Udrulningen af det ambitiøse naturfagsinitiativ Life fra Novo Nordisk Fonden er i fuld gang. Efter planen bliver Life om et år til en selvstændig fond med en bevillinger på 1,6 mia. kr. over de næste ti år.
Men allerede nu kan naturfagslærere på landets folkeskoler bestille færdigudviklede undervisningsforløb fra Life, ligesom initiativets 40.000 kvm store laboratoriebygning nord for København er under etablering.
Det fortæller Christine Antorini, som er direktør for Life-initiativet:
”Hos Life tilbyder vi virkelighedsnære naturfagsforløb til grundskolen og ungdomsuddannelser gratis, fordi vi gerne vil være med til at styrke interessen for naturvidenskab hos børn og unge i hele landet. Derimod uddeler vi ikke midler til ansøgere. Vi er lige nu på et meget spændende stadie på vores rejse. Vi har lige åbnet for bestilling af de første færdigudviklede Life-forløb, Enzymjagten og WeGrow, og vi er i gang med at etablere Life Campus, et læringscenter med avancerede laboratoriefaciliteter i Lyngby, hvor Life forventes at flytte ud i efteråret 2021,” siger Christine Antorini.
Life-initiativet skal styrke interessen for naturvidenskab hos børn og unge gennem undervisning, der ‘sætter nye standarder’, siger Christine Antorini:
”Det er knap to år siden, at Novo Nordisk Fonden besluttede at etablere Life som et læringsinitiativ, der udvikler og tilbyder undervisningsforløb, der sætter nye standarder for anvendelsesorienteret og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i Danmark. Helt fra begyndelsen har det været planen, at Life på et tidspunkt bliver en selvstændig almennyttig fond, der er støttet af Novo Nordisk Fonden,” siger hun.
Life-initiativet blev også præsenteret på Novo Nordisk Fondens strategidag, der løb af stablen i sidste uge. Her fortalte fondens direktør Birgitte Nauntofte, at initiativet skal nå ud til alle børn i Danmark:
Jer, der har børn eller børnebørn, kommer til at høre mere om det, for målet er at nå ud til alle børn i Danmark.
Birgitte Nauntofte – direktør, Novo Nordisk Fonden
“Der bliver mobile laboratorier, som kører ud på skolerne med forskningsudstyr i topklasse. Der kommer også en digital platform kaldet My:life. Der kommer Life Kit, som er en materialekasse, som lærerne kan bestille. Og så får Life sit eget hus, Life Campus, hvor man udvikler spændende læringsforløb, og hvor børn og unge kan komme for at lære at eksperimentere. Og jer, der har børn eller børnebørn, kommer til at høre mere om det, for målet er at nå ud til alle børn i Danmark,” sagde Birgitte Nauntofte på strategidagen.
Danmarks Lærerforening: Fonde må ikke sætte retning
Men Novo Nordisk Fondens og den øvrige fondssektors milliardstøtte til især den naturfaglige undervisning i folkeskolen kan risikere at skabe undervisning med en slagside, mener Danmarks Lærerforenings næstformand Dorte Lange:
“Det kan komme til at betyde noget for retningen af undervisningen. Derfor er det vigtigt, at fondene respekterer, at folkeskolen har en formålsparagraf, og at fagene har bestemte formål. Lærerne og skolelederne skal bestemme, hvordan vi anvender de her midler, og hvordan vi kan udvikle undervisningen, så vi kan leve op til fagenes formål,” siger Dorte Lange.
Ifølge Danmarks Lærerforening er antallet af lærerstillinger faldet med 18 pct. siden 2009, samtidig med at de tilbageværende lærere er forpligtet til at undervise mere. Og især derfor kan folkeskolen næsten risikere at blive afhængig af fondsmidler, siger Dorte Lange:
“Vi skal generelt være dybt opmærksomme, grænsende til bekymrede, over, at folkeskolen ikke er bedre finansieret, end den er i Danmark. Det store problem med fondsfinansiering er jo, at vi nogle gange næsten kan være nødt til at tage imod de her penge, fordi folkeskolen er så dårligt økonomisk underbygget,” siger hun.
Det store problem med fondsfinansiering er jo, at vi nogle gange næsten kan være nødt til at tage imod de her penge, fordi folkeskolen er så dårligt økonomisk underbygget.
