Der er kommet både nye kunstneriske formater og metodiske greb ud af de 26,6 mio. kr., som en lang række fonde uddelte under coronakrisen under overskriften ‘Sammen om kunsten.’
Det viser en ny publikation, som samler op på ‘Sammen om kunsten’ ved at beskrive otte udvalgte cases og en oversigt over de støttede projekter. De otte cases beskriver støttemodtagernes erfaringer med udvikling af nye formater og repræsenterer den store spændvidde af projekter støttet gennem ’Sammen om kunsten’.
Når kunstnere og institutioner kaster sig ud i nye formater, er der ofte ting, der er svært at få til at lykkes, og det er samtidig her, der ligger en masse læring
Mette Marcus – Direktør, Bikubenfondens kunstområde
Flere cases er endnu under udvikling og vil først blive fuldt realiseret senere, fremgår det. Fælles for projekterne er, at de viser, hvordan kunstlivet er på vej med nye initiativer i 2021 på trods af udfordringerne ved coronakrisen.
‘Sammen om kunsten’ opstod i forsommeren 2020, da en lang række fonde gik sammen i et unikt samarbejde for at kickstarte kunstlivet under coronakrisen.
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Bikubenfonden, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond stod bag initiativet sammen med kulturminister Joy Mogensen.
Bikubenfonden fremhæver netop samarbejdet mellem fondene som noget, der har gjort fonden klogere.
“Det har været virkelig positivt at opleve, at fondene her stod sammen om den akutte udfordring, der opstod for at bakke op om kunsten – også kommunikativt. Det er første gang, at det sker, og det bliver vi stærkere af. Selvom fondene har forskellige fokusområder, forskellige værdier og forskellige måder at arbejde på, kan vi sagtens mødes om at løfte kunstnerne og kunstinstitutionerne og synliggøre kunsten som et vigtigt område at prioritere,” siger Mette Marcus, direktør for Bikubenfondens kunstområde.
Erfaringer til fremtiden
En række tendenser går på tværs af de støttede initiativer. Bevillingsmodtagerne har blandt andet arbejdet med digital udvikling og brug af ny teknologi, mobile formidlingsformer sat i scene uden for kunstens sædvanlige rammer, oplevelser for mindre grupper af blandt andre ensomme og ældre, ligesom bevillingsmodtagerne har eksperimenteret med samskabelse og samarbejde på tværs af fagområder.
Et eksempel fra case-samlingen er Aat Stream, som er Aalborg Teaters nye digitale scene for livestreamede forestillinger og events. Med den nye scene udforsker teatret, hvordan digitale medier og kommunikationsformer kan nytænke teateroplevelser og skabe ny interaktion mellem scene og publikum.
Et andet eksempel er Esbjerg Kunstmuseum, som bl.a. har arbejdet med samskabelse i projektet Mit museum.
Det er en virtuel platform på Esbjerg Kunstmuseums hjemmeside, hvor publikum inviteres til at udvikle deres egne personlige kunstværker med anvisninger fra en række professionelle kunstneres “Net art multiples”. Formatet afprøver nye formidlingsgreb og potentialer i interaktionen mellem kunsten og publikum.
Netop de to projekter fremhæver Bikubenfonden som eksempler på, hvordan eksperimenterne i ‘Sammen om kunsten’ har ført til nyskabelser, som kan bruges i en tid efter corona.
“Kunstnere og institutioner er super dygtige til at se nye muligheder for at formidle og præsentere på nye måder, og projekterne under corona har givet kunstinstitutionerne helt nye erfaringer med, hvordan de kan inddrage og aktivere deres publikum. Esbjerg Museum har eksempelvis udviklet et digitalt format, hvor man for eksempel kan male med kunstneres penselstrøg på sine egne billeder. Aalborg Teater har afprøvet et onlineformat med ny dansk dramatik, hvor publikum undervejs er med til at bestemme handlingen,” siger Mette Marcus.
Hun understreger samtidig, at selve den eksperimenterende tilgang har kastet erfaringer af sig, som kan vise sig værdifulde og inspirerende i fremtiden.
“Når kunstnere og institutioner kaster sig ud i nye formater, er der ofte ting, der er svært at få til at lykkes, og det er samtidig her, der ligger en masse læring: Hvordan kan digitale medier og kommunikationsformer bruges til at skabe en anden udgave af interaktionen mellem udstillingsrum eller scene og publikum, end den vi kender fra live-oplevelsen? Hvad fungerer og hvad fungerer ikke?” siger Mette Marcus.
Fakta om den nye publikation
Den nye case-samling har til formål at virke som inspiration for andre kulturaktører, der eksperimenterer med udvikling af nye formater – også i et mere langsigtet perspektiv.
Bag den nye publikation står Seismonaut, som rådgiver om oplevelser, teknologi og forretning. Læs publikationen her.
Statens Kunstfond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Bikubenfonden, Det Obelske Familiefond og kulturministeren gik sammen om initiativet ’Sammen om kunsten’ i 2020, for at bakke op om kunstlivet under coronakrisen.
Ved et open call blev kunstlivets aktører inviteret til at udvikle nye metodiske greb og nytænkende kunstneriske formater, der kunne afholldes under de gældende restriktioner.
I alt 233 bevillinger på i alt 26,6 mio. kr. blev uddelt via de fem fonde. Hver enkelt fond modtog særskilt ansøgninger og behandlede dem inden for fondens støttepraksis.
Bevillingerne fordelte sig på en række støtteområder, der i forvejen faldt inden for den enkelte fonds støttestrategi.