Hverken elevernes resultater i dansk, matematik eller elevernes trivsel påvirkes af at deltage i det intensive læringsforløb Københavnerakademiet, der er rullet ud til foreløbig 13 københavnske folkeskoler.
Det er blandt hovedkonklusionerne i en ny rapport udarbejdet af Trygfondens Børneforskningscenter og konsulentvirksomheden Rambøll på vegne af Bikubenfonden og Egmont Fonden.
Rapporten handler om Københavnerakademiets effekt på deltagernes faglige niveau, trivsel, fravær og uddannelsesparathedsvurdering.
Om effekten af det intensive læringsforløb på elevernes faglige niveau konkluderer forfatterne i rapporten:
“Vi kan dermed sige, at Københavnerakademiet gør så lille en faglig forskel for de deltagende elever, at vi ikke kan måle den.”
I forhold til elevernes trivsel finder undersøgelsen heller ingen effekt.
Med hensyn til deltagernes fravær og deres uddannelsesparathed finder rapportens forfattere små effekter – både positive og negative.
Deltagerne i Københavnerakademiet har eksempelvis højere ulovligt fravær end kontrolgruppen, men lavere grad af sygefravær.
Deltagerne bliver desuden i mindre grad end kontrolgruppen vurderet socialt parate til at tage en uddannelse.
Hvad angår sygefravær og uddannelsesparathed er resultaterne dog behæftet med en vis usikkerhed, skriver forfatterne til rapporten.
Tidligere tal var mere positive
Den nye rapport er en del af en større effektundersøgelse af de tre intensive læringsforløb Københavnerakademiet samt af Drengeakademiet og Plan T, som er finansieret af Bikubenfonden og Egmontfonden.
Om KøbenhavnerakademietKøbenhavnerakademiet er et såkaldt intensivt læringsforløb, der er udviklet med støtte fra Bikubenfonden i et samarbejde mellem LøkkeFonden og konsulenthuset Implement.
Forløbet består af et 2-ugers intensivt læringsforløb i begyndelsen af skoleåret og derefter to ugentlige, opfølgende ‘lær@lære-lektioner’ gennem både 8. og 9. klasse.
Der er der tale om et længerevarende læringsforløb, som først afsluttes ved slutningen af 9. klasse.
Forløbet tilbydes til drenge i 8. klasse, som er fagligt udfordrede i folkeskolen, men samtidig er motiveret til at gøre en ekstra indsats for at fremme deres faglige indlæring.
Tidligere rapporter har vist mere lovende resultater, men ifølge rapportens forfattere er den nyeste rapport mere pålidelig, fordi den bygger på bedre data.
“Resultaterne afviger således fra de foreløbige resultater i notatet fra 2018. En forklaring på denne forskel kan for det første være, at vi har flere observationer med i denne analyse. Ved at vi kan inkludere flere observationer fra flere forløb af KA, har vi mere styrke til at udtale os om den sande læringseffekt af indsatsen. Vi må dog fortsat tage forbehold for, at der, selv med data fra flere årgange, er tale om en relativt lille stikprøve, som vanskeliggør muligheden for at drage sikre konklusioner om en potentiel effekt af forløbet,” skriver rapportens forfattere .