­bej­de med aldersgrænser.

Med så­dan en op­bak­ning fra fondstil­sy­ne­ne be­hø­ver for­ta­ler­ne for fle­re al­ders­græn­ser nær­mest in­gen modstandere.

Fortsat tvivl om EU-reglerne

Men mod­stand er der el­lers nok af blandt prak­ti­ke­re og fonds­be­sty­rel­ser. For at få det be­kræf­tet be­hø­ver man blot at læ­se lidt i de re­de­gø­rel­ser for god fonds­le­del­se, som de er­hvervs­dri­ven­de fon­de er for­plig­tet til at af­le­ve­re i for­bin­del­se med årsregnskabet.

Her bli­ver der sta­dig of­te ar­gu­men­te­ret for, at fon­den ik­ke vil ha­ve en al­ders­græn­se, net­op for­di be­sty­rel­sen sy­nes, at det er et ud­tryk for diskri­mi­na­tion og uri­me­lig for­skel­s­be­hand­ling. Det er ude af trit med den ge­ne­rel­le ud­vik­ling på ar­bejds­mar­ke­det, og des­u­den kan man of­te læ­se om fonds­be­sty­rel­ser, der me­ner at vi­de, at al­ders­græn­ser for be­sty­rel­ses­med­lem­mer stri­der imod EU-lovgivningen.

Bå­de Er­hvervs­sty­rel­sen og Ko­mi­te­en har el­lers læn­ge for­kla­ret, at det fak­tisk ik­ke er i strid med den dan­ske im­ple­men­te­ring af be­skæf­ti­gel­ses­di­rek­ti­vets for­bud mod for­skel­s­be­hand­ling. Det skyl­des, at be­sty­rel­ses­med­lem­mer ik­ke er ar­bejds­ta­ge­re i et an­sæt­tel­ses­for­hold, har be­grun­del­sen lydt.

Det vil­le væ­re vir­ke­lig gavn­ligt, hvis de re­le­van­te res­sortansvar­li­ge mi­ni­ste­ri­er og sty­rel­ser tog ini­ti­a­tiv til en­de­gyl­digt at af­kla­re det­te spørgsmål

Men med EU-dom­men fra ju­ni 2022 - en dansk sag om for­man­den for fag­for­e­nin­gen HK-Pri­vat - er der dog så­et tvivl om, hvor­vidt dén son­dring over­ho­ve­det er re­le­vant og der­med, om det fak­tisk al­li­ge­vel er ulov­ligt at be­græn­se be­sty­rel­ses­med­lem­mer på grund af de­res al­der. Iføl­ge eks­pert i eu­ro­pæ­isk ar­bejds­mar­keds­ret, Na­ta­lie Vi­de­bæk Munk­holm, er al­le, der mod­ta­ger ho­norar for et styk­ke ar­bej­de om­fat­tet af be­skæf­ti­gel­ses­di­rek­ti­vet, uan­set om man er an­sat el­ler ej. Den re­le­van­te son­dring er ’er­hvervs­mæs­sig be­skæf­ti­gel­se’, som lig­ger uden for ar­bejds­ta­ger­be­gre­bet – og her er bar­ren lav.

Mens vi venter

Det vil­le væ­re vir­ke­lig gavn­ligt, hvis de re­le­van­te res­sortansvar­li­ge mi­ni­ste­ri­er og sty­rel­ser – sær­ligt Er­hvervs­sty­rel­sen og Be­skæf­ti­gel­ses­mi­ni­ste­ri­et - tog ini­ti­a­tiv til en­de­gyl­digt at af­kla­re det­te spørgs­mål, som har så stor be­tyd­ning for rig­tig man­ge ek­si­ste­ren­de og po­ten­ti­el­le fondsbestyrelsesmedlemmer.

Men mens vi ven­ter på, at en af­kla­ring skal dum­pe ned fra him­me­len, var det må­ske værd at over­ve­je, om ik­ke ti­den un­der al­le om­stæn­dig­he­der er ved at rin­de ud for aldersgrænserne.

Det kan godt væ­re, at vi har et stort be­hov for fle­re un­ge men­ne­sker i fonds­be­sty­rel­ser­ne. Sær­ligt hvis vi skal und­gå en snar­lig stag­na­tion i de se­ne­re års pro­g­res­si­ve ud­vik­ling in­den­for mo­der­ne og pro­fes­sio­nel fondsfilantropi.

Men re­a­li­te­ten er på den an­den si­de og­så ba­re den, at det ef­ter­hån­den vir­ker gan­ske utids­sva­ren­de at fast­hol­de en be­vidst diskri­mi­ne­ring af æl­dre med­bor­ge­re, der med stor vi­den, er­fa­ring og kom­pe­ten­cer ger­ne vil og kan bi­dra­ge til bestyrelsesarbejdet.

Al­ders­græn­ser er be­gyndt at lug­te af sur mælk.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Jakob Thomsen
Jakob Thomsen
Ansvarshavende redaktør for Fundats

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer