Som udgangspunkt opfattes fællesskaber for unge som noget trygt og positivt. Men kan unges fællesskaber også være med til at skabe mistrivsel og oplevelser af at føle sig udenfor, præstationspres, uperfekthed og kropslede?
Det er udgangspunktet for et nyt forskningsprojekt fra Mary Fonden i samarbejde med Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet.
"Voksensamfundet og de unge selv italesætter typisk fællesskaber som noget entydigt positivt, men står det i virkeligheden i kontrast til mange unges oplevelser af fællesskaberne? Det er det, vi vil undersøge i studiet", siger lektor Maria Bruselius-Jensen fra Center for Ungdomsforskning.
Mary Fonden, der siden 2007 har kæmpet for et samfund, hvor alle oplever, at de hører til, er ikke i tvivl om, at det er afgørende for unges sociale trivsel at have venner og at være en del af fællesskaber.
Omvendt viser forskning også, pointerer direktør i Mary Fonden Helle Østergaard, at oplevelsen hos mange unge er, at deltagelse i fællesskaber kan kræve hårdt arbejde, og at der sættes grænser for, hvem der må være med.
”Vi har brug for at forstå de motiver og mekanismer, der både gør fællesskaber gode og givende for unge, men også dem, som kan føre til mistrivsel. Ved at undersøge unges fællesskaber får vi viden, der udvider vores forståelse, og det stiller os stærkere i arbejdet for at bekæmpe ensomhed og mistrivsel blandt unge.
Forskningsprojektets hypoteser går blandt andet på, at ungdomsfællesskaber ikke altid er et gode, men at de kan bidrage både til social trivsel og mistrivsel blandt de unge, der indgår i eller står udenfor fællesskaberne,” siger Helle Østergaard til Fundats.
Corona har skabt dystert billede
I forhold til den generelle status marts 2021 på danske børn og unges trivselsbarometer spiller coronakrisen en afgørende rolle.
Med corona, restriktioner og nedlukning ser
billedet lidt mere dystert udHelle Østergaard – Direktør, Mary Fonden
”Før corona gik det på mange måder godt med trivslen, selvom der stadig var rigtig meget at arbejde på i forhold til at sikre gode og sunde fællesskaber på alle skoler. Med corona, restriktioner og nedlukning ser billedet lidt mere dystert ud. Flere undersøgelser peger på, at mange børn mistrives med nedlukning og sociale restriktioner. Derfor er det også virkelig afgørende, at vi har et øget fokus på at arbejde med trivslen både for de børn, der er kommet tilbage, og for dem, der stadig er helt eller delvist hjemsendt. Og det vil
det blive ved med at være, også når der er åbnet helt op igen,” siger Helle Østergaard.
En af de i forvejen helt store udfordringer, som under corona-perioden er blevet forstærket hos mange børn og unge, er følelsen af ensomhed. Derfor har Mary Fonden igangsat flere initiativer.
”Allerede før pandemien var ensomhed en voksende samfundsudfordring. Unge var, også inden covid-19, den mest ensomme aldersgruppe i samfundet, og ensomheden blandt unge er steget betydeligt over de senere år. Også mange børn oplever ensomhed, og har man følt sig ensom som barn, er der større risiko for, at ensomheden følger én ind i ungdoms- og voksenlivet. Under corona er det kun blevet endnu mere nødvendigt, at vi sætter spot på, hvordan vi kan komme ensomheden blandt børn og unge til livs. Derfor har vi i Mary Fonden nedsat et ungepanel, som vi får input fra, og vi deler videre ud til relevante aktører. Og så er vi i gang med at udvikle et undervisningsmateriale om ensomhed til ungdomsuddannelserne sammen med Røde Kors som led i den nationale kampagne med fokus på ensomhed,” siger Helle Østergaard.
Første del af forskningsprojektet sammen med Center for Ungdomsforskning om unges fællesskaber ventes afsluttet i efteråret 2021. Projektet skal munde ud i en række konkrete anbefalinger og dialoger med professionelle, som fremadrettet kan kvalificere arbejdet med at understøtte ungdomsfællesskaber, der styrker unges trivsel.
Ny kampagne om voksnes rolle i gode børneliv
Samtidig med, at forskningsprojektet er sat i gang, har Mary Fonden startet en ny kampagne, som i de kommende uger sætter fokus på de voksnes vigtige rolle, når det gælder om at skabe trygge, inkluderende fællesskaber blandt børn og i forebyggelsen af mobning.
Udgangspunktet for kampagnen er, at børns trygge fællesskaber ikke altid opstår af sig selv, og i skoler, dagtilbud og fritiden spiller de voksne en afgørende rolle for, at fællesskabet bliver trygt og inkluderende, og at der ikke opstår mobning.
Som en del af kampagnen lancerer Mary Fonden en ny film.
”Med filmen vil vi gerne skabe opmærksomhed på, at trygge fællesskaber er grobunden for gode børneliv, og at de voksne omkring børnene spiller en afgørende rolle i at skabe dem. Samtidig vil vi også gerne sige tak til de mange fagpersoner, der hver dag arbejder målrettet med at skabe trygge børnefællesskaber,” siger Helle Østergaard.
Filmen bliver senere fulgt op med blandt andet korte film med Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary, der er bestyrelsesformand i Mary Fonden, og mobbeforsker Helle Rabøl Hansen.
De seneste tal viser, at mange børn fortsat oplever at blive mobbet i skolen. I skoleåret 2019/2020 var det ifølge Den Nationale Trivselsmåling fra Statens Institut for Folkesundhed 8,4 pct. af eleverne i 4.-9. klasse, svarende til hver 12. elev, der havde oplevet mobning ”meget tit”, ”tit” eller ”en gang i mellem”.