Ligesom i den gamle børnesang ”Ti små cyklister”, hvor antallet af cyklister falder vers for vers, oplever også Fondenes Hus på Otto Mønsteds Gade i København i øjeblikket en hel række af fraflytninger.
Da Fondenes Hus åbnede i 2013, var der 9 fonde under samme tag, og i løbet af et par år var antallet af lejere steget til 11 fonde og et fagforbund. Men for halvandet år siden flyttede Frederiksberg Fonden og Otto Mønsteds Fond ud af huset. Og det samme gjorde Børnefonden efter den fusionerede med fonden Plan Danmark.
Og inden for de seneste måneder har hele fem fonde meddelt Bikubenfonden, der ejer ejendommen og administrerer Fondenes Hus, at de flytter.
Én fond, BRFfonden, har allerede forladt Fondenes Hus og åbnede i starten af marts dørene til sine nye, lejede lokaler på Christianshavn, mens Fonden Ensomme Gamles Værn, Helsefonden, Bevica Fonden og Vanførefonden har bestilt flyttebil til fredag den 3. april. Og flyttebilen skal ikke ud på nogen lang tur. De fire mindre fonde flytter nemlig sammen i et lejemål på Linnésgade nær Nørreport Station i København.
Smækker ikke med døren
Direktør Christine E. Swane fra Fonden Ensomme Gamles Værn understreger over for Fundats, at ingen af de fire fonde, som i april rykker sammen på Linnésgade, smækker med døren til Fondenes Hus.
Tværtimod har det ifølge Christine E. Swane været en særdeles positiv oplevelse at være en del af fondsfællesskabet i Otto Mønsteds Gade, og hun betoner, at konstruktionen med mange fonde under samme tag blandt andet har haft en positiv afsmittende effekt på professionaliseringen af fondene.
”Der er absolut ikke tale om, at vi smækker med døren, men jeg vil heller ikke kalde det vemodigt at skulle videre. Nu, hvor beslutningen er truffet, glæder jeg mig meget til at flytte. Men jeg ser tilbage på næsten syv gode år i Fondenes Hus, hvor det for en lilleputfond som Ensomme Gamles Værn har haft rigtig stor betydning at være en del af et fællesskab med omkring 10 andre fonde. Det har givet et mere professionaliseret blik på at være fond, men har også givet flere kolleger i hverdagen og nogle at sparre med rent fagligt,” siger Christine E. Swane.
Hun understreger, at alle fire fonde var med blandt de fonde, der oprindelig etablerede Fondenes Hus.
”Så vi har fra starten været med til at udvikle fællesskabet – og det er et fællesskab, vi har været rigtig glade for at være en del af. Netop dét, at vi fire fonde har været her sammen, har ført til, at vi nu flytter videre. Ved at bo dør om dør på samme etage har vi fået et godt indblik i hinandens arbejde, vi har kunnet lære af hinanden, og vi har fået øjnene op for, at vi har flere sociale og sundhedsmæssige problemstillinger til fælles i de projekter, vi støtter,” siger Christine E. Swane.
Fortsætter som fire selvstændige fonde
Det er Christine E. Swanes udgangspunkt, at Fonden Ensomme Gamles Værn, Helsefonden, Bevica Fonden og Vanførefonden fremover skal arbejde tæt sammen om alt fra konkrete projekter til administration.
”Mange har spurgt os, om de fire fonde nu bliver slået sammen. Det er på ingen måde tilfældet. Vi er absolut stadig og vil også fremover fortsætte som fire forskellige fonde. Men det er min forventning, at vi skal arbejde endnu tættere sammen, og vi er kun lige startet på blandt andet at se på de muligheder, vi har for fælles partnerskaber omkring projekter. Derudover har vi ved at bo dør om dør i Fondenes Hus fundet ud af, hvor meget det betyder at have nær daglig kontakt – også i vores administrationer. Derfor forpligter vi os nu over for hinanden til at få de administrative ting til at fungere i et mindre fællesskab,” siger Christine E. Swane.
Det samlede antal medarbejdere i de fire fonde tæller inklusive studentermedarbejdere 16 personer, som efter påske møder på arbejde tæt på Nørreport Station. Og netop dén beliggenhed er ifølge Christine E. Swane ideel for de fire små fonde.
