Det kræver stor velvilje fra fonde og sponsorer, hvis de ambitiøse planer om et førende internationalt oplevelses- og formidlingscenter i Soldaterskoven et par kilometer nord for Tønder skal blive til virkelighed.
Ideen er at skabe ’Zeppelin Tønder’ i den flyhangar, som under 1. Verdenskrig husede en af det tyske kejserriges store luftskibsbaser, og vurderingen fra spydspidserne bag centret er, at der skal findes et trecifret millionbeløb, før Zeppelin Tønder bliver en realitet.
I sidste uge blev et vigtigt skridt mod realisering af planerne taget, da kommunalbestyrelsen i Tønder godkendte projektbeskrivelsen. Det skete ifølge dagbladet Jydske Vestkysten med begejstring fra flere lokalpolitikere, som i byrådssalen talte om en ”overvældende iderigdom” og ”et højt ambitionsniveau,” der ”rører ved den vestjyske beskedenhed og janteloven,” mens en politiker direkte takkede for ”ikke at tænke småt.”
Jørgen Popp Petersen fra Slesvigsk Parti er formand for den politiske styregruppe bag Zeppelin Tønder, og i kølvandet på godkendelsen af projektbeskrivelsen forventer han nu, at selve konceptudviklingen og forretningsplanen kan være færdig senest til sommer. Og så skal der ellers gang i fondsansøgningerne.
Historien om Tønder og zeppelinerne under 1. Verdenskrig er ikke ret godt kendt i det øvrige Danmark, så derfor gælder det om at udnytte al den fokus, der er her i 100-året for genforeningen mellem Sønderjylland og Danmark.
Jørgen Popp Petersen – formand for den politiske styregruppe, Zeppelin Tønder
”Historien om Tønder og zeppelinerne under 1. Verdenskrig er ikke ret godt kendt i det øvrige Danmark, så derfor gælder det om at udnytte al den fokus, der er her i 100-året for genforeningen mellem Sønderjylland og Danmark. Årstallet 2020 er meget vigtigt for dette projekt, og den chance, vi har i år for at sikre finansiering, må ikke misses,” siger Jørgen Popp Petersen til Fundats.
Tidligere har der været tale om to- eller trecifrede millionbeløb, men ifølge både projektleder Jacob Funder og Jørgen Popp Petersen er der ingen tvivl om, at projektets tilblivelse kræver tre cifre.
”Alle eksperter, vi har talt med, mener, at der er et rigtig stort potentiale i projektet. Men det kræver mange penge at skabe dette fyrtårn af et oplevelsescenter – et sted med international klasse. Så vi skal have fat i en hel del fonde, og vi vil også søge finansiering syd for grænsen, blandt andet i Kiel og Berlin,” siger Jørgen Popp Petersen.
Jyllands-Postens Fond ”fødselshjælper” for projektet
Faktisk har Zeppelin Tønder allerede fået sin første bevilling fra en fond, om end der er et stykke vej fra de trecifrede millionbeløb, der nu stiles efter, til den ene million kroner, som Jyllands-Postens Fond i 2019 stillede til rådighed for projektet.
Jyllands-Postens Fond beskrives som strategisk partner for projektet. Ifølge Jacob Funder, der startede som projektleder 1. august, kan dét bedst oversættes med en rolle som fødselshjælper.
”Jyllands-Postens Fond gik ind med sin bevilling som en slags fødselshjælper. I første omgang var det en éngangsbevilling for at skyde projektet ordentligt i gang, og der er ikke lavet aftale endnu om en eventuel yderligere økonomisk støtte. Til gengæld har vi fortsat en god dialog med fonden om det overordnede ambitionsniveau og retningen for projektet. Og den projektbeskrivelse, som kommunalbestyrelsen forleden godkendte, havde da også inden været forbi Jyllands-Postens Fond,” siger Jacob Funder.
Baggrunden med 1. Verdenskrig, de enestående bygninger og den unikke historie om zeppelinerne, som har haft base i Sønderjylland, synes vi er fantastisk.
Peter Bartram – næstformand, Jyllands-Postens Fond
Næstformand i bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond Peter Bartram har sammen med formand Jørgen Ejbøl været tæt på projektet i Tønder. Den tidligere forsvarschef, der også bestrider næstformandsposten i bestyrelsen for JP/Politikens Hus og Jyllands-Posten Holding, betegner Zeppelin Tønder som et ”fantastisk projekt.”
”Det er et visionært projekt, som vil kunne få internationalt format, og der er mange gode grunde til, at vi gerne vil skubbe det i gang. Baggrunden med 1. Verdenskrig, de enestående bygninger og den unikke historie om zeppelinerne, som har haft base i Sønderjylland, synes vi er fantastisk. Vi vil gerne støtte de tanker, der ligger bag projektet fra Tønder Kommunes side om at lave et oplevelsescenter, for at denne del af historien kan blive formidlet. Og fra de første møder har vi mærket et dybt engagement fra Tønder Kommunes side – lige fra borgmesteren til kommunaldirektøren – og det har bestyrket os i, at det er et godt og rigtigt sted at give penge til,” siger Peter Bartram til Fundats.
Midler skal komme fra mere velpolstrede fonde
Peter Bartram kan godt genkende Jacob Funders beskrivelse af fonden som fødselshjælper, og han har heller ikke noget imod, at fonden kaldes strategisk partner, om end der ikke foreligger en decideret underskrevet partnerskabsaftale.
Tanken er, den million skal være nok til at få udviklet konceptet og dermed give grundlaget for at komme ud til større og mere velpolstrede fonde.
Peter Bartram – næstformand, Jyllands-Postens Fond
”Vi har indvilliget i ikke kun at være sponsor på den første million, men også at være med som en slags partner i det videre projekt. Vi har haft frugtbare, konstruktive drøftelser i flere omgange med blandt andre borgmesteren og kommunaldirektøren om, hvad projektet kan rumme og indeholde, og jeg er glad for, hvis vi bliver set som fødselshjælper. Derudover har vi indvilliget i at være en del af den fremtidige strategiske ledelse ved, at jeg har taget en plads i bestyrelsen, så jeg vil nok fremover være den umiddelbare kontaktperson mellem projektet og fonden,” siger Peter Bartram.
– Forestiller du dig, at Jyllands-Postens Fond også vil støtte projektet yderligere økonomisk?
”Nej, vores tanke er ikke, at vi fremadrettet vil være en økonomisk støtte. Det er jo altid sværest at få den første million, og den er vi kommet med. Tanken er, den million skal være nok til at få udviklet konceptet og dermed give grundlaget for at komme ud til større og mere velpolstrede fonde,” siger Peter Bartram.
Hvis det går, som Jacob Funder håber og forventer, kan den røde snor til Zeppelin Tønder klippes i 2025 eller 2026.