– opdateret d. 28.8.2018
Bestseller Foundation har specialiseret sig i impact investments i udviklingslande. Den unge fond er gået lidt under medieradaren, men med en startkapital på 138 millioner er det på tre år blevet til 12 virksomhedsinvesteringer i Afrika og Indien. Fondens stifter Anders Holch Povlsen fra Bestseller-koncernen står klar til at skyde yderligere penge ind, så fonden får en kapital på en kvart milliard. På længere sigt skal fonden dog klare sig selv via afkastet på de bæredygtige investeringer. Og det til trods for, at fonden ikke stiller afkastkrav til modtagerne, ligesom den ikke sætter deadlines for, hvornår forretningerne skal opnå økonomisk bæredygtighed.
”Flotte måltal – inden vi overhovedet er i gang – vil være ret teoretiske,” siger direktør for Bestseller Foundation, Kristian Sloth Petersen, da han møder Nyhedsbrevet Danmarks Fonde. De enkelte investeringsforretninger har dog afkastkrav og deadlines, understreger han.
Ser I jer selv som en frontløber herhjemme indenfor impact investment i udlandet?
”Ja, jeg tror vi er frontløbere herhjemme lige nu, men det var ikke et mål,” siger Bestseller Foundations direktør, Kristian Sloth Petersen, og uddyberr:
“Bestsellers CEO og formand for fonden, Anders Holch Povlsen, tror bare på, at impact skaber man gennem at lave forretning.”
Anders Holch Povlsen er CEO for Bestseller, en global milliardforretning for tøj og accessories, som blev grundlagt i 1975. Han er også formand for Bestseller Foundation, som blev grundlagt at Bestseller-familien i 2015. Fonden er ny, og det er dens arbejdsmetoder også. I hvert fald i Danmark. Foreløbig har Bestseller-familien doneret godt 138 millioner til fonden, og det er planen at kapitalen over et par år skal vokse til i alt 250 mio. kr..
Med tiden skal fonden klare sig selv via impact investments i foreløbig 12 virksomhedsprojekter i Afrika og Indien – og uden helt faste mål for maksimale afkast og uden faste deadlines for, hvornår en bæredygtighed i forretningerne skal opnås.
Bestseller-familien ene på banen
Bestseller Foundation er speciel i sin opbygning herhjemme – med impact investments direkte og uden mellemled i udviklingsområder i Afrika og Indien.
Impact investment er ellers en global tendens. Effekten skal kort fortalt være at skabe en bedre verden, mens afkastet kommer i anden række. FaceBooks Mark Zuckerberg og Microsofts Bill Gates har nu impact investment-strategier i deres fonde, og der er dannet ”The Global Impact Investing Network”. Blandt internationale virksomheder er også BlackRock, Bain Capital og Goldman Sachs med på vognen. I Danmark er Bestseller-familien Holch Povlsen ret ene på banen med deres fondsstrategi.
”Jeg ser ikke andre fonde, der laver impact investeringer som vi definerer dem. Der er også mange gråzoner. Impact investment lyder godt og positivt, og derfor vil man måske bruge begrebet så snart der er den mindste grund til det, men vi gør det fuldt ud,” siger Kristian Sloth Petersen.
Effekterne kommer
Hvad er den overordnede status på Bestseller Foundations investeringsportefølje i dag med 12 investeringsprojekter -– lige fra kiosker drevet med solceller til honningsalg, bank-mikrolån og it-udvikling? Er der virksomheder, der er begyndt at give afkast – eller hvad ved I om effekterne?
”Hvis du med afkast mener, at vi allerede har solgt en virksomhed med fortjeneste, så er det ikke sket. Der kommer til at gå tid. Det er ikke nemt at sige præcist hvor længe. Der skal jo være en køber. Andre skal kunne se, at det er en god forretning. Men vi har virksomheder nu, som tjener flere penge end de bruger. Og det er ikke helt præmaturt at spørge til effekter efter to år. Cirka en fjerdedel af vores investeringer er nu profitable. Resten er på vej.”
Er der projekter, som du vil fremhæve som særligt lovende?
”Vores mikrobank, Valar Aditi Social Finance Private i Indien, hvor vi har en ejerandel på 51 procent. Det lovende er, at den nu tjener penge på mikrolån til fattige kvinder i Indien. Koden er knækket. Business-modellen fungerer. Opgaven er nu at skalere op, og det kræver flere penge. Det er vi i gang med at skaffe, for flere og flere kvinder opretter forretninger. De går også sammen og holder styr på, at lån bliver betalt tilbage i tide. Vi taler om lån på 1.500-3.000 kr. Det er mange penge for dem.”
