Natur, kultur, arkitektur, forskning og sociale formål. Det er blot et udsnit af de mange formål, som danske fonde netop nu støtter gennem formaliserede partnerskaber med offentlige myndigheder.
Det viser en ny undersøgelse af offentlig-fondslige partnerskaber foretaget af Fundats (se listen under artiklen).
Undersøgelsen viser også, at der er mindst 60 aktive partnerskaber mellem en række større kommuner, regionerne og flere ministerier på den ene side og fonde eller fondslignende foreninger på den anden side.
Både de helt store og de helt små fonde har aktive partnerskaber med den offentlige sektor, viser undersøgelsen. I den store ende af skalaen er f.eks. Novo Nordisk Fondens milliardsatsning på ambulante diabetescentre i partnerskab med landets fem regioner.
I den mindre ende finder man eksempelvis Fonden Kaj Kjær Flora og Fauna, der i et partnerskab med Naturstyrelsen vil genskabe naturtilstanden og biodiversiteten på det fredede areal Munkens Klit syd for Løkken.
Og partnerskaberne mellem fonde og det offentlige rummer et stort potentiale. Men de indeholder også faldgruber, siger flere eksperter.
“Partnerskabsmetoden skal bringe viden, kapital og netværk sammen i en ny og større helhed. Flere aktører er stærkere sammen end hver for sig. Sammen kan man bedre skabe politisk opbakning, teste løsninger og udbrede dem,” siger projektchef, ph.d., Ulf Hjelmar fra Vive, der forsker i bl.a. offentlig-privat samarbejde.
Partnerskaber giver flere muligheder
Grundlæggende handler partnerskabsmetoden om at skabe øget værdi. Og for de offentlige aktører kan partnerskaber med fondene give god mening, fordi det skaber adgang til penge, men også til kompetencer, som ellers ikke findes i den offentlige organisation, siger professor Ole Helby Petersen, der leder Center for Forskning i Offentlig-Privat Samspil på Roskilde Universitet.
“Den offentlige part får på den måde adgang til viden og ekspertise, som den ikke selv har. Og det er også en tekstbogsforklaring på, hvorfor man skal indgå et samarbejde eller partnerskab,” siger Ole Helby Petersen.
Set fra fondenes side giver partnerskaberne, udover adgang til det offentliges viden og ekspertise, også andre fordele, siger han:
"For fondene kan partnerskaberne også være udtryk for, at man gerne vil tættere på den offentlige sektor. Så kan man både have hånd i hanke med, hvad der sker, og man får også et meget større ejerskab over projektets resultat. Det er forskelligt fra den traditionelle måde at drive fond på, hvor man ‘bare’ deler penge ud,” siger Ole Helby Petersen og uddyber:
“Når Rockwoolfonden f.eks. samarbejder med Vejle Kommune om at få folk i job, så står Rockwoolfondens navn på aftalen. Derfor får fonden mere af æren, hvis fondens interventionsforløb i kommunen går godt.”
Myndighedernes risici
Men selvom partnerskaber mellem fonde og det offentlige byder på fordele og muligheder, så indebærer arbejdsmetoden også en række risici. Risici af en helt anden karakter, end hvis fondene blot havde overført et pengebeløb til en modtager med en velformuleret ansøgning, mener Ole Helby Petersen.
“I eksemplet med Rockwoolfonden, så har fonden også en større del af risikoen, hvis det går galt. I et partnerskab vil fondens navn være tættere forbundet med projektet. Man står selv mere på mål for det, der bliver gjort. Omvendt kan man også bedre påvirke succesoplevelsen,” siger Ole Helby Petersen.
Udover omdømmerisikoen peger projektchef Ulf Hjelmar fra Vive også på arbejdsbyrden som en oplagt risikofaktor ved partnerskabsmodellen:
“Er det arbejdet værd? Det spørger mange sig selv om, når de erfarer det store arbejde, der ligger i at arbejde i partnerskaber. Én ting er at lave et projekt eller en indsats inden for sin egen organisations rammer. Hvis man går sammen med flere forskellige organisationer, på flere forskellige områder, på tværs af det offentlige og det private, så skal man jo kigge på sine egne mål og midler i forhold til andres og blive enige om ting gennem mange møder,” siger Ulf Hjelmar.
Og netop spørgsmålet om forskellige organisationers mål og midler er et sted, hvor partnerskabsmetoden også kan byde på risici for den offentlige part, mener Ole Helby Petersen:
“Selvom partnerskaber giver muligheder, så kan man på ulempesiden sige, at de offentlige partnere jo også forpligter sig til at bruge offentlige ressourcer. Og her vil fondene i vid udstrækning stille krav om, hvad de ressourcer skal bruges til. Det offentlige risikerer altså at rette nogle af sine aktiviteter en bestemt vej, fordi det er den vej, man kan få ekstra finansiering eller ekspertise fra en fond,“ siger Ole Helby Petersen.
