Danmarks største teaterfestival Cph Stage skifter organisationsform. Foreningen bag festivalen har nemlig stiftet en ny erhvervsdrivende fond ved navn Fonden Cph Stage.
Fonden overtager driften af festivalen fra Foreningen Cph Stage og vil fremover stå bag den årlige scenekunstfestival.
Ved at gå fra forening til fond skal festivalen opnå en større tyngde både over for eksterne samarbejdspartnere og over for bestyrelsesmedlemmerne, fortæller den nystiftede fonds bestyrelsesformand Pia Allerslev.
“Den stabilitet, der ligger i at lave en fond, skal give os noget mere tyngde og gøre os mindre sårbare. Det handler om at konsolidere festivalen endnu mere,” siger hun.
Festivalen fandt sted første gang i 2013. Og efter syv sæsoner er den altså nu klar til at tage et organisatorisk skridt fremad ved at droppe foreningsstrukturen og i stedet at erstatte den med en fondsmodel.
Fondsmodel skal sikre langsigtede samarbejder
Den nye fondsmodel skal blandt andet skabe den ønskede tyngde ved at give festivalen bedre muligheder for at indgå langsigtede og strategiske samarbejder.
“Det er i høj grad en konstruktion, der er lavet for at sikre os, at de samarbejdspartnere vi har – og i særdeleshed dem vi gerne vil have i fremtiden – kan se på os som en seriøs organisation. Med den her konstruktion og med de her vedtægter i hånden kan vi også sende signalet om, at dét er vi. Og det har været vores vigtigste sigte med det,” siger Pia Allerslev.
Modellen er blevet til i tæt samarbejde med foreningens advokat, der har hjulpet med at styrke både vedtægter og arbejdsgange i bestyrelsen:
“Vi har brugt rigtig mange timer sammen med dygtige advokater for at være sikre på, at det her var den rigtige model. Når vi går ud og taler med virksomheder eller med fonde eller med det offentlige for den sags skyld, er det rart, at fondskonstruktionen er velkendt og anerkendt. Der er mere tyngde i vores vedtægter og den måde, vi arbejder på som organisation, end hvis vi ‘bare’ havde en forening,” siger Pia Allerslev.
– Hvordan kan man se den forskel i praksis?
“Vi er jo Foreningsdanmark, og foreninger er ofte den måde, vi mødes og arbejder med ting på. Men hvis man er en erhvervsdrivende fond, så taler man med en vis tyngde. Man er blevet godkendt de rigtige steder, og man har nogle vedtægter som for alvor viser, at man ved, hvad det er, man arbejder med,” siger Pia Allerslev og understreger samtidig, at bestyrelsesmedlemmerne i foreningen altid har arbejdet forbilledligt.
Foreningens syv bestyrelsesmedlemmer fortsætter i øvrigt i den nye fond – suppleret af de to nye medlemmer, som er administrerende direktør i Roskilde Festival-Gruppen, Signe Lopdrup og teaterleder af Randers Egnsteater, Peter Westphael.
Efterlevelse af flere krav og anbefalinger skal give større vægt
Nogle af de konkrete forandringer, som den nye fondsstruktur indeholder, handler om Anbefalingerne for god Fondsledelse – eksempelvis gennemfører Cph Stage fremover med faste mellemrum bestyrelsesevalueringer.
Andre justeringer i vedtægterne er skræddersyet til den nye fond i dialog med festivalens advokat.
“I forhold til vores tidligere vedtægter, så ligger der jo nu både nogle krav og nogle anbefalinger fra Erhvervsstyrelsen og også nogle som vores advokat har anbefalet os at lave, hvor advokaten siger, at ‘det her giver jer en større stabilitet og gør, at I kan tale med en større vægt, fordi I virker endnu mere seriøse nu, når I også opfylder de her krav’,” siger Pia Allerslev.
Som en del af fondens vedtægter gælder blandt andet, at “bestyrelsen skal tilsammen besidde kompetencer/erfaringer indenfor følgende områder: Økonomi, jura, ledelse, virksomhedsdrift, teaterfaglighed, lokalkendskab, kulturel forståelse, kommunikation og markedsføring.”
Om Cph StageCph Stage er landets største scenekunstfestival for professionelt voksenteater og finder sted hvert år i slutning af maj og begyndelsen af juni i København og på Frederiksberg.
Festivalen fandt sted første gang i 2013 og er stiftet af teatrene Husets Teater, Teater Grob, Sort/Hvid (det daværende Cafe Teatret) og Teater V. Ud over de deltagende teatre samarbejder CPH Stage med en lang række andre aktører på kulturområdet.
Bestyrelsen i Fonden Cph Stage:
- Pia Allerslev (Formand) - Tidl. børne- og ungdomsborgmester København
- Pelle Koppel (Næstformand) - Teaterleder Teater V
- Mette Wolf - Direktør Nørrebro Teater
- Jesper Nymark - Direktør Danwatch
- Laura Ramberg - Administrativ leder Husets Teater
- Maja Ries - Administrativ leder Teater Grob
- Søren Normann Hansen - Administrationschef Den Kongelige Ballet
- Signe Lopdrup - Administrerende direktør i Roskilde Festival-gruppen
- Peter Westphael - Teaterleder af Randers Egnsteater
Festivalen ændrer sig ikke
Den nye erhvervsdrivende fond er blevet til med støtte fra Bikubenfonden, som har været en fast samarbejdspartner siden festivalens begyndelse.
“Helt fra festivalens spæde start har Bikubenfonden været med til at støtte og udvikle Cph Stage. Og det er også Bikubenfonden, der har været med til at støtte os økonomisk, så vi har kunnet lave det her skifte af organisationsformen på en ordentlig måde,” siger Pia Allerslev.
Men selvom festivalen Cph Stage fremover arrangeres af en fond og ikke en forening, så betyder det ikke, at Danmarks største teaterfestival fremover får et helt andet udtryk.
“Det har været rigtig vigtigt for os, at fondsmodellen ikke måtte ændre festivalen. Det har ikke måttet ændre vores tilgang hverken til branchen, til publikum eller til det internationale samarbejde,” siger Pia Allerslev.