Industriens Fond gør nu ‘impact’ til kernen i fondens filantropiske aktiviteter. Syv nyformulerede principper skal sikre, at fonden med uddelinger på omkring 250 mio. kr. årligt lever maksimalt op til sit formål om at fremme dansk erhvervslivs konkurrenceevne.
Fremover skal de syv principper både hjælpe fondens ansøgere til at skrive stærkere ansøgninger, hjælpe fonden med at prioritere de indkomne ansøgninger på en mere systematisk måde og styrke fondens arbejde med at evaluere projekterne, når de er ovre.
Og så skal principperne ikke mindst gøre det muligt for fonden at måle sit samlede fodaftryk på tværs af alle dens projekter:
“Vi er optaget af impact ligesom mange andre fonde, fordi det i sidste ende er dét, det handler om: Hvilket fodaftryk sætter vores aktiviteter? Hvis man som fond ikke kan måle, hvordan det går med at udleve sin formålsparagraf, så har man jo bind for øjnene,” siger administrerende direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.
Ifølge Thomas Hofman-Bang er evaluering og impact tæt forbundet med selve filantropiens legitimitet. Og dén legitimitet vil samfundet i de kommende år udfordre, hvis fondene ikke fortsat følger med tiden, mener han.
Den nye agenda er impact, hvor den tidligere var transparens.
Thomas Hofman-Bang – administrerende direktør, Industriens Fond
“Spørgsmålet om legitimitet er jo helt centralt for fondene. Samfundet stiller i stigende grad krav til fondene, og den nye agenda er impact, hvor den tidligere var transparens. Hvis vi ikke kan svare meningsfyldt på, hvad der kommer ud af vores indsats, så vil samfundet – med rette – udfordre fondene på det. De fonde, der ikke kan rapportere, måle og dermed dokumentere, at de gør en forskel, vil blive udfordret. Det er en del af samfundskontrakten,” siger Thomas Hofman-Bang.
Principperne udspringer af erfaring
De syv nyformulerede principper handler kort fortalt om at få fondens filantropiske aktiviteter til at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne ved at gøre dens aktiviteter virksomhedsrelevante, bæredygtige, ambitiøse, katalyserende, proaktive og anvendte.
Og selvom den konkrete formulering og definition af principperne er et nyt arbejdsredskab for fonden, så kommer principperne langt fra ud af det blå.
“En af vores kollegaer formulerede det sådan, at principperne udspringer af fondens kollektive intelligens. Når man ser på principperne, er de jo ikke raketvidenskab, men ret intuitive. Men det var faktisk en længere rejse at komme frem til principperne. Der har været alverdens andre overskrifter i spil undervejs, og vi har brugt lang tid på at formulere, hvad vi mener med de her principper. Vi har udfordret os selv igen og igen i iterative forløb for at blive helt skarpe på at komme ind til kernen,” siger Thomas Hofman-Bang.
Ved siden af ham sidder to af fondens medarbejdere, der har været tættest på arbejdet med de nye impact-principper, nemlig udviklingschef Charlotte Kjeldsen Krarup og projektleder Brian Christensen.
– Men I siger også, at der er en objektiv – eller videnskabelig – forbindelse mellem de her principper og konkurrenceevne?
“Da vi havde fundet principperne og var blevet enige om, at det er de rigtige principper, fik vi Iris Group [konsulenthus, red.] til at dokumentere, at der – med udgangspunkt i litteratur og forskning – er god årsagssammenhæng mellem konkurrenceevne og de valgte principper Det arbejde viste, at de projekter, som følger principperne alt andet lige vil give større impact på konkurrenceevne end projekter, der ikke gør.” siger Brian Christensen.
Vi vil gerne være med til at skabe yderligere debat om, hvad impact egentlig handler om.
Thomas Hofman-Bang – administrerende direktør, Industriens Fond
Og ifølge Thomas Hofman-Bang er denne årsagssammenhæng central for fondens filantropiske arbejde, der altid har drejet sig om at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne.
