914.233 træer. Det resultat manifesterede sig sent lørdag aften på digitale lystavler ved foden af Skovtårnet ved Gisselfeld. Her var TV 2 og Danmarks Naturfredningsforening nemlig værter for indsamlingsshowet ‘Danmark Planter Træer’. Showet er det første danske indsamlingsshow på det grønne område – ja måske endda det første i hele verden, fortalte programværterne Puk Elgaard og Mikkel Kryger seerne.
Og hvor andre store tv-indsamlingsshow, såsom Danmarks Indsamling og Knæk Cancer, løbende rapporterer og opgiver deres endelige resultater i kroner og øre, blev indsamlingen denne gang opmålt i træer. For hver 20. indsamlet krone vil der nemlig i den kommende tid blive plantet ét nyt træ bredt fordelt rundt omkring i landet, hvor henholdsvis staten, kommunerne og kirkerne har reserveret jord til opførelsen af nye folkeskove. Derudover går 20 procent af de indsamlede midler til at bevare allerede eksisterende skov.
Mens organisationen Growing Trees Network Foundation har ansvaret for at opføre de nye folkeskove, er det Den Danske Naturfond og WWF, der står for at opkøbe og beskytte allerede eksisterende skov i henholdsvis Danmark og Uganda.
Glæde over resultatet – men ikke helt i mål
Det største enkeltbidrag til indsamlingen kom fra Novo Nordisk Fonden, der donerede en million kroner til projektet.
Indsamlingsresultatet målt i træer svarer til et beløb på godt 18,3 millioner kroner. Det er et resultat, der ligger et godt stykke væk fra de indsamlingsresultater, både Danmarks Indsamling og Knæk Cancer normalt kan præstere; her har de seneste udgaver af de to shows ligget på henholdsvis 71,7 og 141,9 millioner kroner.
Holdt op imod målet for indsamlingen, der lød på en million nye træer, var resultatet dog stort nok til at vække synlig glæde hos både de to værter og hos præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.
Vi har skrevet danmarkshistorie i dag.
Maria Reumert Gjerding – præsident, Danmarks Naturfredningsforening
“Vi har skrevet danmarkshistorie i dag – og jeg vil sige, at siden vi besluttede at gå ind i det her sammen med TV 2, er jeg blevet spurgt masser af gange: ‘Tror du virkelig, danskerne er klar til et kæmpe indsamlingsshow, der ikke handler om fattigdomsbekæmpelse eller sygdomme, men som for første gang nogensinde handler om vores klode?’ Og jeg vil sige, at svaret er kommet nu. Ja, vi er klar. Vi er klar til at rykke sammen og i fællesskab være med til at løse den største udfordring, vi nogensinde har stået over for som menneskehed. Så 1000, 1000 tak,” sagde Maria Reumert Gjerding til de rullende kameraer.
En positiv vinkel på et komplekst problem
Nicolai Hansson, der er programredaktør på TV 2, fortæller, at kanalen gennem en længere periode har været på udkig efter en tv-egnet måde at lave fortællinger om miljø, klima og natur på. Den oprindelige idé til ‘Danmark Planter Træer’ kom fra produktionsselskabet Tiki Media, og det var en idé, der passede perfekt ind i TV 2’s ønske om at lave en positiv klimafortælling.
"Der er mange ting omkring klima, der nemt kommer til at handle om alt det, vi ikke må længere. I forbindelse med den grønne omstilling, vil der også være en masse afsavn – det er også en relevant fortælling. Men vi tror, at det kan være lidt svært at samle danskerne en lørdag aften omkring en fortælling om en masse ting, de ikke længere må. Så for at vi kan bidrage til at øge klimabevidstheden, har vi her valgt at forsøge os med en positiv fortælling omkring noget af det, der også bliver anbefalet fra FN’s side. Nemlig at vi skal have mere skov i verden,” siger Nicolai Hansson.
Han kalder showet for ”en vidunderlig håndgribelig måde at kunne lave en klimafortælling på,” og glæden over netop det håndgribelige element i at plante nye træer bliver gentaget i Growing Trees Network Foundation.
De værdier, vi arbejder efter, er, at alle kan være med til at gøre en forskel, og alle skal have en god oplevelse ved at donere træer. Det er hele omdrejningspunktet.
Kim Nielsen– administrerende direktør, Growing Trees Network Foundation
"De værdier, vi arbejder efter, er, at alle kan være med til at gøre en forskel, og alle skal have en god oplevelse ved at donere træer. Det er hele omdrejningspunktet. Det er også derfor, vi forsøger at involvere folk til festlige skovindvielser, hvor der er taler og sang og så videre, og det er derfor, det koster det samme for virksomheder, som for et lille barn at donere et træ," siger Kim Nielsen, der er administrerende direktør i Growing Trees Network Foundation.
Gammel eller ny skov?
Den meget håndgribelige tilgang til klima- og miljøområdet er dog også blevet kritiseret fra forskellige sider for at være for simpel, og TV 2 er desuden blevet kritiseret for at bruge for stor en del af de indsamlede midler til at opføre ny skov fremfor til at bevare allerede eksisterende skov, hvor træerne er ældre og dermed også optager mere CO2. En kritik, der blandt andet er blevet rejst af flere skoveksperter.
Nicolai Hansson fortæller, at TV 2 “ikke bilder sig ind, at de redder verden lørdag den 14. september,” men kalder showet for ”et skridt på vejen.”
