Partier vil genstarte kortlægning af fondsmidler i folkeskolen

Fondenes indsatser i de danske grundskoler er nået så højt et niveau, at både Enhedslisten, Danmarksdemokraterne og Alternativet vil have en kortlægning af området. Peder Hvelplund (EL) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) tager nu sagen op med Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye (S).

”Vi er nødt til at ha­ve et klart bil­le­de af, hvor­dan til­stan­den er, hvor­dan ud­vik­lin­gen har væ­ret, og hvil­ke om­rå­der, der får fonds­støt­te. Alt, hvad man kan få ud af så­dan en kort­læg­ning. Det vil vi spør­ge mi­ni­ste­ren om, han ik­ke kun­ne væ­re in­ter­es­se­ret i,” si­ger Jens Hen­rik Thu­le­sen Dahl.

Fle­re par­ti­er øn­sker nu at gen­star­te den kort­læg­ning af fonds­mid­ler til sko­le­om­rå­det, som tid­li­ge­re un­der­vis­nings­mi­ni­ster Me­re­te Ri­isa­ger (LA) igang­s­at­te i 2018, men som al­drig blev gjort færdig.

Det sker på bag­grund af den kraf­ti­ge stig­ning i fonds­mid­ler til sko­le­om­rå­det, som Fun­dats be­skrev i sid­ste uge

”Vi kom­mer til at rej­se det over­for mi­ni­ste­ren og fo­re­slå, at vi får gen­star­tet den kort­læg­ning. Vi er nødt til at ha­ve et klart bil­le­de af, hvor stort pro­ble­mets om­fang er,” si­ger Pe­der Hvel­plund, der er fol­ke­tings­med­lem for Enhedslisten.

På fem år er de pri­va­te fon­des do­na­tio­ner til sko­le­om­rå­det i Dan­mark ti­doblet fra at ud­gø­re 76 mil­li­o­ner kro­ner i 2017 til at ud­gø­re 794 mil­li­o­ner kro­ner i 2021, og det er en ud­vik­ling, som Pe­der Hvel­plund fin­der bekymrende.

“Det er et ud­tryk for, at vi har en vel­færd og en fol­ke­sko­le, som i den grad mang­ler mid­ler. Vi har nog­le me­get stram­me øko­no­mi­af­ta­ler, som gør, at kom­mu­ner­ne bli­ver pres­se­de. Det går ud over fol­ke­sko­ler­ne, hvor man be­gyn­der at se sig om ef­ter an­dre fi­nan­si­e­rings­kil­der. Det er pro­ble­ma­tisk, for­di fonds­mid­ler­ne jo kom­mer med en pris,” si­ger fol­ke­tings­med­lem fra En­heds­li­sten Pe­der Hvelplund.

Hos Dan­marks­de­mo­kra­ter­ne si­ger Jens Hen­rik Thu­le­sen Da­hl, at det er po­si­tivt, at så man­ge fon­de vil støt­te fol­ke­sko­le­om­rå­det, men og­så at der er ta­le om så man­ge pen­ge, at det nu er nød­ven­digt at få et over­blik over, hvor­dan pen­ge­ne bli­ver gi­vet, og hvor­dan de bli­ver brugt.

”Jeg vil op­for­dre til, at man får et over­blik, og at man så ta­ger en di­a­log med fon­de­ne og de øv­ri­ge in­ter­es­sen­ter. Jeg er sik­ker på, at og­så fon­de­ne vil væ­re in­ter­es­se­re­de i at sik­re, at de­res mid­ler bli­ver brugt bedst mu­ligt, sam­ti­dig med at vi som sam­fund kan få en dis­kus­sion af, om de of­fent­li­ge mid­ler så skal pri­o­ri­te­res på en an­den må­de,” si­ger Jens Hen­rik Thu­le­sen Dahl.

Han vil på den bag­grund for­hø­re sig hos bør­ne- og un­der­vis­nings­mi­ni­ster Mat­ti­as Tes­faye, om det er en idé at gen­op­ta­ge kortlægningen.

”Det er den kon­struk­ti­ve må­de at kom­me vi­de­re på. Vi er nødt til at ha­ve et klart bil­le­de af, hvor­dan til­stan­den er, hvor­dan ud­vik­lin­gen har væ­ret, og hvil­ke om­rå­der, der får fonds­støt­te. Alt, hvad man kan få ud af så­dan en kort­læg­ning. Det vil vi spør­ge mi­ni­ste­ren om, han ik­ke kun­ne væ­re in­ter­es­se­ret i,” ly­der det fra Hans Hen­rik Thu­le­sen Dahl.

Hold­nin­gen om at gen­op­ta­ge den tid­li­ge­re un­der­vis­nings­mi­ni­sters kort­læg­ning støt­tes og­så i Alternativet.

