Med strategien ‘Scale Up & Stand Out’ er det Egmont-koncernens plan at investere 50 milliarder danske kroner i medieindhold frem mod 2025.
De historisk store investeringer skal resultere i en årlig omsætning på i alt 20 milliarder kroner i løbet af de næste tre år.
Det oplyser Egmont – som er en erhvervsdrivende fond – i en pressemeddelelse.
”Egmont vil med strategien ‘Scale Up & Stand Out’ i perioden 2020-25 fordoble fem forretningsområder: digitale bøger, tv-streaming, computerspil, digitale agencies og e-commerce. Samtidig vil Egmont fortsætte med at udvikle og vækste den klassiske medieforretning som film- og serieproduktion, lineært tv, bøger og magasiner. Ambitionen er at omsætte for 20 milliarder kroner i 2025 mod 11,5 milliarder kroner i 2020,” fremgår det af pressemeddelelsen.
Den forventede høje stigning i omsætningen får stor betydning for fondens almennyttige arbejde, hvor fonden frem mod 2025 planlægger at øge sine uddelinger.
Det fortæller direktør for Egmont Fondens støtte- og bevillingsadministration, Henriette Christiansen.
Vi forventer og håber, at vi kan øge vores uddelinger med omkring 50 procent frem mod 2025
Henriette Christiansen – Direktør, Egmont Fonden
”Vi har en klar ambition om at skrue op for volumen og at øge uddelingsniveauet. Vi forventer og håber, at vi kan øge vores uddelinger med omkring 50 procent frem mod 2025,” siger hun til Fundats.
Omskrevet til kroner og øre, betyder det, at fonden indenfor en kort årrække regner med et bevillingsbudget på ca. 150 millioner kroner.
Løfter sløret for ny almennyttig strategi
Med de mange ekstra millioner kroner til almennyttige formål følger også en hel ny uddelingsstrategi.
Strategien er endnu ikke offentliggjort, men bliver det i løbet af den næste måneds tid.
Overfor Fundats kan Egmont Fonden dog allerede nu løfte lidt af sløret for indholdet.
”Vores vækstambitioner er ikke bare økonomiske. Vi vil gerne have en endnu større impact overfor de børn og unge, som er vores målgruppe,” fortæller Henriette Christiansen.
Sverige kommer på landkortet
Den nye strategi betyder blandt andet, at fonden udvider sit geografiske fokus. Fra udelukkende at have koncentreret sig om Danmark og Norge, får Sverige nu også en plads på landkortet.
Fremover kommer vi til også at dele ud i Sverige
Henriette Christiansen – Direktør, Egmond Fonden
”Fremover kommer vi til også at dele ud i Sverige. Vi begyndte allerede på det en lille smule i 2021, og det kommer vi til at fortsætte med i de kommende år,” siger Henriette Christiansen og begrunder den geografiske udvidelse med, at mediekoncernen har et stort engagement i alle tre lande.
Hvad fordelingsnøglen mellem de tre lande kommer til at blive i fremtiden, kan Henriette Christiansen ikke sige noget om på nuværende tidspunkt, men hun understreger, at Egmont Fonden er en dansk fond, der fortsat vil have langt størstedelen af sine almennyttige aktiviteter i Danmark.
Nye indsatsområder
Med den nye strategi følger også to skærpede hovedfokusområder. Fremover handler fondens almennyttige strategi om at reducere læringsuligheden blandt børn og unge samt at reducere frafaldet på ungdomsuddannelserne.
De to fokusområder er valgt med udgangspunkt i FN’s fjerde verdensmål om, at alle børn og unge skal sikres ”lige adgang til kvalitetsuddannelse” og ”muligheder for livslang læring,” samt en analyse af, hvad Egmont Fonden konkret kan bidrage med.
”Vi er nået frem til, at det er de to problemstillinger, som vi kan adressere bedst med den fundats og rolle, som vi har, og med de behov, som børn og unge i Skandinavien har,” siger Henriette Christiansen.
Fastholder fokus på familien
Sidste gang Egmont Fonden lancerede en ny almennyttig strategi var i 2017. Dengang lagde strategien blandt andet vægt på, at fonden fremover ikke kun skulle have fokus på det enkelte, udsatte barn og ung, men også på deres familier.
Den tilgang fortsætter med den kommende strategi, siger Henriette Christiansen.
Målgruppen er stadigvæk børn og unge i udsatte positioner. Vi har lært i løbet af den seneste periode, at hvis vi skal skabe størst mulig positiv forandring i forhold til deres læring og livsduelighed, så er det nødvendigt at sætte tidligt ind og også at arbejde med børnenes familieforhold
Henriette Christiansen – Direktør, Egmont Fonden
”Målgruppen er stadigvæk børn og unge i udsatte positioner. Vi har lært i løbet af den seneste periode, at hvis vi skal skabe størst mulig positiv forandring i forhold til deres læring og livsduelighed, så er det nødvendigt at sætte tidligt ind og også at arbejde med børnenes familieforhold,” lyder det fra direktøren.
Hun fortæller, at fonden i den kommende strategiperiode vil have fokus på de institutioner og rammevilkår, som omgiver børn og unge i udsatte positioner – dermed også eksempelvis deres skoler og dagtilbud.
”Jeg er meget glad for, at vi på den her måde kan være endnu mere ambitiøse. Set fra et børneperspektiv, er der brug for, at vi investerer i børn og unge i udsatte positioner, og at der bliver slået ring om de børn, der har udfordringer med læringsulighed og frafald fra ungdomsuddannelserne. Vi glæder os til fra Egmont Fondens side at tage et endnu større medansvar i de kommende år,” siger Henriette Christiansen.