Syv fonde har postet omkring 50 mio. kr. i Teach First Danmark, som engagerer akademikere til at arbejde på fuld tid som folkeskolelærere, mens akademikerne samtidig – også på fuld tid – tager en merituddannelse som folkeskolelærer på Københavns Professionshøjskole eller Professionshøjskolen Absalon.
Fondsmidlerne er nu ved at være brugt, men ifølge Radikale Venstre er idéen bag Teach First Danmark så god, at partiet nu vil forankre konceptet ved at støtte det med 18 mio. kr. på finansloven (pdf).
Men langt fra alle er begejstrede for at give offentlige midler til Teach First Danmark, der har eksisteret siden 2014. Blandt andet har fem uddannelseschefer blandet sig i debatten på mediet Skolemonitor med en hård kritik.
“Teach First er først og fremmest en rekrutteringskampagne, der tager udfordringen med at rekruttere højt kvalificerede lærere til de udsatte boligområder som gidsel i en indsats, der egentlig bare handler om at lave forretning,” lyder kritikken blandt andet.
Én af de fem uddannelseschefer bag kritikken er prorektor Alexander von Oettingen fra professionshøjskolen UC Syd. Han advarer imod, at offentlig støtte til Teach First kan skabe en uheldig slingrekurs i uddannelsen af lærere.
"Læreruddannelsen har været under udvikling i årtier. Jeg bruger rigtig meget af min tid på den opgave. Jeg mener, at det politiske niveau skal fastholde fokus på den langsigtede strategi, som vi har lagt, og ikke begynde at eksperimentere med forskellige koncepter,” siger han.
Han understreger, at han intet har imod, at fonde støtter Teach First Danmark.
"Det synes jeg er fint – det kan fondene selvfølgelig vælge at gøre. Min kritik starter egentlig først for alvor der, hvor der skal bruges offentlige midler," siger Alexander von Oettingen.
Vi mener, at dem, der faktisk vil få gavn af, at vi fik støtte, er elever og folkeskoler i udsatte boligområder, som har svært ved at finde kvalificerede lærere i bl.a. STEM-fagene.
Jesper Bergmann – direktør, Teach First Danmark
Hos Teach First Danmark mener direktør Jesper Bergmann til gengæld, at kritikken er forfejlet. Det går ikke ud over den ordinære meritlæreruddannelse, hvis Teach First kommer på finansloven, som De Radikale foreslår.
“Vi mener, at dem, der faktisk vil få gavn af, at vi fik støtte, er elever og folkeskoler i udsatte boligområder, som har svært ved at finde kvalificerede lærere i bl.a. STEM-fagene. Men derudover vil det jo også være netop professionshøjskolerne. De modtager taxameterpenge og deltagerbetaling for alle Teach First-studerende på lige vilkår med andre studerende,” siger Jesper Bergmann.
Supplement
Om Teach First fungerer på lige vilkår med den almindelige meritlæreruddannelse er netop et af stridspunkterne i sagen.
Lærerne fra Teach First uddannes som andre meritlærere på Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon. De skal igennem samme pensum, samme eksamener og samme studieordning som andre meritstuderende.
Men akademikerne tager uddannelsen, mens de varetager en stilling som fuldtidsansatte lærere på folkeskoler i udsatte boligområder.
Og at man kan tage en uddannelse som meritlærer på to år, imens man arbejder på fuld tid, undrer Alexander von Oettingen.
“Det er et mærkeligt signal at sende et eller andet sted. Du kan godt blive lærer på aftenskole med venstre hånd. Det handler lidt om stolthed også," siger han.
Jesper Bergmann er til gengæld ikke bekymret for, at den store arbejdsbyrde går ud over selve fagligheden hos lærerne fra Teach First.
“Men Alexander von Oettingen har en pointe i, at det kan være for hårdt at skulle komprimere uddannelsen ned til to år. Det har vi også lyttet til. Det er ikke vigtigt for os, at man skal gennemføre uddannelsen på to år, især ikke når størstedelen fortsætter. Men jeg tror gerne, at dem, der har gennemført meritlæreruddannelsen fra Teach First deler deres eksamensbevis fra meritlæreruddannelsen, og jeg tror ikke, at de har noget at skamme sig over,” siger Jesper Bergmann.
