Novo Nordisk Fonden etablerer nu sit naturvidenskabelige undervisningsinitiativ Life som en erhvervsdrivende fond med almennyttigt sigte.
Siden 2018 har Life eksisteret som et selvstændigt initiativ under Novo Nordisk Fonden, men nu flytter fondens skolesatsning altså for alvor hjemmefra i form af Life Fonden.
Jesper Fisker, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse, bliver bestyrelsesformand i den nye fond, der får flere profiler fra uddannelsessektoren med i bestyrelsen.
Fondens administrerende direktør bliver Christine Antorini, tidligere børne- og undervisningsminister, der har stået i spidsen for at udvikle Life-initiativet siden 2018.
Novo Nordisk Fonden forventer at give bevillinger til Life Fonden på op til i alt knap 1,9 mia. kroner de første 10 år.
Etableringen af Life som en selvstændig fond har flere formål, fortæller Christine Antorini.
“Vi vil gerne sende et tydeligt signal til uddannelsesverdenen om, at det her er et langsigtet og selvstændigt initiativ. Det er vigtigt for uddannelsesverdenen, at vi får en bevilling på 10 år, for det betyder, at vi ikke blot laver projekter, men en vedvarende indsats. Vi bliver udskilt som en fond med en langsigtet bevilling og en selvstændig bestyrelse også for at vise fondens uafhængighed,” siger hun.
Vil samarbejde
Fonden bliver etableret som erhvervsdrivende, blandt andet fordi det giver bedre muligheder for samarbejde med andre fonde, siger Christine Antorini.
“Den største fordel ved at være en erhvervsdrivende fond er, at vi på sigt kan vælge at samarbejde med andre aktører på uddannelsesområdet. Det kunne f.eks. være en fond eller et videnscenter, hvor vi kan slå pjalterne sammen om en opgave med udgangspunkt i det almennyttige sigte og i fællesskab skyde penge ind. Lige nu er det alene Novo Nordisk Fonden, der skyder kapital ind i Life Fonden, men på sigt synes vi, det kunne være spændende at have den type samarbejder med andre,” siger Christine Antorini.
Det er vores ønske, at vi kan være med til at styrke en dagsorden, som der er en bred interesse for får endnu mere fokus i Danmark.
Christine Antorini – administrerende direktør, Life Fonden
Fonden bliver desuden ejer af selskabet Life A/S, der kommer til at rumme de forskellige aktiver i fonden.
“Vi samler alle vores aktiviteter og ansætter vores medarbejdere i en virksomhed, der ligger under fonden, så der bliver også stiftet et Life A/S. Det er en helt kendt konstruktion fra andre fonde, f.eks. Lego Fonden, Egmont Fonden og andre,” siger Christine Antorini.
Klar dagsorden
Mens en fond som A.P. Møller Fonden gør en dyd ud af at støtte alle folkeskolens fagretninger og lægger stor vægt på, at folkeskolens aktører selv definerer, hvor den har brug for et løft, vælger Life Fonden en anden tilgang.
Fonden udvikler naturfaglige undervisningsforløb, som den stiller gratis til rådighed for interesserede skoler i hele landet. Undervisningsforløbene er udviklet med udgangspunkt i cases fra virksomheder og forskningsinstitutioner og skal samtidig understøtte FN’s verdensmål. I forløbene arbejder eleverne undersøgende med eksperimentelt undervisningsmateriale, digitale læremidler og i avancerede laboratoriefaciliteter.
Forløbene flugter med fondens læsning af den politiske dagsorden, der handler om at styrke STEM-området, siger fonden.
Og en fordel ved fondens tilgang til skolestøtte er ifølge Christine Antorini netop, at den kan gøre flere børn og unge interesserede i STEM-området.
“Det er med velberådet hu, at STEM-området har et særligt fokus. Der er simpelthen behov for, at mange flere børn og unge interesserer sig for området – og også gerne får lyst til at uddanne sig inden for området – men under alle omstændigheder har den viden med i bagagen, som den naturvidenskabelige dannelse giver; nemlig at man forholder sig aktivt til, at viden og teknologi er med til at forme og skabe den her verden. Og det er ikke neutralt. Det er os mennesker, der skal beslutte os til, hvad vi vil bruge teknologien til for at fremme nogle bestemte formål. Det er vores ønske, at vi kan være med til at styrke en dagsorden, som der er en bred interesse for får endnu mere fokus i Danmark,” siger Christine Antorini.