Hvad har gjort indtryk på dig fra kvindegrupperne?
”I juni besøgte jeg kvindegrupperne – og der er virkelig impact. Deres situation ændres over en kort periode. Når de får det første lån - og beviser, at de kan klare det og betale tilbage – så får de adgang til større lån. Både husstandsindkomst og kvindens stilling bliver løftet. Det handler om simple ting som at købe en symaskine og betale den af via salg af produkterne. Eller hønsehold. Eller fødevareproduktion. Eller udlejning af udstyr til events som bryllupper.”
“Det vigtige er, at det er profitabelt. En kvinde gjorde særligt indtryk fordi hun var stærk til at formulere sig. Hun fortalte, hvordan kvinderne pludselig blev i stand til at tage ansvar for familierne og for husholdningen. Kunsten for os er at finde de rigtige mennesker – og skrue de rigtige business modeller sammen, så vi ændrer verden positivt og samtidig tjener penge.”
Kristian Sloth Petersen nævner også Samasource i Kenya som særligt lovende. Samasource skaber digitale arbejdspladser, som en vej ud af fattigdom, via over 500 digitale arbejdsstationer, som 1.300 unge talenter bruger. Blandt kunderne er eBay, Google, TripAdvisor, Marriott, Walmart og Yahoo.
”De unge får uddannelsesforløb, hvor de dygtigste kvalificerer sig til jobs. De sidder på et stort digitalt center, og løser opgaver for større firmaer. En ting er at læse om det – noget andet er at se og tale med de unge mennesker et år efter de kom i gang. Det kan tilmed skaleres til andre lande. Vi kan ændre tilværelsen for titusindvis af unge mennesker.”
Generalisterne i fonden
I har 12 projekter – fra solceller på kiosktage til it- og honningproduktion. Hvilke særlige kompetencer mener du, at jeres fond bør have inhouse med fem medarbejdere for at skabe impact investeringer?
”Vi har generalistkompetencer. Dvs. vi skal have folk, som kan noget finans og jura. Og så skal vi have regionalkendskab, dvs. Afrika- og Indien-erfaring. Vi skal vide, hvad der fungerer. Med de kompetencer skulle vi gerne få fat i de rigtige entreprenører. Det er jo ikke os, som starter en virksomhed og driver den. Vi skal være gode til at finde de rigtige mennesker, der gør det – og så investere i dem.”
Hvad er de største udfordringer for impact investment i den tredje verden?
”Der er selvfølgelig det sædvanlige som korruption og bureaukrati. Skulle jeg sætte en finger på noget, så er retsvæsenet nok den største udfordring. Jeg boede selv i Tanzania fem år som barn og elsker det land, men der har fonden de dårligste erfaringer. Det er ekstremt svært. Man kan ryge ind i en kafkask rets karrusel. Jeg kan derfor ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at finde de rigtige mennesker.”
Kristian Sloth Petersen er selv cand.scient.pol., har en fortid i Mellemfolkeligt Samvirke og FN's Udviklingsprogram, UNDP, og i øvrigt en anden Bestseller fond, som i modsætning til den nye, forretningsdrevne Bestseller Foundation med business-investeringer var ren filantropisk i sine donationer. Og så kender Kristian Sloth Petersen Afrika, for han boede også fem år i Tanzania med forældrene.
I har nu 12 meget forskellige projekter. Er det også en risikospredning – i fald noget går galt?
”Ja, det er det. Mit gæt er, at ser vi tre år ud i fremtiden, så vil der måske være lidt mere fokus. Det er en velovervejet sammensætning nu, hvor der også er plads til at slå skævt. Siden vi begyndte har vi haft respekt for, at vi skulle samle erfaringer. Vores kendskab til landene er stort men vi vidste, at det var nyt land at betræde på den måde vi gør tingene på. Med tiden vil vi prøve at blive bedre til lidt færre ting - og få større fokus.”
Impact investment i ulande berører mange mennesker
Mener du udviklingslande er bedre egnede til impact investeringer end mange hjemlige formål, som jeres fondskolleger beskæftiger sig med?