Men når jeg kigger på, hvor svært det er at få en læreruddannelse til at fungere, som også hos politikerne har en vis tillid, så er jeg bare meget afhængig af, at det politiske niveau spiller med.
Alexander von Oettingen – prorektor, UC Syd
I det hele taget har han svært ved at få øje på, at Teach First på nogen måde skulle levere dårligere lærere til folkeskolen end den traditionelle læreruddannelse.
“Vi har nogle meget, meget overbevisende udsagn fra skolelederne, hvor 97 pct. mener, at vores lærere styrker elevernes trivsel og faglighed. Ingen mener, at vores lærere er dårligere end nyuddannede lærere på nogen parametre. De mener faktisk, at vores lærere er dygtigere på en række områder. Hvis vores koncept ikke var godt, så ville det også undre mig, at 90 pct. af vores lærere fortsætter med at undervise efter vores to-års program,” siger Jesper Bergmann.
– Jeres lærere kommer ud på skoler, hvor der er lærermangel. Kan skolelederne ikke have en tendens til at se meget positivt på jeres læreres bidrag, hvis alternativet er at stå uden nok lærere?
“Jeg kan ikke svare på skoleledernes vegne. Men i evalueringen svarer de på, hvordan de ser vores lærere i forhold til andre nyuddannede lærere, og her er de positive. Vi er også glade for, at rigtig mange af de skoler, der ansætter vores lærere også tidligere har ansat vores lærere. Der er en indikation af tilfredshed. Det er vores opfattelse, at skolelederne generelt er tilfredse,” siger Jesper Bergmann.
Nye øjne
Interessen for Teach First blandt akademikere er ifølge organisationens egne tal overvældende. Teach First har siden starten modtaget over 2.800 ansøgninger, mens der kun er optaget 251 i løbet af de seks årgange, som indtil videre har været igennem uddannelsen.
– Alexander von Oettingen, er det ikke meget godt at have alternativer til det gammeldags, offentlige system – et frisk pust, der kan tilbyde noget, som ovenikøbet kan markedsføres over for de interesserede?
"Det er en pointe og et argument, som jeg gerne vil anerkende. Der kan være alternative muligheder for at fange nogle kandidater, som man ellers ikke ville fange. Men når jeg kigger på, hvor svært det er at få en læreruddannelse til at fungere, som også hos politikerne har en vis tillid, så er jeg bare meget afhængig af, at det politiske niveau spiller med,” siger Alexander von Oettingen og uddyber:
“Det politiske niveau skal helst ikke begynde at tænke ‘hvad er det næste’? Der er jo sådan set ikke nogen grænser for de her forskellige nationale og internationale koncepter. Jeg tænker, at det er bedst for samfundet, hvis vi udviklingsmæssigt fastholder et kritisk blik på den læreruddannelse, vi har udviklet gennem mange år. Hvor skal vi udvikle den, hvor skal vi fastholde den, fordi den faktisk er velfungerende? Det er dét, jeg har brug for fra det politiske niveau,” siger han.
– Hvad mener I med, at Teach First egentlig bare handler om at lave forretning?
“Den vil jeg gerne modificere, og jeg har selv været lidt ked af kritikpunktet. Selvfølgelig skal de ansatte have noget for deres arbejde, og det er båret af en social interesse for at gøre noget godt for nogle børn i samfundet. Det er selvfølgelig ikke bare fordi, at Teach First vil lave profit, score kassen og så smutte til Bahamas,” siger Alexander von Oettingen.
Kopiere skamløst
At Teach First ikke er en forretning mener Jesper Bergmann burde stå helt klart. Han peger på, at Teach First Danmark altid har opfordret professionshøjskolerne til skamløst at kopiere alt ved konceptet, som faktisk virker.
På den måde håber uddannelsen at udgøre et frugtbart supplement frem for en konkurrent til den eksisterende læreruddannelse.
