Foreningen FSR – danske revisorer gør nu sine medlemmer opmærksomme på, at revisors pligt til at indberette fondsretlige overtrædelser til fondsmyndigheden er langt mere omfattende end de fleste revisorer formentlig tror. Det skyldes den måde omfanget af indberetningspligtige forhold er formuleret i loven, mener FSR.
”Erhvervsfondslovens § 74, stk. 2, 1. pkt., er et eksempel på en lovbestemmelse, der er formuleret direkte i strid med lovens forarbejder og efterfølgende fondsmyndighedens praksis. Efter den sidstnævnte skal der altid underrettes undtagen om uvæsentlige forhold, der berigtiges,” skriver FSR i en faglig nyhed til sine medlemmer.
FSR læser nemlig lovparagraffen (se boks) sådan, at der efter ordlyden ikke skal underrettes om uvæsentlige forhold eller om forhold, der straks berigtiges. Den fortolkning betyder derfor, at heller ikke væsentlige forhold, som straks berigtiges, skal indberettes efter ordlyden.
Men som det fremgår af både lovens forarbejder og af Erhvervsstyrelsens revisorvejledning i anledning af de skærpede regler i den nye erhvervsfondslov, ’Revisors særlige rolle i erhvervsdrivende fonde’, så er det kun uvæsentlige overtrædelser af loven eller vedtægterne, som straks berigtiges, der er undtaget fra indberetningspligten.
”Efter denne opfattelse, der er i bedre overensstemmelse med lovens forarbejder, skal der således altid underrettes om væsentlige forhold, uanset om de straks berigtiges eller ej. Hertil skal der også underrettes om uvæsentlige forhold, der ikke berigtiges,” skriver FSR med henvisning til styrelsens revisorvejledning.
FSR er blevet opmærksom på den mulige misforståelse efter Nyhedsbrevet Danmarks Fonde før sommerferien kunne fortælle, at Erhvervsstyrelsen kun har modtaget fem revisorindberetninger siden Folketinget vedtog at skærpe indberetningspligten med den nye erhvervsfondslov fra 1. januar 2015.
Den skærpede indberetningspligt blev foreslået i Erhvervsfondsudvalgets rapport fra 2012 for at sikre et mere effektivt tilsyn med fondene. Skærpelsen bestod i, at revisor fik fremrykket sin oplysningspligt, så revisor skal indberette med det samme i stedet for at vente til årsrapporten.
Og ifølge professor i fondsret, Rasmus Feldthusen, indebærer revisorernes arbejde med erhvervsfonde ikke alene, at de skal have godt kendskab til erhvervsfondsloven og dens forarbejder, men også til detaljerne i den enkelte fonds vedtægter og til den konkrete fondsledelse, som bestyrelsen løbende udøver.
”Det betyder, at revisor skal kende vedtægten og monitorere, at fondsledelsen overholder den,” sagde Rasmus Feldthusen.
FSR: Se bort fra lovens ordlyd
Rasmus Feldthusen er dog enig med FSR i, at lovparagraffen er kluntet formuleret, og det kan skabe forvirring om sondringen mellem indberetning ved væsentlige forhold og ved ikke-uvæsentlige forhold.
”Lovbestemmelsen er desværre ikke så sprogligt præcis, og den skaber derfor tvivl for læseren, om der skal ske indberetning ved væsentlige overtrædelser, når disse straks berigtiges af bestyrelsen, hvilket er uheldigt og meget vel kan have indebåret, at revisorer ikke har foretaget en række indberetninger,” sagde han.
FSR påpeger i sin faglige nyhed fra 5. august ligeledes, at formuleringen af § 74 kan være en af årsagerne til det lave antal revisorindberetninger til fondsmyndigheden:
”Det er forståeligt, at mange revisorer formentlig har fulgt lovteksten, hvilket naturligvis kan have resulteret i færre underretninger end intenderet. Det er dog anbefalelsesværdigt at se bort fra lovens ordlyd og følge dens intention, sådan som den kommer til udtryk i Erhvervsstyrelsens vejledning,” skriver FSR.
Opfordringen til at orientere sig i revisorvejledningen bliver taget godt imod hos Erhvervsstyrelsen, der som myndighed på området netop har til opgave at vejlede om, hvordan reglerne på erhvervsfondsområdet skal fortolkes og praktiseres.
”Erhvervsstyrelsen konstaterer med tilfredshed, at FSR opfordrer sine medlemmer til at følge styrelsens vejledning vedrørende fondsrevisorers lovpligtige straksindberetninger,” udtaler Erhvervsstyrelsen i en skriftlig kommentar.
Erhvervsfondsloven § 74, stk. 2”Revisor skal straks give meddelelse til fondsmyndigheden, hvis denne lov, bestemmelser fastsat i henhold til denne lov eller vedtægten ikke er overholdt og den pågældende overtrædelse ikke er uvæsentlig eller straks berigtiges. Der skal endvidere straks gives fondsmyndigheden særskilt meddelelse om forhold, som revisor er blevet bekendt med under sit arbejde, og som giver en begrundet formodning om, at medlemmer af ledelsen kan ifalde erstatnings- eller strafansvar for handlinger eller undladelser, der berører fonden, tilknyttede virksomheder, kreditorer eller medarbejdere. Herunder skal altid oplyses om overtrædelse af
- straffelovens kapitel 28 og skatte-, afgifts- og tilskudslovgivningen og
- lovgivningen om regnskabsaflæggelse, herunder om bogføring og opbevaring af regnskabsmateriale.”
Som omtalt i Danmarks Fondes nyhedsbrev nr. 13 ser professor Rasmus Feldthusen gerne, at der bliver lavet en evaluering af loven i forhold til, hvad der virker, og hvad der omvendt har vist sig ikke at være så hensigtsmæssigt i praksis.
Men en sådan evaluering har Erhvervsstyrelsen dog foreløbig ingen planer om at gennemføre:
"Vi har som fondstilsyn ikke nogen holdning til, om reglerne i praksis har levet op til lovgivers hensigt. Ligeledes kan vi oplyse, at der ikke er aktuelle planer om at evaluere erhvervsfondsloven, ligesom der heller ikke i forbindelse med lovens vedtagelse blev aftalt nogen senere evaluering," oplyste styrelsens fondskontor overfor Nyhedsbrevet Danmarks Fonde.
Læs hele FSR’s faglige nyhed om fondsrevisors indberetningspligt her.