”Vi ser på ud­vik­lin­gen med bå­de glæ­de og be­kym­ring. Vi er gla­de for, at fon­de­ne vil in­ve­ste­re i vo­res børns frem­tid, mens vi kan godt væ­re be­kym­re­de for, at der med den­ne ten­dens sæt­tes gang i en ud­vik­ling, hvor vo­res vel­færds­sam­fund bli­ver me­re og me­re pri­vat fi­nan­si­e­ret. Det of­fent­li­ge skal først og frem­mest væ­re stats­ligt fi­nan­si­e­ret, og der­næst kan de of­fent­li­ge in­sti­tu­tio­ner la­ve kor­te­re so­ci­alt og fag­ligt re­le­van­te ud­vik­lings­pro­ces­ser og sam­ar­bej­der med det pri­va­te,” ud­ta­ler par­tiets bør­ne- og un­der­vis­nings­ord­fø­rer He­le­ne Li­li­en­da­hl Bry­dens­holt i en mail til Fundats.

”Al­ter­na­ti­vet vil ger­ne støt­te op om, at man gen­op­ta­ger en kort­læg­ning af fon­de­nes en­ga­ge­ment på sko­le­om­rå­det,” slut­ter hun.

Venstre: Ikke behov for kortlægning

Hos re­ge­rings­par­ti­et Ven­stre ly­der det fra un­der­vis­nings­ord­fø­rer An­ni Mat­t­hie­sen, at hun ik­ke ser et be­hov for en kort­læg­ning af fonds­mid­ler­ne på skoleområdet.

”Hvis mi­ni­ste­ren me­ner, at det er en god idé, så er det fint nok med mig, men det er ik­ke no­get, som jeg nød­ven­dig­vis me­ner skal sæt­tes i gang igen,” si­ger An­ni Matthiesen.

Hun for­kla­rer, at i en tid, hvor det gæl­der om at øge fri­he­den til sko­ler­ne, så gæl­der det om og­så at ha­ve til­tro til, at lan­dets skole­le­de­re kan for­val­te de­res ansvar.

”Det er jo dem, som i sid­ste en­de skal stå til an­svar for de fonds­mid­ler, de får. Jeg har til­tro til, at vo­res skole­le­de­re, når de si­ger ja tak til at mod­ta­ge fonds­mid­ler, er be­vid­ste om, hvad de mod­ta­ger, hvem de mod­ta­ger fra, og hvad de mid­ler skal bru­ges til. Vi skal ar­bej­de på at læg­ge me­re an­svar ud lo­kalt, og der sy­nes jeg, at det net­op er smukt, at man kan si­ge ja tak til at mod­ta­ge mid­ler lo­kalt. Det er ik­ke no­get, som vi skal blan­de os i fra Chri­sti­ans­borg,” si­ger An­ni Matthiesen.

Når hun med eg­ne ord al­li­ge­vel ik­ke vil ”spæn­de ben” for en even­tu­el kort­læg­ning, så skyl­des det blandt an­det, at hun dels vil føl­ge mi­ni­ste­rens øn­ske på om­rå­det, men og­så at en kort­læg­ning kan væ­re med til at vi­se, om de of­fent­li­ge mid­ler til sko­le­om­rå­det for­de­les mest hensigtsmæssigt.

”Hvis man nu rent fak­tisk la­ver den her un­der­sø­gel­se, og man så når frem til, at der er nog­le fag, som slet ik­ke får pen­ge nok, så vil­le det gi­ve os po­li­ti­ke­re en bed­re mu­lig­hed for at pri­o­ri­te­re. Så kun­ne vi si­ge: De her fag får nok mid­ler, men vi skal sæt­te ind her, for her er nog­le fag, som in­gen mid­ler får ude­fra,” si­ger An­ni Matthiesen.

Hun un­der­stre­ger, at det helt over­ord­net set er po­si­tivt, at fon­de­ne vil in­ve­ste­re i sko­le­om­rå­det i Danmark.

Og den hold­ning de­ler Jens Hen­rik Thu­le­sen Dahl:

”Det er rig­tig dej­ligt, at der er fon­de, som vil bi­dra­ge, og vi skal pas­se på, at vi ik­ke slår det ihjel. Men nu skal vi sam­men med fon­de­ne fin­de ud af, hvor­dan hel­he­den bli­ver til­go­de­set på en sund og for­nuf­tig må­de,” si­ger han.

Fun­dats har spurgt un­der­vis­nings­mi­ni­ster Mat­ti­as Tes­faye, om han øn­sker at gen­star­te kort­læg­nin­gen af fon­de­nes in­vol­ve­ring på sko­le­om­rå­det, men det har ik­ke væ­ret mu­ligt at få en kommentar.

Ar­tik­len er op­da­te­ret 15. au­gust 2023 klok­ken 09.45 med kom­men­tar fra fol­ke­tings­med­lem He­le­ne Li­li­en­da­hl Brydensholt.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer