Der står ’tryghed’ endog rigtig mange gange i den nye strategi for Trygfonden, som repræsentantskabet i Tryghedsgruppen netop har vedtaget.
Overskriften er ’Sammen skaber vi tryghed i Danmark’, og målet med Trygfondens strategi, der træder i kraft den 1. januar 2022, er, som det hedder, at skabe ”tryghed gennem hele livet”.
Fonden har fem overordnede mål for strategiperioden, som går frem til udgangen af 2030: ’Tryghed i hverdagen.’ ’Børn og unge skal kunne udfolde deres potentiale.’ ’Voksne skal kunne leve et trygt og sundt liv’. ’Et trygt ældreliv’. Og som mål nummer fem ’Stærke rammer om tryghed’.
Så overgangen fra arbejdsliv til seniorliv er også et tema, vi vil tage fat på i den nye strategiperiode
Rie Odsbjerg Werner – Administrerende direktør, Tryghedsgruppen
Ifølge Rie Odsbjerg Werner, der som administrerende direktør i Tryghedsgruppen har det overordnede ansvar for både Tryghedsgruppens og Trygfondens aktiviteter, ligger fondens nye strategi i naturlig forlængelse af den retning, der hidtil er blevet fulgt.
”Vi har været gode til og haft succes med at være tæt på danskerne og med at tage fat på danskernes tryghedsudfordringer, også lokalt. I den nye strategiperiode vil vi gerne komme endnu tættere på danskerne. Derfor handler den nye strategi om i endnu højere grad end hidtil at sætte mennesker i centrum og forsøge at skabe tryghed gennem hele livet,” siger Rie Odsbjerg Werner til Fundats.
Tryghed er fælles ansvar
Et væsentligt succeskriterium for Trygfonden i den nye strategiperiode vil være at få så mange danskere som muligt til at tage ansvar for både deres egen og andre menneskers tryghed.
”Der kommer i den nye strategiperiode mere kul på at mobilisere danskerne til en forståelse for, at tryghed er et fælles ansvar, alle skal bidrage til. Vi vil blandt andet rigtig gerne mobilisere til tryghed gennem samarbejde og ved at styrke frivillighed i Danmark,” siger Rie Odsbjerg Werner.
Den nye strategi indeholder også temaer, som Trygfonden ikke tidligere har fokuseret på. Et af dem er tryghed i arbejdslivet.
”Vi kan se, at tryghed i arbejdslivet fylder stadig mere i forhold til danskernes tryghed. Der er en hel del danskere, som bokser med stress og mistrivsel på arbejdspladsen, og vi kan samtidig se en stigende bekymring blandt mange danskere for, om de kan forlade arbejdsmarked på en værdig måde. Så overgangen fra arbejdsliv til seniorliv er også et tema, vi vil tage fat på i den nye strategiperiode,” siger Rie Odsbjerg Werner.
Alle skal deltage i demokratisk samtale
Strategimål nummer fem, ’Stærke rammer om tryghed’, omhandler et andet nyt fokuspunkt. Trygfonden vil således arbejde for at øge danskernes deltagelse i og tillid til demokratiet og medvirke til at sætte tryghed på dagsordenen i debatten.
Vores undersøgelser viser, at en femtedel af danskerne føler sig på kanten af eller udenfor fællesskabet. Den tendens vil vi gerne være med til at ændre
Rie Odsbjerg Werner – Administrerende direktør, Tryghedsgruppen
Udgangspunktet er, at alle danskere skal komme til orde i de demokratiske processer, og på det felt er der ifølge Rie Odsbjerg Werner tendenser uden for Danmarks grænser, som er skræmmende.
”Vi har lavet tryghedsmålinger under coronakrisen, som viser, at tilliden til vores grundlæggende samfundsinstitutioner i Danmark faktisk er tårnhøj. Men det er ikke noget, man kan tage for givet, varer ved. Kigger man for eksempel på, hvad der sker i USA i disse år, er det tydeligt, at demokrati er noget, der skal værnes om og opbygges i fredstid. Derfor handler det for os meget om at sikre, at vi fortsat har et stærkt fundament på det her område i Danmark, hvor alle – ikke kun de ressourcestærke – deltager i den demokratiske samtale. Vores undersøgelser viser, at en femtedel af danskerne føler sig på kanten af eller udenfor fællesskabet. Den tendens vil vi gerne være med til at ændre,” siger Rie Odsbjerg Werner.
Hun nævner sociale medier som et område, der illustrerer begyndende demokratiske udfordringer, der risikerer at vokse sig større.
