Alt imens Danmarks tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen gør Moderaterne klar til valg, indtræder han som formand for Løkkefonden, som han selv stiftede for 10 år siden og tidligere har været formand for.
Han overtager posten efter sin hustru, Sólrun Jákupsdóttir.
”Jeg var med til at stifte Løkkefonden tilbage i 2012, og jeg ser det stadig som en af de vigtigste ting, jeg har gjort i mit liv. Mit ønske har altid været at genindtræde i bestyrelsen, når omstændighederne tillod det,” skriver Lars Løkke Rasmussen i en mail til Fundats.
Han husker ikke, hvad han konkret forestillede sig, da han for 10 år siden grundlagde fonden, men han er i dag ”positivt overrasket” over, hvad fonden har opnået gennem de seneste 10 år.
”Vi afvikler med succes vores signaturprojekter, har større samarbejder med skoler, kommuner samt fonde. Derudover er vi også i Norge, hvor det norske Guttas Campus nyder stor, positiv opmærksomhed,” lyder det fra Lars Løkke Rasmussen.
Lærte af kritikken
Meget er sket siden Løkkefonden blev stiftet i 2012.
For fonden gælder det, at den i årene 2018 og 2019 blev udsat for massiv kritik vedrørende dokumentationen af de faglige resultater på fondens såkaldte Drengeakademi, der er et intensivt læringsforløb målrettet udfordrede drenge i syvende og ottende klasse og et af fondens signaturprojekter.
Derfor glæder det Lars Løkke Rasmussen, at forsker Søren Albeck Nielsens på Aarhus Universitet i en nyligt publiceret ph.d.-afhandling konkluderer, at Løkkefondens Drengeakademi både øger deltagernes uddannelsesparathed og reducerer læringskløften til lignende drenge.
”Vi har fået resultater, der bekræfter det, vi altid har vidst: Nemlig at flere drenge bliver erklæret uddannelsesparate samt består folkeskolen efter endt Drengeakademi sammenlignet med lignende drenge. Det har længe været vores ønske også at kunne dokumentere vores resultater kvantitativt som supplement til de mange positive kvalitative tilkendegivelser,” udtaler Lars Løkke Rasmussen.
På Løkkefondens hjemmeside fylder dokumentationen for, at drengenes selvværd og generelle trivsel styrkes efter et ophold på Drengeakademiet mere end dokumentationen af akademiets faglige resultater.
- Hvad er vigtigst for Løkkefonden: At rykke drengenes selvværd og generelle trivsel, eller at styrke elevernes faglighed indenfor dansk og matematik?
”Begge dele er enormt vigtigt og er gensidigt afhængige. Hvis du ikke trives personligt og socialt, kan det gå udover den faglige selvtillid og skolegang generelt, mens en høj faglighed ikke er nok, hvis du ikke har det godt som menneske. Vi arbejder ud fra tesen om, at vi skal støtte på begge ben. Dertil er det jo et spørgsmål, der også afhænger af, hvor du er i livet. Uddannelse er som bekendt en af de største beskyttelsesfaktorer mod social udsathed, så vi skal naturligvis arbejde benhårdt på, at drengene kan imødekomme både de faglige, personlige og sociale krav, som ungdomsuddannelserne stiller,” udtaler Lars Løkke Rasmussen.
- Hvad lærte I som fond af den kritik, som I var udsat for i årene omkring 2018-2019?
”Vi lærte blandt andet, at ekstern dokumentation af vores arbejde var særdeles vigtigt. Der blev foretaget en del ændringer internt i fonden i løbet af 2018, hvor vi ændrede vores tilgang til flere ting. Dette er eksemplificeret med, at fondens nyudnævnte direktør, Kristian Hulmose Nørgaard, overtog projektledelsen på Drengeakademiet og afviklede dette for første gang i 2019 i et nyt setup. Det er dette arbejde, som vi nu høster frugterne af i form af positive resultater på både det faglige, personlige og sociale plan fra eksterne evaluatorer,” siger Lars Løkke Rasmussen.
Drømmer om efterskole
Med et årti år bag sig er der en god anledning til at finde spåkuglen frem og se 10 år frem. Står det til Lars Løkke Rasmussen, eksisterer fonden også om 10 år.
”Vi har stadig mange drenge at nå ud til, og tendensen ift. drengenes faglige efterslæb ser desværre ikke ud til at gå i den rette retning. Vi er de seneste år blevet mere synlige i samfundsdebatten, hvilket er en af de ting, jeg vil arbejde for som ny formand. Vi ved, at vi skaber forandringer for flere hundrede unge mennesker hvert år, men vi vil naturligvis også gerne præge den samfundsmæssige dagsorden og her tale drengenes sag. Mit håb er, at vi en dag kan åbne en efterskole – for både drenge og piger – og videreføre alt det, vi har lært om unge ind i det koncept,” udtaler Lars Løkke Rasmussen.
Med 10 år bag sig støder fonden dog på et velkendt problem, erkender den tidligere statsminister: De færreste fonde støtter drift.
”Vi er - som andre ngo’er - nødt til at arbejde endnu hårdere end tidligere for at sikre funding til vores projekter. Drengeakademiet har eksisteret siden 2012 og vil hos nogle fonde anses mere som drift end udvikling, om end projektet løbende udvikles, justeres og forfines,” siger Lars Løkke Rasmussen.