”Jeg har ikke lavet impact investeringer i Danmark, og jeg er ikke sikker på det er bedre i udlandet. Jeg kan godt se for mig, at impact investeringer kan give nyt liv i eksempelvis Danmarks udkant. Men der er ingen tvivl om, at er man dygtig til at finde det rigtige at engagere sig i ulandes fattige samfund, så vil det berøre flere mennesker og skabe større impact.”
“En anden vinkel på det er, at så er man også med, hvor nye og spændende innovationer sker bl.a. i Afrika. De var før os med bl.a. mobilepay. Og de arbejder med droner, som flyver blod ud til patienter i Rwanda. Vores egen Samasource er med til at lave forarbejdet til, at vi får selvkørende biler.”
Hvad betyder FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling for jer? Hvilke er mest relevante – eksempelvis bæredygtig energi, sundhed eller ansvarligt forbrug?
”Man kan faktisk ikke få øje på verdensmålene i vores strategi, men hvert eneste selskab måler impact – på forskellig måde. Vi er ikke nået til at udsende en rapport endnu – heller ikke om de 17 verdensmål, der i øvrigt er brudt ned til 244 indikatorer. Med tiden vil vi se på, hvor vi matcher. Det er et stort skrivebordsarbejde, og vi kommer kun til at rapportere på nogle af målene. Det er vigtigt, at det bliver reelt og ikke for komplekst. Måske tager vi 5-7 indikatorer som vi highlighter på bl.a. hjemmesiden.”
Fonden skal hvile i sig selv
I årsrapporten for 2017 fremgår, at ”Årsregnskabet for 2017 udviser et resultat på DKK 27,1 mio. samt en egenkapital pr. 31. december 2017 på DKK 92,2 mio.” Det betegnes som tilfredsstillende, men du siger fonden skal hvile i sig selv på sigt?
”Intentionen er, at vi skal kunne finansiere os selv. Ikke bare ved at betale vores egen drift, men også vækste så vi kan skabe mere impact. Jo bedre vi udfører vores opgaver, des flere penge vil vi have fremadrettet, så vi kan skalere projekterne op.”
Hvor lille et økonomisk afkast kan I acceptere - og hvordan regner man i praksis med forventet afkast på så usikre investeringer?
”Det er selvfølgelig et spørgsmål, hvor meget risiko vi vil løbe. Vi skal blive selvfinansierende, men der er ikke bestemte mål om, at giver det ikke 20 procent om året så er det en fiasko. Det er en løbende diskussion og vurdering i bestyrelsen. En virksomhed som Samasource har en kæmpe impact, men ikke vanvittigt høje afkast. Med Samasource går vi efter 8 procent. Vi har også givet lån ned på 5 procent i rente – og det, der giver mest er 14 procent, men der er ingen anbefalinger af bestemte afkast.
“Vi skal blot blive en bæredygtig forretning med impact. Der er ingen deadline på, hvornår det skal blive bæredygtigt, men vores bestyrelse evaluerer løbende, hvordan det går. Derfra justerer de.”
”Det er også kun to år siden vi for alvor begyndte at investere. Vi kommer derfor helt sikkert til at justere også i vores overvejelser af den bedst sammensatte portefølje. Dvs. blandingen af egenkapital og lån – og hvor meget, der må være usikkert. Den dag, hvor vi ikke længere får pengene ‘gratis,’ skal vi som minimum kunne finansiere vores drift og vise, at impact-effekterne er der. Vi skal derfor blive dygtigere til at finde virksomheder, der gør det godt. Jo bedre de gør det, des mere kan vi geninvestere.”
Intet off-spin
Er der slet ikke noget off-spin tilbage til Bestseller-koncernen – eksempelvis imagepleje?
”Som sagt har vi hidtil ikke gjort meget ud af at fortælle, hvad vi gør. Men internt blandt tusindvis af Bestseller medarbejdere bliver der kommunikeret omkring Bestseller Foundation. Det er vigtigt for Anders Holch Povlsen, at det fylder noget i dagligdagen, at en del af de penge skabt på kerneforretningen bliver brugt til fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling.”
“Det er vigtigt at medarbejderne er ambassadører. Men der er ikke overvejelser om, at Bestseller Foundation skal smitte af på Bestsellers øvrige kerneforretning. Jeg har selv intet med den del af forretningen at gøre. Og Bestseller er eksempelvis ikke selv aktiv i Afrika, hvor fonden arbejder. I hvert fald ikke i øjeblikket. Betyder fonden så, at Bestsellers overordnede image bliver bedre? Jo måske, hvis vi gør vores arbejde godt nok. Men det er ikke et mål i sig selv.”
