Kandidatuddannelsen er den første danske universitetsuddannelse om detailhandel og får navnet MSc in Commercial and Retail Management, skriver KFI Erhvervsdrivende Fond på sin hjemmeside.
“Danmark er et samfund, baseret på godt købmandskab. I KFI er vi stolte af at være med til at sætte detailhandel og købmandskab på dagsordenen på universitetet og dermed koble den akademiske og den merkantile verden”, siger uddelingschef Marie Scott Poulsen fra KFI Erhvervsdrivende Fond.
Den nye uddannelse er udviklet af fremtrædende navne inden for detailhandel, der er gået sammen i en partnerskabsgruppe.
Gruppen består af Salling Group, Arla, Bestseller, Danish Crown, MLDK, Dagrofa, Jysk, Rema 1000 og altså KFI Erhvervsdrivende Fond, som har støttet projektet med 1 mio. kr.
Ifølge Aarhus Universitet skal partnergruppen spille en vigtig rolle i uddannelsen via gæsteforelæsninger, et væsentligt antal garanterede praktikpladser og specialesamarbejder. Derudover skal partnergruppen efter planen tilbyde de studerende en række relevante studiejobs.
Uddannelsen er netop blevet præsenteret for en fyldt sal på Aarhus Universitet med deltagelse af flere end 300 studerende.
Målet er, at de kommende kandidater kan indgå i hovedkontorsfunktioner inden for strategi, innovation, forhandling og performance management med en forståelse for hele værdikæden i detailsektoren.