”Ejendommen på Linnésgade, hvor vi lejer en etage, er endnu mere central og nemt tilgængelig end Otto Mønsteds Gade, samtidig med at Bevica Fonden har brug for mere plads. Der er flere i vores målgrupper og bestyrelser, som er kørestolsbrugere, og nogle medarbejdere kommer langvejs fra. Derfor har det stor betydning for os at bo så centralt som muligt i byen og tæt på en station med både regionaltog, S-tog og metro,” forklarer Christine E. Swane.
Domicil skal afspejle BRFfondens fokus på godt håndværk
For BRFfonden, som i starten af marts rykkede fra Fondenes Hus til nye, lejede lokaler på Strandgade på Christianshavn, er situationen en anden. Fonden har haft til huse i Fondenes Hus siden januar 2015, men i takt med, at fonden har fået sin strategi på plads, giver det ifølge direktør Kristian May god mening nu at ”blive herre i eget hus.”
”Da vi flyttede ind i beskedne lokaler i Fondenes Hus, var vi ikke afklarede med, hvad aktivitetsniveauet for BRFfonden og for BRFholding fremover ville blive. Nu har vi fundet vores fødder med hensyn til vores fremtidige aktiviteter og strategi, så de to gange 16 kvadratmeter i Fondenes Hus var ikke længere formålstjenligt for os,” siger Kristian May.
Han oplyser, at BRFfonden i sin søgen efter nye lokaliteter dels har kigget efter et sted med siddepladser samt møde- og køkkenfaciliteter til flere mennesker, end der p.t. er ansat, dels nogle lokaler, som afspejler fondens fokus på godt håndværk.
”Vores søgen efter noget mere domicilpræget er endt med, at vi nu er flyttet ud til et mere end 250 år gammelt hus på Christianshavn, som bygnings- og atmosfæremæssigt afspejler vores aktiviteter med at bygge kollegier til unge mennesker, der tager erhvervsuddannelser inden for byggeri. Dermed er der kommet en vis sammenhæng mellem vores domicil og det, der er blevet vores formål på det almennyttige område – man kan kalde det en slags walk-the-talk-overvejelse,” siger Kristian May.
– Så jeres beslutning om at flytte skal ikke ses som et fravalg af Fondenes Hus?
”Nej. Det er et tilvalg af nogle faciliteter, som signalerer det, vi arbejder med og gerne vil stå for. Fondenes Hus var en fin løsning, mens vi udviklede os, og nu har vi så taget et naturligt skridt i vores udvikling,” siger Kristian May.
Bikubenfonden: Et midlertidigt setback
Da Bikubenfonden i 2013 erhvervede ejendommen på Otto Mønsteds Gade 5 og åbnede dørene til Fondenes Hus, var det med det officielle formål at ”fremme videndeling, kompetenceudvikling og samarbejde på tværs af fonde, udnytte fordelene ved fælles drift samt skabe øget gennemsigtighed for omverdenen.” Og direktør i Bikubenfonden Søren Kaare-Andersen ærgrer sig nu over, at der – indtil nye lejeaftaler er på plads – bliver fem færre fonde til at dele viden og udnytte driftsfordele.
”Vi er da ærgerlige over, at de vælger at flytte nogle andre steder hen,” siger Søren Kaare-Andersen til Fundats.
– Hvad betyder det for Fondenes Hus, at der i løbet af en måned er fem fonde, som rykker ud?
”Det vil da give et midlertidigt setback. Men der er jo stadigvæk folk i huset, og dem har vi et godt samarbejde med. Og vi har løbende fremvisninger. Der har været nogen fonde forbi, som har været tæt på at signe. Sådan er det med udlejning,” konstaterer Søren Kaare-Andersen.
Ifølge Søren Kaare-Andersen har Bikubenfonden fået lavet nogle vurderinger af huslejeniveauet i området, som viser, at huslejen i Fondenes Hus ligger ”lige under middel.”
”Det er klart, at vi følger med i udviklingen og ser, hvad der sker. Vi forventer, at det kommer til at gå stille og roligt. Men nu skal vi også lige se med coronavirus, for der er jo nok ikke så mange, der træffer store beslutninger lige nu,” siger Søren Kaare-Andersen.