Det er tankevækkende, at mens der er ledige pladser på alle læreruddannelserne, så får vi ti gange så mange ansøgere, som vi kan optage.
Jesper Bergmann – direktør, Teach First Danmark
“Vi er et supplement og skal ikke uddanne en ret stor del af landets lærere. Meritlæreruddannelsen findes i forvejen, men vi kan konstatere, at vi er i stand til at tiltrække en anden type ansøgere end meritlæreruddannelsen, og som gennemfører programmet og bliver i folkeskolen som uddannede lærere. Frafaldet på den ordinære meritlæreruddannelsen er 50 pct., mens vores er på 10 pct.,” siger Jesper Bergmann og uddyber:
“Vi er en non-profit forening og vil gerne dele vores resultater. Jeg synes, at de andre læreruddannelser i meget høj grad bør tænke over, hvordan de vil kopiere noget af Teach First Danmark, og hvordan de kan lære af os. Det er tankevækkende, at mens der er ledige pladser på alle læreruddannelserne, så får vi ti gange så mange ansøgere, som vi kan optage. Måske hænger det sammen med, at vi har en fantastisk god lærerfaglig mentorordning, som jeg ved, at mange af de læreruddannede kolleger til de studerende fra Teach First ude på skolerne er misundelige på,” siger Jesper Bergmann.
Han mener, at kritikken af Teach First Danmark kan stamme fra en opfattelse af, at finanslovsbevillinger til Teach First er lig med færre penge til de øvrige læreruddannelser.
"Jeg kan være bange for, at der er en misforståelse om, at det her er et nulsumsspil: Hvis pengene går til os, så går de fra læreruddannelsen. Sådan ser jeg det slet ikke. Vi er et supplement, vi kan noget andet,” siger Jesper Bergmann.
Disse fonde har støttet Teach First
A.P. Møller Fonden – 12 mio. kr.: A.P. Møller Fonden har støttet Teach First Danmark, KP og Absalon med en bevilling, der skal styrke koblingen mellem undervisningen på skolerne og den sideløbende meritlæreruddannelse og mentorvejledning. Derudover støtter bevillingen samarbejdet med skoler og kommuner og sikrer finansiering i en overgangsperiode, hvor der arbejdes på offentlig betaling af programmet.
Industriens Fond – 10,6 mio. kr.: Industriens Fond har støttet Teach First Danmark i to omgange i hhv. 2016-2019 med 3,9 mio kr. og fra 2020-2023 med 6,7 mio. kr. I begge omgange er støtten bevilget til Teach First Danmarks science-strategi, som skal få flere elever i folkeskolen til at interessere sig for matematik og naturfag i kraft af flere dygtige lærere fra Teach First Danmark, der tilegner sig den nyeste viden inden for naturfagenes didaktik og metode.
Egmont Fonden – 10,45 mio. kr.: Egmont Fonden har støttet Teach First Danmark med to bevillinger gennem fondens Spireprogram, som har fokus på at udvikle, afprøve og udbrede nye koncepter, der kan styrke udsatte børn og unges læring og livsduelighed.
Novo Nordisk Fonden – 7,5 mio. kr.: Novo Nordisk Fonden har støttet Teach First Danmark med en bevilling til at videreudvikle og udbrede Teach First Danmarks program til hele landet. Målet er at styrke de faglige færdigheder hos op mod til 15.000 børn i folkeskoler i socialt udsatte områder i Danmark frem mod 2020.
Trygfonden – 5,55 mio. kr.: Trygfonden har støttet Teach First Danmark med to bevillinger, der har haft fokus på opstart af Teach First Danmarks forskningsbaserede lærerfaglige mentorordning, samt lancering af første årgang af Teach First Danmark-programmet.
Østifterne – 1,35 mio.: kr. Østifterne har støttet Teach First Danmark med en bevilling til at understøtte, at Teach First Danmark også skal findes uden for hovedstadsområdet.
Augustinus Fonden – 1,05 mio. kr.: Augustinus Fonden har støttet Teach First Danmark med to bevillinger, der primært understøtter Teach First Danmarks rekruttering af dygtige kandidater med en universitetsbaggrund.