De offentlige ledere, men også politikerne, har ansvar for at sikre, at de projekter, man sætter i gang, er vigtige for den offentlige sektor.
Ole Helby Petersen – Centerleder, Center for Forskning i Offentlig-Privat Samspil, Roskilde Universitet
Og det stiller krav til den offentlige sektor, mener han:
“De offentlige ledere, men også politikerne, har ansvar for at sikre, at de projekter, man sætter i gang, er vigtige for den offentlige sektor. Partnerskaber med fonde kan potentielt forskubbe offentlige indsatser i en bestemt retning. Det skal den offentlige sektor være rustet til at tage kritisk stilling til,” siger Ole Helby Petersen.
Juridiske snubletråde
Med udbredelsen af katalytisk filantropi og verdensmålenes fokus på partnerskaber, kan det virke oplagt for moderne fonde at kaste sig over partnerskabsmetoden.
Men også på den juridiske front er der både muligheder og risici at tage i betragtning for både fonde og offentlige instanser.
Det fortæller professor i jura Karsten Naundrup Olesen fra Københavns Universitet, der forsker i juridiske aspekter af den offentlige sektors markedsaktiviteter.
Han fremhæver tre eksempler på områder, hvor partnerskabsmetoden bør give anledning til grundigt forarbejde. Første punkt handler om gennemsigtighed i projektorganisationen.
“Afhængig af det konkrete partnerskab så kan det være en stor fordel rent juridisk at give projektet sin egen kasse – sin egen konto. Det gør det tydeligere for alle – også fonden og borgerne – hvad der kanaliseres fra de offentlige kasser over i projektet, og hvad pengene derefter går til. Når journalister roder op i et eller andet projekt, så kommer kritikken typisk dér, hvor der ikke har været gennemsigtighed,” siger Karsten Naundrup Olesen.
Andet punkt handler om, hvilke arbejdsopgaver fonden må påtage sig eller myndigheden give fra sig i partnerskabet. For selvom offentlige instanser gerne må arbejde sammen med private aktører om at udføre opgaver, så er der også begrænsninger.
Normalt siger man, at myndighedsopgaver er forbeholdt myndighederne.
Karsten Naundrup Olesen – professor i jura, Københavns Universitet
“Normalt siger man, at myndighedsopgaver er forbeholdt myndighederne. Og dem kan det blive svært at samarbejde omkring. Myndighederne er underlagt specielle regler og har specielle kompetencer, og borgerne skal ikke finde sig i at blive myndighedsstyret af andre end myndighederne. Hvis der er sådanne myndighedselementer i et projekt, så skal man derfor holde tungen lige i munden,” siger Karsten Naundrup Olesen.
Desuden råder Karsten Naundrup Olesen også til at tænke over spørgsmålet om, hvilke modydelser fonden får for sin bevilling og sit partnerskab.
“Hvad handler den offentlige instans med i forhold til fonden? Hvilke rettigheder kan den offentlige partner give til fonden som betaling for at få pengene? Her er der igen nogle grænser. Forestil dig, at en fond giver penge til en særlig folkeskoleindsats for ordblinde mod at skolen reserverer nogle af pladserne på holdet til f.eks. fondens medarbejderes børn. Det må skolen ikke, fordi opgaven med at undervise børn er en opgave, som alle borgere har lige adgang til. Man kan ikke give en hvilken som helst rettighed til en fond, fordi den betaler. Så her kan der være en risiko,” siger Karsten Naundrup Olesen.
Fra finansiering til samskabelse
Ifølge Ulf Hjelmar har partnerskabstanken længe været hyldet som fremtidens arbejdsmetode. Men på trods af de store forhåbninger til metodens effektivitet, så ender mange partnerskaber fortsat som finansieringsaftaler snarere end som egentlige partnerskaber med fokus på samskabelse.
Samme tendens ser Ulf Hjelmar også på listen over offentlig-fondslige partnerskaber, som han dog understreger ikke giver det fuldstændige billede af alle aktive partnerskaber mellem det offentlige og fondene. Det betyder, at der er plads til udvikling.
