Tre koncepter er nu valgt på baggrund af de 94 ansøgninger, som Bikubenfonden modtog sidste år ved ansøgningsrunden ‘Unge på kanten uden job og uddannelse’.
De tre koncepter er ’Stemmer fra Blokken’, ’Sportucation’ og ’Højskole uden mure’. Hvert koncept modtager mellem 8-10 mio. kr fordelt over de kommende fem år, oplyser Bikubenfonden i en pressemeddelelse.
Inddragelse af unge-målgruppen har været afgørende i fondens udvælgelse af koncepterne, fortæller Sine Egede, chef for det sociale område i Bikubenfonden:
”De tre koncepter er forskellige, men fælles for dem er, at de præsenterer nyskabende, kvalificerede bud på, hvordan vi styrker udsatte unges livsmestring og skaber nye former for læringsrum, som kan bygge bro til job eller uddannelse. Alt for mange unge står fortsat uden job eller uddannelse, og det kalder på, at vi lytter til de unge og tør at afprøve nye indsatser. Her har alle tre koncepter et realistisk og overbevisende bud på, hvordan de kan gøre en forskel for udsatte unge,” siger Sine Egede og uddyber:
”I Bikubenfonden mener vi, at det er afgørende, at vi lytter til de unge selv, når der udvikles og afprøves nye initiativer. Hver af de tre koncepter har en systematisk plan for, hvordan de vil inddrage de unge i udviklingen af indsatserne, og det har vi vægtet højt i udvælgelsen af dem,” siger Sine Egede.
Ved at fokusere på såkaldte koncepter frem for enkeltstående projekter har Bikubenfonden valgt en ny måde at arbejde med ansøgningsrunder på. Håbet er at metoden vil føre til nye samarbejder på tværs af aktører og sektorer, fortæller direktør i Bikubenfonden Søren Kaare-Andersen:
”Vi bliver nødt til at insistere på de langsigtede løsninger, og derfor støtter vi ikke længere enkeltstående projekter. Udviklingen af langsigtede, bæredygtige koncepter kræver ganske enkelt, at flere parter og sektorer forpligter sig på at ville forandringen.”
Søren Kaare-Andersen håber, at koncepterne med tiden kan genbruges i nye sammenhænge:
”Bag hver af de tre koncepter står en stærk kreds af samarbejdspartnere fra både civilsamfund, offentlig- og privat sektor. Det skaber grobund – ikke bare for forankring, men også for skalering, sådan at koncepterne på længere sigt kan udbredes, fx til andre dele af landet,” siger Søren Kaare-Andersen.
Parterne bag de tre koncepter mødes til et fælles kickoff-møde i Bikubenfonden den 13. maj.
- ’Stemmer fra Blokken’ er udviklet af Turning Tables Danmark i samarbejde med de boligsociale sekretariater i Brøndby Strand og Æblehaven/Rønnebærparken (Roskilde), Brøndby Boligselskab, Boligselskabet Sjælland, Red Barnet, Roskilde Festival, Copenhagen Photo Festival, Cinemateket, Johan Borups Højskole, Teleselskabet 3, Arcgency samt BL (Danmarks Almene Boliger). Parterne ønsker at skabe ungedrevne kulturlaboratorier, hvor unge får mulighed for at deltage i kunst- og kulturproduktion, dér hvor de bor. Det er Bikubenfondens vurdering, at ’Stemmer fra Blokken’ er nyskabende i den måde, parterne vil arbejde med brobygning, samarbejde og forankring på i og uden for de udsatte boligområder.
- ’Sportucation’ er udviklet af DGI Sydøstjylland i samarbejde med Undervisningsministeriet, Fredericia Kommune, Vejle Kommune, Vejle Boldklub, FC Fredericia og Jan Tønnesvang, professor på Aarhus Universitet. ’Sportucation’ tilbyder de unge et fællesskab med fodbold som omdrejningspunkt og professionelle trænere, som agerer rollemodeller. Bikubenfonden mener, at konceptets parter har et stærkt og nyskabende pædagogisk fokus på de unges udvikling og læreprocesser, bl.a. fordi de samarbejder med både skolen, hvor de unge går og kommunen, hvor de bor. Samtidig arbejder parterne med brobygningsforløb til både fritids- og foreningslivet og fritidsjob.
- ’Højskole uden mure’ er udviklet af Meyers Madhus, den private aktør A2B, Professionshøjskolen Absalon og Hotel- og Restaurantskolen. Konceptet vil med mad som omdrejningspunkt opbygge et støttende og forpligtende læringsfællesskab for udsatte unge. I hvert forløb vil de unge deltage i en række kvalificerende aktiviteter, herunder praktikforløb. Hvert forløb afsluttes med afvikling af en madfagligt event fx folkekøkken eller pop-up café. Bikubenfonden vurderer, at parterne har et vigtigt og nyskabende fokus på fællesskabet som virkemiddel til at inspirere og fastholde de unge i deres udvikling. Herudover vægter det positivt, at afslutningen af et forløb ikke nødvendigvis betyder, at den enkelte unges deltagelse slutter. I stedet er fokus på fastholdelse i fællesskabet på ’højskolen’ med udgangspunkt i den enkelte unges behov.