Hvis man prøver at formidle noget kompliceret lørdag aften, risikerer man bare, at folk hopper af. Så vi prøver at gøre det enkelt, uden at forsimple at det er en del af et større element.
Nicolai Hansson– programdirektør, TV2
"Det komplicerede fører også til handlingslammelse, så vi forsøger at hjælpe med at forenkle det – men med en kæmpe forståelse for, at tingene nedenunder er mere komplicerede end som så. Men hvis man prøver at formidle noget kompliceret lørdag aften, risikerer man bare, at folk hopper af. Så vi prøver at gøre det enkelt, uden at forsimple at det er en del af et større element," siger Nicolai Hansson.
“Showet er der, hvor vi gør noget helt håndgribeligt ved at samle penge ind til at plante træerne, men samtidig fungerer det også som en form for støttepille i forhold til at kunne brede klimafortællingen ud og øge bevidstheden omkring grøn omstilling, og om hvad man selv kan gøre. Indsamlingsshowet fungerer med andre ord som et godt lokomotiv til at kunne lave fortællinger, der har med klima og miljø at gøre," siger Nicolai Hansson.
Ud over selve indsamlingsshowet, har TV 2 nemlig i ugen op til showet haft særskilt fokus på klima og miljø i flere andre historier og ud fra andre vinkler, blandt andet i flere regionalprogrammer, i Go’ Aften og Go’ Morgen Danmark, og på tv2.dk.
"Men vi er med på, at det her er som at stå at øse vand væk, mens der stadig er tændt for hanen. Men på den anden side – det er der altså også nogen, der skal gøre. Og samtidig prøver vi jo også at opfordre til at få slukket for hanen," siger Nicolai Hansson.
Glæde over opmærksomheden i Den Danske Naturfond
Flemming Nielsen er direktør i Den Danske Naturfond, der modtager en del af de indsamlede midler.
Den Danske Naturfond blev oprettet i 2015 af Villum Fonden, Aage V. Jensen Naturfond og den danske stat. Fonden opkøber jord – både skove, kyster og enge – i hele landet, for at genoprette, pleje og sikre naturen for eftertiden. Derudover har fonden det som et selvstændigt formål at “styrke den folkelige opbakning til arbejdet med naturgenopretning og -beskyttelse.”
Flemming Nielsen fortæller, at fonden generelt har fokus på konstruktiv kommunikation i arbejdet.
"Vi har lagt den linje, at man selvfølgelig skal gøre opmærksom på, hvad udfordringerne er. Man skal ikke skjule dem. Men man skal også kunne se en mulighed for at kunne vende udviklingen – så uanset, at udfordringerne på området er meget store, vil vi gerne være konstruktive," siger Flemming Nielsen.
Det er et udtryk for, at den grønne dagsorden og hele debatten omkring, hvordan vi udnytter klodens ressourcer, er kommet højere op på dagsordenen både politisk, i medierne og i offentligheden generelt. Specielt når man arbejder inden for området, er det jo dejligt, at der kommer mere opmærksomhed omkring det.
Flemming Nielsen– direktør, Den Danske Naturfond
Han kalder den overordnede idé om et indsamlingsshow på det grønne område for “både interessant og spændende.”
“Det er et udtryk for, at den grønne dagsorden og hele debatten omkring, hvordan vi udnytter klodens ressourcer, er kommet højere op på dagsordenen både politisk, i medierne og i offentligheden generelt. Specielt når man arbejder inden for området, er det jo dejligt, at der kommer mere opmærksomhed omkring det," siger han.
Flemming Nielsen fortæller, at Den Danske Naturfond ikke har været en aktiv del af ‘Danmark Planter Træer’, men på forespørgsel har sagt ja til at modtage en del af de indsamlede midler til at opkøbe og beskytte allerede eksisterende skov mod skovhugst og kommerciel udnyttelse.
“Det, der gavner naturen mest, er at bevare den eksisterende skov, ikke at plante nye træer. Vi er derfor glade for at modtage pengene – alt, der kan understøtte vores arbejde, er vi jo glade for,” siger Flemming Nielsen og understreger, at han ikke ønsker at bidrage til kritikken om, at showet fokuserer for meget på ny skov frem for bevaring af eksisterende skov
FondsdonationerFonde, der har doneret til ‘Danmark Planter Træer’:
- Novo Nordisk Fonden 1.000.000 kr.
- Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond: 100.000 kr.
- William Demant Fonden: 50.000 kr.
- Vognmand Johs. Rasmussen, Svebølle og Ruth Rasmussens Fond: 25.000 kr.
- FDE Fonden: 10.000 kr.
- Grundejernes Investeringsfond: 10.000 kr.
Hvorvidt tv-showet bliver en årlig tilbagevende begivenhed er endnu uvist, fortæller programdirektør i TV 2 Nicolai Hansson
“Vi er rigtig glade for resultatet i lørdags, og der kommer stadig donationer ind, så vi nu kan plante endnu flere træer. Og det er spændende at se, at der er stor international bevågenhed omkring ’Danmark planter træer’ med omtaler i medier i England, Ungarn, Frankrig, Italien, Australien, Irland, Kina, Tyskland, Belgien, Taiwan, Indonesien, Indien, Tyrkiet med flere. Nu skal vi sammen med Danmarks Naturfredningsforening evaluere på kampagnen og derefter vurdere projektets fremtid,” siger han.