– Men man kunne vel forestille sig, at der om relativt få år er for mange, der synes, at det her område er spændende. Så ønsker man måske fra politisk side en anden retning. Hvad gør I med Life Fonden, hvis de politiske prioriteter ændrer sig?
“Vores ønske er at fremme naturvidenskabsområdet bredt i et langsigtet perspektiv. Det ville da være fantastisk, hvis det viste sig, at der meget hurtigt kom en ændring og langt flere børn og unge fordybede sig i det og interesserede sig for det. Heldigvis er det jo sådan, at der er mange aktører, der også er optaget af, hvordan vi kan styrke STEM-dagsordenen, og vi kan også se stille og roligt, at der er flere børn og unge, der begynder at søge uddannelser inden for paletten. Jeg tror nu alligevel, at med de lange briller på, så vil der også være behov for den her indsats ikke bare om ti år, hvor vores første bevilling løber til, men på lang sigt. Det er en global dagsorden og også en stærk dagsorden i Danmark, hvordan vi styrker det her område. Og der er brug for det lange, seje træk for at styrke motivation og interesse inden for det her utroligt vigtige område i samfundsudviklingen,” siger Christine Antorini.
Bestyrelse uden skolelærere
Life Fonden får en bestyrelse med stor erfaring fra uddannelsessektoren og det naturvidenskabelige område.
Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse og tidligere departementschef i blandt andet Børne- og Undervisningsministeriet, bliver fondens bestyrelsesformand.
Hele fundamentet af dem, der udvikler vores kerneprodukt, har en lærerbaggrund.
Christine Antorini – administrerende direktør, Life Fonden
Bestyrelsen vil derudover bestå af Marianne Philip, som er partner hos Kromann Reumert, Martin Tvede Zachariasen, som er rektor på IT Universitetet, Jette Rygaard, som er rektor på Vesthimmerlands Gymnasium og HF, Per Falholt, som er bestyrelsesformand for DTU og Birgitte Nauntofte, som er adm. direktør i Novo Nordisk Fonden.
– Men har I overvejet at få repræsentanter for folkeskolen ind i bestyrelsen, f.eks. fra Danmarks Lærerforening eller en lærer fra en folkeskole?
“Det er jo Novo Nordisk Fonden, der har udpeget vores første bestyrelse. Og det er en rigtig stærk bestyrelse, fordi den har virkelig brede kompetencer inden for undervisningsområdet. Bestyrelsens opgave er jo den strategiske udvikling af Life Fonden. Og i bestyrelsen sidder også folk med virkelig dyb indsigt i, hvad der sker på hele grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet. Blandt andre bestyrelsesformanden, som før han blev direktør for Kræftens Bekæmpelse var departementschef i Børne- og undervisningsministeriet,” siger Christine Antorini.
Om Life
- Life står for Læring, Idéer, Fascination og Eksperimenter.
- I år har Life lanceret tre naturfaglige undervisningsforløb til grundskolen og åbnet den digitale læringsplatform My:Life. Der er også åbnet for booking af laboratorielastbilen Life Mobil Lab, der fra januar besøger skoler.
- I 2021 åbner også det nye læringscenter Life Campus i Lyngby, og Life’s første regionale laboratorium etableres. Derudover forventes yderligere fire Life Forløb til henholdsvis grundskoler og de gymnasiale uddannelser at blive lanceret i 2021.
- Life blev i 2018 søsat med en hensigtserklæring fra Novo Nordisk Fonden om at bevilge i alt 1,6 mia. kr. over en tiårig periode.
- Nu er det Novo Nordisk Fondens hensigt at bevilge 1,9 mia. kr. over ti år.
Hun understreger, at Life Fonden på andre måder end gennem bestyrelsen er forbundet med aftagermiljøerne på skolerne.
“Hovedparten af vores medarbejdere – de, der udvikler undervisningsforløb og er ude at undervise – har jo typisk en lærerbaggrund. Så hele fundamentet af dem, der udvikler vores kerneprodukt, har en lærerbaggrund. Vi tester desuden alt, hvad vi gør, med lærere og elever, så vi har utrolig tæt kontakt til dér, hvor vi skal virke. Vi kan simpelthen ikke lave gode Life-forløb, hvis vi ikke har den tætte dialog og kontakt med underviserne og eleverne. Det er fuldstændig integreret i de kvalitetsprincipper, vi har for at udvikle vores produkter. Så ét er den strategiske udvikling i fondens bestyrelse, men det allervigtigste er, at vi har den her daglige, løbende kontakt med undervisere, også i grundskolen, og med eleverne,” siger Christine Antorini.