Sidste år blev der stiftet 29 nye erhvervsdrivende fonde i Danmark. En af dem er Merkur Klimafond, som nu går i luften med dens første initiativ i kampen mod klimaforandringerne.
”Det er Merkur Andelskasse, der har stiftet fonden, og idéen udspringer af, at vi gerne vil have flere elbiler på landevejen, men der er det problem, at der ikke er nok ladestandere. Omvendt er dem, der opstiller ladestandere bekymret for, om de kan tjene penge på at stille dem op, fordi der ikke er nok elbiler. Så det er lidt hønen-eller-ægget problemstillingen,” siger Jesper Kromann, der er projektleder i andelskassen og nu også direktør for klimafonden.
Han fortæller, at et af fondens formål er at udbrede ladestandere i udvalgte boligområder, fordi størstedelen af de ladestandere, der findes i dag, er sat op i private hjem. Mens folk der bor i almennyttige boliger og etageejendomme ikke har mulighed for at oplade elbiler.
”Det er jo dumt, fordi mennesker, der bor i lejlighed, typisk bor i byerne, og det er netop i byerne, det er vigtigt at have elbiler,” siger Jesper Kromann.
Derfor gør vi vores ladere tilgængelige for alle, uden abonnement og til lave priser.
Jesper Kromann – direktør, Merkur Klimafond
Han peger på, at regeringens målsætning om at der skal være én million elbiler på vejene om ni år.
”Derudover er der jo flere fordele for byboer – eksempelvis at elbiler ikke larmer og ikke udleder sundhedsskadelige nox-og udstødningsgasser i gadeplan,” siger han.
El uden abonnement
Som et led i arbejdet med at udbrede elbiler til gavn for klimaet, har Merkur Klimafond og ladeoperatøren Spirii indgået samarbejde om opstilling af ladestandere i områder med mange etageejendomme. Strømmen i ladestanderne skal komme fra danske vindmøller og vil kunne bruges frit af alle, uden krav om medlemskab.
”Der er mange store aktører på markedet, f.eks. Eon og Clever, men vi er nødt til at have nogle netværk, som ikke er på abonnement, for det kan jo godt være dyrt at lade uden for abonnementsordninger. Derfor gør vi vores ladere tilgængelige for alle, uden abonnement og til lave priser,” siger Jesper Kromann.
Prisen på at lade på klimafondens standere kommer til at ligge på ca. 3 kr. pr. kWh i år. For kunder i Merkur Andelskasse bliver det endnu billigere – helt ned til 2,25 kr. pr. kWh.
De nye ladestandere vil blive opstillet i løbet af foråret, og i første omgang er standere til 117 biler godkendt på 20 steder i København og på Frederiksberg.
Flere klimaprojekter fra fonden
Den første del af projektet kommer til at koste mellem 2,5 og 3 millioner kroner, og det er Merkur Klimafond, der står for finansieringen og samtidig bliver ejer af ladestanderne. Efter hovedstadsområdet er det meningen, at projektet snarest muligt skal udvides til Aalborg og Aarhus.
Alt hvad der kan fortrænge fossile energikilder, er vi rigtig interesserede i.
Jesper Kromann – direktør, Merkur Klimafond
Men fondens ambitioner om at bidrage med klimaløsninger stopper ikke med udbredelsen af ladestandere ved etageejendomme, fortæller Jesper Kromann.
Bestyrelsen i Merkur Klimafond
- Cees Kuypeers (formand), kommerciel direktør i Hanegal A/S
- Jarl Krausing, international chef i Concito
- Camilla Thomsen, Elbilkonsulenten
- Olivia Karen Höcky Hansen, Advokat og partner, Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod
- Mette Skøt, Chief Commercial Officer hos Mannaz A/S.
”Vi håber der kommer et overskud, som kan bruges til fremtidige projekter. Ladestanderne er et startprojekt, og mit håb er, at vi på længere sigt kan skabe en positiv forskel i forhold til at begrænse fossile brændstoffer. Så alt hvad der kan fortrænge fossile energikilder, er vi rigtig interesserede i,” siger Jesper Kromann og tilføjer:
”Det er jo Merkur, vi vil gerne redde verden.”