De 1,3 mio. kunder i Tryg og Alka bidrager hvert år til, at hundredvis af mio. kr. triller ind i den store pengetank, som står bag Trygfonden. Nu har Tryghedsgruppen besluttet en ny samlet strategi, som skal sikre, at medlemmerne får mere konkret indflydelse på, hvordan pengene bliver rullet ud igen – blandt andet via de almennyttige uddelinger fra Trygfonden.
Det er første gang Tryghedsgruppen præsenterer en sammenhængende strategi, som går på tværs af alt det som foreningen beskæftiger sig med – nemlig hovedejerskabet af forsikringsselskabet Tryg, forvaltning af den milliardstore frie formue, almennyttige aktiviteter i Trygfonden samt medlemsdemokrati og medlemsbonus i den kundeejede forening.
”Selve den filantropiske delstrategi ligger fast – både i forhold til de store samfundsudfordringer og de regionale og lokale indsatser. Men noget af det vores repræsentantskab synes, giver rigtig meget værdi, er at deltage i uddelingsaktiviteterne,” siger Tryghedsgruppens nye administrerende direktør, Rie Odsbjerg Werner.
Som et led i de nye strategiske overvejelser har repræsentantskabet derfor nedsat et medlemsudvalg, der har haft til opgave at lave et katalog over mulighederne for i højere grad at involvere medlemmerne i de filantropiske aktiviteter.
”Et klart signal fra udvalget har været, at der skal være et spor, som går på involvering af medlemmer i forhold til de regionale og lokale indsatser. Det er noget af det vi skal til at kigge på, hvordan vi kan gøre i praksis,” siger Rie Odsbjerg Werner og nævner som eksempler medlemsinvolvering i Trygfondens besøgshundetjeneste og hjerteløberprojektet.
Ud af Trygfondens årlige uddelingsbudget på 600 mio. kr. er 70 mio. kr. afsat til lokale uddelinger via de fem regionale råd, hvor det er de regionale repræsentanter, der beslutter hvordan pengene skal fordeles.
I næste måned begynder opstillingen af kandidater til årets repræsentantskabsvalg i region hovedstaden, der med ca. en halv million forsikringskunder har 21 ud af Tryghedsgruppens 70 repræsentantskabsposter.
Rie Odsbjerg Werner forventer, at det øgede strategiske fokus på at engagere medlemmerne i Tryghedsgruppens aktiviteter vil blive afspejlet i det kommende valg.
”Det vil være naturligt, at kandidaterne gør det til en del af valgkampen og kommer med forslag til, hvordan medlemmerne kan inddrages i Trygfondens aktiviteter,” siger hun.
Sidste år var det repræsentantskabsmedlemmerne fra region Nordjylland, som var på valg. For at øge valgdeltagelsen indførte Tryghedsgruppen for første gang medlemsmøder, hvor medlemmerne kunne møde de lokale kandidater forud for selve valget.
I år er der planlagt syv medlemsmøder i region hovedstaden, fortæller Rie Odsbjerg Werner.
”Vi tror på, at når vi laver aktiviteter mellem valgene, så bliver der skabt en større interesse for Tryghedsgruppens arbejde, som giver en afsmittende effekt på valgdeltagelsen,” siger hun.
Overskudsdeling med Trygfonden falder
Siden 2015 har Tryghedsgruppen brugt en del af sit overskud til at betale bonus tilbage til medlemmerne. Tryghedsgruppen ejer ca. 60 pct. af aktierne i Tryg A/S og det er udbyttet herfra, som udgør den største indtægtskilde for Tryghedsgruppen. De sidste fire år er der udbetalt bonus svarende til 8 pct. af medlemmernes forsikringspræmier til Tryg – i alt har Tryghedsgruppen udbetalt knap 4 mia. kr. i medlemsbonus.
Trygfondens andel af overskudsanvendelsen har de seneste år været faldende, og af sidste års overskud på næsten 1,6 mia. kr. blev de 925 mio. kr. tilbagebetalt til forsikringskunderne og 600 mio. kr. gik til de almennyttige aktiviteter i Trygfonden.
I den nye strategi er der fortsat lagt op til en ramme for medlemsbonus på mellem 5 og 8 pct. af forsikringspræmierne, mens der ikke er fastsat en ramme Trygfondens uddelingsniveau.
”Hvor stor en andel af overskuddet, der skal gå til uddelinger og til medlemsbonus er en beslutning, der tages af repræsentantskabet – henholdsvis på efterårsmødet og på forårsmødet på baggrund af en indstilling fra bestyrelsen,” siger Rie Odsbjerg Werner.
I forbindelse ledelsesrokaderne i Tryghedsgruppen er det besluttet ikke at genbesætte stillingen som direktør for Trygfonden efter Gurli Martinussen meldte sin afgang med udgangen af september måned.
Men færre ledelseskræfter på det filantropiske område skal ikke ses som en nedprioritering af Trygfondens arbejde, understreger Rie Odsbjerg Werner, der sammen med økonomidirektør, Ulrik Andersson udgør den nye direktion.
”Vi har lagt vægt på, at vi ledelsesmæssigt er et team, der kan se tingene på tværs,” siger Rie Odsbjerg Werner.
Eksempelvis bliver det fremover Ulrik Andersson, der varetager bestyrelsesposten i Den Sociale Kapitalfond, mens Rie Odsbjerg Werner som administrerende direktør vil stå for samarbejdet med de øvrige fonde i sektoren.
”Jeg glæder mig meget til at møde mine fondskolleger. Der ligger en stor rolle i at gå sammen om at løse nogle af de store samfundsudfordringer, og derfor tror jeg også, at Trygfonden fremover kommer til at være endnu mere involveret i brede alliancer og ikke kun i partnerskaber,” siger hun.