“Ud fra de faktiske erfaringer af, hvor vi skabte konkurrenceevne, så byggede vi principperne. På den måde var vi i stand til at påvise årsagssammenhængen mellem principperne og konkurrenceevnen. For det er jo helt, helt afgørende, at der er den årsagssammenhæng, og at det er de her principper, der driver konkurrenceevnen. Og dermed er verden jo lige pludselig blevet ‘nem’ – i citationstegn. For ved at være sikker på, at alle vores projekter lever fornuftigt op til principperne på bevillingstidspunktet, og ved at de forhåbentlig også gør det, når de har leveret, så har vi jo årsagssammenhængen i og med, at vi allerede har dokumenteret, at der er en sammenhæng mellem de syv principper og konkurrenceevne. Dermed vil vi være i stand til på tværs af alle vores projekter at afrapportere på, hvordan det går med at styrke konkurrenceevnen,” siger Thomas Hofman-Bang.
– Det lyder næsten for godt til at være sandt, at I trækker på alt det, I har gjort hidtil, og derefter finder et konsulenthus forskningsmæssigt belæg for, at det er det rigtige at gøre?
“Det kan man godt sige, men omvendt kan man sige, at alt der er foregået i projekterne de sidste ti år jo ikke er tilfældigt. Det har ikke været dokumenteret i form af søgninger i tidsskrifter og artikler, men fondens medarbejdere og ledelse har jo en dyb forståelse for, hvad konkurrenceevne er, og de har ageret ud fra både viden og erfaring. Derfor er det ikke tilfældigt – når man kondenserer al den erfaring – at man lander, hvor man lander. Det er jo foregået med udgangspunkt i en masse erfaringer og intuitioner om, hvad der egentlig driver konkurrenceevne. Og det ved vi jo godt,” siger Thomas Hofman-Bang.
Principperne skal hjælpe ansøgerne
Udover at gøre det muligt for fonden at rapportere om sit samlede fodaftryk, så forventer Industriens Fond også, at de nye principper vil gøre ansøgningerne og dermed i sidste ende fondens aktiviteter bedre, siger Charlotte Kjeldsen Krarup.
Principperne kan nemlig fungere som vigtige retningslinjer for fondens ansøgere og deres partnere ude i samfundet.
De syv principper for impactDe syv principper for impact i Industriens Fond:
1. Konkurrenceevne
Fremme dansk erhvervslivs konkurrenceevne til gavn for Danmark ved at styrke viden, kompetencer, innovation, ny teknologi og internationalisering.
Baggrunden er, at viden, kompetencer, innovation, ny teknologi og internationalisering har stor og stigende betydning for udviklingen af produktiviteten.
2. Virksomhedsrelevant
Forstå virksomhedernes muligheder og udfordringer. Støt virksomhederne i at udnytte muligheder. Skab virksomhedsnære forandringer. Afhjælp begrænsninger og udækkede behov.
Baggrunden er, at en grundig, struktureret afdækning af behov er vigtig for innovationsaktiviteters succes. Virksomhedernes tidlige indflydelse på et projekts mål og design har stor betydning for virksomheders engagement og projektets succes.
3. Bæredygtigt
Adressér globale udfordringer. Støt virksomhederne i at realisere forretningspotentialet i løsninger, som er økonomisk, socialt, miljø- og klimamæssigt holdbare.
Baggrunden er, at virksomheder med fokus på bæredygtighed og globale udfordringer har en højere vækst end andre virksomheder. Investeringer i grøn teknologi har større afkast end andre investeringer og afkastet af grønne investeringer er stigende.
4. Ambitiøst
Sæt barren højt, tænk nyt og globalt. Udnyt styrkepositioner og find de bedste løsninger, der kan komme mange til gavn.
Baggrunden er, at projektet med fokus på en regions eller et lands erhvervsmæssige styrkepositioner har større impact på vækst og produktivitet end andre projekter.
5. Katalyserende
Samskab løsninger og skab synergi, dialog, samarbejde og partnerskaber på tværs af projekter og aktører. Skab ejerskab og et fair, transparent og tillidsfuldt klima og brug hinandens viden, erfaringer og kompetencer.
