2019 blev et usædvanligt godt år for den erhvervsdrivende fond Bikubenfonden. Det fremgår af fondens årsberetning for 2019.
Den økonomiske succes i 2019 afspejles ved, at Bikubenfonden opnåede det højeste afkast i fondens historie med et samlet investeringsresultat på 232,4 millioner kroner, hvilket er mere end en fordobling set i forhold til afkastet på 89,2 millioner kroner i 2018.
Resultatet i Bikubenfonden endte på 206,2 millioner kroner mod 75,6 millioner kroner året før, og der blev bevilliget 119 millioner kroner til fondsformål mod 76 millioner kroner i 2018. De 119 millioner kroner i 2019 er ifølge kommunikationschef i Bikubenfonden Marianne With Bindslev ny uddelingsrekord for de seneste 10 år.
Halvdelen af de uddelte penge, 58 millioner kroner, gik til socialområdet, 55 millioner kroner til aktuel scene- og billedkunst, mens 6,1 millioner kroner endte i det, der i årsberetningen har overskriften ”andre formål”. Det dækker over to indsatser: Dels 2,8 millioner kroner til det sydfynske naturområde Svanninge Bjerge, som fonden ejer og driver, og dels 3,4 millioner kroner til Kronprinsparrets Priser. Kronprinsen og kronprinsessens årlige prisuddeling blev indstiftet af Bikubenfonden i 2004 som en bryllupsgave til det royale par.
I lyset af coronakrisen tyder meget dog allerede nu på, at der ikke bliver sat nye rekorder i afkast og uddelinger i 2020. Fonden har udviklet en langsigtet investeringsstrategi, som handler om at øge investeringerne i Private Equity-fonde samt fondens ejerskab af industrivirksomheden Enkotec i Skanderborg.
De investeringer har hidtil givet et godt og stabilt afkast, hvilket er vigtigt i forhold til fondens uddelinger, som i stigende grad er af længerevarende karakter, forklarer direktør Søren Kaare-Andersen og bestyrelsesformand Niels Smedegaard.
”Vi forventer ikke, at samme høje niveau kan fortsætte – slet ikke i lyset af situationen med coronavirus – men vi tror på, at vi kan opnå et relativt højere afkast via vores investeringsstrategi, end det vil være muligt ved en mere traditionel investeringsstrategi,” skriver Søren Kaare-Andersen og Niels Smedegaard i årsberetningen.
I forhold til størrelsen på dette års uddelinger lyder meldingen fra Marianne With Bindslev, at fonden endnu ikke véd, hvor meget den kommer til at uddele i 2020. Det afhænger, understreger kommunikationschefen, blandt andet af udviklingen på de finansielle markeder.
Særligt fokus på anbragte unges overgang til eget hjem
På det sociale område havde Bikubenfonden i 2019 især blikket og uddelingerne rettet mod at skabe nye muligheder for udsatte unge i alderen 13-30 år, og i forlængelse heraf blev der taget et nyt skridt med lanceringen af et særligt fokus på anbragte unge i overgangen til eget hjem.
Det resulterede blandt andet i rapporten ‘Ung mellem anbringelse og eget hjem’, der blev udgivet i efteråret sammen med Socialt Udviklingscenter, SUS. Den bygger blandt andet på 18 tidligere anbragte unges erfaringer.
”Heldigvis arbejder flere kommuner i dag med at udvikle nye metoder til at forbedre støtten og hjælpen til anbragte unge i overgangen mellem anbringelse og eget hjem. Men hvis vi skal sikre anbragte unge en god fremtid, skal vi turde at gå nye veje og udfordre vane- og silotænkning,” skriver Søren Kaare-Andersen og Niels Smedegaard i årsberetningen.
Derfor er landets kommuner i begyndelsen af 2020 blevet inviteret til at deltage i initiativet ‘Min vej hjem’ med det formål at udvikle innovative løsninger på anbringelsesområdet. Der er i alt afsat 30 millioner kroner til det initiativ.
Scenekunstnere rykker ind i Fondenes Hus
På kunst- og kulturområdet har fonden fokus på aktuel scene- og billedkunst og bistår kunstnere og kulturinstitutioner i at gå nye veje. I 2019 stiftede Bikubenfonden selskabet Skitse, der er en kunstbutik, som sælger aktuelle kunstneres skitser, og fonden brugte også i 2019 krudt på at undersøge, hvordan den bedst muligt styrker scenekunstens potentialer og muligheder for at udvikle sig. Det har blandt andet ført til samarbejde med det københavnske teater for kunstnerisk udvikling Haut, som skal teste potentialet for nyskabende scenekunst.
Samarbejdet er i 2020 blevet fulgt op med et udviklingsforløb fra 20. april og frem til sommerferien kaldet ‘Haut x Bikubenfonden Pop Up Residency’ rettet mod de uafhængige scenekunstnere inden for tværæstetisk scenekunst.
I Fondenes Hus i København, der er ejet af Bikubenfonden, og hvor der som tidligere omtalt i Fundats har været en række fraflytninger og derfor for tiden er god plads, er en etage midlertidigt indrettet som studio. Her kan kunstnerne være i ‘residency’ i op til fire uger og få løn og løbende kunstnerisk sparring, som skal styrke kvaliteten i de kunstneriske projekter. Seks kunstnergrupper deltager i testforløbet.
Grundet coronakrisen havde Bikubenfonden og Haut i første omgang valgt at udskyde arrangementet, men nu vurderes det forsvarligt at sætte det i gang med diverse forholdsregler. Der holdes således behørig afstand, vil ikke være flere end 10 mennesker i lokalet, og de planlagte åbne visninger som afslutning på hvert forløb er indtil videre droppet.