Fondenes fokus på folkeskolen fylder efterhånden så meget, at der på nogle skoler er ved at indfinde sig et projektoverload, siger Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef på VIA University College i Aarhus, i Nyhedsbrevet Danmarks Fonde.
Vi har samlet en række eksempler på aktuelle fondsstøttede projekter i skolerne.
Novo Nordisk Fonden – støtter blandt andet:
- ‘Naturfagsmaraton’ – en landsdækkende konkurrence i regi af Naturvidenskabernes Hus. Et kreativt 10-ugers undervisningsforløb målrettet elever og lærere i 5. og 6. klasse. Støttet med 6,55 millioner kroner.
- ‘LIFE’ – et nationalt og almennyttigt læringscenter inden for naturvidenskabelige fag, der har som mål at løfte undervisningen i naturvidenskabelige fag i både grundskolen og ungdomsuddannelserne. Støttet med en opstartsbevilling på 123 millioner kroner i 2018. Yderligere er det meningen, at bevillinger på knapt 1,6 milliarder kroner skal finansiere centrets aktiviteter de næste 10 år.
Industriens Fond – støtter blandt andet:
- ‘Yngre talenter’ – talentprogram, der skal støtte talentfulde unge i 6. og 7. klasse. Støttet med 1,56 millioner kroner over tre år.
- ‘Engineering i skolen’ – udvikling af en engineering-didaktik til grundskolen, undervisningsmaterialer og en årlig Naturfagsmaraton. Støttet med 5 millioner kroner. Projektperiode 2016-2019.
- ‘Ultra:bit’ – projekt, der henvender sig til folkeskolens 4. klasse med undervisning af elever og lærere i kodning og teknologiforståelse, udvikling af undervisningsmateriale og udlevering af minicomputeren Ultra:bit. Støttet med 14,1 millioner kroner. Projektperiode 2018-2020.
Kata Fonden – en projektfond med formålet at fremme ny viden om læring.
Projekterne udvikles og drives af fonden, men finansieres via donationer fra øvrige fonde, virksomheder og offentlige institutioner. Siden fondens start i 2006 har Kata Fonden modtaget over 80 millioner kroner til at udvikle og drive projekter.
- Aktuelt kører fonden ‘LEAPS’, hvor skoler følger en ny strategi, hvor naturfag og teknik ikke dyrkes isoleret, men integreres med alle andre fag gennem en systematisk og projektbaseret pædagogik. ‘LEAPS’ er støttet af Novo Nordisk Fonden, Lundbeckfonden, Villum Fonden og Bitten og Mads Clausens Fond.
Villum Fonden – støtter blandt andet:
- ‘Naturvidenskabsfestivalen’, ‘Engineering i skolen’ og ‘LEAPS’.
- Fra 2018 intensiverer fonden sit fokus indenfor det tekniske og naturvidenskabelige område under overskriften ‘Børn, unge og naturvidenskab’. For at understøtte almen teknisk og naturvidenskabelig dannelse og for at få flere børn og unge til at vælge de naturfaglige uddannelser. I første omgang vil indsatsen vare 5-10 år med et årligt uddelingsniveau på 50-100 millioner kroner.
Trygfonden – støtter blandt andet:
- ‘Sunde Børn Bevæger Skolen’ – sammen med Dansk Skoleidræt udvikles kurser og materialer, der skal inspirere skolerne til mere bevægelse i skoledagen. Støtter med 10 millioner årligt. Fra 2015-2019.
- ‘Trygfondens Børneforskningscenter’ – forskningscenter under Aarhus Universitet, der gennemfører effektmålinger for at afprøve, om en indsats blandt andet i skolen virker. Støttet med 60 millioner kroner fra 2013-2018.
Egmont Fonden – støtter blandt andet:
- ‘Skoleskak for Alle’ – indsats, der skal styrke læring og trivsel for udfordrede børn og unge via skoleskak. Støttet med 8,7 millioner kroner. Projektperiode 2018-2020.
- ‘Lær for Livet’ – et helhedsorienteret signaturprogram med mentorordninger og intensive læringsforløb for anbragte børn. Foreløbig støttet med mere end 40 millioner kroner. Kørt siden 2012.
Nordea-fonden – støtter blandt andet:
- ‘iMOOW!’ – forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på fysisk aktivitet i de traditionelle skolefag. Støttet med 6 millioner kroner. Projektperiode 2017-2019.
- ‘OrkesterMester’ – gratis instrumental- og orkesterundervisning i skoletiden. Støttet med 3,4 millioner kroner. Projektperiode 2018-2020.
- ‘Hovedet i Havet’ – formidlingsprojekt med tværfaglige undervisningsforløb rettet mod 7.-9. klassetrin. Støttet med 3,7 millioner kroner. Projektperiode 2017-2019.
Realdania – støtter blandt andet:
- ‘Håndværk i Folkeskolen’ – projekt om, hvordan man får håndværk på skoleskemaet. Støttet med 2,2 millioner kroner. Projektperiode 2017-2019.
LB Fonden – støtter blandt andet:
- ‘Lærerstartordning’ – projekt om indslusning og fastholdelse af nyuddannede lærere i folkeskolen. Støttet med 290.000 kroner.
- ‘Fællesskab og Trivsel i Folkeskolen’. Red Barnet udvikler undervisningsmateriale til gavn for børn, der ikke trives i folkeskolen. Støttet med 235.000 kroner.
Østifterne – støtter blandt andet:
- ‘Teach First Danmark’ – projekt, der rekrutterer de dygtigste nyuddannede fra landets universiteter til at være folkeskolelærere i mindst to år på en udsat folkeskole. Støttet med 1,35 millioner kroner. Fra 2014-2019.
- ‘DrengeAkademiet’ – intensivt læringsforløb for fagligt svage drenge. Støttet med 200.000 kr.
Folkeskolen er mættet af fondsprojekterFolkeskolen er ved at nå mætningspunktet for fondsprojekter på visse områder. Da mange fonde satser på de samme områder, er fondene nogle steder en belastning for skolerne, mener forsker. Danmarks Lærerforening er bekymret over udviklingen, og efterlyser politisk stillingtagen og styring af fondsmidlerne. Foreningen opfordrer til debat om, hvordan fondene egentlig påvirker folkeskolen.
Læs mere i denne artikel: Folkeskolen er mættet af fondsprojekter
A.P. Møller Fonden – støtter blandt andet:
- I forbindelse med folkeskolereformen i 2013 donerede A.P. Møller Fonden en milliard kroner til at gøre den danske folkeskole bedre. Formålet er at øge elevernes læring og trivsel. Midlet er efter- og videreuddannelse af lærere, pædagoger og ledere. De første bevillinger blev givet i 2014, og med udgangen af august i år er der bevilget godt 600 millioner kroner til omkring 150 initiativer.