Baggrunden er, at samarbejdsprojekter med videninstitutioner styrker virksomheders innovation og produktivitet, og projekter med en høj grad af tværdisciplinaritet fører til en større erhvervsmæssig impact.
6. Proaktivt
Forstå og vær på forkant med udviklingen. Fasthold relevans igennem løbende tilpasning. Vær risikovillig og tag kalkulerede risici.
Baggrunden er, at fleksibilitet ofte fører til en højere succesrate, mere engagement og bedre innovation.
7. Anvendt
Skab værdi for og styrk kompetencer hos fondens målgrupper. Udbred og bring resultater og viden i anvendelse i erhvervslivet med særligt fokus på fondens målgrupper.
Baggrunden er, at videnspredning er vigtig, da spillover-effekter ofte overstiger de umiddelbare effekter for de deltagende virksomheder.
“Principperne hjælper også vores ansøgere med at udtænke projekter og lave de vægtninger, der skal til. Projekterne opstår jo i et samspil med os og partnere ude i samfundet, og når principperne bliver kendt, kan de fungere som en guide. For så kan ansøgerne stille sig selv spørgsmålene: Er vi proaktive, er vi ambitiøse og så videre. Når ansøgerne ved, at vi gerne vil have, at de skal være meget proaktive og ambitiøse, så kan de måske skrue lidt op for ambitionsniveauet,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup.
Håbet er også, at principperne kan være med til at forbedre den løbende samtale mellem fonden og ansøgerne, så den bliver så relevant som muligt.
“Som fond har vi jo en fælles interesse med alle vores ansøgere i at gøre tingene bedst muligt. Og principperne kan også være med til at styrke dialogen undervejs med projektejerne, så vi snakker om det rigtige og det spændende frem for KPI'er, der måske handler om antallet af deltagere på en workshop. I stedet snakker vi om proaktivitet og ambition. Det er en sjovere samtale for os alle sammen,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup.
Impact på fondsniveau
Det er ikke nyt for Industriens Fond at evaluere sine aktiviteter. Men med de syv nyformulerede principper bliver det i modsætning til tidligere nu muligt at gå på tværs af projekterne for at få et billede af fondens samlede impact.
"Det bliver nemt som med æbler og pærer og bananer, hvis du prøver at lægge produktion, internationalisering og bæredygtighed sammen. Men nu har vi lige pludselig fået et værktøj, der går på tværs. Så nu kan vi diskutere princippet ‘virksomhedsrelevant’ på tværs af alle vores projekter – uanset hvilken type projekt, der er tale om. Det muliggør, at vi kan tage summen på fondsniveau af hundrede projekter og drøfte principper som ‘proaktivt’, ‘anvendt’, ‘katalyserende’ på tværs af vores projekter. Summen er nogle konklusioner om, i hvor høj grad vi lykkes med at skubbe på konkurrenceevnen og hvorfor,” siger Thomas Hofman-Bang.
– Og om nogle år vil I forhåbentlig se, at Industriens Fond bliver bedre og bedre til at skubbe på konkurrenceevnen. Men for at kunne måle den forandring, må principperne ikke ændre sig for meget. Hvor længe regner I med, at de samme principper kan holde?
“Vi regner med, at de kan holde længe, og det skal de også. Vi går i gang med det her arbejde nu, men det er først om nogle år, at vi kan begynde at drage konklusioner. Om syv-otte år har vi så meget erfaring, at vi måske justerer lidt på principperne, hvis vi f.eks. kan se, at noget er vigtigere end andet, eller at nogle af formuleringerne, hvor vi folder de syv principper ud, skal have et lidt andet tvist,” siger Thomas Hofman-Bang.
Efter at have været igennem udviklingen af de syv principper håber han, at andre fonde fremover også vil dele og diskutere deres erfaringer med evaluering og impact med hinanden.
“Vi vil gerne være med til at skabe yderligere debat om, hvad impact egentlig handler om. Hvilke veje er der til at levere på den her udfordring for fondene? Der er diversitet, spændvidde og mange muligheder i det her felt. Det er ikke one-size-fits-all,” slutter Thomas Hofman-Bang.