Dorte Lange – næstformand, Danmarks Lærerforening
Hos Novo Nordisk Fonden lyder svaret fra Christine Antorini, at det faglige indhold fra Life lægger sig op ad skolernes nationale mål, også kendt som Fælles Mål:
”Life tilbyder undervisningsforløb, der har til formål at understøtte den almindelige undervisning i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Derfor lever alle Life-forløb op til de fælles mål, der gælder for de relevante fag, og således understøtter fagenes formål,” siger Christine Antorini.
Danmarks Lærerforening: Forståeligt at flere fonde støtter naturvidenskab
Selvom Dorte Lange er skeptisk over for den mulige indflydelse fra private fondsmidler på folkeskolens retning, så har hun også forståelse for, at eksempelvis Novo Nordisk Fonden især interesserer sig for netop dét område:
"Novo Nordisk Fonden har selvfølgelig en interesse i at understøtte, at lige præcis det naturfaglige erhvervsområde bliver kvalificeret i Danmark. Men det vigtigste overhovedet når fondene gerne vil bidrage til skolen, det er, at de så ikke også vil bestemme, hvordan vi skal undervise og med hvilke formål, og hvad det skal nå hen til,” siger Dorte Lange og uddyber:
“Men hvis fondene støtter naturfagene for at få unge mennesker, som kan gå ind i deres virksomheder og være højt kvalificeret til dét, så skal de jo også overveje, at hvis ikke du også forstår historie, religion og så videre, så er du ikke uddannet hele vejen rundt. Så de fonde vil måske også på et tidspunkt begynde at tænke, at de skal gå lidt bredere ind med deres støtte for at få elever, der er dannet til at kunne varetage nogle vigtige jobs i fremtiden også,” siger Dorte Lange.
Færdigudviklede undervisningsforløb – der kan tilpasses
En central del af Novo Nordisk Fondens Life-initiativ er de færdigudviklede undervisningsforløb, som tager udgangspunkt i problemer defineret i samspil med virksomheder og forskere.
Et eksempel er forløbet WeGrow. Her skal eleverne undersøge, hvordan mikroorganismer og sensorteknologi kan bruges til at producere mad nok til verdens voksende befolkning.
Forløbene beskrives af fonden som ‘virkelighedsnære’, men dén formulering er folkeskolelærernes næstformand Dorte Lange ikke tilhænger af. Hun minder om, at rammer og formål for undervisningen ikke må bestemmes af fonde.
Og om undervisningen skal være ‘virkelighedsnær’ eller ‘teoretisk’ eller noget tredje, det er faktisk ikke noget, som den fond kan definere.
Dorte Lange – næstformand, Danmarks Lærerforening
“Novo Nordisk Fonden taler om 'virkelighedsnær undervisning', men i skolen er vi styret af kommunens rammer og formålet bestemt af Folketinget. Og om undervisningen skal være ‘virkelighedsnær’ eller ‘teoretisk’ eller noget tredje, det er faktisk ikke noget, som den fond kan definere,” siger Dorte Lange.
Derudover opponerer Dorte Lange mod selve idéen om færdigudviklede undervisningsforløb, hvis det medfører, at undervisningen standardiseres:
“Færdigudviklede forløb, altså standardløsninger, er aldrig nogen god idé. Lærerne er nødt til at tilrette forløbet til deres elever. Motivation hos eleverne kommer fra læreren, som kender sine elever. Dét er lærerne uddannet til, for du kan ikke bare tage et færdigt koncept og køre det igennem,” siger Dorte Lange.
Ifølge Christine Antorini kan de færdigudviklede undervisningsforløb dog altid tilpasses:
”Vi tilbyder samlede undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i en aktuel samfundsudfordring, der understøtter et eller flere af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Det er naturligvis op til den enkelte lærer at anvende og tilpasse elementerne i et forløb, så de passer bedst til lærerens undervisning. De lærere, der ønsker at anvende det samlede forløb, kan gøre det. De lærere, der ønsker at versionere et forløb, kan gøre det. I sidste uge åbnede vi for bestilling af de første undervisningsforløb, og der er stor interesse for at bestille Enzymjagten og WeGrow, der er de to første færdigudviklede undervisningsforløb. Nu ser vi frem til at få tilbagemeldinger fra lærerne, når de første forløb er klar på skolerne i slutningen af marts,” siger Christine Antorini.
I løbet af skoleåret 2020/2021 forventer Life-initiativet at kunne levere Life-forløb til skoler i hele landet.