”På den ene side giver de sociale medier muligheder for nye typer af fællesskaber, som kan være inddragende og bringe alle i spil. Men vi ser også hadske debatter og andre udfordringer på medierne, som gør, at ikke alle føler sig som en del af fællesskabet,” siger Rie Odsbjerg Werner.
Lokal indflydelse på uddelingstemaer
Øget regional indflydelse på Trygfondens arbejde og uddelinger er også et nøglebegreb i den nye strategi.
Som beskrevet i Fundats i sidste uge har Tryghedsgruppen netop gennemført et pilotprojekt i Region Syddanmark, hvor medlemmerne i en afstemning kunne vælge mellem tre uddelingstemaer: ’Børn og unges trivsel’, ’akutområdet’ og ’bevægelse.’
Det er en kæmpestyrke for os, at vi er til stede i hele landet, og at vi også kommer ud til ildsjæle og projekter i de fjerneste kroge af Danmark
Rie Odsbjerg Werner – Administrerende direktør, Tryghedsgruppen
23.000 af Tryghedsgruppens medlemmer i regionen stemte, og flertallet afgjorde, at ’børn og unges trivsel’ er det indsatsområde, som skal have højest prioritet i det kommende års donationer i Syddanmark. Og da ansøgningsrunden med det medlemsvalgte tema sluttede den 1. marts, var der kommet flere end dobbelt så mange ansøgninger, som der plejer.
Pilotprojektet i Region Syddanmark viser ifølge Rie Odsbjerg Werner blandt andet, at medlemmerne gerne vil have indflydelse på, hvad Trygfonden skal fokusere på, og erfaringerne fra Syddanmark indgår i planerne for, hvordan den nye strategi skal udmøntes lokalt og regionalt.
”I dag har vi fem regionale råd med 70 repræsentanter, og rådene uddeler årligt 70 millioner kroner ud af et samlet uddelingsbudget på 650 millioner kroner til omkring 700 lokale og regionale projekter. Det er en kæmpestyrke for os, at vi er til stede i hele landet, og at vi også kommer ud til ildsjæle og projekter i de fjerneste kroge af Danmark. Dét arbejde vil vi gerne styrke i den nye strategiperiode ved i endnu højere grad end hidtil at give de regionale råd mulighed for at sætte særlige temaer på dagsordenen, som rører sig i regionen. Det kan sagtens betyde, at vi skal til at lave andre regionale aktiviteter end donationer – det kan for eksempel, forestiller jeg mig, være invitationer til dialogmøder eller lokale partnerskaber a la de partnerskaber, vi allerede har landsdækkende,” siger Rie Odsbjerg Werner.
Involverende proces med politisk bagland
Det stærke regionale fokus har også været kendetegnende for selve processen med at formulere Trygfondens strategi for 2022-2030, understreger Rie Odsbjerg Werner.
”Vi har meget bevidst lagt op til en meget involverende proces med vores politiske bagland, det vil sige med de 70 personer i repræsentantskabet, som er valgt af vores 1,3 millioner medlemmer. Gennem 2020 har vi afviklet surveys og har mødtes mange gange digitalt med repræsentantskabet og involveret dem i strategiprocessen via fokusgruppeinterviews, webinarer og workshops, og der var da heller ingen i repræsentantskabet, der stemte imod, da strategien blev vedtaget på det seneste møde. Tværtimod oplever jeg, at der er fuld opbakning i repræsentantskabet til strategien, og det klare mandat giver os et stærkt fundament, når strategiperioden starter,” fastslår Rie Odsbjerg Werner.
Det ligger os meget på sinde, at vi gerne vil i dialog med vores omverden
Rie Odsbjerg Werner – Administrerende direktør, tryghedsgruppen
Frem til ikrafttrædelsesdatoen venter et stort arbejde med at folde strategien ud, således at det fra strategiperiodens start står klart for både samarbejdspartnere og ansøgere, hvad der i de kommende ni år ligger inden- og udenfor skiven i fondens strategi.
”I den proces, vi sætter i gang fra nu og frem til 1. januar 2022 med at operationalisere strategimålene, ligger det os meget på sinde, at vi gerne vil i dialog med vores omverden. Og her tænker jeg både på fagmiljøer på de respektive områder, videnspersoner, organisationer, myndigheder og målgrupper,” fastslår Rie Odsbjerg Werner.
1. september i år er sidste ansøgningsfrist efter den eksisterende strategi, og herefter lukkes ansøgeruniverset for donationsansøgere, indtil den nye strategi træder i kraft 1. januar 2022.
Første ansøgningsfrist efter den nye strategi er 1. marts 2022.