“Inden for forskningsverdenen har der været meget snak om de strategiske samarbejder og partnerskaber. Man snakker om, at de skal bringe relevante parter sammen på tværs af sektorer og vidensområder. Det kan være byudvikling, sammenhæng i erhvervspolitikken, beskæftigelsespolitik og social- eller børn- og ungeområderne – de komplekse velfærdsudviklingsfelter. Men når jeg kigger ned over listen over partnerskaber, så glimrer den endnu ikke ved at indeholde en hel masse eksempler på strategiske partnerskaber om komplekse problemområder med samskabelse eller samproduktion,” slutter Ulf Hjelmar.
Partnerskaber mellem fonde og offentlige myndigheder
Myndighed(er) | Partnerfond(e) | Overskrift / kort beskrivelse |
---|---|---|
Erhvervsstyrelsen | Realdania | Challenges |
Esbjerg Kommune | Den Danske Naturfond | Mandø/Vadehavet |
Esbjerg Kommune | Realdania | Stengårdsvej |
Esbjerg Kommune | Realdania | Ribe Jernindustrigrund |
Esbjerg Kommune | Realdania | Skolernes indeklima |
Esbjerg Kommune | Lauritzen Fonden | Medvind i Østerbyen |
Esbjerg/Billund Kommune | Lego Fonden | Leg, kreativitet og læring (10-ECTS-uddannelse på University College Lillebælt) |
Esbjerg Kommune | Egmont Fonden | Nye veje i den kommunale understøttelse af elever med konstateret ordblindhed |
Helsingør Kommune | OK-Fonden | Samarbejde om opførelse, bygningsdrift og varetagelse af pleje på nyt plejehjem |
Helsingør Kommune | Lær for Livet (Egmont Fonden) | Lær for Livet |
KL (seks kommuner) | Lego Fonden | Legende læring – sammenhæng for 4-9-årige børn |
Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen | Realdania | Lille Langebro |
Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen | Realdania | Skt Annæ Plads |
Miljø- og Fødevareministeriet | Realdania | Byerne og det stigende havvand |
Miljøstyrelsen | Aage V. Jensens Naturfond + 15. Juni Fonden | Artsportalen |
Naturstyrelsen | Den Danske Naturfond | Fyns Hoved |
Naturstyrelsen + Viborg Kommune | A.P. Møller Fonden | De 5 Hald'er |
Naturstyrelsen + Kulturstyrelsen | Aage V. Jensens Fonde | Vildsted Sø |
Naturstyrelsen | Aage V. Jensens Naturfond + Aalborg Kommune | Lille Vildmose |
Naturstyrelsen | Fonden Kaj Kjær Flora og Fauna | Munkens Klit |
Naturstyrelsen / Aalborg Kommune | Aage V. Jensens Naturfond / European Commission | Lifeprojekt vedr. Lille Vildmose (EU-kommissionensprojekt) |
Odense Kommune | Realdania | Fra Gade til By - Thomas B. Thriges Gade |
Region Hovedstaden | Elsass Fonden | Klinik på Børneriget |
Region Hovedstaden | Novo Nordisk Fonden | Steno Diabetes Center |
Region Hovedstaden | Ole Kirk's Fond | BørneRiget |
Region Midtjylland | Trygfonden | Trygfondens familiehus |
Region Nordjylland | Trygfonden | Dansk DAWBA Center |
Region Nordjylland | Trygfonden | Hjerteløberordningen |
Region Nordjylland | Trygfonden | Transskription af 1-1-2-opkald |
Region Nordjylland | Novo Nordisk Fonden | Styrket diabetesindsats i RN |
Region Nordjylland | Trygfondens familiehus Aalborg | |
Region Sjælland | Novo Nordisk Fonden | Diabetescenter inkl byggeaftale |
Slots- og Kulturstyrelsen | Realdania | Kulturhavn Kronborg |
Slots- og Kulturstyrelsen | Realdania + A.P. Møller Fonden | Nyborg Slot |
Slots- og Kulturstyrelsen | A.P. Møller Fonden + Augustinus Fonden + Aage og Johanne Louis-Hansens Fond | Hofteatret |
Styrelsen for Forskning og Uddannelse | Novo Nordisk Fonden + Carlsbergfondet + Lundbeckfonden + Villum Fonden | Udmøntningsmodel for Pionercentrene |
Styrelsen for Forskning og Uddannelse | Novo Nordisk Fonden + Carlsbergfondet + Lundbeckfonden + Villum Fonden | (fortsat) Udmøntningsmodel for Pionercentrene |
Styrelsen for Forskning og Uddannelse | Industriens Fond | Aftale med Industriens Fond om "Industriens Fonds Hus i Kina" |
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet | Egmont Fonden + Trygfonden | Intensive læringsforløb |
Sundheds- og Ældreministeriet | Novo Nordisk Fonden | Nationalt Genom Center |