Er det I laver også filantropi – eller er det i sidste ende cool business? Eller et mix?
”Nogle vil nok kalde det forretningsdrevet filantropi, men filantropi er et gammeldags ord. Det er jo ikke det, som vi gør. Det er heller ikke cool business. Men vi prøver at lave bedre vilkår for mennesker og natur gennem forretninger.”
Stille ejere
Stilheden omkring fonden er i tråd med det lidt pressesky ry, som fondens formand har. Formand (og enedonor) er også CEO for den globale milliardforretning Bestseller, Anders Holch Povlsen, samt hans hustru, Anne Storm Holch Povlsen, som er bestyrelsesmedlem. Hertil er der tre øvrige bestyrelsesmedlemmer. Familien giver yderst få interviews. Ud over til kongelige begivenheder ser man dem heller ikke i kulørte blade. I Skotland, hvor familien har købt landområder, så kun den britiske dronning ejer mere, har pressen også svært ved at få den danske rigmand i tale. Bl.a. The Guardian har prøvet. For Bestseller Foundation er det heller ikke Anders Holch Povlsen, som udtaler sig, men Kristian Sloth Petersen. Og han har heller ingen planer om at bruge meget tid på det udadvendte.
“Der havde nok været en anderledes direkte, udadvendt kommunikation, hvis vi var afhængige af danskernes donationer – eller skulle sælge noget. Der er vi jo heldige som fond, at vi kun har én, enkelt glad giver, familien Holch Povlsen,” forklarer Kristian Sloth Petersen.
Han har været ansat af familien i seks år, og indadtil er der en anden, direkte kommunikation.
Det er dog hverken noget Bestseller Foundation praler med, annoncerer om eller lægger pressestrategier for. Nyhedsbrevet Danmarks Fonde har også selv henvendt sig til Bestseller Foundation for at få et interview om, hvad der skal ske med fonden. Ikke noget med PR-konsulenter og pressestrategier. Og det er ikke fordi noget er hemmeligt.
“I takt med, at vi synes vi har noget at sige, stiller vi gerne op. Det skal være troværdigt, så kommunikationen kommer step by step,” forklarer Kristian Sloth Petersen.
”Jeg har fået respekt for den måde, som familien styrer det på. Der er ikke noget bullshit,” fastslår Kristian Sloth Petersen – og bliver i tvivl om man nu kan tillade sig at sige det så direkte. Det kan man, mener journalisten.
Fakta om Bestseller Foundation
- Er en privat fond grundlagt af Bestseller-familien i 2015. Formand er Bestsellers CEO, Anders Holch Povlsen, samt hustru, Anne Storm Holch Povlsen, som bestyrelsesmedlem. Hertil tre øvrige bestyrelsesmedlemmer. Direktør er Kristian Sloth Petersen.
- Bestseller Foundation afløste en ren filantropisk fond fra 1995-2014.
- Bestseller Foundation vil reducere fattigdom via bæredygtig udvikling som impact investment i mindre forretninger i Afrika (Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda, Mauritius og Zambia) samt Indien.
- Hvad er impact investment? I ren form skal investeringerne skabe målbare sociale eller miljømæssige forbedringer – og afkastet kommer i anden række. Impact investment adskiller sig ved, at investorer skal acceptere et lavere afkast i bytte for forbedringer.
- Tre eksempler på Bestseller Foundations impact investments:
- Solcelle drevne kiosker i Afrika. Solcellerne giver lys i den afrikanske nat, køler mælk og fødevarer til salg, oplader mobiltelefoner, printere m.m. Der planlægges stor ekspansion af ”Solarkiosks”.
- ”There is money in honey”. I et partnerskab med Honey Care Africa sikres markedsadgang og kvalitetskontrol også for mindre biavlere. 6.000 biavlere er tilknyttet.
- I et partnerskab med firmaet Samasource i Kenya skabes digitale arbejdspladser som en vej ud af fattigdom. 1300 unge talenter bruge dem.
- Bestsellers globale milliardforretning for tøj og accessories blev grundlagt i 1975.
- Bestseller Foundation arbejder uafhængigt og er ikke direkte relateret til Bestsellers øvrige aktiviteter.
– opdateret d. 28.8.2018: I afsnittet om afkastkrav har vi tilføjet denne præcisering:
"De enkelte investeringsforretninger har dog afkastkrav og deadlines".