Fondsejede medier udgør rygraden i den publicistiske folkeoplysning og formidlingen af den offentlige debat i Danmark. På trods af faldende oplagstal og færre annonceindtægter sikrer fondsejerskabet, at medier som eksempelvis Fyens Stiftstidende, Nordjyske Medier, Jyllands-Posten, Politiken og Kristeligt Dagblad fortsat kan levere pålidelig journalistisk om væsentlige samfundsforhold både nationalt og lokalt (se tabellen over publicistiske fonde nedenfor).
Mens 47 pct. af befolkningen har tillid til nyhedsorganisationerne i Danmark, så ligger de tilsvarende tal lavere i både Norge (42 pct.), Sverige (36 pct.) og USA (30 pct.). Det fremgår af en ny rapport fra Danske Medier om mediernes betydning for samfundet, borgerne og økonomien.
Netop pålidelig og troværdig nyheds- og debatformidling er en af de væsentlige samfundsgavnlige effekter, som udspringer af den særlige danske model for fondsejede medier. Specielt i en tid, hvor mediebilledet bliver stadig mere broget. Det fortæller professor i medieledelse, Anker Brink Lund:
”Siden 1999 har vi med jævne mellemrum lavet forskningsbaserede analyser af den journalistiske fødekæde. Selvom der i mellemtiden er kommet mange nye medier på banen, er det stadigvæk fra de fondsejede dagbladsredaktioner, at hovedparten af de originale nyheder og den redigerede debat genereres. Netop redigeringen af stoffet er helt afgørende i en tid, hvor alle og enhver kan sætte rygter og ’fake news’ på internettet,” siger han.
Bladfonde reinvesterer i journalistik
Udover sin medieforskning har Anker Brink Lund i en årrække forsket i fondes betydning for samfundet. Han peger på, at det er de klassiske karakteristika ved den danske fondsmodel, nemlig det langsigtede og tålmodige ejerskab uden kortsigtede finansielle afkastkrav, der er årsagen til, at de fondsejede publicistiske medier spiller en så vigtig rolle i det danske mediebillede:
”Danmark har et mere pluralistisk medielandskab end de fleste af de lande, vi plejer at sammenligne os med. Det hænger sammen med, at fondsejede virksomheder kun i meget begrænset omfang betaler udbytte til udenforstående. Overskud geninvesteres i journalistikken. Så selvom der har været massiv tilbagegang i abonnementer og annonceindtægter, har ingen af de fondsejede medier drejet nøglen om,” siger han.
Og det er ikke kun de landsdækkende medier, der har fordel af fondsejerskabet. Som det fremgår af tabellen nedenfor, er en række regionale og lokale trykte og digitale medier også ejet af fonde.
”I de seneste år er der sket en massiv konsolidering af mediebranchen. Der indgår f.eks. flere fondsejede virksomheder blandt de 13 dagblade, 57 ugeaviser og 4 radiostationer, der i 2015 dannede fusionen Jysk Fynske Medier. Med lokalt forankret fondseje kan man dog også vælge at stå udenfor sådanne sammenslutninger, som bl.a. Herlev Bladet, Herning Folkeblad og Esbjerg Ugeavis har gjort,” siger Anker Brink Lund.
Uddelinger til journalistiske formål
Udover drift af trykte og digitale medier bidrager de publicistiske fonde også med almennyttige uddelinger på især de kulturelle og sociale områder, ligesom en stor del af donationerne går til journalistiske formål inden for efteruddannelse, offentlig debat og digitalisering af historiske avisarkiver. Ni publicistiske fonde, der ejer en lang række lokale og landsdækkende medier, uddeler årligt mellem 17 og 19 mio. kr. til almennyttige formål.
Eksempelvis får Politiken-fonden hvert år cirka 4,5 mio. kr. i udbytte fra Politiken Holding A/S, som fonden ejer sammen med Ellen Hørups Fond. Pengene stammer fra JP/Politikens Hus, som Politiken Holding ejer halvdelen af.
Politiken-fonden uddeler hvert år godt 5 mio. kr., hvoraf 3,6 mio. i 2017 gik til kulturelle formål og 1,1 mio. gik til pressemæssige formål.
Også den Fynske Bladfond, som via Fyens Stiftstidende A/S er medejer af Jysk Fynske medier, uddeler hvert år til pressemæssige formål og journalistisk efteruddannelse mm. For eksempel har fonden siden 2011 hvert år uddelt 500.000 kr. til Fyens Stiftstidendes Fellowship, som giver modtageren mulighed for at tage orlov og fordybe sig i et selvvalgt emne på Center for Journalistik ved Syddansk Universitet.
Den Fynske Bladfond støtter også Det Fynske Folkemøde og digitalisering af de pressefotografier, som Fyens Stiftstidendes pressefotografer har taget i perioden 1943 til 1970.
Også en række helt lokale aviser er overgået til fondsejerskab. Det gælder eksempelvis Fonden for Herlev Bladet, som er stiftet i 2007 med det formål ”at sikre, at der i Herlev til stadighed skabes og opretholdes lokal identitet via printmedier og/eller digitale medier samt andre dertil egnede medier.”
Fonden Herlev Bladet støtter kultur-, idræts- og foreningslivet med godt 1,5 mio. kr. årligt
Uddelinger til kulturelle, sociale og pressemæssige formål
Fond, mio. kr. | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
---|---|---|---|---|
Bornholms Tidendes Fond | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Den Fynske Bladfond | 3,3 | 6,0 | 8,8 | 8,9 |
Esbjerg Ugeavis Fond | 1,1 | 0,9 | 1,3 | 1,0 |
Fonden Herlev Bladet | 1,8 | 1,7 | 1,0 | 0,8 |
Herning Folkeblads Fond | 0,5 | 0,1 | 0,2 | 0,1 |
Jyllands-Postens Fond | 2,4 | 2,6 | 2,5 | 2,7 |
Kristeligt Dagblads Fond | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Politiken-fonden | 5,3 | 5,4 | 4,9 | 3,3 |
Aalborg Stiftstidendes Fond | 2,8 | 1,8 | 0,3 | 0,3 |
17,2 | 18,6 | 19,1 | 17,2 |
Disse mediehuse ejer fondene
Bornholms Tidendes Fond | Ejer 70 pct. af aktierne i Bornholms Tidende A/S |
Den Fynske Bladfond | Ejer samtlige aktier i Fyens Stifttidende A/S, som ejer 68,5 pct. af Fynske Medier P/S , der er ejer 47,5 pct. af driftsselskabet Jysk Fynske Medier P/S. |
Esbjerg Ugeavis's Fond | Ejer samtlige aktier i Esbjerg Ugeavis A/S |
Fonden Herlev Bladet | Fonden ejer og driver Herlev Bladet |
Herning Folkeblads Fond | Ejer samtlige aktier i Hernings Folkeblad A/S |
Jyllands-Postens Fond | Ejer samtlige aktier i Jyllands Posten Holding A/S, som ejer 50 pct. af JP/Poltikens Hus. |
Kristeligt Dagblads Fond | Ejer 41 pct. af aktierne i Kristeligt Dagblad |
Politiken-fonden | Ejer 88 pct. af Politiken Holding A/S, Ellen Hørups Fond ejer de sidste 12 pct. |
Aalborg Stiftstidendes Fond | Aalborg Stiftstidendes Fond ejer 91 % af NORDJYSKE Holding. Koncernen omfatter NORDJYSKE Medier, den næstældste medievirksomhed i Danmark. |