Sønderborg Kommune | Rockwool Fonden | Nextwork |
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen | Realdania By og Byg | Fordele og ulemper ved forpligtende offentlig og privat samarbejde om udvikling af eksisterende byområder I Danmark |
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen | Realdania + Grundejernes Investeringsfond + Landsbyggefonden | Fælles og styrket Radonindsats |
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen | Realdania | Strategi for digitalt byggeri |
Vejle Kommune | DGI Huset Vejle (erhvervsdrivende fond) | Forpagtning og leje |
Vejle Kommune | Fonden Vejle Kulturservice | |
Vejle Kommune | Rockwool Fonden | Nextwork |
Vejle Kommune | Cabi (støttet af Trygfonden) | Socialt frikort til flere |
Vejle Kommune | Realdania | Byerne og det stigende havvand - pilotprojekt |
Aalborg Kommune | Den Danske Naturfond | Den Danske Naturfond vedr. Hammer Bakker |
Aalborg Kommune | Realdania | Kickstart Forstaden – Tornhøj i Aalborg Øst |
Aarhus Kommune | Købmand Herman Sallings Fond | Kongelunden |
Aarhus Kommune | Bo Trygt (Trygfonden + Realdania) | Bo Trygt |
Aarhus Kommune | Ahl Fonden | Århuskolonien |
Aarhus Kommune | Mødrehjælpen | Unge familier på vej |
Aarhus Kommune | Velux Fonden | Projekt HIFIA - Helhedsorienteret Indsats for socialt udsatte børnefamilier |
Aarhus Kommune | Velux Fonden | Projekt Livsmester |
Aarhus Kommune | Mødrehjælpen + Helsefonden | Projekt RUST |
Aarhus Kommune | Realdania | Ungdomskulturhuset |
Aarhus Kommune | Hjem til Alle Alliancen (Bikubenfonden m.fl.) |
Sådan har vi gjort
Undersøgelse om offentlig-fondslige parternskaber (OFP).
Fundats har bedt om aktindsigt i 31 myndigheders formelle partnerskabsaftaler med uddelende fonde og filantropiske foreninger.
Der er tale om fem ministerielle departementer, 11 styrelser, de fem regioner, Kommunernes Landsforening, 10 kommuner herunder de fem største samt fem ikke-tilfældigt udvalgte kommuner.
Departementer, styrelser og de fem mindre kommuner er udvalgt ud fra Fundats’ vurdering af om det var sandsynligt at de kunne indgå partnerskaber med fonde.
Resultatet af undersøgelsen er, at 60 offentlig-fondslige partnerskaber fordelt på 23 forskellige myndigheder i øjeblikket er aktive. Fundats er i besiddelse af aftalerne.
Partnerskaber er i aktindsigtanmodningerne defineret som ”partnerskabsaftaler eller samarbejdsaftaler med uddelende fonde og filantropiske foreninger,” hvor der er tale om en gensidig forpligtende aftale og en fælles ledelse i enten planlægnings- eller implementeringsfasen af partnerskabsprojektet – eksempelvis en styregruppe, hvor repræsentanter fra både myndighed og fond er repræsenteret.
Der er altså ikke tale om rene donationer, hvor fonden blot bevilger penge og modtagerne alene forpligter sig til en form for afrapportering.
Enkelte myndigheder har vendt tilbage og meddelt, at de ikke fandt, at formuleringen af aktindsigtanmodningen opfyldte identifikationskravet i henhold til offentlighedsloven, og at det derfor var vanskeligt for myndigheden at imødekomme anmodningen. I disse tilfælde har vi specificeret ved at bede om partnerskabsaftaler med 25 konkrete fonde – nemlig de 25 mest uddelende fonde i 2018 (pdf).
Herefter er kun Erhvervsstyrelsen, som også er tilsynsmyndighed for både erhvervsdrivende fonde og de største filantropiske foreninger, vendt tilbage og fastholdt, at styrelsen ikke kunne imødekomme anmodningen, da styrelsen ikke mener, at den opfylder identifikationskravet i offentlighedsloven. For Erhvervsstyrelsens vedkommende kan der derfor være tale om flere partnerskaber. De to partnerskaber med Erhvervsstyrelsen, som fremgår af listen, er fremkommet ved først at foretage søgninger på nettet og blandt fondenes hjemmesider og herefter konkret at søge om aktindsigt i de pågældende aftaler. Erhvervsstyrelsen har desuden tidligere været involveret i et collective impact-project med Realdania om landdistriktsprojektet – På Forkant.